Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
kunst --- design --- kunst en design --- Viénot Jacques --- Valéry Paul --- Wright Frank Lloyd --- Riegl Aloïs --- 745.01 --- 7.01 --- designtheorie --- kunsttheorie --- kunst en tecnnologie --- technologie --- ambachtelijkheid --- ambacht --- Art and technology. --- Art and craftmanship --- Art --- toegepaste kunsten --- Applied arts. Arts and crafts --- decorative arts --- Decorative arts --- Art and technology --- Arts décoratifs --- Art et technologie --- History --- Histoire --- architectuur --- Architecture --- architectuurtheorie --- Arts décoratifs --- decorative arts [discipline] --- architecture [discipline] --- architectural theory
Choose an application
"Pneumatology" is an essay on the representation of the most present yet invisible instance of life, namely wind, breath and air. On the one hand, the book maps out anthropological, art historical and philosophical conceptions of these three dimensions that are concentrated in the notion of pneuma. On the other hand, the book is an experiment in iconology because it asks one fundamental question: how do these invisible motifs challenge the traditional conception of the image as something seen and read? "Pneumatology" attempts to answer this question by addressing the structural relations that have determined the representation of these motifs across different cultures.
7.049 --- 7.01 --- Thema's in de kunst ; representatie van wind, adem, lucht --- Iconografie ; verschillende onderwerpen --- Stage design. Scenography --- Art --- Pneuma (The Greek word). --- Arts, Modern --- Air in art. --- 72.01 --- wind --- lucht --- adem --- Kunst (theorie) --- Kunsttheorie --- Architectuurtheorie --- Architectuur (theorie)
Choose an application
The fourth volume in the series "Jean-Franðcois Lyotard: Writings on Contemporary Art and Artists" contains 48 texts written by Lyotard between the early seventies and 1998, the year of his death. Nine of these texts are previously unpublished papers on general aesthetics and the theory of art. The remaining 39 essays deal with 27 specific artists: Luciano Berio, Richard Lindner, René Guiffrey, Gianfranco Baruchello, Henri Maccheroni, Riwan Tromeur, Albert Ayme, Manuel Casimiro, Ruth Francken, Barnett Newman, Jean-Luc Parant, François Lapouge, Sam Francis, André Dubreuil, Joseph Kosuth, Sarah Flohr, Lino Centi, Gigliola Fazzini, Bracha Lichtenberger Ettinger, Henri Martin, Michel Bouvet, Corinne Filippi, Stig Brogger, François Rouan, Pierre Skira Pastels, and Béatrice Casadesus. Many of these texts are notes or contributions to catalogues; some were published in now inaccessible journals.
Lyotard, Jean-François --- Art and philosophy --- Aesthetics, Modern --- Art criticism --- Art, Modern --- History --- Lyotard, Jean-François, --- Academic collection --- Affichistes (Group of artists) --- Fluxus (Group of artists) --- Modernism (Art) --- Schule der Neuen Prächtigkeit (Group of artists) --- Zero (Group of artists) --- Philosophy and art --- Philosophy --- Art --- Aesthetics --- Art and philosophy - History - 20th century --- Aesthetics, Modern - 20th century --- Art criticism - History - 20th century --- Art, Modern - 20th century --- Lyotard, Jean-François, - 1924-1998
Choose an application
Met de regelmaat van een klok, zo lijkt het wel, barsten controverses uit over nieuwe architectuurprojecten en hedendaagse ingrepen in geliefde monumenten. Het Gravensteen in Gent en het Steen in Antwerpen zijn twee recente voorbeelden van hoe architectuur een debat over kwaliteit uitlokt tot ver buiten academische of architectenkringen. Ook in Leuven, Aalst en Hasselt zijn er projecten die aanleiding geven tot passionele proteststemmen. Dit standpunt wil redeneringen en argumenten aanreiken om dergelijke discussies te kaderen, en zo met meer diepgang het maatschappelijk gesprek over architectuur te kunnen voeren. Het vertrekt van een nieuwe invulling van de traditionele gedachte dat architectuur berust op het gelukkig samengaan van functie, vorm en constructie. Deze drie termen worden hier geherinterpreteerd als verwijzingen naar maatschappelijke noden, betekeniswaarde en duurzaamheid. Een goed architectuurontwerp navigeert tussen deze vaak tegenstrijdige verwachtingen, en dat vereist van de architect een stevige dosis ontwerpintelligentie. Het vereist ook dat het gesprek over architectuur continu gaande blijft, want er bestaan geen wonderformules of algoritmes die een oordeel over architectuurkwaliteit eens en voorgoed kunnen vastleggen Evenmin kan men ervan uitgaan dat het hernemen van bepaalde historische vormentalen automatisch kwaliteit zou opleveren. De tekst wordt geïllustreerd met talrijke recent gebouwde projecten, die een concrete bijdrage leveren aan goede en betekenisvolle architectuur.
Architecture --- architectural theory --- Flanders --- 72.037 --- 72.01 --- Vlaanderen --- 21ste eeuw (architectuur) --- Eenentwintigste eeuw (architectuur) --- Architectuur (kritiek) --- Architectuurkritiek --- Architectural reflexion
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|