Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: Een tolkenglossarium opstellen voor sociaal tolken waarvan de brontaal het Nederlands is en de doeltaal het Frans. Dit tolkenglossarium wordt gehanteerd door sociaal tolken die tolken voor het CLB. Middelen of methode: Het tolkenglossarium is gebaseerd op elf Nederlandstalige bronnen en negen Franstalige bronnen. Daaruit werden termen gehaald. Deze termen werden eerst geselecteerd op basis van frequentie, daarna werd gepeild naar de opinie van mensen in het onderwijs en uiteindelijk naar de opinie van de sociale tolken. Naast het opstellen van een tolkenglossarium werd ook een studie gevoerd naar het onderwijs in Vlaanderen, het CLB in Vlaanderen en in Wallonië en de nood van een sociaal tolk en van het glossarium. Resultaten: Het tolkenglossarium telt 128 termen in alfabetische volgorde met betrekking tot het CLB. De Nederlandse termen worden aangevuld met hun Frans equivalent en een Nederlandse definitie.
Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB). --- Sociaal Tolken. --- Terminologische studie. --- Tolkenglossarium.
Choose an application
Choose an application
In dit boek wordt voor ouders de werking en de structuur van de Centra voor Leerlingenbegeleiding overzichtelijk uitgelegd. Er werd naar gestreefd om dit boek net-neutraal te schrijven. Ouders met kinderen uit alle onderwijsnetten vinden hier informatie. Waar nuttig en nodig werden de verschillen tussen de onderwijsnetten aangegevn en besproken (vooral m.b.t. beheersstructuren en de medezeggingschap). (Bron: covertekst)
Pedagogiek en onderwijskunde --- Psychologische pedagogiek. --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Flanders --- schoolmaatschappelijk werk --- CLB --- #PBIB:+107.10 --- Communicatie --- C6 --- Centrale voor Studie-en Beroepsoriëntering / Centre Libre d'Orientation Scolaire et Professionelle (1938-1956) --- Vlaamse confederatie van ouders en ouderverenigingen --- onderwijs --- ouders --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- Centrum voor leerlingenbegeleiding --- 430.8 --- CLB (Centra voor leerlingbegeleiding) --- CLB-centra --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingenbegeleiding --- Opvoeden --- Ouders --- leerlingenbegeleiding --- pedagogiek --- studiebegeleiding --- Opvoeding --- 450.7 --- clb leerlingenbegeleiding (ler) --- Centra voor Leerlingenbegeleiding --- 371.21 --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Beroeps- en Studievoorlichting --- Beroeps- en studievoorlichting ; algemeen --- Pedagogiek --- Buitengewoon onderwijs --- Kinderen --- Leerproblemen --- Schoolloopbaan --- Gezondheidszorg --- Participatie --- Kind --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gesprek --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- schoolpsychologie --- opvoeden
Choose an application
Caleidoscoop is vooral gericht op leerlingenbegeleiding en geeft informatie over leer- en andere problemen.
leerlingenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Flanders --- Périodiques --- Tijdschriften --- 450.4 --- Basisonderwijs --- 25 <05> --- C6 --- onderwijs --- 05 --- 720 Onderwijs --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs --- secundair onderwijs --- CLB --- tijdschriften lerarenopleiding --- 430.8 --- Beroepsoriëntering --- CLB-centra --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijs --- Opvoeding --- PMS-centra --- Tijdschriften SAW --- studiebegeleiding --- tijdschrift --- Buitengewoon onderwijs --- CLB (Centra voor leerlingbegeleiding) --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Pedagogiek --- Secundair onderwijs --- $a36 --- Leerlingenbegeleiding --- PMS --- onderwijspsychologie --- schoolmaatschappelijk werk --- studiebebeleiding --- Onderwijskunde --- Pastoraaltheologie--Tijdschriften --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- periodieken - tijdschriften --- Beroeps- en studievoorlichting ; algemeen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Onderwijskunde) --- tijdschriften --- tijdschriften. --- Tijdschriften. --- Vlaanderen --- E-journals --- Primary education --- Secondary education --- Periodicals --- tijdschriften lerarenopleiding onderwijs --- Onderwijs & Pedagogie --- Onderwijs & Pedagogie
Choose an application
1997
Pedagogiek en onderwijskunde --- Psychologische pedagogiek. --- Orthopedagogics --- Teaching --- Pupil counseling. Pupil guidance --- #PBIB: TEST: Testotheek --- #PBIB: TEST: Schoolvorderingen --- #PBIB: TEST: Schoolse bekwaamheid --- leerlingvolgsystemen --- basisonderwijs --- didactiek --- 454 --- Leerlingvolgsysteem: basisonderwijs --- Logopedie --- Studiebegeleiding --- PMS --- CLB --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Choose an application
Dit boek beschrijft helder en stapsgewijs hoe een zorgbegeleider handelingsgericht kan werken. Richtlijnen voor constructief communiceren met de leerkracht, de ouders en het kind komen aan bod, evenals het observeren van de aanpak van de leerkracht en het gezamenlijk maken van een handelingsplan. Ook de rol van de zorgbegeleider binnen het zorgcontinuüm wordt belicht. Een implementatiestrategie wordt voorgesteld. Al deze thema's worden geïllustreerd met vele voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de interne zorgbegeleider
Orthopedagogics --- orthodidactiek --- jeugdzorg --- Secondary education --- basisonderwijs --- leerproblemen --- leerlingenbegeleiding --- CLB (Centra voor Leerlingenbegeleiding) --- psychodiagnostiek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- SO (secundair onderwijs) --- zorgverbreding --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Diagnostiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 464 --- orthopedagogiek --- 474.23 --- Diagnostiek --- Handelingsplannen --- Interne begeleiding --- Leerlingbegeleiding --- Leerproblemen --- Onderwijs --- Zorgcoördinatie --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 071302.jpg --- Leerlingbegeleiding ; basisonderwijs --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Didactische principes --- handelingsgericht werken --- 460.5 --- CLB --- Handelingsgerichte diagnostiek --- handelingsplannen --- Handelingsgericht werken --- Zorgbeleid --- student-tutoring --- interne begeleiding --- didactiek (orthopedagogiek) --- secundair onderwijs --- 460.8 --- Basisonderwijs --- CLB-centra --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Orthodidactiek --- Zorgbegeleiders --- Zorgverbreding --- Communiceren --- Handelingsplan --- Leerzorgmatrix --- Zorgcoördinator --- Handelingsplanning --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Orthopedagogiek --- Schoolproblemen --- 460.4 --- 474.23 ) Didactische principes --- diagnostiek (ler) --- leerlingbegeleiding --- onderwijs : lerarenbegeleiding (ler) --- onderwijsbegeleiding (ler) --- zorgbegeleiders (ler) --- Leerstoornissen ; kinderen ; diagnostiek --- 073403.jpg --- Leerlingbegeleiding ; buitengewoon onderwijs --- Didactiek --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Lager onderwijs --- Relatie ouder - school --- Remediërend onderwijs --- Buitengewoon basisonderwijs --- Leerstoornissen --- Diagnose --- Relatie school - ouder --- Zorgcoördinatie (onderwijs) --- Leerstoornis --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Choose an application
Het onderwijs zoals het nu is georganiseerd, richt zich in hoge mate op het "gemiddelde" kind. Het Stappenplan Zorgverbreding past binnen het streven naar zorgverbreding, het vergroten van de zorg voor alle kinderen, met name de "kwetsbare" kinderen : kinderen met leermoeilijkheden, kinderen uit kansarme gezinnen, maar ook hoogbegaafde kinderen, ... Het stappenplan geeft op een systematische manier een aantal stappen aan die een school kan nemen ten aanzien van kinderen die om een of andere reden extra zorg nodig hebben.
Assistance sociale --- Enseignement --- Maatschappelijk werk --- Methodologie --- Méthodologie --- Onderwijs --- leerlinggedrag --- hulpverleningsproces --- CLB --- #KVHB:Zorgverbreding --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O213 --- zorgverbreding --- orthopedagogiek --- handelingsplannen --- leerplannen --- 464 --- 474.23 --- Buitengewoon onderwijs --- CLB (Centra voor leerlingbegeleiding) --- Handelingsplannen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- leermoeilijkheden --- 371.21 --- 361.2 --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Onderwijsbeleid: regionaal --- kinderen met leerproblemen --- Didactische principes --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- Zorgverbreding --- 474.23 ) Didactische principes --- 454.23 --- Leerlingvolgsystemen --- Zorgverbreding. --- Orthopedagogics --- Didactic strategies --- Primary education --- Basisonderwijs. --- Inclusief onderwijs. --- Speciaal onderwijs. --- Studentenbegeleiding.
Choose an application
Veel leerlingen beginnen 'zo hoog mogelijk'. Dat geeft immers 'de beste'of 'de meeste' mogelijkheden voor de toekomst. En bovendien : ze kunnennog altijd zakken als het niet goed gaat. En zo zakken leerlingen af naarminder moeilijke richtingen. Leerlingen komen daardoor in een watervalterecht. Gewoonlijk gaat die waterval van ASO over TSO naar BSO enverderop zelfs naar het deeltijds onderwijs. Maar ook binnen dieonderwijsvormen zijn er hogere en lagere richtingen en opties. Het is in de maatschappij trouwens niet anders : hoger gewaardeerde en lagergewaardeerde beroepen en functies. Twee watervallen als spiegels vanelkaar.
Leerlingbegeleiding. --- Onderwijsmanagement. --- Pedagogie. --- Schoolleiding. --- Schoolloopbaan. --- Zorgverbreding. --- School management --- schoolbeleid --- schoolloopbaan --- leerlingenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsorganisatie --- #A0201A --- 742 Scholieren en studenten --- 37.015.31 --- 371.2 --- 430.8 --- 454.23 --- CLB-centra --- Differentiatie --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Relatie leraar-leerling --- Studiekeuze --- 450.5 --- pedagogiek (gez) --- Schoolloopbaan --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- 484.2 --- leerlingbegeleiding --- Beroeps- en studievoorlichting ; algemeen --- Didactische principes --- Gelijke onderwijskansen --- Effectieve scholen --- CLB --- Remediëring --- Middenstand --- Technisch secundair onderwijs --- Technologische opvoeding --- Opvoeding en onderwijs --- Mobiliteit --- Sociale problematiek --- Onderwijs --- Leerlingen --- Resultaten --- Voortijdige schoolverlaters --- Effectieve school --- Opvoeding --- Leerling --- Resultaat --- Vroegtijdige schoolverlater --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere --- Emigratie --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Choose an application
De leerlingenbegeleiding wordt telkens gesitueerd ten opzichte van een welbepaalde 'betrokkene'. Die betrokkenen zijn onder meer: de directie, de school, de schoolcultuur, de inspectie, het onderwijsbeleid. (Bron: covertekst)
Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Algemeen. --- Psychologische pedagogiek. --- leerlingenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- PMS --- #SBIB:316.334.1O290 --- #SBIB:316.334.1O294 --- #GSDBP --- #SBIB:HIVA --- zorgverbreding --- 484.23 --- leerlingbegeleiding --- Eindtermen --- Leraren --- Scholen --- 371.212 --- leerkrachten-leerlingen --- schoolmaatschappelijk werk --- Studiebegeleiding en beroepsoriëntering: algemeen --- Onderwijssociologie: studiekeuze --- 371.21 --- 371.22 --- 370.040 --- Studiebegeleiding en beroepsoriëntering: algemeen --- CLB --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Onderwijs --- Opvoeding
Choose an application
Jongeren van twaalf tot tweeëntwintig staan voor de taak om hun eigen identiteit te verwerven. Dit proces gaat gepaard met opwinding en onzekerheid, grenzen zoeken, nieuwe mogelijkheden uitproberen, leren kiezen en omgaan met verantwoordelijikheid. De auteurs beschrijven hoe het gevoel van identiteit zich ontwikkelt in relatie tot de sociale omgeving. Hierbij spelen lichamelijke en seksuele veranderingen een duidelijke rol. Maar ook veranderingen op het gebied van denken en leren beïnvloeden de identiteitsontwikkeling. Het psychologisch kader dat op deze manier ontstaat, biedt houvast bij het ontwikkelen van een visie op leerlingenbegeleiding. Tevens biedt het steun bij het nemen van beslissingen over begeleiding van leerlingen. Goede beslissingen moeten uitgevoerd worden. Daarom behandelen de auteurs ook vaardigheden die borg staan voor een goede leerlingbegeleiding in de praktijk. Zo komen onder andere gespreksvormen, signaleren, diagnosticeren van probleemgedrag en opstellen van handelingsplannen aan de orde. Zowel de identiteitsontwikkeling als de leerlingbegeleiding worden regelmatig vanuit een intercultureel perspectief benaderd.
leerlingenbegeleiding --- ontwikkelingspsychologie --- differentiële opvoeding --- tieners --- opvoeding --- 443 --- 454.23 --- Cognitieve ontwikkeling --- Identiteit --- Identiteitsontwikkeling --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leerlingenbegeleiding --- Persoonlijkheidspsychologie (persoonlijkheidsleer) --- Seksuele ontwikkeling --- leerlingbegeleiding --- leerlingbegeleiding: secundair onderwijs --- differentiële opvoeding - tieners --- Didactische principes --- Ontwikkelingspsychologie --- Onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Interculturele pedagogiek --- Jeugd --- Sociale agogiek --- jeugdwerk- en beleid --- jeugdwerk- en beleid. --- Developmental psychology --- persoonlijkheidsontwikkeling --- Pupil counseling. Pupil guidance --- pedagogische psychologie --- identiteit
Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|