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Signes dissimilaires : la quête des noms divins dans la poésie française de la Renaissance
Author:
ISBN: 2600002162 9782600002165 Year: 1997 Volume: 312 Publisher: Genève: Droz,

Trial by fire and battle in medieval German literature
Authors: ---
ISBN: 1571132910 9786611949242 1281949248 1571136509 9781571136503 9781571132918 Year: 2004 Volume: *29

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Abstract

Medieval judicial ordeals, especially trial by fire or battle, conjure up vivid pictures in the modern imagination. Yet popular perceptions of the Middle Ages leave the reader without a context in which to understand these most drastic of medieval judicial remedies. This book analyzes literary texts that provide some of the most vivid and detailed accounts of the medieval ordeal: the dramatic treason trials in late medieval Charlemagne epics. The two epics chosen - Stricker's 'Karl der Groe' and the 'Karlmeinet' - treat trial by battle as the living legal reality it was in those times, yet display very different attitudes toward feud and punishment in their respective (13th- and 14th-century) societies. Gottfried's 'Tristan' contains an ordeal by battle, of which the author approves, and an ordeal by fire, of which he does not, reflecting a common position of the intelligentsia of the time. Well after the condemnation of ordeals by the Fourth Lateran Council, the Kunigunde legend preserves the ordeal by fire much as it was portrayed in the mid-12th-century Richardis legend, while Stricker's short secular burlesque 'The Hot Iron,' written in the mid 13th century, makes sport of this formerly serious legal proceeding, reflecting its sudden abandonment as a legal proof following the council's decision. The study brings extensive background material in legal and cultural history to bear on literary texts, helping both medievalists and general readers understand the function of the ordeal in the texts as well as in the larger society for whom these works were written. Vickie L. Ziegler is professor of German and Director of the Center for Medieval Studies at the Pennsylvania State University.

Qu'est-ce que Dieu ? : philosophie, théologie - hommage à l'abbé Daniel Coppieters de Gibson (1929-1983)
Authors: ---
ISBN: 2802800361 2802803891 9782802800361 Year: 1985 Volume: 33 Publisher: Bruxelles: FUSL,

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Abstract

Par cet ouvrage, né de l’initiative des Facultés universitaires Saint-Louis, de nombreux collaborateurs et amis rendent hommage au travail et à la personnalité de l’abbé Daniel Coppieters de Gibson. Leurs textes rassemblés autour de la question : Qu'est-ce que Dieu ? font écho à sa préoccupation majeure en théologie et en philosophie, comme en littérature et en sciences humaines. Au-delà du mémorial, ils attestent, chacun à sa manière, du bien-fondé de cette question impérieuse, quoique impertinente, et de l’attente d’une réponse qui ne peut qu’emprunter des voies obliques.

God, self, and death : the shape of religious transformation in the second temple period
Author:
ISBN: 9004129545 9004493808 9789004129542 9789004493803 Year: 2003 Volume: 79 Publisher: Leiden: Brill,

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Abstract

This volume considers the emerging Jewish interest in an afterlife during the second temple period in relation to developing views of the deity and the self. In some circles God is understood as increasingly distant from the human sphere, and so justice must occur in another world or after death; at the same time, more autonomous constructions of the self in response to community breakdown suggest that reward and punishment come not only collectively, but also on the individual level in a post-mortem realm. The book traces the interconnections between these themes in Job and Ecclesiastes, Ben Sira and Daniel, then Wisdom of Solomon and 4 Ezra, crossing genre boundaries in an attempt to offer a more encompassing historical investigation.


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Les hommes et les dieux dans l'ancien roman : actes du colloque de Tours, 22-24 octobre 2009
Authors: ---
ISSN: 02445689 ISBN: 9782356680297 2356680292 Year: 2012 Volume: 16 48 Publisher: Lyon: Maison de l'Orient et de la Méditerranée - Jean Pouilloux,

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Abstract

Dans la littérature antique qui s'apparente au genre romanesque et dans les oeuvres plus proprement romanesques qui la prolongent aux époques byzantine puis moderne, la relation des hommes aux dieux occupe nécessairement une place importante : les héros de ces oeuvres appartiennent à des sociétés qui étaient fortement religieuses, vivaient naturellement dans la familiarité du divin et des cultes qui lui étaient liés ; quant aux auteurs de ces oeuvres, et aux lecteurs auxquels ils s'adressaient, leur mentalité et leurs catégories intellectuelles étaient tout imprégnées du religieux, que l'on prenne le mot au sens fort de croyance ou dans le sens plus large de culture commune partagée. Ce sont ces liens entre les hommes et les dieux que le Ve colloque sur la littérature romanesque antique et ses prolongements, organisé à Tours en octobre 2009, s'était fixé comme thème d'étude, sur un corpus assez large puisqu'il a conduit de l'époque hellénistique (avec Évhémère) jusqu'au XIXe siècle (avec les romans grecs de M. Perdikaris, P. Soutsos, A. Papadiamantis ou E. Rhoïdis), en passant par les époques impériale (avec les Métamorphoses d'Apulée ou les cinq « grands » romans grecs antiques de Longus, Chariton, Achille Tatius, Xénophon d'Éphèse ou Héliodore) et byzantine (avec Rhodanthe et Dosiclès de Prodrome, Drosilla et Chariclès d'Eugénianos, Hysminé et Hysminias de Macrembolite, Aristandre et Kallithéa de Manassès), sans oublier des textes d'inspiration chrétienne ou juive (les Actes d'André ou Joseph et Aséneth ). Si les rapports entre les dieux et les hommes ont le plus souvent été compris et étudiés, lors de ce colloque, comme une forme ou une métaphore de la relation entre l'auteur et le lecteur, si l'on s'est attaché à faire ressortir le rôle structurant de la religion ou des divinités dans la matière romanesque ou à mettre en lumière la fonction métalittéraire parfois allouée par les auteurs à la religion ou à ses représentants, une approche plus classique, voire historique, a également été adoptée lorsque ont été scrutés le message spirituel ou philosophique de l'oeuvre considérée, et ses éventuelles relations avec des problèmes contemporains de sa rédaction. Deux principaux angles d'approche ont ainsi été adoptés ; le religieux en tant que matériau utilisé pour l'écriture du roman ou comme mode, voire comme « otentialité d'écriture » (c'est le titre de la première partie de cet ouvrage) ; et le religieux en tant qu'objet du discours ou fondement de l'univers romanesque, autrement dit le « fonds religieux » (c'est le titre de la seconde partie).

Intersections of sexuality and the divine in medieval culture: the world made flesh
Author:
ISBN: 9780754640653 9781351926362 1351926365 0754640655 9781315251875 9781351926348 9781138266537 1138266531 1315251876 1351926357 9781351926355 Year: 2005 Publisher: Aldershot Ashgate

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Abstract

As distinct from the many recent collections and studies of medieval literature and culture that have focused on gender and sexuality as their major themes, this collection considers and serves to re-think and re-situate religion and sexuality together. Including 'traditional' works such as Chaucer and the Pearl-poet, as well as less well known and studied texts - such as alchemical texts and the Wohunge group - the contributors here focus on the meeting point of these two often-examined concepts. They seek an understanding of where sex and religion distinguish themselves from one another, and where they do not. This volume locates the Divine and the Erotic within the continuum of experience and devotion that characterize the paradox of the medieval world. Not merely original in their approaches, these authors seek a new vision of how these two inter-connected themes, - sexuality and the Divine - meet, connect, distinguish themselves, and merge within medieval life, language, and literature.

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