Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Uit recent onderzoek blijkt dat mensen met dyslexie minder moeite hebben met deze beperking dan hun omgeving, maar dat er wel schroom is over het niet foutloos kunnen schrijven en lezen. Deze schroom kan mensen met dyslexie remmen, en dat is jammer. Vooral voor kinderen is het van belang te laten zien dat het wel mogelijk is om hun ideeën, plannen en fantasieën op papier te zetten, ook al gebeurt dat niet foutloos. Dyslexie hoeft ook geen belemmering te zijn om een passende positie te verwerven in de maatschappij. Als hart onder de riem verzamelt dit boek verhalen, gedichten en brieven die geschreven zijn door kinderen en jongeren met dyslexie van 6 tot 16 jaar. De auteur wil ‘lotgenoten’, maar ook de maatschappij laten zien dat kinderen met dyslexie vaak juist wel in staat zijn om creatief te schrijven, ook al kunnen ze dit niet foutloos. Waar het om gaat, is de aandacht te verleggen naar wat wel goed gaat: de inhoud. Deze boeiende bundel brengt een selectie verhalen, gedichten en brieven, die geschreven zijn door kinderen en jongeren met dyslexie in het kader van het project ‘Schrijven met dyslexie’.
Dyslexie. --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Schrijven --- Dyslexie --- 464 --- 120162.jpg --- Kinderen met leerproblemen --- Schrijfproblemen --- Schrijfprobleem
Choose an application
In zijn baanbrekend boek 'De gave van dyslexie' beschreef Ronald D. Davis zijn ervaringen met dyslexie tijdens zijn loopbaan als technicus, zakenman en beeldhouwer én hoe hij zijn moeilijkheden overwon met behulp van methoden die hij zelf ontwikkelde op basis van zijn vermogen in beelden in plaats van in woorden te denken. Zijn revolutionaire technieken worden inmiddels wereldwijd door professionele hulpverleners teogepast en hebben tienduizenden geholpen vergelijkbare problemen te overwinnen. In zijn nieuw boek past Davis zijn beproefde technieken toe op vier leerproblemen die na dyslexie het algemeenst zijn: aandachtstekortstoornis (ADD), ADD met hyperactiviteit (ADHD), problemen met rekenen (dyscalculie en acalculie) en problemen met schrijven (dysgrafie en agrafie). (Bron: covertekst)
071903.jpg --- Leerstoornissen --- Leerproblemen --- ADHD --- Dyslexie --- Agrafie --- Leren --- Leerprocessen --- Oriëntatie --- Rekenproblemen --- Leesproblemen --- Schrijfproblemen --- Correctie --- Dyscalculie --- Leerprobleem --- Leerproces --- Rekenprobleem --- Leesprobleem --- Schrijfprobleem
Choose an application
464.1 --- Dyslexie (Woordblindheid) --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- Dyslexie --- Leesproblemen --- Schrijfproblemen --- Spellingproblemen --- Rekenproblemen --- Leesprobleem --- Schrijfprobleem --- Spellingsprobleem --- Rekenprobleem
Choose an application
Het aantal kinderen met een leesachterstand groeit de laatste jaren schrikbarend. Goed leren lezen heeft weinig te maken met intelligentie, maar alles met de rijpheid en ontwikkeling van de hersenen. Ook wordt er vaak te snel van uitgegaan dat ?een leesachterstand wel dyslexie zal zijn?, wat lang niet altijd het geval is.Oefenen, en nog eens oefenen, is vaak de aanpak wanneer het lezen achterblijft. Oefenen met lezen heeft echter geen zin als de werkelijke oorzaak van de achterstand niet bekend is. We zouden onszelf vragen moeten stellen als: is een kind in zijn ontwikkeling wel toe aan leren lezen? Hoe is de samenwerking van de ogen? Kunnen zij een rustig beeld creëren zodat de letters stilstaan? En zijn de verbindingen tussen de verschillende hersengebieden die nodig zijn om te kunnen leren lezen voldoende ontwikkeld?In dit praktische boek wordt uitgelegd hoe kinderen met een grote leesachterstand veel vorderingen kunnen maken. Spelenderwijs leren, letters kleien, de juiste leesbladen om woordstukken te automatiseren, werken met de Lire-kaarten®: dit boek nodigt uit om zelf aan de slag te gaan. Zo wordt lezen een plezier!Marijke van Vuure heeft meer dan veertig jaar ervaring in het begeleiden van kinderen met leesachterstanden. Als leerkracht in het basisonderwijs ontdekte zij dat er niet genoeg tijd en juiste begeleiding was voor deze kinderen. Zij specialiseerde zich in dyslexie en leesproblemen in het algemeen, startte een praktijk en ontwikkelde haar eigen succesvolle manier van werken. Marijke schreef ook het veelgevraagde boek ?Dyslexie en touwtjespringen?.Bron: https://uitgeverijakasha.nl/boeken/leren-lezen-doe-je-met-je-lijf/
Aanvankelijk lezen ; didactiek --- Leerstoornissen ; kinderen --- Didactics of Dutch --- leesproblemen --- talenonderwijs --- taalverwerving --- aanvankelijk lezen --- motoriek --- lezen --- Lager onderwijs --- Aanvankelijk lezen --- Leesprobleem --- Schrijfprobleem --- Leesstoornissen ; kinderen
Choose an application
planning werkvloer --- werkhoudingsproblemen --- Neuropathology --- Personnel management --- Psycholinguistics --- arbeidsbelasting --- volwassenen --- informatieverwerking --- dyslexie --- #KVHB:Dyslexie --- 464 --- Taalproblemen --- communicatie --- kinderen --- leerproblemen --- leermoeilijkheden --- orthopedagogiek --- 616.8 --- Dyslexie --- Kinderen met leerproblemen --- Werk --- Volwassenen --- Lezen --- Schrijven --- Leesproblemen --- Schrijfproblemen --- Volwassene --- Leesprobleem --- Schrijfprobleem --- Spel
Choose an application
De verhalen in dit boek laten zien hoeveel moeite het kinderen met dyslexie kost om hun achterstand bij het lezen en schrijven te accepteren – hoe ze worstelen met afwijzing en onbegrip. Maar dit boek heeft vooral een hoopvolle boodschap: met de juiste hulp uit hun omgeving kunnen kinderen hun zelfvertrouwen herwinnen en beter met hun dyslexie omgaan. Interesse en begrip zijn daarbij essentieel.
leesproblemen --- dyslexie --- leerproblemen --- #KVHB:Dyslexie --- 464.1 --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Dyslexie (Woordblindheid) --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- Dyslexie --- Leesproblemen --- Kinderen --- Schrijfproblemen --- Leesprobleem --- Kind --- Schrijfprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Steeds meer kinderen kampen met schrijfproblemen. In de huidige digitale maatschappij lijkt het vanzelfsprekend dat typen een gelijkwaardige vervanger is van schrijven met de hand. Netjes op de lijn en leesbaar leren schrijven lijkt verspilling van tijd en energie. Op school wordt dan ook minder tijd besteed aan het leren schrijven, met als gevolg een groeiend aantal kinderen met schrijfproblemen. Deze problemen lopen uiteen van kinderen met een onleesbaar handschrift, tot kinderen die klagen over een zere arm, hand of nek vanwege een gespannen, krampachtige houding of verkeerde pengreep.Wat je met de hand schrijft, onthoud en begrijp je beterDe afgelopen jaren zijn computers en tablets in het onderwijs steeds belangrijker geworden. Hierdoor wordt er minder belang gehecht aan het leren schrijven met de hand. Wetenschappelijk onderzoek laat echter in toenemende mate zien dat jonge kinderen al schrijvend hun brein ontwikkelen en daardoor betere schoolresultaten behalen. Wat je met de hand schrijft, onthoud en begrijp je beter.Aan de slag met handschriftonderwijs is een praktisch boek over het belang van leren schrijven met de hand. Het boek geeft inzicht in wetenschappelijk onderzochte feiten die het belang van schrijven onderbouwen. Het staat vol met praktische tips over hoe het leren schrijven kan worden bevorderd, geeft oefeningen voor individueel en klassikaal handschriftonderwijs en biedt oplossingen voor kinderen die ondersteuning nodig hebben bij het leren schrijven. Met de vele praktische handvatten in dit boek kun je leerlingen die vastlopen in eerste instantie zelf verder helpen, zonder ze meteen door te hoeven verwijzen naar een therapeut.Dit boek is tot stand gekomen in samenwerking met verschillende handschriftexperts uit het onderwijs, het therapeutisch werkveld en de wetenschap.Voor wie?Dit boek is bedoeld voor (aankomende) leerkrachten, intern begeleiders en onderwijsondersteuners die werken met leerlingen uit groep 1 t/m 8 van het primair onderwijs en leerkrachten van het speciaal (basis)onderwijs. Bron: https://www.boomtestonderwijs.nl/product/100-8373_Aan-de-slag-met-handschriftonderwijs
Schrijven --- Didactiek : basisonderwijs --- 372.45 --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- schrijven --- motoriek --- Aanvankelijk schrijven --- Schrift --- Lager onderwijs --- Schrijfmotoriek --- Schrijfproblemen --- 373.3 --- Aanvankelijk schrijven ; didactiek --- Handschrift --- Kleuteronderwijs --- Fijne motoriek --- schrijfvoorwaarden --- aanvankelijk schrijven --- Handschrift (persoon) --- Schrijfprobleem --- Didactic strategies --- Primary education
Choose an application
Vanaf het middelbaar onderwijs komen de meer complexe aspecten van taal aan bod. De begeleiding van kinderen met leerproblemen vraagt dan om andere technieken en oefeningen. Dit boek helpt om die gevorderde taal aan te brengen op maat van de leerling. Het vormt een aanzet om wat veraf lijkt toch dichterbij te brengen. Therapeuten en begeleiders vinden er een aantal methodes en uitgewerkte oefeningen om voor deze leerlingen deuren te openen en hen duidelijk te maken dat taal geen struikelblok hoeft te zijn. 'Taal verderbij' is het resultaat van het jarenlange werken met kinderen en adolescenten met leerproblemen en de aangeboden werkwijze heeft zijn nut bewezen. Er zijn ook opdrachten voor de leerlingen beschikbaar.
Pedagogiek en onderwijskunde --- didactische theorieën. --- Secondary education --- schrijfvaardigheid --- leesvaardigheden --- Dutch language --- orthopedagogiek --- taalleerproblemen --- Didactic strategies --- SO (secundair onderwijs) --- Nederlands: didactiek --- lerarenopleiding --- didactische werkvormen --- #KVHB:Lezen --- #KVHB:Schrijven --- Tieners --- Lezen --- Leesstoornissen ; secundair onderwijs --- Schrijven --- Leerproblemen --- Secundair onderwijs --- Leesproblemen --- Dyslexie --- Schrijfproblemen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Remediëring --- Leerprobleem --- Leesprobleem --- Schrijfprobleem --- Spel
Choose an application
Heel wat kinderen hebben geen goed leesbaar handschrift. Schrijven is immers een complex proces, waarbij motorische, cognitieve, neurologische en sociaal-emotionele aspecten samenspelen. De hand is als het ware de printer van de menselijke computer.Deze publicatie is een praktische handleiding bij het begeleiden van kinderen die, door verschillende oorzaken, niet in staat zijn met een leesbaar, technisch vaardig en verzorgd in een vlot tempo geschreven handschrift te werken. Het accent ligt op schrijven als motorische vaardigheid. De doelgroep voor dit boek bestaat uit leerkrachten, remedial teachers, fysiotherapeuten, psychomotorische therapeuten en alle anderen die deze problematiek behandelen. (Bron: flaptekst)
Secondary education --- psychomotorische therapie --- Orthopedagogics --- schrijven --- schrijfproblemen --- remediërend onderwijs --- SO (secundair onderwijs) --- #PBIB:+111.12 --- #KVHB:Schrijven --- #KVHB:Schrijfmotoriek --- schrijfmotoriek --- Aanvankelijk schrijven --- Vakdidactiek : Nederlands : Achtergrondinformatie --- Motorisch remediërend onderwijs --- Schrijven ; secundair --- Onderwijs; didactiek --- Schrijfproblemen --- Schrijfmotoriek --- Zorgverbreding --- Remediëring --- Linkshandigen --- Schrijven --- Schrijfstoornissen --- Logopedie --- #BSCH: vak: schrijven --- #BSCH: vak: Nederlands --- Schoolbooks - Didactic material --- Schrijfprobleem --- Linkshandigheid --- Schrijfstoornis --- psychomotorische therapie (PMT)
Choose an application
Het nieuwe boek van deze bestsellerauteur is tegelijkertijd een leesboek, een oefenboek én een opzoekingsboek. Het geeft een antwoord op de meest gestelde vragen in verband met schrijven en schrijfproblemen. Het introduceert daarnaast een leuk en motiverend oefenprogramma om samen met het kind aan de slag te gaan. Een boek dat zeker niet mag ontbreken in de bibliotheek van mensen die met opvoeding te maken hebben.
#KVHB:Schrijven --- 475.24 ) * SCHRIJVEN --- schrijven --- scripties --- spelling --- 372.45 --- Schrijfmotoriek --- Schrijven : kinderen --- 113879.jpg --- Aanvankelijk schrijven ; didactiek --- Language arts --- Study and teaching --- departement Gezondheidszorg 11 --- motoriek --- schrijfvaardigheid --- Schrijven --- Aanvankelijk schrijven --- Schrijfproblemen --- Zorgverbreding --- Schrijfstoornissen --- 373.3 --- Provincie West-Vlaanderen --- School management --- Schrijfprobleem --- Schrijfstoornis
Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|