Listing 1 - 10 of 44 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
3e druk
Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Morele Opvoeding. --- pedagogiek --- Educational sciences --- ethische opvoeding --- General ethics --- Waardevorming --- Opvoeding --- 37.017 --- #GBIB:IDGP --- 433.2 --- morele opvoeding --- morele vorming --- 37.017 Opvoedingsidealen --- Opvoedingsidealen --- morele en religieuze opvoeding --- Morele- en religieuze opvoeding --- Morele opvoeding --- Morele opvoeding: kleuters --- Waardenopvoeding --- 37.013 --- Ethiek --- Kinderen --- Samenleving
Choose an application
Lange tijd zag men morele opvoeding graag als het streven bij de opvoedeling goede eigenschappen te ontwikkelen of bij hem het bewustzijn van waarden aan te kweken. Steutel (1948, hoofddocent vakgroep Pedagogiek Vrije Universiteit) signaleert echter in de Angelsaksische wijsgerige ethiek de laatste 20 jaar een sterke herleving van de eerdere opvatting dat morele opvoeding zich richt op de deugden. In zijn naar methode en terminologie wetenschappelijke studie, waarin hij veel literatuur verwerkt, analyseert hij de verschillende opvoedingsdoelen, zoals liefde voor de medemens en liefde voor morele waarden, en deugden als wilskracht en morele eigenschappen. Zo wordt duidelijk dat de deugdenbenadering, omdat de opvoeder daarbij zowel gezindheden zal cultiveren als de ontwikkeling van specifieke oordeelsvermogens zal stimuleren, een perspectief biedt, dat de centrale opvoedingsdoelen van de andere benaderingen omsluit.(Biblion recensie, J. Kleisen.)
Education morale --- Moral education --- Morele opvoeding --- zedelijke opvoeding --- ethiek --- #GSDBP --- 37.03 --- 17 --- Moral education. --- Virtue. --- Virtues --- Addresses, essays, lectures
Choose an application
Max Dohle plaatst de morele opvoeding midden in onze democratische samenleving. Het is niet eenvoudig in deze open samenlevingsvorm een morele opvoeding vorm te geven. De auteur is erin geslaagd frisse ideeën aan te dragen. Door het laten ervaren en bespreken van morele dilemma's leren kinderen wat de consequenties zijn van hun gedrag en dat ze zelf voor hun gedrag verantwoordelijk zijn. Kinderen kunnen daarin ook tot het besef komen dat je anderen kun helpen. Niet een hoeveelheid opgelegde regels, maar verantwoordelijkheid voor eigen daden is de kern van de morele opvoeding.
morele opvoeding --- basisonderwijs --- kleuteronderwijs --- waarden --- normen --- 471.48 --- 478.6 --- 478.9 --- Anders zijn --- Basisonderwijs --- Emoties (Gevoelens) --- Intercultureel onderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Morele opvoeding --- Norm --- Opvoeding-moreel --- Schoolklimaat --- Waarde --- Waardevorming --- Ethische opvoeding --- 478 --- Kinderen : normen en waarden --- morele opvoeding: lagere school --- Morele en religieuze opvoeding --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Overige vormingsgebieden --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs
Choose an application
The third edition of Teaching Personal and Social Responsibility Through Physical Activity presents practical, field-tested ideas for teaching personal and social responsibility (TPSR) through physical activity in schools and other settings. It also offers guidance in teaching afective and social moral goals, an in-depth look into teaching character development and values, and a method for helping students develop personal and social responsibility.
Physical education and training --- Responsibility --- Moral education --- Social values --- Sociological aspects --- Study and teaching. --- Study and teaching --- Lichamelijke opvoeding --- Morele opvoeding
Choose an application
-3746-3
Onderwijs --- Morele opvoeding --- Waardevorming --- Moral education --- 433.2 --- Culturele diversiteit --- Jeugdcultuur --- Onderwijs: waarden --- Morele en religieuze opvoeding --- Character education --- Ethical education --- Child rearing --- Education --- Ethics --- Religious education --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Jouw bal is per ongeluk door een ruit gegaan. Geef je iemand anders de schuld? Of durf je te zeggen dat jij het hebt gedaan? Wat is eerlijkheid? Wat is een leugen? Spreken volwassenen altijd de waarheid? Hoe eerlijk ben jij? Lees dit boek en geef jezelf antwoord!
genre-thema"">
Choose an application
Duw jij anderen opzij als je haast hebt? Ken jij de woorden alstublieft en dankuwel? En gebruik je ze vaak? Wat zijn goede manieren? Op wat voor manieren kun je iemand bedanken? Wat is beleefdheid? Hoe beleefd ben jij?
genre-thema"">
Choose an application
In dit boek gaat het over de morele ontwikkeling van het kind en hoe ouders en opvoeders het daarbij kunnen helpen zelfstandig te worden, verantwoordelijkheid te dragen en te leren wat goed en kwaad is. Lickona hanteert in zijn betoog geen droge theorieën. Op levendige wijze illustreert hij zijn boek met talrijke voorbeelden uit eigen gezins- en werksituatie. Behalve de visie van de bekende psycholoog Kohlberg spelen ook de ideeën van andere wetenschappers een rol, waardoor een breed georiënteerd boek is ontstaan. Er zijn drie hoofddelen: de morele opvoeding en ontwikkeling van het kind, van baby tot kleuter, van de eerste levensjaren tot in de volwassenheid.
37.017 --- morele opvoeding --- morele ontwikkeling --- waarden --- 37.017 Opvoedingsidealen --- Opvoedingsidealen --- zedelijke opvoeding --- Differentiële opvoeding. --- pedagogiek --- kinderopvoeding --- kinderpsychologie --- 37.03 --- 37 --- 159.987 --- Pedagogiek en onderwijskunde --- didactische theorieën. --- Didactische theorieën.
Choose an application
Educational sciences --- Christian moral theology --- Didactics of social education --- Christelijke ethiek --- Education --- Ethique chrétienne --- Ethique philosophique --- Opvoeding --- Wijsgerige ethiek --- 37.017.93 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Pedagogie --- #GSDBP --- Academic collection --- C6 --- christendom --- ethiek --- moraaltheologie --- opvoeding --- morele opvoeding --- opvoeden --- 433.2 --- pedagogiek --- moraalpedagogiek --- morele vorming --- 232.4 --- Deugden --- Morele opvoeding --- Waarden --- Opvoedkunde: moraalpedagogiek --- Godsdienstige opvoeding --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- morele en religieuze opvoeding --- Morele- en religieuze opvoeding --- Pedagogiek --- Ethiek --- Gezinsopvoeding --- Onderwijs --- Pastoraal --- Lerarenopleiding --- algemeen --- algemeen. --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- Algemeen. --- #BSCH: vak: moraal --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Pedagogie
Choose an application
In het onderwijs durft men de lat hoog te leggen. Dat geldt ook voor het ontwikkelen van basisvaardigheden die het goede leven kunnen bevorderen. De school is een centrum waar leerlingen, leerkrachten, ouders, begeleiders en alle andere betrokkenen zich optimaal kunnen ontwikkelen, in alle openheid. Het gevoel van zinvolle aanwezigheid is hierbij essentieel. De hamvraag is: Hoe kun je een school met een positief leef- en leerklimaat realiseren? Met concrete voorbeelden komen eerst de school- en de groepsregels aan bod. Daarna volgen werkvormen die helpen om een positief groepsklimaat te creëren. Er is pro-actief ook een draaiboek voor grensoverschrijdend gedrag. Juist bij grensoverschrijdend gedrag verdienen ouders speciale aandacht. Ook een anti-pestactieplan kan niet ontbreken. Hoewel dit boek geschreven is voor de basisscholen, kan het heel verdienstelijk zijn voor de Basisvorming van het Voortgezet Onderwijs en voor de Middenscholen. Met concrete voorbeelden komen eerst de school- en de groepsregels aan bod. Daarna volgen werkvormen die helpen om een positief groepsklimaat te creëren. Er is pro-actief ook een draaiboek voor grensoverschrijdend gedrag. Juist bij grensoverschrijdend gedrag verdienen ouders speciale aandacht. Ook een anti-pestactieplan kan niet ontbreken.
School management --- 433.2 --- morele opvoeding --- sociale opvoeding --- sociale vaardigheden --- 458.1 --- Basisschool --- Conflicten --- Omgangsvormen (Regels en afspraken) --- Pesten --- Schoolcultuur --- Sociale opvoeding --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Groeperingsvormen --- Groepsgedrag --- Leeromgeving --- Pesten op school --- Schoolklimaat --- Schoolreglementen --- 456.8 --- basisonderwijs (ler) --- leerklimaat --- onderwijsvernieuwing --- onderwijsvisie --- 071073.jpg --- 104395.jpg --- Orde houden ; onderwijs --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs --- morele en religieuze opvoeding --- Organisatie - Management --- Didactische principes --- basisonderwijs --- basisonderwijs. --- Basisonderwijs. --- Tolhuis
Listing 1 - 10 of 44 | << page >> |
Sort by
|