Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Vrijetijdssport betekent zowel ontspanning, ontplooiing als ontmoeting. Jeroen Scheerder gaat na wat deze uitspraak op maatschappelijk vlak betekent voor Vlaanderen. Vanuit een sportsociologisch perspectief wordt een zeer leesbare analyse gemaakt van het hedendaagse sportlandschap, zowel het 'veld' als van de 'spelers' op en rond dit veld. Daarvoor doet de auteur uitgebreid een beroep op heel wat beschikbaar onderzoeksmateriaal, waaronder de belangrijkste bevindingen uit zijn doctoraatswerk. (Bron: covertekst)
Cultuursociologie. --- Sociologie --- Sport --- Sportbeleid. --- Vrijetijdsbesteding --- Sport. --- Vlaanderen. --- Sociologie. --- sportbeleid --- vrijetijdsbesteding --- Sociology of sport --- sportsociologie --- Flanders --- 316.7:796 --- 379.8 --- 796 (493=393) --- #SBIB:051.GIFT --- #SBIB:316.7C540 --- #SBIB:316.7C551 --- #A0501A --- 680 Sport --- 187.2 Kinderrechten en Sport --- 617.1 --- Sportsociologie --- Vlaanderen --- 491 --- Beleid --- Clubsport --- Maatschappij --- Recreatiesport --- Spelen --- Sportbeleid --- Sportvereniging --- 796 --- Samenleving --- Sportbevordering --- Sportclubs --- sociologie, cultuur --- sport --- 081372.jpg --- Sport ; Vlaanderen --- SMV:België --- SMV:beleid --- SMV:sociologie --- SMV:economie --- 379.8 Recreatie. Vrijetijdsbesteding. Sociaal-culturele voorzieningen --- Recreatie. Vrijetijdsbesteding. Sociaal-culturele voorzieningen --- 316.7:796 Sociologie van de sport --- Sociologie van de sport --- 796 (493=393) Lichamelijke opvoeding. Sport en spel--Nederlandstalig België --- Lichamelijke opvoeding. Sport en spel--Nederlandstalig België --- Sociologie van sport en spel: sportparticipatie --- Sport en beleid --- Sport; algemeen --- Recreatie --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid
Choose an application
Recreatiesport Ontwikkeling en groei van de recreatiesportmarkt Omvang en potentiële groei van de recreatiesportmarkt De sector van de recreatieve sportfederaties Segmentatie en positionering van de recreatiesportmarkt
Sport --- Vlaanderen. --- sport --- Market research --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- vrijetijdsbesteding --- marktanalyse --- Flanders --- 680 Sport --- 379.8 <493-17> --- 796.062 --- 796 --- Ontwikkeling --- Participatie --- Recreatiesport --- Vlaanderen --- 796.062 Organisatie, management en marketing van sport en recreatie --- Organisatie, management en marketing van sport en recreatie --- 379.8 <493-17> Recreatie. Vrijetijdsbesteding. Sociaal-culturele voorzieningen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Recreatie. Vrijetijdsbesteding. Sociaal-culturele voorzieningen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Vrijetijdsbesteding --- Sociologie --- Sportsociologie --- Sportclubs --- Recreatie --- Sportclub --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid
Choose an application
Meten en weten over zweten wil de lezer een portie basiskennis verschaffen met betrekking tot de regels, procedures en methoden van sociaalwetenschappelijk sportonderzoek. Het boek tracht een systematisch overzicht te geven van de verschillende fasen van het onderzoeksproces. Hoe wordt een onderzoeksdesign opgesteld? Welke onderzoeksvragen staan centraal? Welke hypothesen worden vooropgesteld? Welke onderzoekseenheden worden geselecteerd, en op welke manier? Moeten de onderzoeksvragen beantwoord worden door middel van kwantitatief onderzoek, kwalitatief onderzoek, of een combinatie van beide? Indien voor kwantitatief onderzoek geopteerd wordt, zal men dan een vragenlijst opstellen, een experiment opzetten of gebruik maken van secundaire gegevens? Indien voor kwalitatief onderzoek geopteerd wordt, zal men dan diepte-interviews afnemen, documenten analyseren of zelf gaan observeren? Hoe gaat men precies te werk om kwalitatieve of kwantitatieve data (of een combinatie van beide) te verzamelen? En eens de data verzameld is, op welke manier wordt ze verwerkt? Al deze en andere facetten van sociaalwetenschappelijk sportonderzoek komen in dit boek aan bod. Tot slot bevat het boek twee heel concrete toepassingen met betrekking tot 'meten en weten over zweten', met name het meten van actieve sportdeelname en het segmenteren van de sportmarkt. Meten en weten over zweten richt zich voornamelijk tot beginnende wetenschappers in sociaalwetenschappelijk sportonderzoek. Dit kunnen zowel studenten zijn die voor hun eindwerk zelfstandig een empirisch onderzoek moeten uitvoeren, maar ook reeds gevorderde onderzoekers die een overzicht wensen van sociaalwetenschappelijke onderzoeksmethoden, of beleidsmakers binnen een overheidscontext of binnen de sportsector die beleidsteksten, SWOT-analyses etc. wensen te onderbouwen door middel van empirisch onderzoeksmateriaal. Bovendien is een solide kennis over het gebruik van methoden van sociaalwetenschappelijk onderzoek niet alleen onontbeerlijk om zelfstandig empirisch onderzoek op te zetten, maar evenzeer om bestaand onderzoek op correcte wijze te kunnen evalueren en interpreteren. Het boek is dan ook voorzien van tal van voorbeelden van bestaand, al dan niet gepubliceerd, sociaalwetenschappelijk sportonderzoek.
Sportsociologie. --- Sociaalwetenschappelijk onderzoek. --- Sportsociologie --- 300.6 --- Sociologie --- Sport --- Onderzoekstechnieken --- onderzoeksvaardigheden --- 316.7:796 --- 796 --- Onderzoek --- Methodiek --- Wetenschappelijk onderzoek --- Kwalitatief onderzoek --- kwantitatief onderzoek --- 796 Lichamelijke opvoeding. Sport en spel --- Lichamelijke opvoeding. Sport en spel --- 316.7:796 Sociologie van de sport --- Sociologie van de sport --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Kwantitatief onderzoek --- Onderzoeksmethoden --- Onderzoeksmethode --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Gezondheid
Choose an application
Choose an application
Sport, en bij uitbreiding bewegen, is in de afgelopen decennia opgeschoven van een maatschappelijk randverschijnsel naar het centrum van de samenleving: sport en bewegen zijn alledaags geworden. Deze ontwikkeling heeft voor heel wat veranderingen in het sport- en beweeglandschap gezorgd. Zo is er niet enkel een grote verscheidenheid aan sport- en beweegactiviteiten, maar ook een variatie aan aanbieders van deze activiteiten. In dit boek staat het strategisch, tactisch en operationeel management van organisaties die sport en bewegen aanbieden in Nederland en Vlaanderen centraal. Het betreft hier organisaties uit zowel de non-profit, de publieke als de commerciële sector. In het boek wordt onder meer uitvoerig aandacht besteed aan de balans die sport- en beweegorganisaties dienen te vinden tussen hun externe omgeving en de eigen interne werking. Daarnaast wordt ingegaan op aspecten zoals het human resources management in sport- en beweegorganisaties, het managen van sportaccommodaties, -evenementen en -projecten, het opzetten van samenwerkingsverbanden, het effectief en efficiënt managen van organisaties, etc. Het boek verschaft kennis en inzichten in deze en andere aspecten van het management, maar reikt daarnaast ook de nodige tools en modellen aan die toelaten om deze inzichten te vertalen en toe te passen in de dagelijkse praktijk. Sport- en beweegmanagement in de Lage Landen is voornamelijk geschreven voor studenten, beleidsmakers en professionals die actief zijn en/of interesse hebben in het managen van sport- en beweegorganisaties. Het schrijven van dit boek wordt geleid door twee centrale vragen: (i) welke kennis over (organisatie)management is cruciaal voor mensen die actief (zullen) zijn in de sport- en beweegsector, en (ii) hoe kan maximaal de vertaalslag gemaakt worden naar het managen van organisaties in het domein sport en bewegen.
Sportbeleid --- Sportclubs. --- Sportmanagement. --- Vlaanderen. --- sportbeleid --- Organization theory --- sportclubs --- HRM (human resource management) --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- Social policy --- Sociology of sport --- Sociology of leisure --- Belgium --- Netherlands --- Academic collection --- 796.062 --- 796.02 --- 796.02 Sportuitrusting. Sportaccomodaties. Sportterreinen --- Sportuitrusting. Sportaccomodaties. Sportterreinen --- 796.062 Organisatie, management en marketing van sport en recreatie --- Organisatie, management en marketing van sport en recreatie --- #SBIB:316.7C550 --- #SBIB:316.7C552 --- 617.12 --- Sportmanagement --- beweegmanagement --- 796 --- Sport --- Management --- Sportorganisaties --- Sportorganisatie --- Sport en sociale instituties: algemeen --- Sociologie van sport: organisatie van de sport --- Sport; politiek, wetgeving en organisatie --- Sports administration --- Flanders (Belgium) --- PXL-Education 2017 --- sport --- sportmanagement --- sportverenigingen --- Bewegen --- Nederland --- België --- Personeelsmanagement --- Beweging --- Plezier --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Gezondheid --- Literatuur
Choose an application
Vlaanderen voert sinds meer dan vier decennia een autonoom sportbeleid. Dit heeft een impact op hoe het Vlaamse sportlandschap gestructureerd is. In het voorliggende werk staan de organisatie en de planning van de sport en het sportbeleid in Vlaanderen centraal. De krijtlijnen van het speelveld bestaat uit twee delen. In het eerste deel wordt een beeld gegeven van de beleidsruimte. Hier worden eerst ontwikkelingen geschetst inzake sportparticipatie, sportaanbod, sporttewerkstelling, alsook de economische betekenis van sport in Vlaanderen. Vervolgens wordt ingegaan op de organisatie van de sport, met name de omgeving van de sport en de sportsector zelf. Heel wat (sport)actoren en hun onderlinge relaties passeren daarbij de revue. Het tweede deel focust op de beleidsontwikkeling. We beschrijven de evolutie van het sportbeleid in Vlaanderen, het beleidsproces alsook het instrumentarium dat gehanteerd wordt om tot besluitvorming, en beleidsvoering in het algemeen, te komen. Dit boek richt zich tot studenten die inzicht wensen te verwerven in hoe sport(beleid) in Vlaanderen georganiseerd is. Ook beleidsmakers, sportmanagers en andere professionals die interesse hebben voor sport bieden we met dit werk een handig overzicht en interessant naslagwerk. Er wordt in dit boek dan ook de nodige zorg besteed aan figuren waarin concepten en modellen schematisch worden weergegeven. Met een voorwoord van Vlaams minister Philippe Muyters (flaptekst)
Sportbeleid --- Vlaanderen --- Academic collection --- 680 Sport --- 796.062 --- Sportorganisaties --- Structuren --- Sportorganisatie --- Sportbeleid ; Vlaanderen --- Organisatie, management en marketing van sport en recreatie --- Vlaanderen. --- 796.062 Organisatie, management en marketing van sport en recreatie --- Sports --- Economic aspects --- Flanders (Belgium) --- Law and legislation
Choose an application
Sport en beweging zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Waar sport vroeger eerder een maatschappelijk randfenomeen was, vormen sport en beweging nu een manifest onderdeel van de sociale werkelijkheid. Dit impliceert dat ook vanuit beleidsperspectief sport en beweging steeds meer aandacht krijgen. De overheid voert een sportpromotiebeleid, ondersteunt sportverenigingen, versterkt subsidies voor de bouw van sportaccommodaties, financiert topsport, zorgt voor een wettelijk kader, enzovoort. Kortom, sport- en bewegingsbeleid vormen een centrale zorg van de overheid. Er staat dan ook heel wat op het spel. Sport en beweging worden als waardevolle vormen van vrijetijdsbesteding beschouwd en leiden tot maatschappelijke ontplooiing. Maar er is meer. Sport wordt ook veelvuldig ingezet om andere beleidsdoelstellingen te verwezenlijken, zoals het bevorderen van de volksgezondheid of het creëren van sociale samenhang. Sportbeleid wordt daarnaast ook onder meer als instrument voor politieke propaganda gebruikt, of als middel om internationaal prestige te verwerven. De overheid is onmisbaar voor het sport- en bewegingsveld, maar omgekeerd maakt de overheid ook zelf dankbaar gebruik van deze sector. Dit boek richt zich tot professionals die actief zijn in het werkveld van sport en fysieke activiteit, beleidsmakers en studenten, kortom al wie in contact komt met en/of interesse heeft voor aspecten van het publieke sport- en bewegingsbeleid. Doorheen dit boek wordt de rol van de overheid met betrekking tot sport en beweging geëxpliciteerd en verduidelijkt, en waar nodig en wenselijk ook in vraag gesteld. Hierbij wordt aandacht besteed aan hoe het beleid tot stand komt en over welke instrumenten de overheid beschikt om de vooropgestelde beleidsintenties te verwezenlijken. Zowel topsport, breedtesport als andere vormen van bewegingscutuur komen aan bod. Centraal staat het argument dat beleid maken, om het maken van keuzes gaat. Beweging in beleid/Beleid in beweging stelt de lezer in staat om met een kritische blik naar het publieke sport- en bewegingsbeleid te kijken en gaandeweg een eigen, onderbouwde visie hieromtrent te ontwikkelen.
Sportbeleid --- Sportmanagement. --- Vlaanderen. --- Sportbeleid ; Vlaanderen --- Sportmanagement --- Sports administration --- Political aspects --- 617.12 --- Bewegingsbeleid --- Overheid --- Sport --- Beleid --- Analyse --- Evaluatie --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Gezondheid
Choose an application
Choose an application
Dat Vlaanderen iets met fietsen heeft, is een open deur intrappen. Van Vlaanderens Mooiste tot het fietsknooppuntennetwerk, van het profwielrennen tot fietsrecreatie, telkens is duidelijk dat Vlaanderen een fietsgekke regio is. Fietssport is dan ook een van de populairste sporten in Vlaanderen, zowel op de buis als op de baan. Deze sport kent niet alleen een heel omvangrijk, maar tegelijkertijd ook een zeer divers deelnemersveld en kijkerspubliek. Vlaanderen fietst! brengt de Vlaamse fietssportmarkt vanuit een sociaalwetenschappelijk perspectief in kaart.Dit boek is vanuit meerdere onderzoeksdisciplines opgebouwd. Zo wordt de fietssport zowel vanuit historische, economische, juridische, psychologische, sociologische als marketinginvalshoek bestudeerd. In het eerste deel ligt de focus op het tijdstrendperspectief. Hier staan de evoluties in de fietssport en de ontwikkelingen op het gebied van wielersponsoring centraal. Het tweede deel zoomt in op de actieve deelname aan de fietssport. Hier worden zowel het sociale, het sociaalpsychologische als het uitgavenprofiel van fietssporters in beeld gebracht. Daarnaast wordt ook een typologie van fietssporters gepresenteerd. In het derde deel ligt de klemtoon op de professionele wielersport. Meer bepaald wordt hier de marketingwaarde van en de betalingsbereidheid voor de Ronde van Vlaanderen onderzocht. Vervolgens wordt ook het veldrijden vanuit een marketingperspectief bestudeerd. Elk deel wordt afgerond met een specifieke case.Dit werk richt zich op eenieder die professioneel of vrijwillig betrokken is bij het beleid, de organisatie en/of de marketing van de fietssport en het wielrennen. Daarnaast biedt dit boek ook een schat aan informatie voor al wie geïnteresseerd is in fietssport, bijvoorbeeld onderzoekers, docenten, journalisten, beoefenaars, toeschouwers, etc.Bron : http://www.boekenbank.be
Sociology of sport --- Flanders --- Academic collection --- sport --- fietsen --- sportmanagement --- sociologie --- 379.853 --- fietssport --- wielrennen --- fietstoerisme --- wetenschappelijk onderzoek --- marketing --- Vlaanderen --- België --- sectoriële analyse --- markteconomie --- Fietsen --- Wielrennen --- 796.61 --- 316.7:796 --- 796.062 --- SMV:fiets --- SMV:712100 --- SMV:recreatie --- SMV:beleid --- 796.062 Organisatie, management en marketing van sport en recreatie --- Organisatie, management en marketing van sport en recreatie --- 316.7:796 Sociologie van de sport --- Sociologie van de sport --- 796.61 Wielersport --- Wielersport --- PXL-Business 2016 --- marketing, marktonderzoek --- sociaal gedrag --- wielersport --- Sport --- Sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Sportsponsoring --- Sportmarketing --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid
Choose an application
Het kwaliteitsvol uitbouwen van het sportaanbod staat hoog op de beleidsagenda in Vlaanderen. Sportfederaties vervullen hier een belangrijke rol. Enerzijds vertegenwoordigen zij bijna anderhalf miljoen sportende Vlamingen. Anderzijds zijn zij actief betrokken bij het mee vorm geven van het Vlaamse top- en breedtesportbeleid en hebben zij ook voeling met de internationale sportwereld. Sportfederaties bekleden dus een belangrijke, intermediaire functie tussen sporters en overheid en tussen lokale sport en internationale sport. Tegelijkertijd staan sportfederaties voor heel wat uitdagingen, en dit zowel op het vlak van organisatie als innovatie. Good governance is een term die relatief recent de sportsector is binnengedrongen. De dienstverlening van sportfederaties kan niet losgekoppeld worden van de basisprincipes van goed bestuur. Ook andere maatschappelijke veranderingen hebben een impact op de werking van sportfederaties. Zo dienen zich potentiële leden uit nieuwe doelgroepen aan, maar stellen we ook vast dat sporters vandaag gemakkelijk hun weg vinden naar het anders- en lichtgeorganiseerde sportaanbod. In het boek Organisatie en management van sportfederaties in Vlaanderen wordt uitgebreid gerapporteerd over de bevindingen van het Vlaamse Sportfederatie Panel 2.0 (VSFP2.0). Dit onderzoek laat toe om op een wetenschappelijk onderbouwde manier aspecten van good governance, dienstverlening en innovatie met betrekking tot de sportfederaties in Vlaanderen te bestuderen. Bestuurders, managers, beleidsmakers, maar ook vrijwilligers en studenten kunnen inspiratie putten uit de resultaten die in het voorliggende werk gebundeld worden. Met een voorwoord van Lode Grossen, Voorzitter van de Vlaamse Sportfederatie (VSF).Bron: https://www.academiapress.be
680 Sport --- 796.062 --- Sportbeleid ; Vlaanderen --- Sportfederaties ; Vlaanderen --- Organisatie, management en marketing van sport en recreatie --- 796.062 Organisatie, management en marketing van sport en recreatie --- Sportbeleid ; Vlaanderen. --- Lichamelijke opvoeding --- Sportmanagement --- Sportbeleid --- SMV:België --- SMV:beleid --- SMV:sport algemeen --- SMV:000001 --- 617.12 --- sport --- organisatie --- Vlaanderen --- Onderzoek --- good --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Emigratie --- Onderzoek (wetenschap)
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|