Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Problem children --- -Deviant behavior --- Juvenile delinquency --- -Youth --- -Problem children --- -#GBIB:IDGP --- #KVHB:Drugs --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Probleemgedrag --- #KVHB:Verslaving --- 397.13 --- 433 --- 465 --- 467 --- 614.72 --- 614.73 --- alcoholisme --- druggebruik --- drugs --- gedragsstoornissen --- jeugddelinquentie --- jeugdigen --- lastposten --- maatschappelijk werk --- orthopedagogiek --- ouder-kind relatie --- pedagogiek --- probleemgedrag --- vandalisme --- verslaving --- weglopen --- zwervers --- Druggebruik bij jongeren --- Jeugdmisdadigheid (delinquente jeugd, jeugdcriminaliteit, jeugddelinquentie) --- Probleemgedrag --- Psychosociale jeugdhulpverlening --- Vandalisme --- Weglopers --- 376.42 --- Alcohol --- Diefstal --- Drugs --- Gedragsstoornissen --- Puberteit --- Weglopen --- Young people --- Young persons --- Youngsters --- Youths --- Age groups --- Life cycle, Human --- Difficult children --- Maladjusted children --- Children --- Behavior disorders in children --- Delinquency, Juvenile --- Juvenile crime --- Conduct disorders in children --- Crime --- Juvenile corrections --- Reformatories --- Deviancy --- Social deviance --- Human behavior --- Conformity --- Social adjustment --- Drug use --- Services for --- -Drug use --- -Jeugdrecht --- Opvoeding in de praktijk --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Alcoholisme - Drankmisbruik --- Drugs - Bestrijding van druggebruik --- Deviant behavior --- Youth --- #GBIB:IDGP --- Jeugdrecht
Choose an application
Verslag van een onderzoek naar de slagingskansen van kinderen met ontwikkelingsstoornissen in het reguliere onderwijs.
autisme --- psychosociale hulpverlening --- Primary education --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- behavior disorders --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- ADH ; kinderen (0-12 jaar) ; onderwijs --- Autisme ; kinderen (0-12 jaar) --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- Gedragsstoornissen : kinderen --- ADHD --- Ontwikkelingsstoornissen --- 467 --- Gedragsproblemen --- Onderwijs --- Autisme --- Kinderen --- Ontwikkelingsproblemen --- inclusief onderwijs --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Gedragsprobleem --- Kind --- Ontwikkelingsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Of kinderen en jongeren gelukkig worden is niet te voorspellen. Een succesvol leven kan niet worden gegarandeerd. Er zijn immers veel factoren waarop men geen invloed heeft en die het leven een onverwachte wending kunnen geven.Maar het is wel mogelijk om kinderen en jongeren toe te rusten met middelen die de kans op een gelukkig leven vergroten. Daartoe behoren de vaardigheden om goed met anderen om te kunnen gaan en zinvol deel te kunnen nemen aan het dagelijks leven.Dit boek behandelt een aantal elementaire vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen functioneren in het gezin, op school en in de vrijetijd. Meer in het bijzonder gaat het om vaardigheden die helpen voorkomen dat jeugdigen- gedragsproblemen ontwikkelen- situaties verkeerd inschatten- geen oog hebben voor de ander- in conflict raken en blijven met anderen- in een isolement terecht komen- op school gedemotiveerd raken. De ouders en de school spelen hierbij een belangrijke rol. Als het in het gezin ontbreekt aan communicatie en onderlinge saamhorigheid bestaat de kans dat kinderen de vereiste vaardigheden niet of onvoldoende ontwikkelen. Wanneer op school onvoldoende wordt geleerd is het risico op maatschappelijke uitval groot.Dat geldt vooral voor kinderen die in aanleg meer moeite hebben met het zich eigen maken van de vaardigheden om goed te kunnen leren en soepel om te kunnen gaan met anderen. Daarom is er in dit boek ook aandacht voor kinderen en jongeren met ADHD of autisme, alsook aan jeugdigen die door hun agressie, angsten en beperkte leervermogen, moeite hebben zich de vereiste basisvaardigheden eigen te maken. Ook worden er een aantal werkwijzen gegeven die de ontwikkeling van essentiële vaardigheden bij jeugdigen stimuleren.Het boek is van belang voor gedragswetenschappers en hulpverleners werkzaam in de preventieve en curatieve jeugdzorg en het regulier en speciaal onderwijs, leraren en (pleeg)ouders.
socio-emotionele ontwikkeling --- meetinstrumenten (psychologie) --- sociale vaardigheden --- socio-emotionele stoornissen --- kinderen --- EQ (emotioneel quotiënt) --- 478.9 --- sociaal-emotionele vaardigheden --- Sociaal-emotioneel gedrag --- onderwijs --- gedragsproblemen --- jongeren --- 376 --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden ; kinderen --- Gedragsstoornissen ; kinderen ; preventie
Choose an application
De opvoeding van ADHD-kinderen mag niet worden onderschat. De ouders staan hier voor een buitengewoon moeilijke, maar zeker geen onmogelijke taak. De meeste ADHD-kinderen komen later goed terecht, mits zij tijdens hun opvoeding de juiste steun hebben gekregen. Het opvoedingsproces verloopt soms echter zo moeilijk dat de ouders er alleen niet uitkomen. Het kind met ADHD heeft dan specifieke begeleiding nodig van professionele hulpverlening. Dat kan ambulante hulp inhouden, maar het kan ook betekenen dat er daghulp moet worden ingeschakeld of dat een kind tijdelijk uithuis wordt geplaatst.Maar alvorens het zover komt zal eerst een juiste diagnose moeten worden gesteld. Daar mankeert het nog weleens aan vandaag de dag, want drukke en impulsieve kinderen krijgen tegenwoordig zowel door ouders als door professionele hulpverleners al gauw het etiket ADHD opgeplakt. Daarnaast is ook de pedagogische aanpak niet altijd optimaal omdat er nog veel onwetendheid is en de kennis niet steeds op de juiste wijze wordt toegepast.Pas na een juiste diagnose kunnen de problemen gericht worden aangepakt. Het ADHD-kind heeft recht op een adequate behandeling. Dat vergt in de eerste plaats een effectieve pedagogische aanpak. Daarnaast kunnen in sommige gevallen ook medicijnen een zinvolle bijdrage leveren. Maar wat is de juiste pedagogische aanpak van ADHD-kinderen?Van der Ploeg en Scholte hebben gedurende ruim een jaar meer dan 150 kinderen met ADHD in hun ontwikkeling gevolgd. Dit onderzoek werd mogelijk gemaakt door de financiële steun van de Stichting Ontwikkelingsfonds Dagbehandeling voor jeugdigen en de inzet van het Nederlands Instituut voor Pedagogisch en Psychologisch Onderzoek (Nippo).Het onderzoek heeft met betrekking tot de hiervoor genoemde vra¬gen verrassende resultaten opgeleverd. In dit boek stellen de auteurs hun bevindingen open voor een breder publiek en geven ze antwoord op de twee cruciale vragen.- Hoe kan de ADHD-problematiek verantwoord worden bepaald?- Hoe kunnen de jeugdigen met ADHD op een effectieve wijze pedagogisch worden begeleid?Het boek is zo geschreven dat het toegankelijk is voor een ieder die met ADHD-kinderen van doen heeft of daar meer van wil weten. Ook bevat het een groot aantal tips om jeugdigen met ADHD pedagogisch te begeleiden. Het boek is daarmee niet alleen waardevol voor de professionele hulpverleners maar ook voor de ouders.
Provincie West-Vlaanderen --- 464 --- ADHD --- Diagnostiek --- Kinderen --- Pedagogie --- Pedagogische aanpak --- 376.41 --- Jeugdzorg --- Opvoeding --- Kinderen met leerproblemen --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder)(themawoord fictie)
Choose an application
Of jeugdigen gelukkig worden is niet te voorspellen. Een succesvol leven kan niet worden gegarandeerd. Er zijn immers veel factoren waarop men geen invloed heeft en die het leven een onverwachte wending kunnen geven. Maar het is wel mogelijk om kinderen en jongeren toe te rusten met middelen die de kans op een geslaagd leven vergroten. Daartoe behoren vaardigheden om goed te kunnen leren, positief met anderen om te kunnen gaan en zinvol deel te kunnen nemen aan de samenleving. Dit boek behandelt een aantal elementaire vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen functioneren in het gezin, op school en in de vrije tijd. Het gaat om vaardigheden die helpen voorkomen dat jeugdigen: • geen oog hebben voor anderen • situaties verkeerd inschatten • gedragsproblemen ontwikkelen • conflicten krijgen met anderen • op school gedemotiveerd raken • in een isolement terecht komen. De ouders en de school spelen hierbij een belangrijke rol. Als het in het gezin ontbreekt aan communicatie en onderlinge saamhorigheid bestaat de kans dat kinderen de vereiste vaardigheden niet of onvoldoende ontwikkelen. Wanneer op school onvoldoende wordt geleerd is het risico op maatschappelijke uitval groot. Dat geldt vooral voor kinderen die in aanleg meer moeite hebben met het zich eigen maken van de vaardigheden om goed te kunnen leren en positief om te kunnen gaan met zichzelf en anderen. Daarom is er in dit boek ook aandacht voor kinderen en jongeren met ADHD of autisme, alsook voor jeugdigen die door hun agressie, angsten en beperkte leervermogens, moeite hebben zich de vereiste basisvaardigheden eigen te maken. Hiernaast worden er testinstrumenten aangereikt om de essentiële vaardigheden te screenen. Ook worden er een aantal werkwijzen vermeld om de ontwikkeling van deze basisvaardigheden bij kinderen en jongeren te stimuleren en scheefgroei bij te sturen. Het boek is geschreven voor iedereen die meer wil weten over de vaardigheden die jeugdigen tijdens hun ingroei in de samenleving dienen te ontwikkelen en hoe dit proces bevorderd en bijgestuurd kan worden. Het boek is niet alleen van belang voor beroepskrachten in de jeugdzorg en het speciaal onderwijs of zij die daarvoor worden opgeleid, maar ook voor leraren, (pleeg)ouders en ieder ander die belangstelling heeft voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren.
Psychotherapy. --- Counseling. --- Psychotherapy and Counseling.
Choose an application
In dit boek komen vele vragen en misverstanden met betrekking tot ADHD aan de orde. Wanneer is er sprake van ADHD, kan elk kind ADHD krijgen, wat kan je er aan doen?3
Choose an application
adolescentie --- kinderpsychiatrie --- weglopers --- probleemjongeren --- jeugdmisdadigheid --- ouder-kind relatie --- 159.92 --- 159.95 --- 301.185.1 --- 416.25 --- psychologie (gez) --- Adolescentie --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Probleemgedrag --- ontwikkelsingspsychologie --- 159.987 --- 616 --- 362.7 --- 343.3 --- Ontwikkelingspsychologie --- Cognitieve psychologie --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Developmental psychology --- Cognitive psychology --- Age group sociology --- adolescenten --- puberteit
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|