Listing 1 - 10 of 59 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Als kanker in je leven komt, steken allerlei vragen de kop op: wat doet dat gezwel precies in mijn lichaam? Hoe ga ik al die medische facturen betalen…? Stichting tegen Kanker geeft al meer dan 20 jaar een antwoord op dit soort vragen via de Kankerfoon. Omdat vele mensen die geconfronteerd worden met kanker nood hebben aan een echte, betrouwbare houvast, groeide de idee om de antwoorden op veelgestelde vragen te bundelen in deze gids. Dit boek benadert kanker vanuit 3 invalshoeken. In het eerste deel trachten we de ziekte beter te begrijpen en zoeken we manieren om de nare bijwerkingen van de behandeling te beperken en je uiterlijk een boost te geven. In het tweede deel bespreken we de emotionele achtbaan waarop je terechtkomt en het effect daarvan op de relatie met jezelf, je naasten en zorgverleners. Ten slotte werpen we een blik op het dagelijkse leven. Vanaf het moment van de diagnose moeten er immers heel wat belangrijke beslissingen genomen worden. Het laatste deel van dit boek gidst je langs de instanties die je in dat proces kunnen helpen.
605.91 --- patiëntenbegeleiding --- oncologie --- Kankerpatiënt (oncologie (psychologisch)) --- Patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- Familiebegeleiding (ouderbegeleiding) --- 616-006 --- 616-006 Tumours. Neoplasms. Blastomata. Choristomata. Hamartomata. Oncology --- Tumours. Neoplasms. Blastomata. Choristomata. Hamartomata. Oncology --- Oncologie
Choose an application
Je patiënt heeft gezondheidsklachten die veroorzaakt worden door zijn eigen gedrag: hij rookt, drinkt, eet te veel en beweegt te weinig. Hij weet wel dat het ongezond is, maar hoe krijg je hem of haar zo ver dat hij zijn gedrag verandert?Longartsen Pauline Dekker en Wanda de Kanter leggen in dit boek uit hoe het motiverende gesprek werkt, ofwel motivational interviewing (MI). MI is een bewezen effectieve methode om anderen aan te zetten tot gedragsverandering. Met deze methode, die in de spreekkamer weinig tijd kost, boeken de auteurs zelf op de rookstoppolikliniek veel succes. Door de juiste vragen te stellen, voelt de patiënt zich serieus genomen, maar wordt hij ook geconfronteerd met de gedachtekronkels waarmee hij zijn ongezonde gedrag probeert goed te praten.Alleen de patiënt zelf kan zijn gedrag veranderen. Dit boek leert je hoe je als hulpverlener hem daarin kunt motiveren. Geschreven door twee hulpverleners is dit hét handboek voor artsen, verloskundigen, verpleegkundigen, mondhygiënisten, praktijondersteuners van de huisarts, diëtisten en eenieder die probeert anderen gezonder te laten leven.Het boek houdt hier niet op, het gaat verder waar andere boeken stoppen. In deel II leer je hoe je gericht informatie kunt geven en je patiënt eventueel kunt begeleiden.
gesprekstechnieken --- motivatie --- therapiemotivatie --- GVO (gezondheidsvoorlichting en -opvoeding, sanitaire opvoeding) --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- gedragstherapie --- cognitieve gedragstherapie --- 499.4 --- motiverend gesprek --- (zie ook: informed consent) --- Psychiatry --- communicatie --- hulpverlening --- motiveren
Choose an application
In dit boek zijn op een methodische wijze alle 18 zelfzorggebieden uitgewerkt. De opbouw van de hoofdstukken is steeds hetzelfde, volgens de fases van het verpleegkundig proces. Elk hoofdstuk eindigt met een bouwsteen voor het verpleegplan. Achter in het boek is een uitvoerige literatuurlijst opgenomen, ingedeeld per hoofdstuk.
Nursing --- Verpleegkunde --- basisverpleegkunde --- verpleegkunde --- 613.2 --- 616.083 ) Hand- en leerboeken verpleegkunde --- zelfzorg --- Basisverpleegkunde --- Zelfhulp --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- systematisch verpleegkundig handelen (nursing process, SVH, verpleegproces) --- verpleegkundige opleiding --- verpleegkunde - inleidingen --- (zie ook: informed consent) --- (zie ook: Rogers Martha-theorie)
Choose an application
Voorlichting door paramedici is vaak gericht op gedragsveranderingen, op therapietrouw en zelfmanagement, kortom op compliance. Dit boek beschrijft dat proces. De therapeut heeft daarbij een rol als coach en motivator. De uiteindelijke gedragsveranderaar is echter niet de therapeut, maar de patiënt. Veel praktijkvoorbeelden illustreren hoe begeleiding van gedragsverandering en het werken aan therapietrouw en zelfmanagement in de paramedische praktijk verloopt. Het wordt gepresenteerd aan de hand van het stappenmodel voor gedragsverandering.
Verpleegkundig beroep --- gezondheidsopvoeding --- gezondheidsvoorlichting --- preventie --- patiëntenvoorlichting --- patiëntenbegeleiding --- 614.5 --- Gedrag --- Gezondheidsvoorlichting --- Preventie --- Voorlichting --- 601.6 --- GVO (gezondheidsvoorlichting en -opvoeding, sanitaire opvoeding) --- communicatie (leesbaarheid) --- compliance --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- therapiemotivatie --- therapietrouw --- GVO --- communicatie --- gesprekstechnieken --- voorkoming en bestrijding van ziekten --- (zie ook: informed consent)
Choose an application
Op een dag is Muis aan het springen op haar trampoline; het gaat mis en Muis breekt haar been. Ze moet naar het ziekenhuis waar ze nog nooit is geweest. Haar been moet in het gips en ze blijft een nachtje slapen op de kinderafdeling. Muis mist haar vriendjes, maar gelukkig wordt Muis al snel vriendjes met Dotty die tegenover haar op de kamer ligt. Deel uit de serie `Hoe is dat?', waarin ook verschenen 'Muis in de bibliotheek', 'Muis en Kees en de wiebeltand' en 'Kerstsneeuw voor Muis'. Dit deeltje laat zien hoe het in het ziekenhuis is. In korte, simpele bewoordingen wordt verteld wat er allemaal gebeurt als je been gebroken is: van het maken van röntgenfoto's, het bezoekuur tot het lopen op krukken. Geïllustreerd met de bekende verftekeningen van Lucy Cousins in felle, vrolijke kleuren, doorlopend over twee pagina's of op de linker- of rechterpagina. Vanaf ca. 3 jaar. - S. van Bruinisse
433.75 --- 613.62 --- Ziek zijn --- gezondheidszorg --- kind en ziekenhuis --- kinderboeken --- kinderen --- kinderverpleegkunde --- pediatrie --- ziektebeleving --- 3+ --- Prentenboek --- Waargebeurde verhalen --- Ziekenhuizen --- 416.3 --- kinderpsychologie --- opname patiënt --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- Activiteiten met het jeugdboek - kinderboeken --- Kinderverpleegkunde --- (zie ook: informed consent) --- English literature
Choose an application
Stel, je werkt als verpleegkundige in een psychogeriatrisch verpleeghuis. Een vrouw vindt dat haar dementerende moeder te weinig persoonlijke aandacht krijgt. Ze zegt dat jij en je collega's haar moeder vaak te lang laten wachten voordat ze naar de wc wordt gebracht. Jij vindt deze kritiek onterecht, want je weet dat jij en je collega's jullie best doen, maar je wilt geen ruzie veroorzaken. Hoe kun je het beste reageren?1. Bronnen van kritiek2. Drie manieren van reageren3. Strategie 1 - Het familielid ontwapenen4. Strategie 2 - Probeer door de bril van het familielid tekijken5. Strategie 3 - Aandacht tonen voor gevoelens van het familielid6. Strategie 4 - Vragen naar verwachtingen7. Strategie 5 - Eigen kijk op de zaak geven8. Strategie 6 - Eigen gevoel verwoorden9. Strategie 7 - Eigen verwachtingen of oplossing verwoorden10. Strategie 8 - Er samen uit proberen te komen11. Strategie 9 - Afspraken nakomen12. Toepassen van de strategieën13. Hoe kritiek te voorkomen
Nursing --- kritiek --- communicatievaardigheden --- sociale vaardigheden --- verpleegkunde --- agressie --- 613.48 --- familiebegeleiding --- patiënten --- 613.47 --- conflicthantering --- familieparticipatie --- inspraak (democratisering, overleg) --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- psychosociale zorg en de klinisch psycholoog in het ziekenhuis --- (zie ook: informed consent) --- 324 --- arts-patiënt-verpleegkundige relatie --- communicatie --- familie --- patiënt-verpleegkundige relatie --- zorginstellingen --- Ouderenzorg.
Choose an application
History of human medicine --- 605 --- gezondheidscommunicatie --- patiëntenvoorlichting --- volksgeneeskunde --- 601.3 --- GVO --- patiëntenbegeleiding --- 601.6 --- Geschiedenis (geneeskunde) --- Mondige patiënt --- 603.3 --- GVO (gezondheidsvoorlichting en -opvoeding, sanitaire opvoeding) --- arts-patiënt relatie (patiënt-arts-relatie) --- behandelingstoestemming --- communicatie (leesbaarheid) --- complementaire zorg (alternatieve geneeswijzen) --- inspraak (democratisering, overleg) --- mondige patiënt --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- speciale ziekten en afwijkingen, voorlichting aan patiënten --- Filosofie en kritiek --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding; algemeen --- (zie ook: informed consent)
Choose an application
In dit boek wordt nader ingegaan op de ontwikkelingen die mogelijk zijn binnen het beroep. Voorts worden met name de verpleegkundige taken op meso- en macroniveau uitgewerkt. Ook de juridische en ethische aspecten, wetenschappelijk onderzoek en kwaliteitsbewaking komen uitgebreid aan de orde. Deels zijn onderdelen verbredingen of verdiepingen van onderdelen van Basisboek 1.
Deontologie --- Déontologie --- Nursing --- Verpleegkunde --- verpleegkunde --- verpleegkundig beroep --- professionalisering --- 613.2 --- aansprakelijkheid (verantwoordelijkheid) --- deontologie (beroepscode, code, plichtenleer) --- eerstverantwoordelijke verpleegkunde --- klachtenbehandeling (fona, Fouten Ongevallen en Near Accidents) --- leiding --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- patiëntentoewijzing --- systematisch verpleegkundig handelen (nursing process, SVH, verpleegproces) --- verpleegkwaliteit --- Verpleegkunde ; opleidingen --- (zie ook: informed consent) --- (zie ook: Rogers Martha-theorie)
Choose an application
613.8 --- chronische ziekten --- patiëntenvoorlichting --- thuisverpleegkunde --- thuiszorg --- GVO --- chronische patiënt --- langdurige zorgen --- patiëntenbegeleiding --- 659.2.056 --- Langdurige zorgen (chronische zorgen) --- Patiëntenbegeleiding --- Thuisverpleegkunde (wit-gele kruis, wijkverpleegkunde) --- 601.6 --- GVO (gezondheidsvoorlichting en -opvoeding, sanitaire opvoeding) --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- thuisverpleging --- Thuisverpleging --- (zie ook: informed consent) --- (zie ook: wijkverpleegkunde)
Choose an application
communicatie --- patiëntenvoorlichting --- 613.48 --- gezondheidsvoorlichting --- patiëntenbegeleiding --- 601.6 --- GVO --- gezondheidsproblemen --- gezondheidszorg --- verpleegkunde --- 659.2.056 --- Patiëntenbegeleiding --- GVO (gezondheidsvoorlichting en -opvoeding, sanitaire opvoeding) --- communicatie (leesbaarheid) --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- Gezondheidsvoorlichting --- gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- psychosociale zorg en de klinisch psycholoog in het ziekenhuis --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding; algemeen --- Psychosociale zorg in het ziekenhuis --- (zie ook: informed consent) --- Patiëntenvoorlichting --- Patiëntenvoorlichting.
Listing 1 - 10 of 59 | << page >> |
Sort by
|