Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Law reform --- Federal government --- Constitutional law --- Droit --- Fédéralisme --- Droit constitutionnel --- Réforme --- 371 Duitse Gemeenschapsraad --- 312.1 Staatshervorming na 1988 --- E-books
Choose an application
Om aan de tekortkomingen van de traditionele classificatie tegemoet te komen, stelt dit boek een moderne benadering van de bevoegdheidsverdeling voor. Een modern bevoegdheidskwalificatieproces past het exclusiviteitsbeginsel niet strikt toe. Door bevoegdheidssamenloop theoretisch te omkaderen, biedt dit boek een alternatief voor de duale reflex om bij normoverlap terug te grijpen naar een enkelvoudige bevoegdheidskwalificatie. Op die manier kan de moderne benadering van de bevoegdheidsverdeling op basis van de starre, duale fundamenten toch een flexibel, dynamisch en waardengericht federalisme bouwen.
212 Federalisme. --- 2401. --- 312.1 Staatshervorming na 1988. --- autonomie. --- coöperatief federalisme. --- duaal federalisme. --- Fédéralisme --- Droit constitutionnel --- Compétence (droit) --- Divisions politiques et administratives --- Fédéralisme coopératif --- Belgique
Choose an application
BHV. Drie letters joegen jarenlang de emoties de hoogte in. Brussel-Halle-Vilvoorde moest worden gesplitst (al vijftig jaar eigenlijk). BHV zou echter nooit gesplitst geraken, zei men. BHV werd gesplitst. En BHV is voor al een symbolische kwestie, slechts een onderdeel uit de veel ruimer zesde staatshervorming.Als staatssecretaris bevoegd voor Staatshervorming maakte Servais Verheirstraeten de zesde staatshervorming niet alleen mee op de eerste rij, maar zat hij ook in de machinekamer van de politiek. In zijn boek vertelt hij, in een scherpe analyse en met anekdotes uit die 'machinekamer', hoe de zesde staatshervorming tot stand kwam, wat ze voor gevolgen heeft en hoe ze past in die lange geschiedenis van de ombouw van het unitaire tot het federale België waarin nu de deelstaten belangrijker worden dan de unie.Verherstraeten legt uit hoe de verschillende lagen van de staatsstructuur passen op de verschillende lagen van onze identiteit. Onder andere in gesprekken met Leo Tindemans, Wilfried Martens, Jean-Luc Dehaene, Yves Leterme en Wouter Beke, toont hij aan dat de auteurs van de bestuurlijke herinrichting van ons land vooral christendemocraten waren en zijn.Bron : http://www.davidsfonds.be
Internal politics --- Belgium --- C8 --- staatshervorming --- grondwetsherziening --- CD&V (1968-) --- 312.1 Staatshervorming --- zesde staatshervorming --- belgie --- reforme de l'etat --- Ideologie en politiek --- belgique --- Politiek --- België --- Binnenlandse politiek --- 312.1 Staatshervorming na 1988 --- #gsdb8 --- Constitutional history --- Federal government --- History --- Maatschappij --- Film
Choose an application
Na vijftig jaar staatshervorming hebben de debatten over de toekomst van het Belgische federalisme nood aan een nieuwe wind. Hoe kan het Belgische federalisme de efficiëntie van het overheidsbeleid verbeteren en beter de democratische principes waarborgen? Waar ligt de ideale balans tussen deelstatelijke autonomie en federale cohesie? Heeft de Belgische staatsstructuur baat bij een vorm van asymmetrisch federalisme? Blijven staatshervormingen het resultaat van nachtelijke kasteeldiscussies tussen partijvoorzitters, of dringt een nieuwe, meer democratische methode zich op? Is het überhaupt nog mogelijk om de noodzakelijke tweederdemeerderheden te vinden in de huidige context van toenemende polarisering? Dit verzamelwerk bundelt verschillende bijdragen die inspiratie bieden voor een volgende staatshervorming. Enerzijds gaat dit project in op de vraag of de klassieke methode van de staatshervorming voorbijgestreefd is, en zo ja, of er dan betere alternatieven zijn. Anderzijds buigt dit project zich ook over enkele hete hangijzers van de Belgische bevoegdheidsverdeling, in het bijzonder het klimaatbeleid en justitie.
Public law. Constitutional law --- staatsstructuur --- staatsrecht --- grondwet --- Belgium --- Fédéralisme --- Droit constitutionnel --- Politique et gouvernement --- Belgique --- Réforme. --- Canada --- 2302. --- 312.1 Staatshervorming na 1988. --- 313.1 Bevoegdheidsconflicten. --- STRADALEX. --- Law reform --- Federal government --- Constitutional law --- Droit --- Droit constitutionel --- Réforme
Choose an application
staatshervorming --- Political philosophy. Social philosophy --- Internal politics --- binnenlandse politiek --- Belgium --- 342.4.04 <493> --- #A0306A --- 312.1 Staatshervorming na 1988 --- Staatshervorming 342.4.011.8STA --- politiek --- belgie --- Grondwetsherziening. Staatshervorming--België --- reforme de l'etat --- politique --- belgique --- 342.4.04 <493> Grondwetsherziening. Staatshervorming--België
Choose an application
Public law. Constitutional law --- Colloques --- Colloquia --- Europese Unie --- Politicologie --- Politologie --- Union européenne --- Public law --- Constitutional law --- Droit public --- Droit constitutionnel --- Congresses --- Comparative studies --- Congrès --- Etudes comparatives --- Réforme de l'Etat Staatshervorming --- International Internationaal --- Gestion publique Overheidsbeheer --- Décentralisation Decentralisatie --- BPB0609 --- 310 Staatsinrichting. België --- 311 Staatsrecht --- 312.1 Staatshervorming na 1988 --- 401 Administratief recht --- 342.4.04 --- Grondwetsherziening. Staatshervorming --- 342.4.04 Grondwetsherziening. Staatshervorming --- Congrès --- Congresses. --- Acqui 2006
Choose an application
La sixième réforme de l'État a eu l'immense mérite d'avoir sorti la Belgique d'une crise majeure, mais l'on ne saurait pour autant se dispenser d'un regard lucide sur les « non-choix » qui affectent la cohérence de bon nombre des réponses qu'elle a apportées aux questions les plus essentielles qu'elle a dû affronter. Cette incapacité quasi systématique de trancher les principaux dilemmes qui fragilisent l'édifice constitutionnel belge s'explique aisément par l'acuité des clivages qui divisaient les auteurs de la réforme. La présente analyse ne sous-estime nullement le sens légendaire du compromis des acteurs politiques qui ont eu le courage de prendre leurs responsabilités. Mais à chacun les siennes. Les constitutionnalistes assument les leurs quand ils livrent un portrait fidèle des fondements, des divisions, des structures et des pouvoirs de l'État tels qu'ils sont aujourd'hui sans rien cacher de ce qui fait leurs faiblesses
Public law. Constitutional law --- Belgium --- BPB1507 --- BPB1508 --- 342.24 <493> --- Réforme institutionnelle --- Belgique --- reforme de l'etat --- 312.1 Staatshervorming na 1988 --- 342.24 <493> Federalisme--België --- Federalisme--België --- Institutionele hervorming --- België --- staatshervorming --- 312.1 Staatshervorming na 1988. --- BPB1507. --- BPB1508. --- Federalisme--België. --- Staatshervorming. --- Federal government --- Constitutional law --- Fédéralisme --- Droit constitutionnel --- EPUB-ALPHA-S EPUB-LIV-FT LIVDROIT STRADA-B --- E-books --- reforma základních institucí --- riforma istituzionale --- institucinė reforma --- institutsionaalne reform --- institucionālā reforma --- institutionel reform --- θεσμική μεταρρύθμιση --- intézményi reform --- riforma istituzzjonali --- inštitucionálna reforma --- institutionelle Reform --- reforma institucional --- reformă instituțională --- institucionalna reforma --- institutionell reform --- institutionaalinen uudistus --- institutional reform --- институционална реформа --- reforma instytucjonalna --- reformë institucionale --- институционна реформа --- institutionele hervorming --- institucionální přestavba --- институционални промени --- institucionální reforma --- Bélgica --- Belgija --- Belgien --- Belgie --- Belgicko --- Beļģija --- Белгија --- Belgio --- Белгия --- Belgia --- il-Belġju --- An Bheilg --- Βέλγιο --- Belgjika --- Belgia Kuningriik --- Beļģijas Karaliste --- Royaume de Belgique --- Belgian kuningaskunta --- Belgické kráľovstvo --- Koninkrijk België --- Belgijos Karalystė --- das Königreich Belgien --- Βασίλειο του Βελγίου --- Kingdom of Belgium --- Кралство Белгија --- Краљевина Белгија --- Belgické království --- Reino de Bélgica --- ir-Renju tal-Belġju --- Regatul Belgiei --- Kongeriget Belgien --- Кралство Белгия --- Mbretëria e Belgjikës --- Belga Királyság --- Królestwo Belgii --- Konungariket Belgien --- Reino da Bélgica --- Kraljevina Belgija --- Regno del Belgio --- Juridische aspecten : Grondwettelijk recht --- Aspects juridiques : Droit constitutionnel --- athchóiriú institiúideach --- Réforme institutionnelle
Choose an application
De zesde staatshervorming kan om verschillende redenen historisch worden genoemd. Na de langste regeringscrisis uit de Belgische geschiedenis en onderhandelingen die in 2007 reeds 194 dagen en in 2010-2011 nog eens 545 dagen aansleepten, werd op 11 oktober 2011 het zgn. Vlinderakkoord gesloten, dat vervolgens in drie fasen werd uitgevoerd.In de eerste fase kwamen de heetste hangijzers aan bod die voor crisis in de Wetstraat hadden gezorgd: de splitsing van de kieskring BHV, de benoeming van de burgemeesters in de randgemeenten, de hervorming van het gerechtelijk arrondissement Brussel en de correcte financiering van Brussel.In de tweede fase stonden vooral de hervorming van het tweekamerstelsel, de samenvallende verkiezingen en de constitutieve autonomie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Duitstalige Gemeenschap op de agenda.Ten slotte werd in een derde fase de hoofdschotel geserveerd: de overdracht van talloze bevoegdheden aan de gemeenschappen en gewesten en de wijziging van de Financieringswet.Niet minder dan tweeënveertig artikelen van de Grondwet werden herzien. Vijftien bijzondere en achttien gewone wetten werden gestemd. Nooit was de reikwijdte van een staatshervorming zo groot.Dit boek biedt een diepgaande en volledige commentaar op de zesde staatshervorming, op de instellingen, de bevoegdheden en de middelen. Bij belangrijke materiële bevoegdheidsoverdrachten op het vlak van de arbeidsmarkt, het gezondheidsbeleid, justitie, de gezinsbijslagen en de fiscale autonomie ontmoeten wetenschap en praktijk elkaar: academische uiteenzettingen en beschouwingen door eminente beleidsverantwoordelijken over de impact van de hervormingen op het werkveld wisselen elkaar af in een sterke-zwakteanalyse
Theory of the state --- staatshervorming --- publiek recht --- staatsrecht --- Belgium --- Politiek --- Staatshervorming --- België --- Jurisquare --- BPB1408 --- Compétence institutionnelle --- Réforme institutionnelle --- politieke instellingen --- 312.1 Staatshervorming na 1988 --- zesde staatshervorming --- staatshervormingen --- politiek --- 2 SERV Staatshervorming 342.4.011.8STA --- reforma základních institucí --- riforma istituzionale --- institucinė reforma --- institutsionaalne reform --- institucionālā reforma --- institutionel reform --- θεσμική μεταρρύθμιση --- intézményi reform --- riforma istituzzjonali --- inštitucionálna reforma --- institutionelle Reform --- reforma institucional --- reformă instituțională --- institucionalna reforma --- institutionell reform --- institutionaalinen uudistus --- institutional reform --- институционална реформа --- reforma instytucjonalna --- reformë institucionale --- институционна реформа --- institutionele hervorming --- institucionální přestavba --- институционални промени --- institucionální reforma --- надлежност институције --- pravomoc instituce --- αρμοδιότητες των οργάνων --- institutsiooni pädevus --- institucijos kompetencija --- kompetencë e institucionit --- institutionele bevoegdheid --- competență instituțională --- pristojnost institucije --- toimielimen toimivalta --- kompetenza tal-istituzzjoni --- institutionel kompetence --- intézmény hatásköre --- competencia institucional --- компетенция на институцията --- competência institucional --- competenza istituzionale --- nadležnost institucije --- institutionelle Zuständigkeit --- institutionell behörighet --- kompetencje instytucji --- надлежност на институција --- competence of the institution --- právomoc inštitúcie --- iestādes kompetence --- institucionální kompetence --- институционални ингеренции --- институционални надлежности --- institutions politiques --- réforme de l'état --- E-books --- Administration publique --- Gouvernement fédéral --- Droit constitutionnel --- Réforme --- Constitutional law --- Federal government --- Fédéralisme --- Administratieve overheden : Federale overheden --- Autorités administratives : Autorités fédérales --- Maatschappij --- Film --- athchóiriú institiúideach --- inniúlacht na hinstitiúide --- 312.1 Staatshervorming na 1988 --- Belgique --- Gouvernement fédéral --- Réforme
Choose an application
Internal politics --- Belgium --- 310 Staatsinrichting. Belgie --- 312.1 Staatshervorming na 1988 --- 315 Taalkwestie en communautaire problemen --- Brussel Halle Vilvoorde --- federale kieskring --- 212 Federalisme --- BPB0911 --- Séparatisme --- Réforme de l'État --- #SBIB:323H510 --- #SBIB:323H520 --- Belgique --- staatshervorming --- separatisme --- Separatisme --- Staatshervorming --- Belgische politieke cultuur en processen --- Politieke processen in het Belgisch bestel --- België --- réforme de l'état --- séparatisme --- Bélgica --- Belgija --- Belgien --- Belgie --- Belgicko --- Beļģija --- Белгија --- Belgio --- Белгия --- Belgia --- il-Belġju --- An Bheilg --- Βέλγιο --- Belgjika --- Belgia Kuningriik --- Beļģijas Karaliste --- Royaume de Belgique --- Belgian kuningaskunta --- Belgické kráľovstvo --- Koninkrijk België --- Belgijos Karalystė --- das Königreich Belgien --- Βασίλειο του Βελγίου --- Kingdom of Belgium --- Кралство Белгија --- Краљевина Белгија --- Belgické království --- Reino de Bélgica --- ir-Renju tal-Belġju --- Regatul Belgiei --- Kongeriget Belgien --- Кралство Белгия --- Mbretëria e Belgjikës --- Belga Királyság --- Królestwo Belgii --- Konungariket Belgien --- Reino da Bélgica --- Kraljevina Belgija --- Regno del Belgio --- Theory of the state --- #gsdb8 --- Academic collection
Choose an application
De gemeenschaps- en gewestorganen : De Raden - De Regeringen. De gemeenschaps- en gewestbevoegdheden : De bevoegdheidsverdelende technieken - Gemeenschapsbevoegdheden - Gewestbevoegdheden - De accessoire bevoegdheden - Andere bevoegdheden. Overleg en samenwerking : De verschillende overlegprocedures - De samenwerkingsakkoorden. De conflictenregeling : Belangenconflicten - Bevoegdheidsconflicten. De buitenlandse betrekkingen : De toepassing van internationale en supranationale rechtsnormen - De overlegstructuur - Het sluiten van internationale verdragen - De vertegenwoordiging van België in internationale organisaties. De bescherming van de taalminderheden : Het federaal bevoegdheidsvoorbehoud - De uniciteitsverplichting en de standstill-bepaling - De Brusselse Hoofdstedelijk Raad en de gemeenten van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest - Raamverdrag van de Raad van Europa over de bescherming van de nationale minderheden. De financiële en de fiscale bevoegdheden : De financiering van de Gewesten - Het financieringsmechanisme van de Gemeenschappen - Overzicht en conclusie bij het luik financiering
Public law. Constitutional law --- Belgium --- Communautés et Régions --- Droit public --- Gemeenschappen en Gewesten --- Publiek recht --- Federal government --- 342 <493> --- #SBIB:323H23 --- #SBIB:35H1319 --- #SBIB:REFCOLLECTIE --- #SBIB:032.AANKOOP --- 312.1 Staatshervorming na 1988 --- 313.3 Samenwerking. Federaal, Gemeenschappen, Gewesten --- 313.1 Bevoegdheidsconflicten --- Etat Staat --- Fédéralisme Federalisme --- Administrations non centrales Niet-centrale besturen --- Communautés Gemeenschappen --- Régions Gewesten --- Staatshervorming 342.4.011.8STA --- Gemeenschappen / Gewesten 353 --- Federalisme 323.173 --- gemeenschappen en gewesten --- federale staat --- belgie --- Staatsrecht. Publiekrecht --(algemeen)--België --- Belgische politieke instellingen: gemeenschappen en gewesten --- Organisatie en beleid: intermediaire besturen: intermediaire besturen: België --- communautes et regions --- etat federal --- belgique --- 342 <493> Staatsrecht. Publiekrecht --(algemeen)--België --- Gouvernement fédéral --- Relations gouvernement central-collectivités locales --- België --- Federal government - Belgium --- Gouvernement fédéral --- Relations gouvernement central-collectivités locales
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|