Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
In dit boek worden drie beleidsthema's besproken: de problematiek van migrantenkinderen in het basis- en secundair onderwijs; de comprehensivering van het secundair onderwijs; en de massificatie van het hoger onderwijs. Bij elk van deze thema's komen dezelfde items terug: antecedenten van de overheidsmaatregelen en de context waarin ze ontstaan zijn, doelstellingen en voorziene middellen, evaluatie in termen van het bereiken van de doelstellingen, met name het verminderen van de ongelijkheid.
Educational equalization --- Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Social stratification --- gelijkekansenbeleid --- Sociology of education --- School management --- Belgium --- Flanders --- Sociale stratificatie --- Sociologie van het onderwijs --- Onderwijsorganisatie --- Vlaanderen --- België --- 450.42 --- 451.9 --- gelijke onderwijskansen (ler) --- onderwijs : gelijke kansen (ler) --- 37.014 --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- Onderwijs : gelijke kansen --- allochtone kinderen, onderwijs --- Gelijke kansen --- migranten: in onderwijs --- onderwijs en gelijke kansen --- onderwijs en sociaal milieu --- onderwijssociologie --- sociale ongelijkheid --- sociale politiek --- Academic collection --- #SBIB:316.334.1O320 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.346H23 --- #KVHB:Gelijke kansen --- #KVHB:Onderwijs; Vlaanderen --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 668.1 Migrantenbeleid --- 720 Onderwijs --- #A0012A --- Educational equality --- Educational equity --- Educational inequality --- Equal education --- Equal educational opportunity --- Equality of education --- Equalization, Educational --- Equity, Educational --- Inequality, Educational --- Opportunity, Equal educational --- Education --- Affirmative action programs in education --- 377 --- 301.17 --- 371 --- 304 --- Doelen en functies van onderwijstypes, schoolsystemen: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Positie van de vrouw in de samenleving: studie en onderwijs --- Aims and objectives --- 370 --- Equal opportunities --- Government policy --- Book --- Onderwijsbeleid
Choose an application
Leerkrachten liggen er wakker van: dat zoveel leerlingen niet slagen, spijbelen of zelfs volledig afhaken. Het gaat vaak om kinderen van werklozen of allochtonen. Het niet-slagen wordt dan ook toegeschreven aan hun thuisomgeving: zij zijn echt te zwak voor wiskunde, ze worden thuis niet gestimuleerd, enz... Is het zo eenvoudig? Dat het Vlaamse onderwijs zwaar tekortschiet inzake gelijke kansen, is geen nieuwe vaststelling. Maar welke mechanismen zijn er verantwoordelijk voor dat de school de reproductie van ongelijkheden naar sociale en etnische afkomst in stand houdt? Nico Hirtt, Ides Nicaise en Dirk De Zutter proberen, met feiten en cijfers in de hand, enkele structurele en culturele wortels ervan bloot te leggen. Ze wijzen met name op de extreme concurrentie op de scholenmarkt, het overbenadrukken van instrumentele kennis tegenover kritische kennis, het misbruik van het buitengewoon onderwijs als sociale bezemwagen, de té vroege studieoriëntering van leerlingen, het zwakke integratiebeleid t.a.v. migranten... Maar de auteurs wijzen ook op concrete, haalbare stappen om er iets aan te doen. Ook principes voor de pedagogisch-didactische praktijk op klas- en schoolniveau worden daarbij besproken. Dit boek is het resultaat van een samenwerking tussen een leerkracht-publicist, een universiteitsprof en een vakbondsverantwoordelijke. Wat mensen met zo'n verschillende achtergrond samenbrengt is hun eensgezinde visie omtrent de contouren van de noodzakelijke veranderingen, hun openheid voor debat en hun wil om te breken met de school van de ongelijkheid 1. Vlaanderen sterk in wiskunde, zwak in gelijke kansen 2. Hoe de school een selectieapparaat werd 3. Meritocratie en egalitarisme 4. De mechanismen van de reproductie 5. Structuren die scheiden 6. Stappen naar een democratische school
Pedagogiek en onderwijskunde --- onderwijsbeleid. --- Democratisering --- GOK. --- Onderwijs. --- School management --- Social stratification --- Sociology of education --- Flanders --- onderwijssociologie --- sociale ongelijkheid --- onderwijsstructuur --- gelijkekansenbeleid --- 316.34 --- 37 <493-17> --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.8H15 --- Academic collection --- 371 --- 731.2 Democratisering van het onderwijs --- #KVHB:Onderwijs; Vlaanderen --- #KVHB:Onderwijssociologie --- GOK --- democratisering --- onderwijs --- 450.42 --- democratisering van het onderwijs --- intercultureel onderwijs --- kansengroepen --- sociale pedagogie --- 451.3 --- democratisch onderwijs --- gelijke kansen onderwijs --- Allochtonen --- Etnische afkomst --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Gelijke onderwijskansen --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Onderwijs en sociaal milieu --- Onderwijskansen --- Onderwijssociologie --- Sociale ongelijkheid --- Studiekeuze (beroepskeuze, studieadvies) --- onderwijs : gelijke kansen (ler) --- Democratisering van het onderwijs --- Intercultureel onderwijs ; Brussel --- Sociale pedagogie --- 451.2 --- Gelijke kansen --- Onderwijsbeleid --- Lerarenopleiding : CVO --- Vlaanderen --- 080973.jpg --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs ; Vlaanderen --- onderwijs en sociaal milieu --- onderwijskansen --- 316.34 Sociale differentiatie. Sociale typologie. Sociale stratificatie --- Sociale differentiatie. Sociale typologie. Sociale stratificatie --- 37 <493-17> Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- onderwijs - school --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- 301.17 --- departement Algemeen 07 --- secundair onderwijs --- gelijke kansen --- multiculturele samenleving --- Zorgverbreding --- Onderwijs --- Diversiteit --- Ongelijkheden --- 370 --- Democratisch onderwijs --- Ongelijkheid --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- 430 --- onderwijs en persoonlijke vorming --- enseignement et développement personnel
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|