Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by

Dissertation
Le Centre d'encadrement des élèves (CLB): un glossaire pour interprètes néerlandais-français
Authors: --- ---
Year: 2012 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Een tolkenglossarium opstellen voor sociaal tolken waarvan de brontaal het Nederlands is en de doeltaal het Frans. Dit tolkenglossarium wordt gehanteerd door sociaal tolken die tolken voor het CLB. Middelen of methode: Het tolkenglossarium is gebaseerd op elf Nederlandstalige bronnen en negen Franstalige bronnen. Daaruit werden termen gehaald. Deze termen werden eerst geselecteerd op basis van frequentie, daarna werd gepeild naar de opinie van mensen in het onderwijs en uiteindelijk naar de opinie van de sociale tolken. Naast het opstellen van een tolkenglossarium werd ook een studie gevoerd naar het onderwijs in Vlaanderen, het CLB in Vlaanderen en in Wallonië en de nood van een sociaal tolk en van het glossarium. Resultaten: Het tolkenglossarium telt 128 termen in alfabetische volgorde met betrekking tot het CLB. De Nederlandse termen worden aangevuld met hun Frans equivalent en een Nederlandse definitie.


Book
Op de wip : de overgang van het gewoon naar het buitengewoon basisonderwijs : analyse van de verwijzingspraktijk in centra voor leerlingenbegeleiding
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9055502928 Year: 2001 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven. Hoger Instituut voor de Arbeid


Book
CLB en ouders : samen werken aan opvoeden
Author:
ISBN: 9044110705 9789044110708 Year: 2000 Volume: 7 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt voor ouders de werking en de structuur van de Centra voor Leerlingenbegeleiding overzichtelijk uitgelegd. Er werd naar gestreefd om dit boek net-neutraal te schrijven. Ouders met kinderen uit alle onderwijsnetten vinden hier informatie. Waar nuttig en nodig werden de verschillen tussen de onderwijsnetten aangegevn en besproken (vooral m.b.t. beheersstructuren en de medezeggingschap). (Bron: covertekst)


Periodical
Caleidoscoop : leerlingenbegeleiding vandaag en morgen.
Authors: --- ---
ISSN: 0776474X Year: 1949 Publisher: Brussel Brussel Brussel VCLB-service Centrale voor studie- en beroepsoriëntering CBO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Caleidoscoop is vooral gericht op leerlingenbegeleiding en geeft informatie over leer- en andere problemen.


Book
LVS-CSBO leerlingvolgsysteem : algemene handleiding
Author:
ISBN: 9053505466 Year: 1997


Book
Handelingsgericht werken : een handreiking voor de interne begeleider
Authors: ---
ISBN: 9789033466113 903346246X Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek beschrijft helder en stapsgewijs hoe een zorgbegeleider handelingsgericht kan werken. Richtlijnen voor constructief communiceren met de leerkracht, de ouders en het kind komen aan bod, evenals het observeren van de aanpak van de leerkracht en het gezamenlijk maken van een handelingsplan. Ook de rol van de zorgbegeleider binnen het zorgcontinuüm wordt belicht. Een implementatiestrategie wordt voorgesteld. Al deze thema's worden geïllustreerd met vele voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de interne zorgbegeleider

Keywords

Orthopedagogics --- orthodidactiek --- jeugdzorg --- Secondary education --- basisonderwijs --- leerproblemen --- leerlingenbegeleiding --- CLB (Centra voor Leerlingenbegeleiding) --- psychodiagnostiek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- SO (secundair onderwijs) --- zorgverbreding --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Diagnostiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 464 --- orthopedagogiek --- 474.23 --- Diagnostiek --- Handelingsplannen --- Interne begeleiding --- Leerlingbegeleiding --- Leerproblemen --- Onderwijs --- Zorgcoördinatie --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 071302.jpg --- Leerlingbegeleiding ; basisonderwijs --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Didactische principes --- handelingsgericht werken --- 460.5 --- CLB --- Handelingsgerichte diagnostiek --- handelingsplannen --- Handelingsgericht werken --- Zorgbeleid --- student-tutoring --- interne begeleiding --- didactiek (orthopedagogiek) --- secundair onderwijs --- 460.8 --- Basisonderwijs --- CLB-centra --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Orthodidactiek --- Zorgbegeleiders --- Zorgverbreding --- Communiceren --- Handelingsplan --- Leerzorgmatrix --- Zorgcoördinator --- Handelingsplanning --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Orthopedagogiek --- Schoolproblemen --- 460.4 --- 474.23 ) Didactische principes --- diagnostiek (ler) --- leerlingbegeleiding --- onderwijs : lerarenbegeleiding (ler) --- onderwijsbegeleiding (ler) --- zorgbegeleiders (ler) --- Leerstoornissen ; kinderen ; diagnostiek --- 073403.jpg --- Leerlingbegeleiding ; buitengewoon onderwijs --- Didactiek --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Lager onderwijs --- Relatie ouder - school --- Remediërend onderwijs --- Buitengewoon basisonderwijs --- Leerstoornissen --- Diagnose --- Relatie school - ouder --- Zorgcoördinatie (onderwijs) --- Leerstoornis --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding


Book
Stappenplan zorgverbreding.
Authors: ---
ISBN: 9053508724 9789053508725 Year: 1999 Publisher: Leuven : Garant,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderwijs zoals het nu is georganiseerd, richt zich in hoge mate op het "gemiddelde" kind. Het Stappenplan Zorgverbreding past binnen het streven naar zorgverbreding, het vergroten van de zorg voor alle kinderen, met name de "kwetsbare" kinderen : kinderen met leermoeilijkheden, kinderen uit kansarme gezinnen, maar ook hoogbegaafde kinderen, ... Het stappenplan geeft op een systematische manier een aantal stappen aan die een school kan nemen ten aanzien van kinderen die om een of andere reden extra zorg nodig hebben.


Book
Leerlingen in de waterval
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9055839221 Year: 2001 Volume: 35 Publisher: Diegem Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel leerlingen beginnen 'zo hoog mogelijk'. Dat geeft immers 'de beste'of 'de meeste' mogelijkheden voor de toekomst. En bovendien : ze kunnennog altijd zakken als het niet goed gaat. En zo zakken leerlingen af naarminder moeilijke richtingen. Leerlingen komen daardoor in een watervalterecht. Gewoonlijk gaat die waterval van ASO over TSO naar BSO enverderop zelfs naar het deeltijds onderwijs. Maar ook binnen dieonderwijsvormen zijn er hogere en lagere richtingen en opties. Het is in de maatschappij trouwens niet anders : hoger gewaardeerde en lagergewaardeerde beroepen en functies. Twee watervallen als spiegels vanelkaar.


Book
Leerlingenbegeleiding : visies vanuit het onderwijsbeleid
Authors: --- ---
ISBN: 9053503676 Year: 1996 Publisher: Leuven ; Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De leerlingenbegeleiding wordt telkens gesitueerd ten opzichte van een welbepaalde 'betrokkene'. Die betrokkenen zijn onder meer: de directie, de school, de schoolcultuur, de inspectie, het onderwijsbeleid. (Bron: covertekst)


Book
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding : een praktijkgericht boek.
Author:
ISBN: 9062839967 Year: 1996 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jongeren van twaalf tot tweeëntwintig staan voor de taak om hun eigen identiteit te verwerven. Dit proces gaat gepaard met opwinding en onzekerheid, grenzen zoeken, nieuwe mogelijkheden uitproberen, leren kiezen en omgaan met verantwoordelijikheid. De auteurs beschrijven hoe het gevoel van identiteit zich ontwikkelt in relatie tot de sociale omgeving. Hierbij spelen lichamelijke en seksuele veranderingen een duidelijke rol. Maar ook veranderingen op het gebied van denken en leren beïnvloeden de identiteitsontwikkeling. Het psychologisch kader dat op deze manier ontstaat, biedt houvast bij het ontwikkelen van een visie op leerlingenbegeleiding. Tevens biedt het steun bij het nemen van beslissingen over begeleiding van leerlingen. Goede beslissingen moeten uitgevoerd worden. Daarom behandelen de auteurs ook vaardigheden die borg staan voor een goede leerlingbegeleiding in de praktijk. Zo komen onder andere gespreksvormen, signaleren, diagnosticeren van probleemgedrag en opstellen van handelingsplannen aan de orde. Zowel de identiteitsontwikkeling als de leerlingbegeleiding worden regelmatig vanuit een intercultureel perspectief benaderd.

Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by