Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
De sterrenkundige
Author:
ISBN: 9789044843392 Year: 2021 Publisher: Hasselt Clavis

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit nieuwe deel in de serie informatieve boeken over beroepen van Slegers gaat over de sterrenkundige. Het bijna vierkante prentenboek begint met een algemeen informatieve spread over de maan en sterren. Daarna maakt de lezer kennis met een sterrenkundige en gaat met haar mee op onderzoek in verschillende sterrenwachten, ook hoog in de bergen. Na dit verhalende deel volgen drie spreads met informatie over achtereenvolgens de planeten van ons zonnestelsel, de sterren en de Melkweg. Daarna sluit het boek af met wat doe-opdrachten en een quiz. De vrij lange teksten in korte heldere zinnen staan in duidelijke schreefloze letters links op iedere spread afgedrukt met wat kleine illustraties erbij. De rechterbladzijde is meestal paginavullend geïllustreerd, met dik zwart omlijnde figuren in vrolijke kleuren. In de illustraties zelf staan soms ook enkele korte tekstjes. De auteur weet grote informatiedichtheid te bereiken in tekst én beeld. Een erg waardevolle serie voor weetgierige jonge kinderen. Over min of meer hetzelfde thema verscheen in dezelfde reeks ?De astronaut? (2011). Vanaf ca. 4 t/m 6 jaar.Elizabeth Kooman. NBD Biblion


Book
Geschiedenis is een werkwoord : een inleiding tot historisch onderzoek
Author:
ISBN: 9789462700833 9462700834 Year: 2016 Publisher: Leuven Universitaire Pers Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Historici willen antwoorden vinden op vragen over mens en maatschappij in het verleden. Tijdens hun onderzoek moeten ze evenwel een aantal spelregels volgen. Eerst zoeken ze naar getuigenissen uit eerste hand, of dat nu teksten, interviews, beelden of artefacten zijn. Na de kritische doorlichting van dit bronnenmateriaal vergelijken ze hun bevindingen met resultaten van anderen. Ten slotte analyseren ze de historische context in een boeiend geschreven onderzoeksverslag. Daardoor zijn geschiedkundigen voortreffelijke vorsers, verhalenvertellers en schrijvers. Naast een inleiding op de historische kritiek en methode, reflecteert dit boek op de rol van geschiedenis als wetenschappelijke discipline: wat zijn de trends en debatten in de geschiedschrijving? In hoeverre kunnen historici kennis over het verleden bereiken? En welke rol hebben historici in de maatschappij? Ook hier wordt duidelijk dat geschiedenis een werkwoord is.

Clio gaat vreemd : een leerlijn voor de ontwikkeling van 'historisch onderzoekend handelen' in het secundair onderwijs, met vakoverschrijdende aanzetten
Author:
ISBN: 9054872241 9789054872245 Year: 2006 Publisher: Brussel VUBPRESS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een actuele (vak)didactische en praktijkgerichte verkenning, bedoeld voor leerkrachten en docenten geschiedenis, pedagogisch begeleiders/adviseurs, (vak)didactici, leerkrachten talen, kunstgeschiedenis en public relations, en iedereen met belangstelling voor het ontwikkelen en stimuleren van 'onderzoekscompetentie'. Competentieontwikkeling, zelfgestuurd leren, vakoverschrijdend onderwijzen, coöperatief leren, projectwerk, portfolio, zelfevaluatie, reflectie, vrije ruimte: deze termen sturen ook in Vlaanderen de actuele onderwijsdiscussies en worden ingezet bij een sociaal-constructivistische invulling van onderwijzen en leren. Dit boek bundelt een aantal voorbeelden uit de Vlaamse onderwijspraktijk die focussen op de ontwikkeling van 'onderzoekscompetentie' op het niveau van het secundair onderwijs. De casussen werden vakoverschrijdend opgezet, met geschiedenis als ankervak. Vandaar de titel: Clio gaat vreemd. Uit de praktijk blijkt immers dat de vaardigheden die samen de historische methode uitmaken, ook buiten het vak op brede basis worden gehanteerd. Er is echter nood aan een duidelijke leerlijn voor de ontwikkeling van onderzoekscompetentie. Die lijn moet lopen van de eerste tot en met de derde graad. De lesuitwerkingen die in dit boek worden voorgesteld, komen daaraan tegemoet. De lijn wordt doorgetrokken tot in het eerste jaar hoger onderwijs, waar dan een elektronische leeromgeving wordt aangewend. Het gehele opzet is ingebed in de ontwikkeling van een historische attitude, gericht op bewust - en dus onderzoekend - en verantwoord maatschappelijk handelen. Dat stelt immers de ontwikkeling van historisch besef voorop én vergt een holistische leeraanpak.


Book
Betrouwbare bronnen of fake news? Een inleiding tot de historische kritiek
Authors: ---
ISBN: 9789464750126 Year: 2023 Publisher: [Aalter] Ertsberg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat is waarheid? Is de berichtgeving in de media steeds betrouwbaar of worden we bewust gemanipuleerd met fake news? Vragen die actueler dan ooit zijn in een geglobaliseerde wereld waarin massaal veel informatie aan hoge snelheid circuleert, maar er ook machtige staten en grote bedrijven zijn die uit eigenbelang die informatieverspreiding misbruiken. Informatie is bovendien nog geen kennis. Hoe vinden we orde in de chaos van op het eerste zicht onsamenhangende maatschappelijke verschijnselen? De historische kritiek, de systematische evaluatie van onze bronnen van informatie, is een aloude discipline die nog steeds de basis vormt om dit soort vragen te beantwoorden. Dit handboek is een inleiding tot de kritische analyse van allerlei typische bronnen: in de eerste plaats geschreven officiële documenten, verhalende bronnen en mondelinge ooggetuigenissen, en in mindere mate ook beelden en materiële resten. Uit die bronnen, vaak ook door hun onderlinge confrontatie, reconstrueren we historische feiten. De volgende stap is dan de zoektocht naar de samenhang tussen die feiten, naar oorzakelijkheid en structuren in de historische ontwikkeling van onze maatschappij. De historische kritiek is niet alleen voor historici zelf van belang, ze is een onmisbare discipline om in onze complexe maatschappij kritisch met informatie om te gaan.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by