Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Dit nieuwe deel in de serie informatieve boeken over beroepen van Slegers gaat over de sterrenkundige. Het bijna vierkante prentenboek begint met een algemeen informatieve spread over de maan en sterren. Daarna maakt de lezer kennis met een sterrenkundige en gaat met haar mee op onderzoek in verschillende sterrenwachten, ook hoog in de bergen. Na dit verhalende deel volgen drie spreads met informatie over achtereenvolgens de planeten van ons zonnestelsel, de sterren en de Melkweg. Daarna sluit het boek af met wat doe-opdrachten en een quiz. De vrij lange teksten in korte heldere zinnen staan in duidelijke schreefloze letters links op iedere spread afgedrukt met wat kleine illustraties erbij. De rechterbladzijde is meestal paginavullend geïllustreerd, met dik zwart omlijnde figuren in vrolijke kleuren. In de illustraties zelf staan soms ook enkele korte tekstjes. De auteur weet grote informatiedichtheid te bereiken in tekst én beeld. Een erg waardevolle serie voor weetgierige jonge kinderen. Over min of meer hetzelfde thema verscheen in dezelfde reeks ?De astronaut? (2011). Vanaf ca. 4 t/m 6 jaar.Elizabeth Kooman. NBD Biblion
Geschiedenis --- Historisch onderzoek --- Schrijver --- Astronomie --- Ster (hemellichaam) --- Beroep --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Prentenboeken --- Sterren --- Beroepen --- Solar system
Choose an application
Historici willen antwoorden vinden op vragen over mens en maatschappij in het verleden. Tijdens hun onderzoek moeten ze evenwel een aantal spelregels volgen. Eerst zoeken ze naar getuigenissen uit eerste hand, of dat nu teksten, interviews, beelden of artefacten zijn. Na de kritische doorlichting van dit bronnenmateriaal vergelijken ze hun bevindingen met resultaten van anderen. Ten slotte analyseren ze de historische context in een boeiend geschreven onderzoeksverslag. Daardoor zijn geschiedkundigen voortreffelijke vorsers, verhalenvertellers en schrijvers. Naast een inleiding op de historische kritiek en methode, reflecteert dit boek op de rol van geschiedenis als wetenschappelijke discipline: wat zijn de trends en debatten in de geschiedschrijving? In hoeverre kunnen historici kennis over het verleden bereiken? En welke rol hebben historici in de maatschappij? Ook hier wordt duidelijk dat geschiedenis een werkwoord is.
Geschiedenis --- Historisch onderzoek --- Geschiedeniswetenschap --- Geschiedbronnen --- 930.23 --- Academic collection --- geschiedenisfilosofie - historiografie --- 930.23 Historische kritiek --- Historische kritiek --- 900.1 --- Geschiedbron --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Historiography --- Historiographie --- Didactics of history --- History as a science --- history [discipline] --- geschiedenis --- Critique historique --- --Histoire --- --Méthodologie --- --Didactique --- --Geschiedeniswetenschap --- History --- Research --- Handbooks, manuals, etc. --- Historiografie --- Histoire --- Méthodologie --- Didactique --- historisch denken --- historisch onderzoek --- geschiedenis - hulpmiddelen, bibliografieën en geschiedbronnen --- didactiek --- informatiebronnen --- informatieanalyse --- historische pedagogiek
Choose an application
Een actuele (vak)didactische en praktijkgerichte verkenning, bedoeld voor leerkrachten en docenten geschiedenis, pedagogisch begeleiders/adviseurs, (vak)didactici, leerkrachten talen, kunstgeschiedenis en public relations, en iedereen met belangstelling voor het ontwikkelen en stimuleren van 'onderzoekscompetentie'. Competentieontwikkeling, zelfgestuurd leren, vakoverschrijdend onderwijzen, coöperatief leren, projectwerk, portfolio, zelfevaluatie, reflectie, vrije ruimte: deze termen sturen ook in Vlaanderen de actuele onderwijsdiscussies en worden ingezet bij een sociaal-constructivistische invulling van onderwijzen en leren. Dit boek bundelt een aantal voorbeelden uit de Vlaamse onderwijspraktijk die focussen op de ontwikkeling van 'onderzoekscompetentie' op het niveau van het secundair onderwijs. De casussen werden vakoverschrijdend opgezet, met geschiedenis als ankervak. Vandaar de titel: Clio gaat vreemd. Uit de praktijk blijkt immers dat de vaardigheden die samen de historische methode uitmaken, ook buiten het vak op brede basis worden gehanteerd. Er is echter nood aan een duidelijke leerlijn voor de ontwikkeling van onderzoekscompetentie. Die lijn moet lopen van de eerste tot en met de derde graad. De lesuitwerkingen die in dit boek worden voorgesteld, komen daaraan tegemoet. De lijn wordt doorgetrokken tot in het eerste jaar hoger onderwijs, waar dan een elektronische leeromgeving wordt aangewend. Het gehele opzet is ingebed in de ontwikkeling van een historische attitude, gericht op bewust - en dus onderzoekend - en verantwoord maatschappelijk handelen. Dat stelt immers de ontwikkeling van historisch besef voorop én vergt een holistische leeraanpak.
Historische kritiek. --- Higher education --- Pupil counseling. Pupil guidance --- European Union --- Didactics of secundary education --- geschiedenisonderwijs --- Didactics of history --- Research on teaching --- Geschiedenis ; secundair onderwijs --- 081151.jpg --- geschiedenis --- didactiek --- secundair onderwijs --- 485.6 --- didactiek secundair onderwijs - geschiedenis, maatschappijleer --- Geschiedenis --- Secundair onderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- Onderzoeksvaardigheden --- Leerlijnen --- Historisch onderzoek --- 485.55 --- Onderzoeksvaardigheid --- Leerlijn --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Wat is waarheid? Is de berichtgeving in de media steeds betrouwbaar of worden we bewust gemanipuleerd met fake news? Vragen die actueler dan ooit zijn in een geglobaliseerde wereld waarin massaal veel informatie aan hoge snelheid circuleert, maar er ook machtige staten en grote bedrijven zijn die uit eigenbelang die informatieverspreiding misbruiken. Informatie is bovendien nog geen kennis. Hoe vinden we orde in de chaos van op het eerste zicht onsamenhangende maatschappelijke verschijnselen? De historische kritiek, de systematische evaluatie van onze bronnen van informatie, is een aloude discipline die nog steeds de basis vormt om dit soort vragen te beantwoorden. Dit handboek is een inleiding tot de kritische analyse van allerlei typische bronnen: in de eerste plaats geschreven officiële documenten, verhalende bronnen en mondelinge ooggetuigenissen, en in mindere mate ook beelden en materiële resten. Uit die bronnen, vaak ook door hun onderlinge confrontatie, reconstrueren we historische feiten. De volgende stap is dan de zoektocht naar de samenhang tussen die feiten, naar oorzakelijkheid en structuren in de historische ontwikkeling van onze maatschappij. De historische kritiek is niet alleen voor historici zelf van belang, ze is een onmisbare discipline om in onze complexe maatschappij kritisch met informatie om te gaan.
History as a science --- Historische kritiek --- Informatiemaatschappij --- Geschiedbron --- Historische kritiek. --- kwaliteitscontrole --- historische kritiek --- Geschiedeniswetenschap --- bronnenonderzoek --- communicatie --- betrouwbare bronnen --- handboek --- kritisch omgaan met bronnen --- geschiedschrijving --- historisch onderzoek --- kritische analyse --- geschreven bronnen --- ongeschreven bronnen --- informatieonderzoek --- communicatiemedia --- informatiebeheer --- vervalsingen --- historische methode --- bronnenkritiek --- bronnenstudie --- heuristiek --- geschiedbronnen
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|