Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
#GSDBP --- 453.2 --- pedagogiek (gez) --- multiple-choice-toetsen
Choose an application
In de gezondheidszorg wordt een belangrijk aantal beroepsbeoefenaren nog op de werkplek opgeleid onder verantwoordelijkheid van de bedrijfstak. In augustus 1997 wordt het opleidingsstelsel voor de verpleging en verzorging ingrijpend gewijzigd. Onder andere gaat het huidige private inservice onderwijs, een vorm van leren én werken, onder de regie van de minister van OC&W als beroepsbegeleidende en duale leerweg deel uit maken van het secundaire en hoger beroepsonderwijs. De transformatie van het inservice onderwijs in dat nieuwe opleidingsstelsel is voor de VOVB, de Vereniging van Opleidingsinstituten voor de Verplegende en verzorgende Beroepen, aanleiding voor de uitgave van dit boek. In Leren en werken in het gezondheidszorgonderwijs belichten deskundigen de ontwikkelingen in het beroepsonderwijs, met name het streven de verschoolsing van het beroepsonderwijs terug te dringen door het onderwijs dichter bij de beroepspraktijk te brengen. Uitvoerig gaan de auteurs in op hun kanttekeningen bij de herwaardering van de leerweg die leerlingen in staat stelt een beroep te leren in de beroepspraktijk. Ofschoon de meeste auteurs het gezondheidszorgonderwijs als referentie nemen, is de inhoud van het boek niet alleen bruikbaar voor het beroepsonderwijs in de gezondheidszorg maar ook voor beroepsopleidingen in andere sectoren.
613.3 --- didactisch proces (gez) --- gezondheidszorg (gez) --- pedagogiek (gez) --- verpleegkundige opleiding --- verpleegkundig beroep --- gezondheidszorg --- Nederland
Choose an application
School management --- onderwijsmanagement --- schoolbeleid --- 371.1.07 --- 371 --- #GSDBP --- #A9206A --- #KVHB:Onderwijs --- #KVHB:Onderwijsbeleid --- schoolleiding --- schoolbegeleiding --- 430.1 --- pedagogiek (gez) --- Naslagwerk --- onderwijsstructuur --- management --- 458.1 --- Begeleiding --- Evaluatie: controle --- Interne werking --- Onderwijskunde: schoolleiding: begeleiding --- Rechten --- Rechtsinstanties: procedures --- Rechtspraak --- School en omgeving --- Schoolbeheer --- Schoolbestuur --- Schoolleiding --- Schoolbegeleiding: zelfevaluatie --- Visies en ontwikkelingen --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- 371.1.07 Schooladministratie. Schoolleiding --(organisatorisch) --- Schooladministratie. Schoolleiding --(organisatorisch)
Choose an application
Module 1. Begeleiding van leerlingen in de gezondheidszorgModule 2. Omgaan met veranderingen, de beginfase van de opleidingModule 3. Motivatie en faalangstModule 4. BegeleidingsvaardighedenModule 4a. Waarnemen en observerenModule 4b. Effectief luisteren en vragen stellenModule 4c. Assertieve vaardighedenModule 5. Methodische praktijkbegeleidingModule 6. BeoordelenModule 7. Omgaan met conflictenElke module bestaat uit:InleidingDoelstellingenBeginsituatieverkenningLeerinhoud
613.3 --- pedagogiek (gez) --- stagebegeleiding (gez) --- student (gez) --- leerlingenbegeleiding --- stagebegeleiding --- verpleegkundige opleiding --- conflicthantering --- evaluatie --- assertiviteit --- observeren --- faalangst --- gesprekstechnieken --- beoordelen --- praktijklessen --- #KVHB:Gezondheidszorg --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- 489.52 --- conflicten --- gespreksvaardigheden --- gezondheidszorg --- motivatie --- onderwijs --- verpleegkunde --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- Beroep en opleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Hygiene. Public health. Protection --- lesgeven --- Higher education --- communicatie --- luisteren --- opleiding --- studentenbegeleiding --- waarnemen en observeren --- Begeleiding --- Gezondheidszorg --- Studentenbegeleiding
Choose an application
Scholen lijken volkomen te draaien op hun directie en hun personeel, vooral de leerkrachten en de administratieve medewerkers. Achter de schermen spelen echter de bestuurders een zeer belangrijke rol. Op strategisch vlak, dus op lange termijn, bepalen zij de richting die de school uitgaat. De directie is er om dit in een dagelijks bestuur, dus op de korte termijn, te vertalen en dit met haar medewerkers te realiseren.
Onderwijs --- Onderwijskunde. --- Onderwijsmanagement. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Schoolleiding. --- Organisatie. --- Onderwijsbeleid. --- School management --- onderwijsmanagement --- schoolbeleid --- #A0109A --- 741 Schoolorganisatie --- 450.2 --- 451.2 --- 458.1 --- Inrichtende machten --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsorganisatie --- Organisatie --- Schoolbestuur --- 450.4 --- pedagogiek (gez) --- Onderwijsmanagement --- Onderwijs; algemeen --- Organisatieleer --- Schoolleiders --- Schoolleiding --- Schoolmanagement --- Schoolbegeleiding --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Organisatie - Management --- Opvoeding en onderwijs --- Verantwoord ondernemen --- Management --- Ethiek --- Managementethiek --- Bestuur --- Opvoeding --- Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen --- Ondernemingsethiek --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Pedagogiek --- Statistische gegevens
Choose an application
Verantwoord meten van leerresultaten is een belangrijk kwaliteitsinstrument voor schoolleiding, vakgroep of curriculumcommissie en docent. Op elk van deze niveaus in de onderwijsorganisatie is het van belang vast te stellen of het programma beantwoordt aan de eisen voor het beoogde resultaat: het afleveren van een vaardige beroepsbeoefenaar.Dit handboek voor beoordeling van leerresultaten biedt gerichte informatie voor de totale onderwijsorganisatie. Na een algemeen inleidend gedeelte over beoordeling van leerresultaten volgt een uitgebreid instrumentarium voor toetsconstructie door de docent, een gedeelte met aanbevelingen voor vakgroepen en curriculumcommissies die invulling geven aan de onderwijs- en examenregelingen en tot besluit een reeks aanbevelingen voor het management-niveau, waar de beleidskeuzes over procedures en faciliteiten gemaakt worden.
Toetsen (onderwijs) --- didactisch proces --- gezondheidszorgonderwijs --- meten van leerresultaten --- onderwijs --- 450.6 --- 613.3 --- beoordelingsschaal --- gezondheidszorg --- kwaliteitsbewaking --- leerresultaten* --- verpleegkundige opleiding --- 371.26 --- Evaluatie --- Examen --- Hoger onderwijs --- evaluatie (gez) --- gezondheidszorg (gez) --- leermethoden (gez) --- pedagogiek (gez) --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- beoordeling --- beoordelingsinstrumenten --- didactiek --- didactische evaluatie --- didactische werkvormen --- evaluatie --- gezondheidsonderwijs --- toetsen --- toetsinstrumenten --- 489.4 --- didactisch proces (leerproces) --- examen --- kwaliteitsbewaking (audit) --- leerdoelstellingen --- leerproces --- onderwijsstructuur --- opleidingen --- Resultaten en selectie --- Beroep en opleiding --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Kwaliteitsbewaking --- Examens --- 484.4 --- modulair onderwijs --- Gezondheidsopvoeding --- Voeding
Choose an application
Veel leerlingen beginnen "zo hoog mogelijk" (doorgaans vertaald als "in het ASO"). Dat geeft immers "de beste" of "de meeste" mogelijkheden voor de toekomst. En bovendien: "ze kunnen nog altijd zakken als het niet goed gaat", en zo "zakken leerlingen af" naar "minder moeilijke richtingen". Leerlingen komen daardoor in een waterval terecht. Gewoonlijk gaat die waterval van ASO over TSO (soms KSO) naar BSO en verderop "zelfs" naar deeltijds onderwijs. Maar ook binnen die onderwijsvormen zijn er "hogere" en "lagere" richtingen en opties. Het is in de maatschappij trouwens niet anders: hoger gewaardeerde en lager gewaardeerde beroepen en functies. Twee watervallen als spiegels van elkaar.
Leerlingbegeleiding. --- Onderwijsmanagement. --- Pedagogie. --- Schoolleiding. --- Schoolloopbaan. --- Zorgverbreding. --- School management --- schoolbeleid --- schoolloopbaan --- leerlingenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsorganisatie --- #A0201A --- 742 Scholieren en studenten --- 37.015.31 --- 371.2 --- 430.8 --- 454.23 --- CLB-centra --- Differentiatie --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Relatie leraar-leerling --- Studiekeuze --- 450.5 --- pedagogiek (gez) --- Schoolloopbaan --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- 484.2 --- leerlingbegeleiding --- Beroeps- en studievoorlichting ; algemeen --- Didactische principes --- Gelijke onderwijskansen --- Effectieve scholen --- CLB --- Remediëring --- Middenstand --- Technisch secundair onderwijs --- Technologische opvoeding --- Opvoeding en onderwijs --- Mobiliteit --- Sociale problematiek --- Onderwijs --- Leerlingen --- Resultaten --- Voortijdige schoolverlaters --- Effectieve school --- Opvoeding --- Leerling --- Resultaat --- Vroegtijdige schoolverlater --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere --- Emigratie --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Choose an application
De schooldirecteurs hebben zich de voorbije jaren steeds meer geprofileerd als onderwijsmensen met een specifieke en veeleisende functie. Door sommigen worden zij volwaardige managers genoemd. Anderen gruwen van die term en wijzen op de specificiteit van het ambt. De auteur van dit boek legt management en schoolleiderschap naast elkaar en komt tot de conclusie dat je schoolleiders gerust managers kunt noemen, maar dan wel van een bijzondere soort. Het volstaat niet de woorden 'bedrijf' en 'klanten' te vervangen door 'school' en 'ouders' om van een boek over bedrijfsmanagement een boek over schoolmanagement te maken. Onderwijs is een aparte wereld waar de toepassing van algemene managementtheorieën wel mogelijk is mits een aangepaste vertaling naar de onderwijssector. Vanuit onderzoek en uit vele contacten geeft de auteur een uiteenzetting over de vragen waarvoor schoolleiders staan en over de antwoorden die zij geven; hij geeft aan hoe scholen zich onder leiding van hun directeur verder kunnen ontwikkelen en wat hun grenzen zijn.
Schoolleiding. --- Schoolmanagement. --- Secondary education --- School management --- onderwijsmanagement --- schoolleiders --- 37 --- #A0008A --- 741 Schoolorganisatie --- 458.1 --- onderwijsbeleid --- schoolmanagement --- 489.32 --- Hoger onderwijs --- Management --- Schoolleiders (schooldirecties) --- Schoolmanagement --- Schoolorganisatie --- 450.4 --- 458.1 ) Organisatie en management van het onderwijs --- kwaliteitszorg --- management (gez) --- pedagogiek (gez) --- schoolbeleid --- schoolleiderschap --- Hoger onderwijs ; België --- Onderwijsmanagement --- Schoolleiders --- Schoolleiding: secundair onderwijs --- 37 Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Organisatie - Management --- België; Hoger ondewijs; politiek, wetgeving en organisatie --- Mismanagement --- Opvoeding en onderwijs --- Praktijk --- 37 Education --- Education --- Schooldirectie --- Opvoeding --- Onderwijs --- Schoolleider
Choose an application
De reeks Algemene en Vergelijkende Onderwijskunde heeft in de eerste plaats ten doel belangrijke buitenlandse bijdragen van algemeen - en vergelijkend - onderwijskundige aard gemakkelijker toegankelijk te maken voor allen die praktisch en theoretisch bij het onderwijs zijn betrokken. Studies voor het onderwijs in binnen- en buitenland uit eigen taalgebied zullen eveneens in deze reeks worden opgenomen. Behalve aan vergelijkend-onderwijskundige studies, zal o.m. aan publicaties over de theorie en de doelstellingen van het onderwijs, het onderwijs- management, de onderwijstechnologie, de methoden van onderzoek van het onderwijs, de begeleiding van het onderwijs, de psychologie van het onderwijs, de sociologie van het onderwijs en de economie van het onderwijs bijzondere aandacht worden geschonken. In de reeks is nadrukkelijk gestreefd naar een nauwe Belgisch-Nederlandse samenwerking.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- leerdoelen --- Objectives of teaching --- didactiek --- leerdoelstellingen --- 37.013.2 --- #GSDBP --- #WWIS:AGGR --- Enseignement Onderwijs --- Evaluation Evaluatie --- Formation Opleiding --- Objectifs (formation) Doelstellingen (opleiding) --- 454.1 --- Leerdoelen --- Onderwijs --- Pedagogie --- doelstellingen : taxonomie (ler) --- 111967.jpg --- 111968.jpg --- Onderwijskunde --- Taxonomie --- 37.013.2 Pedagogiek: doelstellingen --- Pedagogiek: doelstellingen --- Doelstellingen --- 371.3 --- #gsdbP --- 454.1 ) Doelstellingen van didactiek --- affectieve opvoeding --- classificatie --- didactische principes --- leeplanontwikkeling --- onderwijsdoelen --- onderwijskunde --- organisatieprincipes --- taxonomie --- Doelen --- Didactiek --- Cognitieve opvoeding --- 453.2 --- pedagogiek (gez) --- cognitieve opvoeding --- Doelstelling --- Leerdoel --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Stilaan groeit de aandacht voor de specifieke problemen waarmee scholen in de grootstad te kampen hebben. Allochtone en kansarme leerlingen concentreren zich vaak in de centrumscholen terwijl leerlingen uit de middenklasse steeds meer voor witte scholen in de buitenwijken kiezen. Ook onderwijsproblemen zoals spijbelgedrag, leervertraging, ongekwalificeerde uitstroom en geweld zijn in grootsteden veel omvangrijker. De stad heeft door haar diversiteit aan bewoners en cultuur nochtans heel wat te bieden aan scholen. Paul Mahieu beschrijft in dit boek de complexiteit van de grootstedelijke onderwijsproblematiek aan de hand van gegevens over de Antwerpse situatie. Hoewel de traditionele aanpak van het onderwijsbeleid niet in staat is om deze problemen aan te pakken, dienen zich toch nieuwe kansen aan. Het gelijkeonderwijskansenbeleid bijvoorbeeld, biedt een aanzet om de segregatie een halt toe te roepen; een omgevingsanalyse helpt de knelpunten in kaart te brengen en leidt tot een grotere bewustwording. Om de onderwijssituatie in de stad daadwerkelijk te verbeteren is echter een geïntegreerde aanpak nodig waarin ook aandacht gaat naar huisvestiging, armoedebestrijding en inburgering. Scholen in de stad staan voor de uitdaging om in hun schoolcultuur bewust aandacht te schenken aan de problemen die de stadsomgeving met zich meebrengt én om de leerkansen te grijpen die de grootstad te bieden heeft. Deskundigen uit verschillende disciplines en steden - Luc Goossens, Maria De Bie, Pieter Sprangers, Isabelle Pannecoucke, Sjoerd Karsten, Luc Heyerick en Ton Notten - geven vanuit hun werkdomein een kritische reflectie op deze aanzetten tot een geopedagogiek. De grootstedelijke school vanuit vele invalshoeken belicht.
Onderwijsbeleid. --- School management --- lokaal onderwijsbeleid --- stedelijk beleid --- Sociology of education --- Grootstedelijke problemen --- Onderwijsbeleid ; gemeenten ; Vlaanderen --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- schoolbeleid --- stadsbeleid --- 458.1 --- onderwijsbeleid --- schoolmanagement --- steden --- 303.83 --- 450 --- 450.4 --- 450.42 --- 451.2 --- 454.23 --- Allochtone kinderen --- Antwerpen --- Brede school --- Emancipatiebeleid --- Gelijke onderwijskansen --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Geopedagogiek --- Integratie --- Kansarmen --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijsbeleid --- Onderwijssociologie --- Opvoeding en onderwijs --- Schoolmanagement --- Steden --- geopedagogiek --- 433.1 --- pedagogiek (gez) --- 37.06 --- Armoede --- Beleid --- Omgevingsfactoren --- Onderwijs --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- Geopolitiek --- Schoolbeleid --- allochtonen --- armoede (kansarmoede) --- integratie --- multiculturele samenleving --- onderwijs --- onderwijsstructuur --- pedagogiek (opvoedkunde) --- sociale psychologie --- sociologie --- kansarmoede --- stad --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Stadssamenleving - Plattelandssamenleving --- Onderwijs; algemeen --- Onderwijskunde --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Didactische principes --- (zie ook: transculturele verpleegkunde) --- (zie ook: psychologie) --- (zie ook: sociologie) --- 339.1 --- 371.2 --- 711 --- ruimtelijke ordening --- ruimtelijke planning --- Stadssamenleving --- Stad --- Opvoeding --- Analyse --- Evaluatie --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|