Narrow your search

Library

LUCA School of Arts (4)

UGent (4)

Hogeschool Gent (3)

UCLouvain (2)

ULB (2)

AP (1)

KDG (1)

Middelheim (1)

UAntwerpen (1)

VUB (1)


Resource type

book (4)


Language

English (4)


Year
From To Submit

2018 (1)

2013 (1)

2010 (1)

2007 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Performance in Contemporary Art.
Author:
ISBN: 9781849763110 1849763119 Year: 2018 Publisher: London : Tate Publishing,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ono, Yoko ; Rainer, Yvonne ; O'Grady, Lorraine ; Olowska, Paulina ; Hirata, Minoru ; Tanaka, Atsuno ; Burden, Chris ; Schneemann, Carolee ; Brus, Gunther ; Pane, Gina ; Export, valie ; Parente, Leticia ; Smith, Barbara, T. ; Smith, Jack ; Pier, Adrian ; IRWIN, ...

Yvonne Rainer : the mind is a muscle
Authors: ---
ISBN: 9781846380389 1846380383 1846380375 9781846380372 Year: 2007 Publisher: London: Afterall,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Yvonne Rainer's The Mind is a Muscle (1968) stripped away the gestural conventions of dance or theatre narrative in an attempt to present the human subject on her own terms while at the same time manipulating the seductiveness of the image, increasingly being harnessed by capitalism. In 1968, toward the end of a decade that witnessed civil rights protests, the escalation of the war in Vietnam and an expanded notion of artistic practice, Yvonne Rainer presented her evening-length work, The Mind is a Muscle, a multipart performance for seven dancers interspersed with film and text. Catherine Wood examines the political and media context in which Rainer chose to use the dance-theatre situation and analyses her radical approach to image-making in live form. For Wood, The Mind is a Muscle proposed a new model of artwork that presents a dynamic tension between materiality and idea. It made manifest an agitated and contradictory relationship to the idea of 'work' in the context of affluent America, and stripped away the gestural conventions of dance or theatre narrative in an attempt to formulate new kinds of 'social scripts' while manipulating the seductiveness of the image, increasingly harnessed by capitalism


Book
Orlando Orlando : Valérie Mannaerts & Cathérine Wood in conversation
Authors: ---
ISBN: 9783863353841 3863353846 Year: 2013 Publisher: Köln König

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
The 'do-it-yourself' artwork : participation from fluxus to new media
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9780719081446 0719081440 9780719087479 0719087473 Year: 2010 Publisher: Manchester: Manchester University press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Les spectateurs de l’art contemporain sont souvent invités à s’impliquer activement dans les œuvres d’art, en entrant dans des installations, en touchant des objets, en exécutant des instructions ou en cliquant sur des sites Web interactifs. Pourquoi les artistes ont-ils cherché à engager les spectateurs dans ces nouvelles formes de participation ? De quelles façons la participation active affecte-t-elle l’expérience du spectateur et le statut de l’œuvre d’art? Couvrant une gamme de pratiques, y compris l’art cinétique, les événements, les environnements, la performance, les installations, l’art relationnel et les nouveaux médias des années 1950 à nos jours, cette anthologie critique met en lumière l’histoire et la spécificité des œuvres d’art qui ne s’exercent que lorsque vous - le spectateur - êtes invité à « le faire vous-même ».Plutôt qu’un sujet spécialisé dans l’histoire de l’art des XXe et XXIe siècles, l’œuvre d’art « bricolage » soulève des questions plus larges concernant le rôle du spectateur dans l’art, le statut de l’œuvre et les relations sociopolitiques entre l’art et ses contextes.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by