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The volume provides a multidisciplinary approach of the discursive dimension of power. It challenges the usual conception of discourse and power that underlies most of the current theories in contemporary discourse analysis, and shows that it is unsatisfying in so far as it reduces power to domination and discourse to power technology. In opposition to such a conception, an alternative model of power-in-discourse is constructed. It is called "Dialogical Model" in accordance with its being grounded in a dialogical conception of discourse that naturally leads to a participative conception of power (as empowerment). Part One provides the DM with theoretical and philosophical foundations, while Part Two affords empirical evidence by applying the DM to such typical situations as journalistic discourse under censorship, classroom sessions, and children interaction in a problem-solving situation.
Sociolinguistics --- Power (Social sciences). --- #KVHA:Communicatie --- #KVHA:Argumentatie --- #KVHA:Discussie --- #KVHA:Dialoog --- LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES --- Communication Studies --- Discourse analysis --- Power (Social sciences) --- Philology & Linguistics --- Languages & Literatures --- Empowerment (Social sciences) --- Political power --- Exchange theory (Sociology) --- Political science --- Social sciences --- Sociology --- Consensus (Social sciences) --- Discourse grammar --- Text grammar --- Semantics --- Semiotics --- Discourse analysis.
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Il fut une époque où reprendre n’avait pas bonne presse : on prétendait à l’originalité, « résolument moderne » en cela. Effet de modestie ou effet de lucidité, notre temps multiplie au contraire les actes de reprise tant il lui semble difficile d’effectuer une action en une seule prise. Le champ des arts, des lettres et des médias en propose de multiples formes, de la citation au remix, de l’imitation au remake, de l’adaptation au détournement, du réemploi au recyclage. Les objets concernés sont aussi divers que les séries, la TV en continu, Wikipédia ou les hashtags. Mais la reprise se marque également en des activités génériques comme argumenter, conter ou jurer, et sur des pratiques anciennes, textuelles (relire, adapter, réécrire) ou iconiques (inverser en peinture, détourner une photographie). Ces objets et ces actes posent toujours de nombreux problèmes philosophiques, esthétiques et communicationnels, car la reprise instaure une relation interhumaine entre celui qui prend et celui à qui l’on prend.
Répétition (esthétique) --- Répétition (philosophie) --- Repetition (Philosophy) --- Repetition (Aesthetics) --- Répétition (esthétique) --- Répétition (philosophie) --- Art --- Philosophy --- Cultural studies --- Film Radio Television --- esthétique --- art vivant
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