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"Throughout time and in all parts of the world, humans have eaten together socially. Commensality, eating and drinking together, is fundamentally a social activity which creates and cements bonds which define our place in society. Covering prehistoric archaeology, to medieval banquets, to the inaugural dinner of the American President to everyday commensality as we eat in our homes, with friends, in religious ceremonies and as a form of political activism, this rich collection provides a unique exploration of commensality. Scholars from history, archaeology and anthropology have long studied the human practices and material culture and artefacts associated with communal eating and feasting, but until now these critical insights have not been presented in dialogue with one another. Uniquely, this book fuses insights from anthropologists, archaeologists, historians, religious studies and literary scholars to introduce a truly multidisciplinary and inclusive survey of commensality to the present day. From the role of drinking in China to religious taboos to ancient cooking practices, this fascinating volume is indispensable reading for students and scholars of the anthropology, history and archaeology of food"-- "Throughout time and in all parts of the world, humans have eaten together socially. Commensality, eating and drinking together, is fundamentally a social activity which creates and cements bonds which define our place in society. Covering prehistoric archaeology, to medieval banquets, to the inaugural dinner of the American President to everyday commensality as we eat in our homes, with friends, in religious ceremonies and as a form of political activism, this rich collection provides a unique exploration of commensality. Scholars from history, archaeology and anthropology have long studied the human practices and material culture and artefacts associated with communal eating and feasting, but until now these critical insights have not been presented in dialogue with one another. Uniquely, this book fuses insights from anthropologists, archaeologists, historians, religious studies and literary scholars to introduce a truly multidisciplinary and inclusive survey of commensality to the present day. From the role of drinking in China to religious taboos to ancient cooking practices, this fascinating volume is indispensable reading for students and scholars of the anthropology, history and archaeology of food"--
Food habits --- Dinners and dining --- Habitudes alimentaires --- Repas --- Social aspects. --- Aspect social
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History of civilization --- anno 500-1499 --- Dinners and dining --- Dinners and dining in literature. --- Food habits in literature. --- Gastronomy in literature. --- Repas --- Repas dans la littérature --- Habitudes alimentaires dans la littérature --- Gastronomie dans la littérature --- History. --- Histoire --- -Dinners and dining in literature --- Food habits in literature --- Gastronomy in literature --- Banquets --- Dining --- Eating --- Meals --- Caterers and catering --- Entertaining --- Etiquette --- Cooking --- Gastronomy --- Menus --- Table --- History --- Repas dans la littérature --- Habitudes alimentaires dans la littérature --- Gastronomie dans la littérature --- Dinners and dining in literature --- Dinners and dining - Europe - History. --- manières --- repas
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Dans une région bien délimitée, la légation de Bologne et le duché de Milan, à la même époque, autour des années 1580, trois artistes, Vincenzo Campe, Bartolomeo Passerotti et Annibale Carracci, vont se mettre à peindre un nouveau type de représentations, ce que l'on nommera a posteriori des scènes de genre. Une simultanéité étonnante, d'autant plus que ces nouvelles peintures ont une autre caractéristique commune : elles représentent toutes des personnages aux gestes et aux formes d'action dictés par la présence de la nourriture. Comprendre le rôle de l'aliment dans l'émergence même de la peinture de genre en Italie est ce à quoi s'attache ce livre. D'Anvers à Bologne et Crémone, des tableaux de boucherie à la littérature macaronique de Folengo, du musée d'Ulisse Aldrovandi aux écrits des diététiciens italiens de l'époque, des Zanni de la Commedia dell'arte à la figure emblématique de la Cula, ce texte analyse les liens entre peinture et nourriture, mis en perspective dans la culture italienne du Cinquecento. Basé sur un riche corpus iconographique et un ensemble de textes artistiques, ce livre tire son originalité de l'exploitation de toute une production littéraire et théâtrale de la Renaissance ayant trait à la nourriture, mais aussi de traités de diététiques, de livres de cuisine et de textes relatifs à la théorie des humeurs. Au croisement de l'anthropologie et de l'histoire de l'art, ce travail de recherche éclaire l'apparition de la peinture de genre en Italie par l'analyse des motifs alimentaires qui y sont représentés. Chargée à la fois de significations traditionnelles et de sens nouveaux, la nourriture représentée génère, de toute évidence, un dispositif créateur organisant ces peintures de genre.
Genre painting, Italian --- Food in art. --- Cooking in art --- Dinners and dining in art. --- Peinture de genre italienne --- Aliments dans l'art --- Cuisine dans l'art --- Repas dans l'art --- Themes, motives --- Thèmes, motifs --- Campi, Vincenzo, --- Passarotti, Bartolomeo, --- Carracci, Annibale, --- keukentaferelen --- tafelcultuur --- eten en drinken --- genrestukken --- Bassano, Jacopo --- Campi, Vincenzo --- Carracci, Annibale --- 16de eeuw --- Aliments dans l'art. --- Cuisine dans l'art. --- Repas dans l'art. --- Thèmes, motifs. --- Critique et interprétation. --- Thèmes, motifs --- keukentaferelen. --- tafelcultuur. --- eten en drinken. --- genrestukken. --- Bassano, Jacopo. --- Campi, Vincenzo. --- Carracci, Annibale. --- 16de eeuw. --- Art --- peinture --- Italie --- alimentation --- art --- histoire moderne --- nourriture --- histoire de l’art
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L’histoire du repas, et plus particulièrement du festin, mérite bien mieux qu’une approche anecdotique. Comme l’ont remarqué de nombreux anthropologues, sociologues et historiens, le repas pris en commun occupe une place fondamentale dans les rapports sociaux, les attitudes religieuses et même l’exercice du pouvoir, et ce dans des sociétés de natures très diverses. Le présent ouvrage explore l’histoire du festin en Angleterre pendant les siècles du haut Moyen Âge, de la fin de la domination romaine à la conquête du pays par les Normands en 1066. Grâce à des sources exceptionnelles, au premier rang desquelles ont peut ranger le poème héroïque Beowulf, l’Angleterre offre en effet un prisme original, souvent négligé par l’école historique française, pour l’étude des pratiques politiques, sociales ou religieuses, mais aussi des mentalités et des représentations collectives de l’Occident chrétien au début du Moyen Âge. Car si aujourd’hui l’Angleterre n’est pas souvent réputée pour sa table, il en fut tout autrement aux premiers temps médiévaux, quand les princes anglo-saxons, dans leurs halls de bois, abreuvaient leurs guerriers de bière et d’hydromel. Notre étude du festin anglo-saxon, bien que fondée sur le témoignage irremplaçable de la poésie héroïque, fait aussi une large place aux apports des sources narratives latines, des codes de lois, de l’iconographie, et surtout de l’archéologie.
Fasts and feasts --- Dinners and dining --- Fêtes religieuses --- Repas --- History --- Histoire --- England --- Angleterre --- Social life and customs --- Moeurs et coutumes --- Anthropology --- Social Sciences --- Manners & Customs --- Fêtes religieuses --- Acqui 2006 --- histoire médiévale --- Moyen Âge --- nourriture --- banquet --- histoire du corps --- coutumes --- archéologie
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Food habits --- Kinship --- Agriculture --- Anthropology --- Social Sciences --- Manners & Customs --- Farming --- Husbandry --- Industrial arts --- Life sciences --- Food supply --- Land use, Rural --- Ethnology --- Clans --- Consanguinity --- Families --- Kin recognition --- Eating --- Food customs --- Foodways --- Human beings --- Habit --- Manners and customs --- Diet --- Nutrition --- Oral habits --- Social aspects --- Food --- Dinners and dining --- Habitudes alimentaires --- Aliments --- Repas --- Familles --- Aspect social --- Southeast Asia --- Social life and customs. --- Südostasien --- Ernährungsgewohnheit --- Verwandtschaft --- Kongress --- Hamburg 1998
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This book explores the accounts of communal meals and the metaphorical use of food and drink language in the narrative world of the Gospel of John. It argues that the Johannine community regularly gathered for communal meals in which the food and drink on the menu would have taken on a spiritual significance far exceeding the physical sustenance. The study employs a socio-rhetorical methodology and consequently moves from text to context. It tentatively describes the texts’ influence on the formation of early Christian identity and suggests that the Johannine meal accounts provide a way to imagine the demographic composition of the community and its historical context.
Dinners and dining in the Bible. --- Identification (Religion) --- 226.5 --- Identity (Religion) --- Religious identity --- Psychology, Religious --- History. --- Evangelie volgens Johannes --- Bible. --- Jean (Book of the New Testament) --- Johanisi (Book of the New Testament) --- Johannesevangelium --- John (Book of the New Testament) --- Yohan pogŭm --- Yohane den (Book of the New Testament) --- Yūḥannā (Book of the New Testament) --- Socio-rhetorical criticism. --- Repas dans la Bible --- History --- Histoire --- Dinners and dining in the Bible --- Ioganaĭ (Book of the New Testament) --- Иоганай (Book of the New Testament)
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Les produits biologiques liés à l’alimentation, aux libations, aux fumigations, aux soins et à la beauté du corps jouent un rôle considérable dans la vie des peuples de la Méditerranée antique et ont aussi leur place dans les différentes étapes des rituels funéraires, de la préparation du corps jusqu’à la visite à la tombe. Produits périssables, ils ne laissent que peu de témoignages archéologiques sous la forme de restes fauniques et végétaux et de contenants en céramique, en métal ou en verre. Cet ouvrage collectif, riche de la collaboration d’une cinquantaine d’archéologues français, italiens et suisses, est la publication des actes du colloque de clôture du programme MAGI (Manger, boire, offrir pour l’éternité en Gaule et Italie préromaines), financé par l’ANR, organisé à Rome par l’École française de Rome et le Centre Jean Bérard, les 16, 17, 18 novembre 2015. Grâce à l’association de trois unités de recherche du CNRS et d’un laboratoire privé, il a pu mettre en œuvre durant 4 ans, de 2013 à 2017, une approche transdisciplinaire combinant chimie organique et archéobotanique pour identifier les matériaux et produits biologiques en contextes funéraires en Gaule, en Italie péninsulaire et en Sardaigne de la fin de l’âge du Bronze jusqu’au début de l’époque romaine et cerner leurs usages rituels.
Perfumes --- Food --- History, Ancient --- Flowers --- History --- Odor --- Religious aspects --- Italy --- Europe --- Perfumery --- Cosmetics --- Essences and essential oils --- Odors --- Toilet preparations --- Floral fragrance --- Floral odor --- Floral scent --- Flower fragrance --- Flower odor --- Flower scent --- Fragrance of flowers --- Aromatic plants --- Ancient history --- Ancient world history --- World history --- Foods --- Dinners and dining --- Home economics --- Table --- Cooking --- Diet --- Dietaries --- Gastronomy --- Nutrition --- Scent --- Gallia --- Gaule --- Italia --- Italian Republic --- Italianska republika --- Italʹi͡anskai͡a Rėspublika --- Italie --- Italien --- Italii͡ --- Italii͡a Respublikasi --- Italiĭsʹka Respublika --- Itālija --- Itālijas Republika --- Italijos Respublika --- Italikē Dēmokratia --- Īṭāliy --- Italiya Respublikasi --- It'allia --- It'allia Konghwaguk --- İtalya --- İtalya Cumhuriyeti --- Iṭalyah --- Iṭalye --- Itaria --- Itaria Kyōwakoku --- Jumhūrīyah al-Īṭālīyah --- Kgl. Italienische Regierung --- Königliche Italienische Regierung --- Laško --- Lýðveldið Ítalía --- Olasz Köztársaság --- Olaszország --- Regno d'Italia --- Repubblica italiana --- Republiḳah ha-Iṭalḳit --- Włochy --- Yidali --- Yidali Gongheguo --- Food habits --- Funeral rites and ceremonies, Ancient --- Archaeometry --- alimentation (histoire) --- produits biologiques --- parfum --- rituel funéraire --- Antiquité --- religion --- Coutumes alimentaires. --- Parfums. --- Rites et cérémonies. --- Alimentation --- Repas rituels --- Aspect religieux. --- Primitive societies --- Alimentació --- Àpats i banquets --- Perfums --- Ritus i cerimònies fúnebres --- Aspectes religiosos --- Història --- Gàl·lia --- Itàlia --- Arqueologia --- Alimentació humana --- Higiene alimentària --- Aliments --- Hàbits alimentaris --- Nutrició --- Salut --- Banquets --- Menjades --- Convits --- Cuina --- Etiqueta --- Gastronomia --- Menús --- Serveis d'àpats --- Taula, Art de la
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What do rituals have to do with knowledge? Knowledge by Ritual examines the epistemological role of rites in Christian Scripture. By putting biblical rituals in conversation with philosophical and scientific views of knowledge, Johnson argues that knowing is a skilled adeptness in both the biblical literature and scientific enterprise. If rituals are a way of thinking in community akin to scientific communities, then the biblical emphasis on rites that lead to knowledge cannot be ignored. Practicing a rite to know occurs frequently in the Hebrew Bible. YHWH answers Abram's skepticism-"How shall I know that I will possess the land?"-with a ritual intended to make him know (Gen 15:7-21). The recurring rites of Sabbath (Exod 31:13) and dwelling in a Sukkah (Lev 23:43) direct Israel toward discernment of an event's enduring significance. Likewise, building stone memorials aims at the knowledge of generations to come (Josh 4:6).Though the New Testament appropriates the Torah rites through strategic reemployment, the primary questions of sacramental theology have often presumed that rites are symbolically encoded. Hence, understanding sacraments has sometimes been reduced to decoding the symbols of the rite. Knowledge by Ritual argues that the rites of Israel, as portrayed in the biblical texts, disposed Israelites to recognize something they could not have seen apart from their participation. By examining the epistemological function of rituals, Johnson's monograph gives readers a new set of questions to explore both the sacraments of Israel and contemporary sacramental theology.
Sacraments. --- Rites and ceremonies. --- Knowledge, Theory of (Religion) --- Epistemology, Religious --- Religious epistemology --- Religious knowledge, Theory of --- Religion --- Theology, Doctrinal --- Ceremonies --- Cult --- Cultus --- Ecclesiastical rites and ceremonies --- Religious ceremonies --- Religious rites --- Rites of passage --- Traditions --- Ritualism --- Manners and customs --- Mysteries, Religious --- Ritual --- Church --- Grace (Theology) --- Rites and ceremonies --- Philosophy --- Sacraments --- Théorie de la connaissance (christianisme) --- Théorie de la connaissance (religion) --- Rites et cérémonies. --- Sacrements. --- Efficacité des sacrements --- Théologie des sacrements --- Théologie sacramentaire --- Vie sacramentelle --- Pastorale liturgique et sacramentelle --- Sacramentaux --- Sacrements --- Sacrements et unité chrétienne --- Vie chrétienne --- Baptême --- Confirmation (sacrement) --- Eucharistie --- Mariage (sacrement) --- Onction des malades --- Ordre (sacrement) --- Pénitence --- Rites et cérémonies --- Théologie dogmatique --- Cérémonial --- Cérémonial religieux --- Cérémonies --- Cérémonies et rites --- Cérémonies et rituels --- Cérémonies religieuses --- Religions --- Rites --- Rites et cérémonies (ethnologie) --- Rites et cérémonies (religion) --- Rites et cérémonies religieux --- Rites religieux --- Ritualisme --- Ritualité --- Rituel religieux --- Rituels --- Rituels et cérémonies --- Rituels religieux --- (féodalité) --- (anthropologie) --- (communion solennelle) --- Contribution à la théorie de la connaissance religieuse --- Connaissance religieuse, Théorie de la --- Théorie de la connaissance religieuse --- Théorie de la connaissance --- Agnosticisme --- Analogie (religion) --- Dieu --- Foi et raison --- Théorie de la connaissance (bouddhisme) --- Théorie de la connaissance (christianisme) --- Théorie de la connaissance (hindouisme) --- Théorie de la connaissance (islam) --- Théorie de la connaissance (jaïnisme) --- Transmission spirituelle --- Christianisme --- Philosophie chrétienne --- Théorie de la connaissance (religion) --- droit canonique --- Liturgie --- Aspect religieux --- Dédicace --- Cérémonies et fêtes --- Cognoscibilité --- Coutumes et pratiques --- Culte --- Danse --- Lieux sacrés --- Vêtements religieux --- Abattage rituel --- Autels --- Écoles --- Églises --- Entreprises --- Exorcisme --- Fêtes religieuses --- Franc-maçonnerie --- Hindouisme --- Hommage (féodalité) --- Iconophagie --- Imposition des mains --- Bals de pureté --- Inaugurations --- Incantations --- Indiens d'Amérique --- Jeux olympiques --- Judaïsme --- Marche sur le feu --- Monastères --- Objets rituels --- Ordination --- Bouddhisme --- Paraliturgies --- Possession (anthropologie) --- Processions --- Profession de foi (communion solennelle) --- Profession religieuse --- Protocole --- Pureté rituelle --- Repas rituels --- Rites d'initiation --- Rites de fondation --- Cannibalisme --- Rites de passage --- Rites et cérémonies agraires --- Rites et cérémonies de la naissance --- Rites et cérémonies du mariage --- Rites et cérémonies funéraires --- Rites et cérémonies interreligieux --- Rites et cérémonies militaires --- Rites et cérémonies politiques --- Rites et cérémonies préhistoriques --- Cérémonie du thé --- Sacrifice --- Saut du Gol --- Serments --- Transe --- Translation de reliques --- Védisme --- Violence rituelle --- Commémorations --- Consécration --- Défilés --- Don et contre-don --- Moeurs et coutumes
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