Listing 1 - 10 of 23 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Eindelijk bevrijd. Geen schuld, geen slachtoffer
Authors: --- ---
ISBN: 9789491376405 Year: 2013 Publisher: s.l. Hannibal

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onwaarschijnlijke verhaal van een vriendschap tussen een kind ontsnapt aan Auschwitz en een kind van een nazi. Simon Gronowski’s levensverhaal had dat van een gewoon kind in een gewone familie moeten zijn. Maar hij is een Jood. Op 17 maart 1943 werd hij samen met zijn moeder en zus door de Gestapo opgepakt. Toen hij op 19 april met het beruchte twintigste konvooi werd gedeporteerd, sprong hij uit de trein en kon hij als bij wonder ontsnappen. Hij was toen elf en een half jaar. Zijn moeder en zus verdwenen in Auschwitz. Ook Koenraad Tinels levensverhaal is tragisch. Zijn vader was een fervente aanhanger van Hitler; zijn broers droegen het uniform en de wapens van de SS en verdedigden de idealen van de Führer. Deze twee oorlogskinderen, Simon en Koenraad, gingen lange tijd gebukt onder het gewicht van hun verleden. Tot de zestienjarige Sacha Rangoni hen samenbracht tijdens een lezing die werd georganiseerd door de Union des Progressistes Juifs de Belgique. Uit die ontmoeting ontstond een hechte vriendschap, die haar neerslag vond in dit boek, een oprecht pleidooi voor menselijkheid. Koenraad leerde van Simon dat hij de last van zijn vaders schuld niet dient te dragen, terwijl Simon van Koenraad leerde dat hij niet het eeuwige slachtoffer hoefde te blijven om zijn verloren geliefden te eren. Hun verhaal werd verwoord door Simon Gronowski, verbeeld door Koenraad Tinel en in perspectief geplaatst door auteur David Van Reybrouck.


Book
Being cultured
Author:
ISBN: 1845407628 184540761X 9781845407612 9781845407629 9781845405700 1845405706 Year: 2014 Publisher: Exeter

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Today culture is everywhere as maybe never before. We read culture reviews, watch culture shows, live in Cities of Culture, and witness the Cultural Olympiad. Government, museums and arts councils worry that we are not getting enough culture and shape policy around notions of art and culture for all. Access and inclusion are in. Difficulty and exclusivity out. In ""Being Cultured: in defence of discrimination"" Angus Kennedy asks if this explosion of culture, and the breaking down of distincti...


Book
Contemporary art from the Middle East
Author:
ISBN: 0755604431 0857725386 0857738461 9780857738462 9780857725387 9781784530020 1784530026 Year: 2015 Publisher: London

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

How is home-grown contemporary art viewed within the Middle East? And is it understood differently outside the region? What is liable to be lost when contemporary art from the Middle East is 'transferred' to international contexts - and how can it be reclaimed? This timely book tackles ongoing questions about how 'local' perspectives on contemporary art from the Middle East are defined and how these perspectives intersect with global art discourses. Inside, leading figures from the Middle Eastern art world, western art historians, art theorists and museum curators discuss the historical and cultural circumstances which have shaped contemporary art from the Middle East, reflecting on recent exhibitions and curatorial projects and revealing how artists have struggled with the label of 'Middle Eastern Artist'. Chapters reflect on the fundamental methodologies of art history and cultural studies - considering how relevant they are when studying contemporary art from the Middle East - and investigate the ways in which contemporary, so-called 'global', theories impact on the making of art in the region. Drawing on their unique expertise, the book's contributors offer completely new perspectives on the most recent cultural, intellectual and socio-political developments of contemporary art from the Middle East.


Book
De geëmancipeerde toeschouwer
Authors: --- ---
ISBN: 9789490334147 Year: 2015 Publisher: Amsterdam : Octavo,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In De geëmancipeerde toeschouwer verzet de Franse filosoof Jacques Rancière zich tegen de gedachte dat het hedendaagse publiek van kunst en cultuur passief het getoonde aanschouwt. Dit denkbeeld heeft geleid tot vele pogingen van kunstenaars en theatermakers om het publiek bij het kunstwerk of de voorstelling te betrekken. De toeschouwer zou zich op die manier ‘emanciperen’ tot een actief lid van de culturele gemeenschap. Rancière analyseert deze these op geniale wijze en komt tot een radicaal andere visie op de geëmancipeerde toeschouwer en op kunst als politiek instrument. (Bron: covertekst)


Book
De 'plaats' van de kunst : over de bestemming van het artistieke.

Fassbinder's Germany : History identity subject
Author:
ISBN: 9053560599 9786611979577 1281979570 9048503507 9789048503506 9053561846 9789053561843 9789053560594 9781281979575 6611979573 Year: 1996 Publisher: Amsterdam : Amsterdam University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Pioneering study exploring a major filmmaker's creative vision of Germany's troubled national identity.


Book
Inside the invisible : memorialising slavery and freedom in the life and works of Lubaina Himid
Authors: --- --- ---
ISBN: 9781789620856 1789620856 9781789620948 1789620945 178962990X 1789625033 9781789625035 Year: 2019 Publisher: Liverpool : Liverpool University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inside the Invisible provides the first examination of the work of Turner Prize-winning Black British artist and curator Professor Lubaina Himid CBE. This comprehensive volume breaks new ground by theorizing her development of an alternative visual and textual language within which to do justice to the hidden histories and untold stories of Black women, children, and men bought and sold into transatlantic slavery. For Himid, the act of forgetting within official sites of memory is indivisible from the art of remembering within an African diasporic art historical tradition. She interrogates the widespread distortion and even wholesale erasure of Black bodies and souls subjected to dehumanizing stereotypes and grotesque caricatures within western imaginaries and dominant iconographic traditions over the centuries. Creating bodies of work in which she comes to grips with the physical and psychological realities of iconic and anonymous African diasporic individuals as living breathing human beings rather than as objectified types, she bears witness not only to tragedy but to triumph. A self-appointed researcher, historian, and storyteller as well as an artist, she succeeds in seeing "inside the invisible" regarding untold narratives of Black agency and artistry by mining national archives, listening to oral stories, acknowledging art-making traditions, and revisiting autobiographical testimonies.


Book
Revolts and political violence in early modern imagery
Authors: --- ---
ISBN: 9789004461932 9789004461949 9004461949 9004461930 Year: 2022 Publisher: Leiden ; London : ©2022 Brill,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In the early modern period, images of revolts and violence became increasingly important tools to legitimize or contest political structures. This volume offers the first in-depth analysis of how early modern people produced and consumed violent imagery and assesses its role in memory practices, political mobilization, and the negotiation of cruelty and justice. Critically evaluating the traditional focus on Western European imagery, the case studies in this book draw on evidence from Russia, China, Hungary, Portugal, Germany, North America, and other regions. The contributors highlight the distinctions among visual cultures of violence, as well as their entanglements in networks of intensive transregional communication, early globalization, and European colonization.


Book
Autonomie als waarde : dilemma's in kunst en onderwijs
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789078088660 Year: 2013 Publisher: Amsterdam Valiz

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Artistieke autonomie is uit de gratie. Kunst moet meer dan voorheen ergens voor dienen. Kunstenaars die vandaag nog op hun autonome strepen staan, worden op hoongelach onthaald. Maar ook docenten mogen hun tijd met studenten steeds minder autonoom invullen. In de huidige economische werkelijkheid wordt kunstenaars, docenten en studenten meer ondernemingszin aangepraat en worden zij op hun 'maatschappelijke verantwoordelijkheid' aangesproken. In de huidige neoliberale samenleving moet kunst worden vermarkt en kan de noodzaak van creatieve autonomie nauwelijks meer overtuigen.In dit werkje onderzoeken theoretici, docenten en kunstenaars de betekenis van autonomie voor de kunsten en voor het (kunst)onderwijs. Ze komen allen tot de conclusie dat de maatschappij waarin we leven onmogelijk kan zonder autonomie. Verschillende misvattingen worden daarvoor onderuitgehaald. Zo is autonomie absoluut geen individuele aangelegenheid. Ook sociale groepen en organisaties moeten zelfbestuur en autonomie nastreven om overeind te blijven en ons samenlevingsmodel in stand te houden. Dit boek wil aangeven wat de waarde is van autonomie voor de kunsten, voor het onderwijs, voor de politiek en daarmee voor de huidige samenleving

Listing 1 - 10 of 23 << page
of 3
>>
Sort by