Listing 1 - 10 of 94 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Enseignement --- Methodologie --- Méthodologie --- Onderwijs --- communicatie --- didactiek --- klasmanagement --- 454.22 --- Communicatievaardigheden --- Communicatie ; onderwijs --- Lerarenopleiding --- algemeen --- algemeen. --- Algemeen.
Choose an application
Hoe blijven hbo-docenten staande te midden van maatschappelijke, technologische en bestuurlijke invloeden? Hoe zijn ze zichzelf in hun werk?Dit boek is geschreven voor hbo-docenten, lerarenopleiders, loopbaancoaches en onderwijsontwikkelaars. In dit boek worden 12 thema's en 43 patronen beschreven waarmee hbo-docenten hun eigen identiteit boetseren. Op basis van deze patroontaal stelt elke docent zijn eigen uniek profiel samen. Dit gaat van hoe hij zich verhoudt met studenten, management en collega's tot hoe hij zijn vakgebied verbindt met hogere doelen. Deze patroontaal leidt tot een vragenlijst waarmee elke docent zichzelf kan situeren ten opzichte van de vele schakeringen in hoe hij docent kan zijn.Dit onderzoeksverhaal is de vertaalslag van een proefschrift. De auteur is hierin tegelijk een docent die onderzoek gebruikt om zichzelf uit te klaren als een onderzoeker die docent-vriendelijke onderzoeksmethoden ontdekt. Het verhaal is een pleidooi om de innerlijke opbouw van de identiteit van de hbo-docent veel centraler te stellen in onderwijsontwikkeling.
454.22 --- Onderwijsstijlen --- HBO --- Leraar hoger onderwijs --- Beroepsprofiel --- Professionele ontwikkeling --- Identiteit --- Competentie
Choose an application
Hoe kun je als leerkracht meebewegen met de leerlingen, hen volgen en leiden en van de interactie genieten? Hoe kun je aanvoelen wat de mogelijkheden en de krachten zijn van de groep en daar volop gebruik van maken? Het boek sluit aan bij het communicatieve spel tussen leraar en leerlingen en het plezier dat daarin te ontdekken is. Het hart staat daarbij voor de luisterende, begripvolle en ondersteunende leraar. De nieren staan voor de sturende kant van het lesgeven; voor structuur, afspreken van regels en die handhaven. Dat beide onmisbaar zijn, is duidelijk na het lezen van dit boek.
454.22 --- communicatie --- Relatie leraar-leerling --- lesgeven --- Communicatie --- Relatie leraar - leerling --- Lesgeven --- Interactief onderwijs --- Onderwijsstijlen --- Leraren --- Leraar --- Internationalisering --- Directie
Choose an application
'Orde houden met verstand' is het vervolg op het eerder verschenen boek 'Orde houden zonder tranen'. In dit boek wordt de theorie nog eens extra duidelijk uiteen gezet en zijn er praktijkvoorbeelden toegevoegd. Daarnaast is er uitgebreide aandacht voor 'Eerste Hulp Bij Ongelukken' waar het gaat om direct ingrijpen als zich storend gedrag voordoet om erger te voorkomen. Het gaat verder in op communicatie en begeleidershouding, en ook het stellen van grenzen komt in dit boek aan de orde.
tucht --- didactiek --- onderwijsstijlen --- 454.22 --- Orde houden ; onderwijs --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Ken Robinson is een van de meest invloedrijke personen op het gebied van onderwijs. Met Creatieve scholen richt Robinson zich op een van de belangrijkste problemen van onze tijd: hoe transformeer je het problematische schoolsysteem tot een succesvol schoolsysteem? Robinson stelt een zeer persoonlijke en organische aanpak voor om zo alle jongeren te betrekken bij de uitdagingen die de 21e eeuw heeft te bieden.Een boek vol anekdotes, praktijkvoorbeelden en grensverleggend onderzoek - geschreven in de zo bekende humoristische en vermakelijke stijl van Robinson - dat docenten, ouders en politici zal inspireren om opnieuw te kijken naar het werkelijke doel van onderwijs. Ken Robinson is een internationaal erkend opinieleider op het gebied van onderwijsontwikkeling, creativiteit en innovatie. Zijn lezingen hebben een grote impact op zijn publiek, waar ook ter wereld. De video's van zijn beroemde TED-lezingen werden bekeken door zo'n 200 miljoen mensen in meer dan 150 landen.
onderwijsbeleid --- School management --- creativiteit --- onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvernieuwing ; Verenigde Staten --- Creativiteit --- onderwijskunde --- 454.22 --- onderwijs --- didactiek --- lesgeven --- Onderwijsvernieuwing --- 451.3 --- Lesgeven --- Schoolsystemen --- Onderwijssystemen --- #PBIB:+110.10 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Onderwijsvernieuwing.
Choose an application
Pubers zijn meesters in communicatie, meedogenloos afstraffend als je niet echt in contact met hen treedt. Echt communiceren met pubers is dynamisch en verrijkend, maar je moet wel de juiste houding aannemen en de juiste toon aanslaan.In haar boek Ik heb ook wat te vertellen! beschrijft Martine Delfos hoe je met pubers en adolescenten in gesprek kunt komen. De socratische wijze van communiceren zet de hersens van pubers op ?aan?. Dat is noodzakelijk omdat hun hersens vaak uitvallen alsof ze last hebben van een stroomstoring. Ouders moeten leren een stapje terug te doen in het contact met de puber. Ze zijn vrij plotseling niet meer de belangrijksten in het leven van hun kind. De ouder-kind relatie krijgt een geheel andere vorm, waarin iedereen opnieuw zijn of haar plaats moet vinden.Ik heb ook wat te vertellen! is een helder geschreven boek, dat met vele voorbeelden de wereld van de puber op indringende wijze ontsluit. Het geeft handvatten in communicatie met, en opvoeding van pubers en adolescenten. Ook is het een uitstekend hulpmiddel om hun leefwereld te leren begrijpen. De logische opbouw en de vele oefeningen maken het boek geschikt als leerboek in opleidingen voor mensen die met jongeren werken, van leerkracht of politieagent tot therapeut.Ik heb ook wat te vertellen! is deel 2 in een serie van twee boeken over communicatie: Communiceren met kinderen en jeugdigen. Deel 1 gaat over communiceren met kinderen: Luister je wel naar míj? Gespreksvoering met kinderen tussen vier en twaalf jaar.https://www.swpbook.com/boeken/138/communiceren/2307/ik-heb-ook-wat-te-vertellen
Adolescent --- Communicatie --- Kind --- Puber --- Adolescentie --- Orthopedagogics --- Educational sciences --- socio-emotionele opvoeding --- orthopedagogiek --- adolescenten --- luisteren --- puberteit --- gesprekstechnieken --- communicatievaardigheden --- 000.0 --- 454.22
Choose an application
Behalve het bord en het krijtje kan de leerkracht tegenwoordigbeschikken over een aantal andere visuele media. Elk medium heeft zijn eigen didactische mogelijkheden. In dit boek wordendrie relatief gemakkelijk te hanteren media beschreven die, mits goed gebruik, toch zeer effectief kunnen zijn in onderwijsleersituaties : het bord, de overhead- en de diaprojector Behalve het krijtbord komen ook het flanelbord, het viltstiftbord, het glazen bord en de flip-over aan de orde. Er worden veel praktische tips gegeven met betrekking tot bijvoorbeeld het schrijven en tekenen op het bord, het zelf vervaardigen van overheadtransparanten en dia's, het selecteren van bestaande transparanten en dia's en het omgaan met projectoren. De auteur richt zich met name op het basisonderwijs
Basisonderwijs --- Enseignement primaire --- Methodologie --- Méthodologie --- onderwijsmedia --- audiovisuele leermiddelen --- didactiek --- leermiddelen --- 454.51 --- 454.22 --- 474.51 --- Bordgebruik --- Overheadprojectie --- Visuele media --- mediakunde
Choose an application
Tips en aanraders hoe kinderen meer centraal kunnen staan in het onderwijs en meer een eigen stem krijgen.
Leerling-leraarrelatie --- participatie --- leerling-leraarrelatie --- Relatie leraar - leerling --- Actief leren --- Leerlingenparticipatie --- 454.22 --- Relatie leraar-leerling --- Inspraak op school --- Onderwijsstijlen --- Leermotivatie --- Zelfbeeld --- Communicatie --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
In 'Bewust omgaan met kinderen' heeft dr. Thomas Gordon zijn beroemde communicatiemethode, die hij ontwikkelde om de relatie tussen ouders en kinderen te verbeteren, aangepast aan de leersituatie. Uitgangspunt is dat belangstelling van de leerkracht of ouder voor de beleving van het leren door het kind de sleutel kan verschaffen voor een goede motivatie en leerhouding. Met de Gordonmethode wordt leren weer leuk zonder dwang, zonder verveling, zonder mokken, tranen en woede-uitbarstingen en wordt het een verrijkende ervaring waar ieder kind, slim en minder slim, recht op heeft. Bewust omgaan met kinderen vertelt stap voor stap wat een leerkracht of ouder moet doen en vooral ook moet laten om betere manieren te vinden om een kind in de schoolleeftijd te stimuleren. (Bron: covertekst)
leren leren --- motiverend onderwijs --- Orthopedagogics --- sociale vaardigheden --- onderwijs --- samenwerkend leren --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsstijlen --- Communicatie --- Gordon, Thomas --- Pedagogen --- 454.22 --- gordonmethode --- 092545.jpg --- Gordon-methode --- Onderwijsstijl --- Pedagoog
Choose an application
De eerste weken van het schooljaar zijn cruciaal voor de groepsvorming in je klas. Welke subgroepjes zie je ontstaan, wie worden de informele leiders en wat zijn de normen en waarden in de groep? Dit proces van groepsvorming kun je als leraar positief beïnvloeden. Goed van Start helpt je om samen met je leerlingen de toon te zetten voor een positief leef- en leerklimaat.Samen met je leerlingen maak je afspraken over de gang van zaken in jullie groep. In een aantal klassenvergaderingen bespreek je vragen als: Wat voor groep willen wij zijn? Welke afspraken en routines gelden er? Hoe wordt goed gedrag beloond? Het heeft een enorme impact om regels niet voor te schrijven, maar leerlingen actief te betrekken bij het opstellen ervan. Daardoor voelen ze zich meer betrokken bij de sfeer in de klas. Leerlingen nemen verantwoordelijkheid voor wat er gezamenlijk is afgesproken. Naast deze klassenvergaderingen zet je gerichte activiteiten in om te werken aan de sociale verbondenheid in je groep. Zo zorg je ervoor dat je groep een fijne groep wordt, waarin iedereen zich prettig voelt.Uiteraard kun je de klassenvergaderingen ook na een herfst- of kerstvakantie inzetten. Of op een ander moment, bijvoorbeeld als je halverwege het schooljaar de nieuwe leraar van de klas bent.Goed van Start is een praktisch boek, ondersteund door onderzoek en theorie. Het is ontstaan op de werkvloer. De afgelopen jaren zijn vele leraren Goed van Start gegaan. Op basis van hun ervaringen is het boek geheel herzien, zodat je er nog makkelijker mee kunt werken.(Bron: https://shop.bazalt.nl/uitgaven/boeken/417/goed-van-start)
Klassenmanagement --- Klasklimaat --- Klassenvergadering --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Gedragsregels --- Relatie leraar - leerling --- klasklimaat --- Klassfeer --- Klassengesprek --- Gedragsregel --- 454.22 --- klassfeer --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen
Listing 1 - 10 of 94 | << page >> |
Sort by
|