Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (20)

UCLL (20)

Thomas More Mechelen (15)

Odisee (14)

VIVES (14)

AP (11)

Hogeschool Gent (9)

KBR (9)

Thomas More Kempen (9)

DocAtlas (7)

More...

Resource type

book (20)

audio (4)

object (3)


Language

Dutch (20)


Year
From To Submit

2020 (1)

2019 (1)

2016 (1)

2015 (1)

2012 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Schrijven met dyslexie : kinderen doen hun verhaal
Author:
ISBN: 9789085750406 Year: 2011 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Cyclus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Uit recent onderzoek blijkt dat mensen met dyslexie minder moeite hebben met deze beperking dan hun omgeving, maar dat er wel schroom is over het niet foutloos kunnen schrijven en lezen. Deze schroom kan mensen met dyslexie remmen, en dat is jammer. Vooral voor kinderen is het van belang te laten zien dat het wel mogelijk is om hun ideeën, plannen en fantasieën op papier te zetten, ook al gebeurt dat niet foutloos. Dyslexie hoeft ook geen belemmering te zijn om een passende positie te verwerven in de maatschappij. Als hart onder de riem verzamelt dit boek verhalen, gedichten en brieven die geschreven zijn door kinderen en jongeren met dyslexie van 6 tot 16 jaar. De auteur wil ‘lotgenoten’, maar ook de maatschappij laten zien dat kinderen met dyslexie vaak juist wel in staat zijn om creatief te schrijven, ook al kunnen ze dit niet foutloos. Waar het om gaat, is de aandacht te verleggen naar wat wel goed gaat: de inhoud. Deze boeiende bundel brengt een selectie verhalen, gedichten en brieven, die geschreven zijn door kinderen en jongeren met dyslexie in het kader van het project ‘Schrijven met dyslexie’.


Book
De gave van leren : nieuwe methoden om leerstoornissen te overwinnen : ADD, rekenproblemen, ADHD, schrijfproblemen
Authors: ---
ISBN: 9038915403 Year: 2004 Publisher: Rijswijk Elmar

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In zijn baanbrekend boek 'De gave van dyslexie' beschreef Ronald D. Davis zijn ervaringen met dyslexie tijdens zijn loopbaan als technicus, zakenman en beeldhouwer én hoe hij zijn moeilijkheden overwon met behulp van methoden die hij zelf ontwikkelde op basis van zijn vermogen in beelden in plaats van in woorden te denken. Zijn revolutionaire technieken worden inmiddels wereldwijd door professionele hulpverleners teogepast en hebben tienduizenden geholpen vergelijkbare problemen te overwinnen. In zijn nieuw boek past Davis zijn beproefde technieken toe op vier leerproblemen die na dyslexie het algemeenst zijn: aandachtstekortstoornis (ADD), ADD met hyperactiviteit (ADHD), problemen met rekenen (dyscalculie en acalculie) en problemen met schrijven (dysgrafie en agrafie). (Bron: covertekst)


Book
Dyslexie
Authors: ---
ISBN: 9789055662777 Year: 2009 Publisher: Etten-Leur Corona


Book
Leren lezen doe je met je lijf : ga op zoek naar de werkelijke oorzaak van een leesachterstand
Author:
ISBN: 9789460151682 946015168X Year: 2020 Publisher: Eeserveen Uitgeverij Akasha

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het aantal kinderen met een leesachterstand groeit de laatste jaren schrikbarend. Goed leren lezen heeft weinig te maken met intelligentie, maar alles met de rijpheid en ontwikkeling van de hersenen. Ook wordt er vaak te snel van uitgegaan dat ?een leesachterstand wel dyslexie zal zijn?, wat lang niet altijd het geval is.Oefenen, en nog eens oefenen, is vaak de aanpak wanneer het lezen achterblijft. Oefenen met lezen heeft echter geen zin als de werkelijke oorzaak van de achterstand niet bekend is. We zouden onszelf vragen moeten stellen als: is een kind in zijn ontwikkeling wel toe aan leren lezen? Hoe is de samenwerking van de ogen? Kunnen zij een rustig beeld creëren zodat de letters stilstaan? En zijn de verbindingen tussen de verschillende hersengebieden die nodig zijn om te kunnen leren lezen voldoende ontwikkeld?In dit praktische boek wordt uitgelegd hoe kinderen met een grote leesachterstand veel vorderingen kunnen maken. Spelenderwijs leren, letters kleien, de juiste leesbladen om woordstukken te automatiseren, werken met de Lire-kaarten®: dit boek nodigt uit om zelf aan de slag te gaan. Zo wordt lezen een plezier!Marijke van Vuure heeft meer dan veertig jaar ervaring in het begeleiden van kinderen met leesachterstanden. Als leerkracht in het basisonderwijs ontdekte zij dat er niet genoeg tijd en juiste begeleiding was voor deze kinderen. Zij specialiseerde zich in dyslexie en leesproblemen in het algemeen, startte een praktijk en ontwikkelde haar eigen succesvolle manier van werken. Marijke schreef ook het veelgevraagde boek ?Dyslexie en touwtjespringen?.Bron: https://uitgeverijakasha.nl/boeken/leren-lezen-doe-je-met-je-lijf/


Book
Slimmer dan je baas : dyslexie op het werk
Authors: ---
ISBN: 9789085750345 9085750342 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Cyclus


Book
Zoveel meer dan dyslexie : leesproblemen in proportie zien
Authors: ---
ISBN: 9789057124648 Year: 2016 Publisher: Amsterdam Nieuwezijds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De verhalen in dit boek laten zien hoeveel moeite het kinderen met dyslexie kost om hun achterstand bij het lezen en schrijven te accepteren – hoe ze worstelen met afwijzing en onbegrip. Maar dit boek heeft vooral een hoopvolle boodschap: met de juiste hulp uit hun omgeving kunnen kinderen hun zelfvertrouwen herwinnen en beter met hun dyslexie omgaan. Interesse en begrip zijn daarbij essentieel.


Book
Aan de slag met handschriftonderwijs : over het belang van leren schrijven met de hand
Authors: ---
ISBN: 9789024401598 Year: 2019 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Steeds meer kinderen kampen met schrijfproblemen. In de huidige digitale maatschappij lijkt het vanzelfsprekend dat typen een gelijkwaardige vervanger is van schrijven met de hand. Netjes op de lijn en leesbaar leren schrijven lijkt verspilling van tijd en energie. Op school wordt dan ook minder tijd besteed aan het leren schrijven, met als gevolg een groeiend aantal kinderen met schrijfproblemen. Deze problemen lopen uiteen van kinderen met een onleesbaar handschrift, tot kinderen die klagen over een zere arm, hand of nek vanwege een gespannen, krampachtige houding of verkeerde pengreep.Wat je met de hand schrijft, onthoud en begrijp je beterDe afgelopen jaren zijn computers en tablets in het onderwijs steeds belangrijker geworden. Hierdoor wordt er minder belang gehecht aan het leren schrijven met de hand. Wetenschappelijk onderzoek laat echter in toenemende mate zien dat jonge kinderen al schrijvend hun brein ontwikkelen en daardoor betere schoolresultaten behalen. Wat je met de hand schrijft, onthoud en begrijp je beter.Aan de slag met handschriftonderwijs is een praktisch boek over het belang van leren schrijven met de hand. Het boek geeft inzicht in wetenschappelijk onderzochte feiten die het belang van schrijven onderbouwen. Het staat vol met praktische tips over hoe het leren schrijven kan worden bevorderd, geeft oefeningen voor individueel en klassikaal handschriftonderwijs en biedt oplossingen voor kinderen die ondersteuning nodig hebben bij het leren schrijven. Met de vele praktische handvatten in dit boek kun je leerlingen die vastlopen in eerste instantie zelf verder helpen, zonder ze meteen door te hoeven verwijzen naar een therapeut.Dit boek is tot stand gekomen in samenwerking met verschillende handschriftexperts uit het onderwijs, het therapeutisch werkveld en de wetenschap.Voor wie?Dit boek is bedoeld voor (aankomende) leerkrachten, intern begeleiders en onderwijsondersteuners die werken met leerlingen uit groep 1 t/m 8 van het primair onderwijs en leerkrachten van het speciaal (basis)onderwijs. Bron: https://www.boomtestonderwijs.nl/product/100-8373_Aan-de-slag-met-handschriftonderwijs


Book
Taal verderbij : lezen, schrijven en logisch redeneren met tieners
Author:
ISBN: 9789044124415 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vanaf het middelbaar onderwijs komen de meer complexe aspecten van taal aan bod. De begeleiding van kinderen met leerproblemen vraagt dan om andere technieken en oefeningen. Dit boek helpt om die gevorderde taal aan te brengen op maat van de leerling. Het vormt een aanzet om wat veraf lijkt toch dichterbij te brengen. Therapeuten en begeleiders vinden er een aantal methodes en uitgewerkte oefeningen om voor deze leerlingen deuren te openen en hen duidelijk te maken dat taal geen struikelblok hoeft te zijn. 'Taal verderbij' is het resultaat van het jarenlange werken met kinderen en adolescenten met leerproblemen en de aangeboden werkwijze heeft zijn nut bewezen. Er zijn ook opdrachten voor de leerlingen beschikbaar.


Book
Beter handschrift : praktische aanpak
Author:
ISBN: 9044114603 9789044114607 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Heel wat kinderen hebben geen goed leesbaar handschrift. Schrijven is immers een complex proces, waarbij motorische, cognitieve, neurologische en sociaal-emotionele aspecten samenspelen. De hand is als het ware de printer van de menselijke computer.Deze publicatie is een praktische handleiding bij het begeleiden van kinderen die, door verschillende oorzaken, niet in staat zijn met een leesbaar, technisch vaardig en verzorgd in een vlot tempo geschreven handschrift te werken. Het accent ligt op schrijven als motorische vaardigheid. De doelgroep voor dit boek bestaat uit leerkrachten, remedial teachers, fysiotherapeuten, psychomotorische therapeuten en alle anderen die deze problematiek behandelen. (Bron: flaptekst)


Book
Mijn kind leert schrijven (en hoe kan ik helpen) : gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners
Author:
ISBN: 9789020973860 Year: 2007 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het nieuwe boek van deze bestsellerauteur is tegelijkertijd een leesboek, een oefenboek én een opzoekingsboek. Het geeft een antwoord op de meest gestelde vragen in verband met schrijven en schrijfproblemen. Het introduceert daarnaast een leuk en motiverend oefenprogramma om samen met het kind aan de slag te gaan. Een boek dat zeker niet mag ontbreken in de bibliotheek van mensen die met opvoeding te maken hebben.

Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by