Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
37.017.93 --- Moral education --- -Character education --- Ethical education --- Child rearing --- Education --- Ethics --- Religious education --- Godsdienstige opvoeding --- -Godsdienstige opvoeding --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- -37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- Character education
Choose an application
"Religious diversity, religious enthusiasm and religious misunderstanding remain at the heart of so much social, economic and political conflict in the world today. In this climate, religious educators have become increasingly aware of the significance of listening to the religious perceptions of adolescents, using the best research techniques pioneered by the empirical social sciences, including sociology, psychology and anthropology." "This collection of studies, sponsored by the International Seminar on Religious Education and Values, draws together Christian, Islamic and Jewish perspectives from England, Germany, Israel, Norway, Turkey and Wales."--Jacket.
268.22 --- 268.22 Geloofsopvoeding op school--(algemeen) --- Geloofsopvoeding op school--(algemeen) --- Adolescents --- Godsdienstige opvoeding. --- Kongress. --- Religious education of teenage boys. --- Religious education of teenagers. --- Religiöse Erziehung. --- Teenagers --- Éducation religieuse des adolescents. --- Attitudes.
Choose an application
In de hedendaagse opvatting is de opvoeding een wederkerig proces waarin het kind als actieve partner tot zijn recht komt, terwijl vroeger opvoeding bekeken werd als het overdragen van traditionele waarden en normen. Opvoeden is echter steeds ook een kwestie van overlevering. Pedagogen moeten zich daarom blijvend afvragen welke inhouden het overleveren waard zijn en op welke wijze dit moet gebeuren. Traditie is als zodanig een pedagogisch begrip. De reflectie op dit begrip kan daarbij ook niet omheen de traditie van het pedagogische denken, dat als een worsteling met theologische en religieuze kaders kan worden gelezen. In het eerste deel van dit boek wordt een lezing gegeven van pedagogische klassieken: Rousseau (1712-1788), Humboldt (1767-1835), Schleiermacher (1768-1834), Herbart (1776-1841), en de twintigste-eeuwers Arendt (1906-1975) en Heydorn (1916-1974). De verhouding van de pedagogiek tot de christelijke traditie vormt het centrale thema van het tweede deel van dit boek. Met bijdragen over De Hovre en Waterink komen twee pedagogen aan bod voor die de bepaling van de verhouding tot de religieuze traditie essentieel is in de (algemeen) pedagogische theorievorming. Daarna volgen twee godsdienstpedagogische bijdragen die de (veranderende) plaats van de religieuze traditie in het katholieke respectievelijk protestantse godsdienstonderwijs tot op heden in kaart brengen. Het boek wordt afgesloten met beschouwingen over het (veranderende) concept traditie in de hedendaagse pedagogiek en theologie. (Bron: covertekst)
Didactics of religion --- Educational sciences --- 37.017.93 --- #gsdbP --- Academic collection --- 432 --- godsdienst --- godsdienstpedagogiek --- pedagogiek --- tradities --- 431 --- 450.1 --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Religie --- Rousseau --- Pedagogie --- 091333.jpg --- Historische pedagogie --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- Godsdienstige opvoeding --- Theorethische opvoedkunde --- (zie ook: Onderwijskunde) --- Opvoeding en onderwijs --- Godsdienst --- Provincie West-Vlaanderen --- Historische pedagogiek --- Geloofsopvoeding --- Onderwijs --- Geschiedenis --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Atlas --- Museum --- Man --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
School management --- Objectives of teaching --- godsdienst --- Didactics of religion --- Christendom --- Christianisme --- Enseignement --- Onderwijs --- 371.058 --- 268.221 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Pastoraal --- #gsdb6 --- $?$94/12 --- 282 --- 37.062 --- 244.5 --- 456.8 --- Catechese --- Godsdienst --- Godsdienstige opvoeding --- Katholiek onderwijs --- catechese --- godsdienstige opvoeding --- katholiek onderwijs --- Jongeren en geloof --- christelijk opvoedingsproject (ler) --- onderwijs --- religie --- religiositeit (ler) --- Godsdienstonderwijs --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Kerk en school. Christelijke school --- Vormingsgebieden --- 268.221 Kerk en school. Christelijke school --- 371.058 Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Pastoraal
Choose an application
Educational sciences --- Christian moral theology --- Didactics of social education --- Christelijke ethiek --- Education --- Ethique chrétienne --- Ethique philosophique --- Opvoeding --- Wijsgerige ethiek --- 37.017.93 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Pedagogie --- #GSDBP --- Academic collection --- C6 --- christendom --- ethiek --- moraaltheologie --- opvoeding --- morele opvoeding --- opvoeden --- 433.2 --- pedagogiek --- moraalpedagogiek --- morele vorming --- 232.4 --- Deugden --- Morele opvoeding --- Waarden --- Opvoedkunde: moraalpedagogiek --- Godsdienstige opvoeding --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- morele en religieuze opvoeding --- Morele- en religieuze opvoeding --- Pedagogiek --- Ethiek --- Gezinsopvoeding --- Onderwijs --- Pastoraal --- Lerarenopleiding --- algemeen --- algemeen. --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- Algemeen. --- #BSCH: vak: moraal --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Pedagogie
Choose an application
De islam is niet meer weg te denken uit onze samenleving. België en Nederland sloten in de jaren 60 een overeenkomst met Turkije en Marokko, waardoor gastarbeiders met een islamitische achtergrond naar onze contreien migreerden. Sindsdien is onze leefwereld alleen maar meer divers geworden. Deze diversiteit weerspiegelt zich uiteraard ook in het onderwijs. Dit boek is een ondersteunend instrument voor iedereen die in deze superdiverse context werkt met kinderen en jongeren. De lezer krijgt een inzicht in de pedagogie van het kind en de jongere, in het algemeen en specifiek vanuit een levensbeschouwelijke benadering.Wat is een islamitische opvoeding precies? En in hoeverre verschilt ze van de westerse opvoeding? Maakt religie een verschil? geeft een antwoord op deze vragen. Het eerste deel van het boek schetst pedagogische en psychologische kaders voor levensbeschouwelijke identiteitsontwikkeling en -beleving. Het tweede deel reikt voorbeelden, casussen en methodieken aan die elke professional ondersteuning kunnen bieden bij zijn of haar werk. Daarbij gaat bijzondere aandacht naar (inter)levensbeschouwelijke competenties en levensbeschouwelijk-sensitieve begeleiding.Dit boek is bedoeld voor iedereen die de islamitische opvoeding beter wil begrijpen. Niet alleen onderwijsprofessionals, pedagogen, psychologen, hulpverleners en sociaal werkers, maar ook studenten lerarenopleiding, sociaal werk, pedagogie, psychologie en sociologie zullen in dit boek een houvast vinden om te werken in een multireligieuze en -levensbeschouwelijke omgeving.(www.acco.be)
217 --- Islam --- religieuze opvoeding --- opvoeding --- Islam ; onderwijs --- Islam ; opvoeding --- godsdienstonderwijs --- 217.6 --- islam --- godsdienst --- religies --- pedagogie --- diversiteit --- islam in het westen --- migratie (mensen) --- pedagogiek --- Sociology of religion --- Educational sciences --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Diversiteit --- #PBIB:+107.31 --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Islamitisch onderwijs --- Islamitische opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- 720 Onderwijs --- 297 --- 268 --- 371.058 <493> --- 371.058 <493> Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer)--België --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer)--België --- 268 Catechese. Enseignement de religion --- 268 Catechese. Godsdienstonderwijs --- Catechese. Enseignement de religion --- Catechese. Godsdienstonderwijs --- 297 Islamisme. Mahométisme --- 297 Islam. Mohammedanisme --- Islamisme. Mahométisme --- Islam. Mohammedanisme --- Islamitisch onderwijs ; België --- Islamitisch onderwijs ; Nederland --- Godsdienstige opvoeding --- Pedagogie --- Multicultural education --- Islamic education --- Religion and sociology --- 297 Islam --- Interculturele competenties --- Islam ; godsdienst --- Islam (jeugd) --- Methodiek --- Migratie --- Islamitisch onderwijs ; België --- Islam. --- Pedagogiek. --- godsdienstige opvoeding. --- islam. --- islamitische pedagogiek. --- pedagogiek.
Choose an application
Die Religionspädagogik wird in zunehmendem Maße öffentlich. Damit reiht sie sich in den ›public turn‹ der Wissenschaften ein, wie er derzeit in der Soziologie, der Theologie oder den Erziehungswissenschaften zu beobachten ist. Bernhard Grümme zeigt: Was in den verheißungsvollen Aufbrüchen der öffentlichen Religionspädagogik unterbleibt, ist das Bedenken des Öffentlichkeitsbegriffs selbst. Es fehlt vor allem eine Kritik seiner Konstruktionsmechanismen, was dazu führt, dass die Religionspädagogik weder ihr kritisch-konstruktives Potenzial ausloten noch ihre eigenen Verwicklungen in hegemoniale Strukturen von Macht und Exklusion selbstkritisch reflektieren kann.
Public theology --- Religious education --- Religion and sociology --- 261.8*76 --- 268.21 --- 268.21 Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- 261.8*76 Oecumenische theologie: christelijke opvoeding en theologische vorming --- Oecumenische theologie: christelijke opvoeding en theologische vorming --- Religion and society --- Religious sociology --- Society and religion --- Sociology, Religious --- Sociology and religion --- Sociology of religion --- Sociology --- Ethical education --- Theological education --- Education --- Moral education --- Theology, Doctrinal --- Political theology --- Social aspects --- Public theology. --- Religion and sociology. --- Bildung. --- Education. --- Macht. --- Normativity. --- Normativität. --- Power. --- Reason. --- Religion. --- Religionspädagogik. --- Religionssoziologie. --- Religionswissenschaft. --- Religious Education. --- Religious Studies. --- Sociology of Religion. --- Vernunft. --- RELIGION / General. --- Social aspects. --- Öffentlichkeit; Vernunft; Religionspädagogik; Religion; Macht; Normativität; Bildung; Religionswissenschaft; Religionssoziologie; Public Sphere; Reason; Religious Education; Power; Normativity; Education; Religious Studies; Sociology of Religion
Choose an application
Met liederen : aansluitend bij de jaarbring, aansluitend bij de bijbel (O.T. en N.T.), aansluitend bij de sacramenten.
genre-thema"">
Choose an application
Volgens sommigen kan godsdienst hoogstens nog geduld worden als een keuzevak dat geen invloed zou hebben op de studieresultaten. Anderen verdedigen met klem dat het meer dan ooit noodzakelijk is dat jonge mensen worden geconfronteerd met de toedracht van godsdiensten in het algemeen en van de christelijke traditie in het bijzonder. Naast de vraag naar de relevantie en de legitimatie van het vak, stelt dit boek ook de vraag naar de invulling ervan in de hedendaagse situatie. Het gaat om meer dan de ontwikkeling van een godsdienst-didactische aanpak. Het ontstaan van een pluralistisch, vaak agnostisch en onwetend leerlingenpubliek heeft geleid tot een duidelijker bewustzijn dat het godsdienstonderricht zich bevindt op het kruispunt van vele invloeden. Er is nood aan een nieuw onderwijskundig paradigma dat aansluit bij deze systemische omwenteling. Het is de overtuiging van de auteurs dat de hedendaagse levensbeschouwelijke crisis zelf tot thema van levensbeschouwelijk onderwijs moet gemaakt worden. (Bron: www.woltersplantyn.be)
Godsdienst --- Waardevorming --- Didactiek. --- Onderwijs. --- Didactics of secundary education --- Didactics of religion --- didactiek --- godsdienst --- Flanders --- 372.82 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #SBIB:37H0 --- #gsdb11 --- Academic collection --- godsdienstonderwijs --- 200.2 --- 244.5 --- 478.6 --- 485.710 --- Christelijk --- Didactiek --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Godsdienstige opvoeding --- Godsdienstonderricht --- Leren leren --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Opvoedingsproject --- 485.7 --- Godsdienstonderwijs --- 485.7 ) Godsdienst - s.o --- godsdienstonderwijs (ler) --- communicatie --- onderwijs --- Catechese ; secundair onderwijs ; didactiek --- 372.82 Godsdienstonderwijs op school --- Godsdienstonderwijs op school --- Pedagogie --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Godsdienst - vakdidactiek --- Catechese --- Leraren --- #BSCH: vak: godsdienst --- Geloofsopvoeding --- Leraar --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Directie --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Catechese (geloofsopvoeding)
Choose an application
51
Secondary education --- basisonderwijs --- godsdienst --- Primary education --- HO (hoger onderwijs) --- katholiek onderwijs --- buitengewoon onderwijs --- onderwijs --- School management --- christelijke zingeving --- Higher education --- SO (secundair onderwijs) --- Flanders --- 371.058 --- 37.017.93 --- #GSDBP --- #SBIB:022.TOND --- #SBIB:316.334.1O100 --- Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs (1993-heden) --- bezinning --- C6 --- opvoeding --- schoolpastoraal --- inrichtende machten --- personeelsbeleid --- onderwijssysteem --- na 1945 (x) --- pastoraal --- VSKO --- pedagogiek --- 451 --- Godsdienst --- Hoger onderwijs --- Katholiek onderwijs --- Lager onderwijs --- Lerarenopleiding --- Multicultureel --- Onderwijs --- Onderwijs-toekomst --- Pastoraal --- Secundair onderwijs --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- Godsdienstige opvoeding --- 371.058 Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Filosofie van het onderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Onderwijs; België; algemeen --- (zie ook: teleonderwijs) --- Catholic Church --- Education --- Flanders (Belgium) --- Congresses --- 37.014.543 --- 612 --- katholiek onderwijs - vrij onderwijs --- Naslagwerken muziekpedagogiek en didactiek - Muziekpedagogiek in Vlaanderen --- Conferences - Meetings --- Vlaanderen --- 37.018 --- 451.2 --- 450.41 --- Katholiek onderwijs; identiteit --- Katholiek onderwijs: congresverslag
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|