Listing 1 - 10 of 33 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Kunsteducator of verbindingskunstenaar : competentieprofiel voor de interdisciplinaire, cross-sectorale kunsteducator = competency profile for the interdisciplinary cross-sectoral art educator : onderzoeksrapport
Authors: ---
ISBN: 9789082320602 Year: 2014 Publisher: [S.l.] UC Leuven-Limburg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

481.7 --- Beroep en opleiding


Book
Samen voor de spiegel: een werkboek over de begeleiding van beginnende leraren
Authors: --- ---
ISBN: 9789030175308 Year: 2007 Volume: 17 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Aanvangsbeleiding kent veel gezichten2. Begeleiding in een beleid3. Weloverwogen weten 'wat' en 'waarom'4. Beginnende leraar en mentor: samen voor de spiegel5. Aan de slag


Book
Willen, weten en werken in het beroepsonderwijs : professionaliseren als uitdaging en opdracht
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789044122404 Year: 2007 Volume: 6 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek staat het professionaliseren in het beroepsonderwijs en de (vak)docent centraal. Onder de paraplu 'Professionaliteit moet je verdienen' worden diverse invalshoeken voor die professionaliseringsuitdaging en -opdrachten belicht.


Book
Steunen leren stimuleren : praktijkboek voor begeleiding van docenten.
Authors: ---
ISBN: 9001080707 Year: 1999 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het begeleidingsmodel dat de basis van het boek vormt, is uitgebreid beproefd. Met behulp van dit boek kan de begeleider leren om op elk gewenst moment in de loopbaan waar zich knelpunten voordoen, steun te bieden aan collega's. Teksten en oefeningen zijn rechtstreeks aan de school- en begeleidingspraktijk gekoppeld. Zo wordt de begeleider toegerust om zo goed mogelijk zijn taken te vervullen.


Book
Docenten leren reflecteren : systematische reflectie in de opleiding en begeleiding van leraren
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789024416073 Year: 2006 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Professionele ontwikkeling en reflectie is een inleidend hoofdstuk. Hierin bakenen we het begrip reflectie af en verantwoorden we waarom reflectie belangrijk is in de lerarenopleiding. Daarnaast brengen we een fasering aan in de opbouw van het leren in de opleiding. In begeleidingsvaardigheden staat het begeleiden van reflectie centraal. Opleiders voeren met grote regelmaat begeleidingsgesprekken met hun studenten in het kader van de voortgang in de stage of in de opleiding. In dit hoofdstuk lichten we de belangrijkste begeleidingsvaardigheden toe. In collegiaal ondersteund leren gaan we nader in op de vraag : hoe leer je studenten om zelfstandig te reflecteren? We beschrijven in dit hoofdstuk onze praktijkervaringen met collegiaal ondersteund leren waarin studenten elkaar begeleiden bij het reflecteren. Dit traject is ontwikkeld op de eerstegraads lerarenopleiding en van daaruit vertaald naar tweedegraads opleidingen en PABO's. Een reflectie op reflectie ten slotte is een hoofdstuk waarin we stilstaan bij enkele theoretische achtergronden. Reflectieactiviteiten in grote groepen beschrijft een aantal concrete activiteiten en oefeningen die opleiders kunnen gebruiken om het leren reflecteren in grote groepen vorm te geven. Van begeleid worden naar begeleid worden beschrijft een drietal instituutsbijeenkomsten rond het trainen van begeleidingsvaardigheden van leraren in opleiding (LIO's).


Book
Begeleiding van beginnende docenten.
Author:
ISBN: 9053830014 Year: 1992 Publisher: Amsterdam VU Uitgeverij

Developing a pedagogy of teacher education : understanding teaching and learning about teaching.
Author:
ISBN: 0415367301 9780415367301 0415367271 9780415367271 9780203019672 9781134210602 9781134210558 9781134210596 Year: 2007 Publisher: New York Routledge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

A pedagogy of teacher education must go well beyond the simple delivery of information about teaching. This book describes and explores the complex nature of teaching and of learning about teaching, illustrating how important teacher educators' professional knowledge is and how that knowledge must influence teacher training practices. The book is divided into two sections. The first considers the crucial distinction between teaching student-teachers and teaching them about teaching, allowing practice to push beyond the technical-rational, or tips-and-tricks approach, to teaching about teaching in a way that brings in the appropriate attitudes, knowledge and skills of teaching itself. Section two highlights the dual nature of student teachers’ learning, arguing that they need to concentrate not only on learning what is being taught but also on the way in which that teaching is conducted.


Book
Lesson Study : een praktische gids voor het onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789044134049 9044134043 Year: 2016 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lesson Study is een effectieve benadering voor onderwijsprofessionalisering die in Nederland snel aan populariteit wint. Het is een werkwijze waarbij docenten in teamverband een cyclus doorlopen om het leren van leerlingen te verbeteren. De cyclus bestaat uit de volgende stappen: oriënteren en doelen stellen; ontwerpen van de onderzoeksles met een didactiek om alle leerlingen te bereiken; geven van de eerste onderzoeksles; nabespreken van de eerste onderzoeksles; herzien en nogmaals geven van de onderzoeksles; reflecteren en delen van resultaten. De kern van dit praktische boek is een uitgebreid draaiboek met allerlei ondersteunend materiaal om Lesson Study uit te voeren. Daarnaast bevat het een inleiding met achtergronden over Lesson Study, en aparte hoofdstukken over het leiden en begeleiden van Lesson Study, de onderwijscontexten met veel praktijkvoorbeelden waarin Lesson Study toegepast kan worden en hoe Lesson Study verduurzaamd kan worden. Het boek wordt ondersteund door een website.


Book
Leraars : profiel van een beroepsgroep
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789020986877 9020986872 Year: 2009

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek komt u meer te weten over de beroepsgroep van de leraars. Van werktijden over verloning tot tevredenheid. Er wordt onder meer nagegaan welke de sociale achtergrond is van leraars, waarom ze voor het lerarenberoep kozen, hoe ze praktijk en gezin verzoenen en welke hun culturele en interesses en praktijken zijn. Op basis van zestien onderzoeken en verschillende focusgroepsgesprekken vergelijkt het boek leraars op deze en nog andere punten met andere werkende Vlamingen. Op een zeer toegangelijke wijze krijgt de lezer de analyses en de samenvattingen van de verschillende onderzoeken Leraars krijgen een bijzonder zware opdracht toebedeeld. Zij moeten jongeren niet alleen voorbereiden op een veeleisende arbeidsmarkt, maar zij moeten ook aan burgerschaps- en persoonsvorming doen, aandacht hebben voor de waarden en de attitudes van hun leerlingen, een juist evenwicht vinden tussen kennis en vaardigheden. Het aantrekken en behouden van goede en gemotiveerde leraars wordt daarom een prioritaire opdracht. De vooruitzichten zijn niet rooskleurig: de inschrijvingscijfers aan de lerarenopleidingen dalen en jonge leraars stromen vaak snel weer uit het beroep. Er dreigt een tekort aan leraars. Uit het beschikbare Vlaamse onderzoek blijkt dat een loopbaan in het onderwijs door vele jonge mensen onaantrekkelijk wordt geacht. Ook heel wat leraars kampen met gevoelens van frustratie en onmacht. Dat onderzoek, hoe boeiend ook, heeft echter één groot tekort. Het heeft enkel betrekking op leraars en laat daarom niet toe na te gaan of leraars hun beroepssituatie anders beleven dan mensen in andere beroepen. In dit boek worden leraars vergeleken met andere beroepsgroepen. Dat gebeurt op basis van zowel enquêtemateriaal als focusgroepgesprekken met leraars en ex-leraars. In Leraars wordt nagegaan welke de sociale achtergrond is van de leraars, hoe hun studies verliepen, waarom ze voor het lerarenberoep kozen, met welke verwachtingen ze aan hun taak zijn begonnen, hoe tevreden ze zijn in beroep en leven, hoeveel uur ze werken, hoe ze beroep en gezin verzoenen, hoe hun loopbanen verlopen, wat ze daarvan vinden, hoeveel ze verdienen, welke houdingen en opvattingen ze hebben, in welke mate ze deelnemen aan het verenigingsleven, welke hun culturele interesses en praktijken zijn. Op al die punten worden de leraars vergeleken met mensen in andere beroepen. (Bron: www.lannoo.be)


Book
Essays over de leraar en de toekomst van de lerarenopleiding
Authors: --- ---
ISBN: 9789038222257 Year: 2013 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek presenteren 35 auteurs in 23 essays hun persoonlijke reflectie bij een aantal actuele thema's met betrekking tot de toekomst van de lerarenopleiding. Zeven thema's passeren de revue: 1) Identiteit van leraren en hun basiscompetenties, 2) Werkplekleren en professionalisering, 3) Onderzoek in de lerarenopleiding, 4) Vakdidactisch onderzoek, 5) Professionalisering van lerarenopleiders, 6) Diversiteit in de lerarenopleiding, en 7) Lerarenopleiding: verleden en toekomst. Met deze essays willen de auteurs de lezer uitnodigen tot reflectie, maar willen ze ook bijdragen aan het ruimer maatschappelijk debat over de toekomst van de leraar en zijn/haar opleiding. Dit boek is opgedragen aan professor Antonia Aelterman die op 1 oktober 2013 professioneel afscheid neemt van de Universiteit Gent. Het boek is niet opgevat als een klassiek ‘liber amicorum', maar als een bundeling van essays die aansluiten bij die thema's die de ‘rode draad' vormden in het werk van professor Aelterman.

Listing 1 - 10 of 33 << page
of 4
>>
Sort by