Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
JASPER is een op spel gebaseerde interventie om jonge kinderen met autisme sociaal-communicatieve vaardigheden aan te leren.Interventies voor jonge kinderen met autisme zijn de voorbije twee decennia sterk in ontwikkeling geweest. Vroeger werd een heel gestructureerde gedragstherapeutische aanpak voor het aanleren van allerlei vaardigheden aanbevolen (Applied Behaviour Analysis of ABA). Later werd meer en meer duidelijk dat het belangrijk is om kinderen met autisme vaardigheden aan te leren in een natuurlijke context, waarin ruimte is voor hun eigen interesses en keuzes. De modellen die dit aspect centraal stellen worden 'naturalistische ontwikkelingsgerichte gedragsmatige interventies' genoemd. JASPER is één van deze modellen en legt de nadruk op het aanleren gedeelde aandacht (Joint Attention), symbolisch spel (Symbolic Play), betrokkenheid (Engagement) en regulatie (Regulation).Van al deze modellen is JASPER het programma waarin de kracht van spel het meest wordt benadrukt. Door het ontwikkelen van spelroutines in interactie met een volwassene biedt JASPER kinderen de kans om nieuwe sociaal-communicatieve vaardigheden en taal te leren. Op dit moment is JASPER het best wetenschappelijk onderbouwde programma voor jonge kinderen met autisme.https://www.standaardboekhandel.be/p/jasper-9789492297563
Autismespectrumstoornis --- Orthopedagogics --- aandacht --- kinderen met een mentale beperking --- autismespectrumstoornis (ASS) --- spelen
Choose an application
Praten over wat niet goed gaat en oplossingen zoeken en verwoorden is vaak moeilijk voor kinderen en jongeren. Tekeningen bieden daarom een enorme meerwaarde in een gesprek.Tekenpraat is een boek waar je meteen praktisch mee aan de slag kunt. Het richt zich tot ouders en professionals die kinderen en jongeren opvolgen die vastlopen in hun functioneren en dat zelf moeilijk kunnen uiten. Al tekenend gaat de begeleider in gesprek met deze jonge mensen. De tekeningen verbeelden letterlijk wat de jongeren aanreiken. Ze helpen hen om gevoelens te vertalen en gedachten te benoemen, en om samen met hun begeleider tot passende oplossingen te komen. Deze oplossingsgerichte aanpak zorgt voor wederzijds begrip en geeft meer (zelf)vertrouwen om inzichten te bereiken. Deze methodiek werd door de auteurs heel succesvol toegepast bij kinderen en jongeren met autisme. Het visualiseren van gespreksonderwerpen werkt bijzonder inspirerend. Je hoeft als begeleider zelf geen tekentalent te zijn. Het boek geeft je veel handige tips en tricks om je beeldverhaal duidelijker en je gesprek krachtiger te maken.https://www.standaardboekhandel.be/p/tekenpraat-9789464019940
Orthopedagogics --- Creatieve therapie --- kinderen met een mentale beperking --- autismespectrumstoornis (ASS) --- non-verbale communicatie --- tekenen --- orthopedagogiek --- visualisatie --- storytelling --- Tekenen --- Kinderen met problemen --- Tekenen ; psychologie
Choose an application
KLIN© is een programma ontwikkeld voor kinderen met communicatief meervoudige beperkingen (CMB) van 3 tot 12 jaar en hun ouders, behandelaars en leerkrachten. Het KLIN©-programma biedt een aangepaste speel- en leeromgeving die voor elk kind passend kan worden ingevuld. Centraal staat de toepassing van communicatie ondersteunende systemen, zoals aangepaste of vereenvoudigde gebaren, pictogrammen, verwijzers en spraakcomputers. KLIN© is geen vastomlijnde methode, maar een werkwijze die bestaande onderwijs- en behandelingsprogramma’s communicatief toegankelijk maakt. Uitgangspunt is het bevorderen van het ontwikkelings- en leerper¬spectief van het kind. De daartoe benodigde aanpassingen en communicatieondersteuning betreffen zowel het kind met CMB als de directe omgeving, inclusief het taalaanbod. KLIN© is als interventie- en ondersteuningsprogramma uitgewerkt door Stichting Milo. De basis-ingrediënten van waaruit Milo de pijlers en werkwijze voor KLIN© heeft ontwikkeld, zijn ontleend aan de gepubliceerde resultaten van een tweetal Europese onderzoeksprojecten, uitgevoerd door Radboud Universiteit Nijmegen, Koninklijke Kentalis in Sint-Michielsgestel, Stichting Radar in Maastricht, het Koninklijke Instituut voor Doven en Spraakgestoorden (KIDS) in Hasselt en het Koninklijke Orthopedagogisch Centrum (KOCA) in Antwerpen tussen 2004 en 2009. Dit handboek is bedoeld als verantwoording, gids of handleiding voor kennis- en praktijkwerkers bij het opzetten en uitvoeren van interventie- en ondersteuningstrajecten voor peuters, kleuters en school¬gaande kinderen met CMB en hun ouders. Er zijn verschillende praktijkgidsen en prentenboeken die handvatten bieden voor uitwerking in de praktijk.
Gehandicapte kinderen ; opvoeding --- Meervoudig gehandicapte kinderen --- Primary education --- Secondary education --- Orthopedagogics --- logopedie --- ergotherapie --- communicatie --- kinderen met meervoudige beperkingen --- kinderen met een mentale beperking --- personen met een meervoudige beperking --- geletterdheid --- non-verbale communicatie
Choose an application
Wat als het noodlot toeslaat? Christel, een optimistische stralende vrouw met een enorme levenskracht, vertelt in dit aangrijpende en ontroerende boek over haar uitzonderlijke gezin. De jongste drie van haar vier kinderen zijn verstandelijk beperkt en autistisch. Hierdoor ontstaat een chaotische en onzekere situatie. Uiteindelijk blijken zij het zeldzame syndroom van Cohen te hebben. Eerlijk en kwetsbaar schrijft deze moeder over de invloed die haar drie speciale kinderen hebben op haar relatie, haar gezin en hun omgeving. Christel verliest zichzelf niet in wrok, verdriet of in een slachtofferrol. Met haar verhaal toont ze aan hoe hoop en onvoorwaardelijke liefde de teleurstellingen en tegenslagen overwinnen en uiteindelijk het leven verrijken.Onze kinderen zijn anders is een persoonlijk verhaal van een vrouw, moeder en echtgenote. Het boek biedt herkenning voor ouders die een ?handicap? overkomt. Voor specialisten, zorgverleners (in opleiding), instellingen en instanties biedt dit boek inzicht in het proces dat verwanten van hun cliënten doorstaan. Leerkrachten in het speciaal onderwijs krijgen een kijkje achter de schermen over de thuissituatie van hun leerlingen. https://www.swpbook.com/boeken/1/geestelijke-gezondheidszorg/2472/onze-kinderen-zijn-anders
Sociology of minorities --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- autobiografieën (genre) --- personen met een beperking --- Kind met een verstandelijke handicap --- Autismespectrumstoornis --- Getuigenis --- Gezin --- Impact --- mensen met een beperking --- kinderen met een mentale beperking --- ouders-kind relatie
Choose an application
Een kind speelt niet om zich te ontwikkelen, maar ontwikkelt zich al spelend in wisselwerking met zijn of haar omgeving. Dit geldt voor alle kinderen, maar zeker ook voor kinderen met een verstandelijke beperking. Dat zij zich niet vanzelfsprekend ontwikkelen en daarbij extra aandacht en begeleiding nodig hebben mag duidelijk zijn. Een goede interactie tussen kind en meespelende volwassene staat daarbij voorop.De herziene druk van Spelend ontwikkelen bevat een inventarisatie van spelmogelijkheden en vormen van spelagogische begeleiding. De redactie heeft ervoor gekozen de opzet van het boek grotendeels te handhaven. De inhoud is uiteraard geactualiseerd en op een aantal punten verder verrijkt. Dat is met name het geval in het eerste nieuw toegevoegde hoofdstuk, waar de vakinhoudelijke visie op spel uiteen wordt gezet en waarin alle facetten van het spel aan de orde komen. Ook worden in dit boek verschillende nieuwe methoden beschreven op basis van actuele ontwikkelingen in het werkveld. Dat maakt Spelend ontwikkelen een belangrijk hulpmiddel voor therapeuten en gedragswetenschappers die betrokken zijn bij de zorg voor kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking.
personen met een mentale beperking --- spelen --- Orthopedagogics --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- spelbegeleiding --- speltherapie --- zintuiglijk spel --- Spel/sport bij personen met een verstandelijke handicap --- 615.854 --- Spelen --- Personen met een mentale handicap --- Agogiek --- Spelbegeleiding --- 462.2 --- 462.3 --- Spelend leren --- kinderen met een mentale beperking --- spelend leren --- PXL-Social Work 2015 --- mentaal gehandicapte kinderen --- spelontwikkeling --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Spel --- Kind met een verstandelijke handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|