Listing 1 - 10 of 33 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
1. Aanvangsbeleiding kent veel gezichten2. Begeleiding in een beleid3. Weloverwogen weten 'wat' en 'waarom'4. Beginnende leraar en mentor: samen voor de spiegel5. Aan de slag
450.7 --- 481.7 --- coaching --- leerkracht --- leerkrachtenbegeleiding --- onderwijs --- reflectie --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- lerarenberoep
Choose an application
In dit boek staat het professionaliseren in het beroepsonderwijs en de (vak)docent centraal. Onder de paraplu 'Professionaliteit moet je verdienen' worden diverse invalshoeken voor die professionaliseringsuitdaging en -opdrachten belicht.
481.7 --- beroepsonderwijs --- hoger onderwijs --- professionalisering --- leraren secundair onderwijs --- België --- 452.9 --- Beroepsonderwijs --- 083558.jpg --- Beroepsonderwijs ; Nederland --- secundair onderwijs België - beroep en opleiding --- Vocational education --- Congresses
Choose an application
Het begeleidingsmodel dat de basis van het boek vormt, is uitgebreid beproefd. Met behulp van dit boek kan de begeleider leren om op elk gewenst moment in de loopbaan waar zich knelpunten voordoen, steun te bieden aan collega's. Teksten en oefeningen zijn rechtstreeks aan de school- en begeleidingspraktijk gekoppeld. Zo wordt de begeleider toegerust om zo goed mogelijk zijn taken te vervullen.
Lerarenopleiding --- algemeen. --- onderwijsstrategieën --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijsbegeleiding --- leraren --- onderwijsstimulering --- begeleidingsmethodiek --- docentenbegeleiding --- docenten --- 489.9 --- Begeleiding --- Docenten --- Scholing --- Schoolorganisatie --- Teamvorming --- Vaardigheden --- 481.7 --- Lerarenbegeleiding --- Overige onderwerpen
Choose an application
Professionele ontwikkeling en reflectie is een inleidend hoofdstuk. Hierin bakenen we het begrip reflectie af en verantwoorden we waarom reflectie belangrijk is in de lerarenopleiding. Daarnaast brengen we een fasering aan in de opbouw van het leren in de opleiding. In begeleidingsvaardigheden staat het begeleiden van reflectie centraal. Opleiders voeren met grote regelmaat begeleidingsgesprekken met hun studenten in het kader van de voortgang in de stage of in de opleiding. In dit hoofdstuk lichten we de belangrijkste begeleidingsvaardigheden toe. In collegiaal ondersteund leren gaan we nader in op de vraag : hoe leer je studenten om zelfstandig te reflecteren? We beschrijven in dit hoofdstuk onze praktijkervaringen met collegiaal ondersteund leren waarin studenten elkaar begeleiden bij het reflecteren. Dit traject is ontwikkeld op de eerstegraads lerarenopleiding en van daaruit vertaald naar tweedegraads opleidingen en PABO's. Een reflectie op reflectie ten slotte is een hoofdstuk waarin we stilstaan bij enkele theoretische achtergronden. Reflectieactiviteiten in grote groepen beschrijft een aantal concrete activiteiten en oefeningen die opleiders kunnen gebruiken om het leren reflecteren in grote groepen vorm te geven. Van begeleid worden naar begeleid worden beschrijft een drietal instituutsbijeenkomsten rond het trainen van begeleidingsvaardigheden van leraren in opleiding (LIO's).
didactiek --- hoger onderwijs --- lerarenopleiding --- 481.7 --- 489.4 --- lerarenbegeleiding --- onderwijs --- reflectievaardigheid --- stagebegeleiding --- Didactiek (hoger onderwijs) --- School management --- Teacher education. Teacher's profession --- Reflectief denken --- Leraren ; opleidingen --- Lerarenbegeleiding
Choose an application
Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- algemeen --- didactische principes --- 481.7 --- Docentenbegeleiding --- pedagogisch hoger onderwijs --- De leraar en zijn opleiding --- algemeen. --- didactische principes. --- Algemeen. --- Didactische principes.
Choose an application
A pedagogy of teacher education must go well beyond the simple delivery of information about teaching. This book describes and explores the complex nature of teaching and of learning about teaching, illustrating how important teacher educators' professional knowledge is and how that knowledge must influence teacher training practices. The book is divided into two sections. The first considers the crucial distinction between teaching student-teachers and teaching them about teaching, allowing practice to push beyond the technical-rational, or tips-and-tricks approach, to teaching about teaching in a way that brings in the appropriate attitudes, knowledge and skills of teaching itself. Section two highlights the dual nature of student teachers’ learning, arguing that they need to concentrate not only on learning what is being taught but also on the way in which that teaching is conducted.
Education --- Teacher educators. --- Teachers --- Teaching. --- Lerarenopleiding --- Study and teaching (Higher). --- Training of. --- algemeen. --- leren en onderwijzen --- PBIB --- 481.7 --- lerarenopleiding (ler) --- 450.7 --- Lerarenopleidingen --- Opleiding en bijscholing
Choose an application
Lesson Study is een effectieve benadering voor onderwijsprofessionalisering die in Nederland snel aan populariteit wint. Het is een werkwijze waarbij docenten in teamverband een cyclus doorlopen om het leren van leerlingen te verbeteren. De cyclus bestaat uit de volgende stappen: oriënteren en doelen stellen; ontwerpen van de onderzoeksles met een didactiek om alle leerlingen te bereiken; geven van de eerste onderzoeksles; nabespreken van de eerste onderzoeksles; herzien en nogmaals geven van de onderzoeksles; reflecteren en delen van resultaten. De kern van dit praktische boek is een uitgebreid draaiboek met allerlei ondersteunend materiaal om Lesson Study uit te voeren. Daarnaast bevat het een inleiding met achtergronden over Lesson Study, en aparte hoofdstukken over het leiden en begeleiden van Lesson Study, de onderwijscontexten met veel praktijkvoorbeelden waarin Lesson Study toegepast kan worden en hoe Lesson Study verduurzaamd kan worden. Het boek wordt ondersteund door een website.
leerdoelen --- lesvoorbereiding --- onderzoeksmethoden --- Didactics --- Education --- Curricula --- Curriculum planning --- Research --- Methodology --- Study and teaching (Secondary) --- 481.7 --- Lesvoorbereidingen --- Leerdoelen --- Onderwijskunde --- Methodiek --- PXL-Central Office 2018 --- probleemgestuurd onderwijs --- didactische werkvormen --- onderwijskunde --- Leraren --- Professionalisering --- Leraar --- Directie --- Lesson Study
Choose an application
In dit boek komt u meer te weten over de beroepsgroep van de leraars. Van werktijden over verloning tot tevredenheid. Er wordt onder meer nagegaan welke de sociale achtergrond is van leraars, waarom ze voor het lerarenberoep kozen, hoe ze praktijk en gezin verzoenen en welke hun culturele en interesses en praktijken zijn. Op basis van zestien onderzoeken en verschillende focusgroepsgesprekken vergelijkt het boek leraars op deze en nog andere punten met andere werkende Vlamingen. Op een zeer toegangelijke wijze krijgt de lezer de analyses en de samenvattingen van de verschillende onderzoeken Leraars krijgen een bijzonder zware opdracht toebedeeld. Zij moeten jongeren niet alleen voorbereiden op een veeleisende arbeidsmarkt, maar zij moeten ook aan burgerschaps- en persoonsvorming doen, aandacht hebben voor de waarden en de attitudes van hun leerlingen, een juist evenwicht vinden tussen kennis en vaardigheden. Het aantrekken en behouden van goede en gemotiveerde leraars wordt daarom een prioritaire opdracht. De vooruitzichten zijn niet rooskleurig: de inschrijvingscijfers aan de lerarenopleidingen dalen en jonge leraars stromen vaak snel weer uit het beroep. Er dreigt een tekort aan leraars. Uit het beschikbare Vlaamse onderzoek blijkt dat een loopbaan in het onderwijs door vele jonge mensen onaantrekkelijk wordt geacht. Ook heel wat leraars kampen met gevoelens van frustratie en onmacht. Dat onderzoek, hoe boeiend ook, heeft echter één groot tekort. Het heeft enkel betrekking op leraars en laat daarom niet toe na te gaan of leraars hun beroepssituatie anders beleven dan mensen in andere beroepen. In dit boek worden leraars vergeleken met andere beroepsgroepen. Dat gebeurt op basis van zowel enquêtemateriaal als focusgroepgesprekken met leraars en ex-leraars. In Leraars wordt nagegaan welke de sociale achtergrond is van de leraars, hoe hun studies verliepen, waarom ze voor het lerarenberoep kozen, met welke verwachtingen ze aan hun taak zijn begonnen, hoe tevreden ze zijn in beroep en leven, hoeveel uur ze werken, hoe ze beroep en gezin verzoenen, hoe hun loopbanen verlopen, wat ze daarvan vinden, hoeveel ze verdienen, welke houdingen en opvattingen ze hebben, in welke mate ze deelnemen aan het verenigingsleven, welke hun culturele interesses en praktijken zijn. Op al die punten worden de leraars vergeleken met mensen in andere beroepen. (Bron: www.lannoo.be)
Pedagogiek en onderwijskunde --- lerarenvervolmaking en research. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- 371.13 --- 750 Onderwijspersoneel --- beroepsprofielen --- leraren --- 481.7 # De leraar en zijn opleiding --- Beroepsprofielen --- Leraren --- 471.3 --- 472.7 --- Beroepsbeeld --- 481.7 --- beroepsprofiel (gez) --- beroepsprofiel --- leraren (ler) --- lerarenopleiding (ler) --- 094617.jpg --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- De kleuterleidster --- De onderwijzer en zijn opleiding --- departement Lerarenopleiding 09 --- Lerarenopleiding --- Beroepen --- Beroepsopleidingen --- Beroepskeuze --- Lerarentekort --- Loopbaan --- Loon --- Maatschappij --- Leraar --- Beroep --- Beroepsopleiding --- Beroepsprofiel --- Waardering --- Tevredenheid --- Directie --- Verpleegkunde --- Teacher education. Teacher's profession. --- lerarenberoep. --- Lerarenvervolmaking en research.
Choose an application
In dit boek presenteren 35 auteurs in 23 essays hun persoonlijke reflectie bij een aantal actuele thema's met betrekking tot de toekomst van de lerarenopleiding. Zeven thema's passeren de revue: 1) Identiteit van leraren en hun basiscompetenties, 2) Werkplekleren en professionalisering, 3) Onderzoek in de lerarenopleiding, 4) Vakdidactisch onderzoek, 5) Professionalisering van lerarenopleiders, 6) Diversiteit in de lerarenopleiding, en 7) Lerarenopleiding: verleden en toekomst. Met deze essays willen de auteurs de lezer uitnodigen tot reflectie, maar willen ze ook bijdragen aan het ruimer maatschappelijk debat over de toekomst van de leraar en zijn/haar opleiding. Dit boek is opgedragen aan professor Antonia Aelterman die op 1 oktober 2013 professioneel afscheid neemt van de Universiteit Gent. Het boek is niet opgevat als een klassiek ‘liber amicorum', maar als een bundeling van essays die aansluiten bij die thema's die de ‘rode draad' vormden in het werk van professor Aelterman.
Lerarenopleiding --- Vlaanderen. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- Leraren ; opleidingen --- 481.7 --- lerarenopleidingen --- Leraren : opleiding --- Professionalisering --- 450.7 --- Onderwijsonderzoek --- secundair onderwijs België - beroep en opleiding --- PXL-Education 2014 --- onderwijskunde --- onderwijsfilosofie --- Leraren --- Basiscompetenties --- Identiteit --- Werkplekleren --- Didactiek --- Diversiteit --- Leraar --- Inclusie --- Maatwerk --- Directie --- Basisgeletterdheid
Listing 1 - 10 of 33 | << page >> |
Sort by
|