Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het onwaarschijnlijke verhaal van een vriendschap tussen een kind ontsnapt aan Auschwitz en een kind van een nazi. Simon Gronowski’s levensverhaal had dat van een gewoon kind in een gewone familie moeten zijn. Maar hij is een Jood. Op 17 maart 1943 werd hij samen met zijn moeder en zus door de Gestapo opgepakt. Toen hij op 19 april met het beruchte twintigste konvooi werd gedeporteerd, sprong hij uit de trein en kon hij als bij wonder ontsnappen. Hij was toen elf en een half jaar. Zijn moeder en zus verdwenen in Auschwitz. Ook Koenraad Tinels levensverhaal is tragisch. Zijn vader was een fervente aanhanger van Hitler; zijn broers droegen het uniform en de wapens van de SS en verdedigden de idealen van de Führer. Deze twee oorlogskinderen, Simon en Koenraad, gingen lange tijd gebukt onder het gewicht van hun verleden. Tot de zestienjarige Sacha Rangoni hen samenbracht tijdens een lezing die werd georganiseerd door de Union des Progressistes Juifs de Belgique. Uit die ontmoeting ontstond een hechte vriendschap, die haar neerslag vond in dit boek, een oprecht pleidooi voor menselijkheid. Koenraad leerde van Simon dat hij de last van zijn vaders schuld niet dient te dragen, terwijl Simon van Koenraad leerde dat hij niet het eeuwige slachtoffer hoefde te blijven om zijn verloren geliefden te eren. Hun verhaal werd verwoord door Simon Gronowski, verbeeld door Koenraad Tinel en in perspectief geplaatst door auteur David Van Reybrouck.
Tinel, Koenraad --- Gronowski, Simon --- kunst --- 741.071 TINEL --- eenentwintigste eeuw --- België --- nazisme --- tekenkunst --- Tinel Koenraad --- kunst en politiek --- België --- 960 --- Tweede Wereldoorlog --- joden verhalen --- levensbeschrijvingen --- biographies et mémoires
Choose an application
Today culture is everywhere as maybe never before. We read culture reviews, watch culture shows, live in Cities of Culture, and witness the Cultural Olympiad. Government, museums and arts councils worry that we are not getting enough culture and shape policy around notions of art and culture for all. Access and inclusion are in. Difficulty and exclusivity out. In ""Being Cultured: in defence of discrimination"" Angus Kennedy asks if this explosion of culture, and the breaking down of distincti...
Popular culture --- Discrimination. --- Bias --- Interpersonal relations --- Minorities --- Toleration --- Culture, Popular --- Mass culture --- Pop culture --- Popular arts --- Communication --- Intellectual life --- Mass society --- Recreation --- Culture --- Social aspects. --- Philosophy and psychology of culture --- Politics --- politics --- cultuurbeleid --- cultuurparticipatie --- kunst en politiek
Choose an application
How is home-grown contemporary art viewed within the Middle East? And is it understood differently outside the region? What is liable to be lost when contemporary art from the Middle East is 'transferred' to international contexts - and how can it be reclaimed? This timely book tackles ongoing questions about how 'local' perspectives on contemporary art from the Middle East are defined and how these perspectives intersect with global art discourses. Inside, leading figures from the Middle Eastern art world, western art historians, art theorists and museum curators discuss the historical and cultural circumstances which have shaped contemporary art from the Middle East, reflecting on recent exhibitions and curatorial projects and revealing how artists have struggled with the label of 'Middle Eastern Artist'. Chapters reflect on the fundamental methodologies of art history and cultural studies - considering how relevant they are when studying contemporary art from the Middle East - and investigate the ways in which contemporary, so-called 'global', theories impact on the making of art in the region. Drawing on their unique expertise, the book's contributors offer completely new perspectives on the most recent cultural, intellectual and socio-political developments of contemporary art from the Middle East.
Art, Middle Eastern. --- Art, Middle Eastern --- Art, Middle Easter --- Middle Eastern art --- Modern art. --- Oriental art --- Art --- art appreciation --- globalization --- anno 2000-2099 --- Middle East --- Art, Modern. --- Modern art --- Nieuwe Ploeg (Group of artists) --- Art, Modern --- kunst en politiek
Choose an application
In De geëmancipeerde toeschouwer verzet de Franse filosoof Jacques Rancière zich tegen de gedachte dat het hedendaagse publiek van kunst en cultuur passief het getoonde aanschouwt. Dit denkbeeld heeft geleid tot vele pogingen van kunstenaars en theatermakers om het publiek bij het kunstwerk of de voorstelling te betrekken. De toeschouwer zou zich op die manier ‘emanciperen’ tot een actief lid van de culturele gemeenschap. Rancière analyseert deze these op geniale wijze en komt tot een radicaal andere visie op de geëmancipeerde toeschouwer en op kunst als politiek instrument. (Bron: covertekst)
kunst --- theater --- kunsttheorie --- 7.01 --- cultuurfilosofie --- receptie-esthetica --- kunst en economie --- kunst en politiek --- esthetica --- 008 --- Arts audiences --- Image (Philosophy). --- Representation (Philosophy). --- Art appreciation --- Aesthetics. --- Psychology. --- Philosophy. --- Art --- kunstfilosofie --- Philosophy and psychology of culture --- emancipation --- audiences --- philosophy of art --- 7.01(493) --- Rancière, Jacques °1940 (°Algiers, Algerije) --- Filosofie ; Jacques Rancière ; over intellectuele emancipatie --- Kunst; toeschouwers; publieksparticipatie --- Kunst en sociaal engagement --- Kunsttheorie ; 21ste eeuw ; over kunst en politiek activisme --- Beeldende kunst ; participatie van de toeschouwer --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica ; België
Choose an application
art education --- Aesthetics of art --- art theory --- aesthetics --- Academic collection --- 7.01 --- Kunsttheorie ; 21ste eeuw ; de plaats en bestemming van kunst --- Van Snick, Philippe ; beeldessay --- Kunst en politiek --- Kunst en maatschappij --- kunst --- kunsttheorie --- #SBIB:316.7C210 --- esthetica --- kunstonderwijs --- white cube --- maison noire --- kunst en politiek --- S20100394.JPG --- filosofie --- 700.1 --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Cultuursociologie: kunst: algemeen --- 1 --- 7 --- Arts Philosophy and theory --- Conferences - Meetings --- Aesthetics [Modern ] --- Congresses --- Art --- Philosophy --- 700.6 --- kunstfilosofie --- kunsteducatie --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- kunstsociologie
Choose an application
Pioneering study exploring a major filmmaker's creative vision of Germany's troubled national identity.
Motion pictures --- History. --- Fassbinder, Rainer Werner, --- Criticism and interpretation. --- Fassbinder, R. W. --- 791.471 FASSBINDER --- Duitsland --- fascisme --- Fassbinder Rainer Werner --- film --- film en politiek --- History, Identity, Subject / Thomas Elsaesser --- kunst en politiek --- nazisme --- History --- CINEMA --- FASSBINDER, RAINER WERNER (1945-1982) --- FASSBINDER (RAINER WERNER), 1945-1982 --- ALLEMAGNE --- HISTOIRE --- JEUNE CINEMA ALLEMAND
Choose an application
Inside the Invisible provides the first examination of the work of Turner Prize-winning Black British artist and curator Professor Lubaina Himid CBE. This comprehensive volume breaks new ground by theorizing her development of an alternative visual and textual language within which to do justice to the hidden histories and untold stories of Black women, children, and men bought and sold into transatlantic slavery. For Himid, the act of forgetting within official sites of memory is indivisible from the art of remembering within an African diasporic art historical tradition. She interrogates the widespread distortion and even wholesale erasure of Black bodies and souls subjected to dehumanizing stereotypes and grotesque caricatures within western imaginaries and dominant iconographic traditions over the centuries. Creating bodies of work in which she comes to grips with the physical and psychological realities of iconic and anonymous African diasporic individuals as living breathing human beings rather than as objectified types, she bears witness not only to tragedy but to triumph. A self-appointed researcher, historian, and storyteller as well as an artist, she succeeds in seeing "inside the invisible" regarding untold narratives of Black agency and artistry by mining national archives, listening to oral stories, acknowledging art-making traditions, and revisiting autobiographical testimonies.
Slavery in art --- African diaspora in art --- kunst --- feminisme --- 7.01 --- 7.03 --- 7.071 HIMID --- 75.071 HIMID --- racisme --- gender studies --- slavernij --- Afrika --- eenentwintigste eeuw --- twintigste eeuw --- postkolonialisme --- kolonialisme --- Groot-Brittannië --- kunst en politiek --- politiek --- Himid, Lubaina, --- Slavery in art. --- African diaspora in art. --- visualising --- black history --- contemporary --- art
Choose an application
In the early modern period, images of revolts and violence became increasingly important tools to legitimize or contest political structures. This volume offers the first in-depth analysis of how early modern people produced and consumed violent imagery and assesses its role in memory practices, political mobilization, and the negotiation of cruelty and justice. Critically evaluating the traditional focus on Western European imagery, the case studies in this book draw on evidence from Russia, China, Hungary, Portugal, Germany, North America, and other regions. The contributors highlight the distinctions among visual cultures of violence, as well as their entanglements in networks of intensive transregional communication, early globalization, and European colonization.
Iconography --- World history --- violence --- political art --- visual culture --- anno 1500-1799 --- Political violence --- Violence in art --- Violence --- Political crimes and offenses --- Terrorism --- Art --- Violence. --- Art. --- In art. --- Themes, motives --- Political aspects --- Thèmes, motifs. --- Aspect politique --- kunst en politiek --- Visual communication --- Themes, motives. --- Political aspects. --- Violence in art.
Choose an application
Sociology --- Art --- art criticism --- kunstbeschouwing --- History of civilization --- cultuurgeschiedenis --- Kunst en maatschappij --- 620 Kunst --- 7.03 --- Nigel Spivey ; vertaald door Saskia van der Lingen en Caroline Meyer --- aboriginals --- boeddhisme --- hindoeïsme --- iconografie --- jaïnisme --- kunst en natuur --- kunst en politiek --- kunst en religie --- kunst --- middeleeuwen --- narratologie --- natuur --- oudheid --- politiek --- portret --- portretschilderkunst --- prehistorie --- 700 )* KUNST --- 700.7 --- 701.1 --- creativiteit --- kunstgeschiedenis --- beeldende kunst, kunst en maatschappij --- algemene kunstgeschiedenis, inleidingen - hand- en leerboeken --- 700 --- cultuurfilosofie --- kunst algemeen --- art généralités
Choose an application
Artistieke autonomie is uit de gratie. Kunst moet meer dan voorheen ergens voor dienen. Kunstenaars die vandaag nog op hun autonome strepen staan, worden op hoongelach onthaald. Maar ook docenten mogen hun tijd met studenten steeds minder autonoom invullen. In de huidige economische werkelijkheid wordt kunstenaars, docenten en studenten meer ondernemingszin aangepraat en worden zij op hun 'maatschappelijke verantwoordelijkheid' aangesproken. In de huidige neoliberale samenleving moet kunst worden vermarkt en kan de noodzaak van creatieve autonomie nauwelijks meer overtuigen.In dit werkje onderzoeken theoretici, docenten en kunstenaars de betekenis van autonomie voor de kunsten en voor het (kunst)onderwijs. Ze komen allen tot de conclusie dat de maatschappij waarin we leven onmogelijk kan zonder autonomie. Verschillende misvattingen worden daarvoor onderuitgehaald. Zo is autonomie absoluut geen individuele aangelegenheid. Ook sociale groepen en organisaties moeten zelfbestuur en autonomie nastreven om overeind te blijven en ons samenlevingsmodel in stand te houden. Dit boek wil aangeven wat de waarde is van autonomie voor de kunsten, voor het onderwijs, voor de politiek en daarmee voor de huidige samenleving
art education --- kunstonderwijs --- onderzoek in de kunsten --- Didactics of higher education --- autonomie --- research [function] --- Art --- #SBIB:316.7C200 --- #SBIB:316.7C122 --- #SBIB:316.7C310 --- kunst --- kunsttheorie --- academisering --- onderwijs --- cultuurbeleid --- cultuursociologie --- kunst en politiek --- neoliberalisme --- 7.01 --- 373.67 --- Sociologie van de cultuuruitingen: algemeen --- Cultuursociologie: overtuigingen, waarden en houdingen --- Cultuurbeleid: algemeen --- 008.1 --- 371.1 --- 008 --- Kunsten --- Maatschappij --- Kunstenaars --- Onderwijs --- Kunst --- Kunstenaar --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|