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Perception and its puzzles have given rise to philosophical reflection from antiquity to recent times: What do we perceive? How do we talk about what we perceive? What is the nature of our subjective experience? How can we talk about our subjective experience? In this book a distinguished group of philosophers addresses questions like these by drawing on historical and contemporary sources, illuminating the intersections between historical and contemporary philosophical discussion. They ask about the way things look; about how we can perceive a particular object (and no other); about self-perc
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La question du Philèbe, ce dialogue mal aimé des platonisants, est finalement la plus simple et la plus énigmatique de toutes : celle du rapport entre la vie et la pensée. La vie a l’illusion de se suffire quand elle se fait plaisir, mais cette illusion, c’est la pensée qui la dénonce et non la vie ; la pensée est certaine de se suffire quand elle pense, mais elle ne se suffit que parce qu’il y a un plaisir de pensée, et la vie reprend son bien. Si la question est là, il n’y a pas à la résoudre : dans le mélange nous sommes. Mais comment le composer ? Il faut alors différencier les plaisirs, les hiérarchiser, en rejeter certains et en retenir d’autres. Mais il reste que le plaisir est, de la vie, une profondeur, un éclat, que la pensée est impuissante à récupérer. L’illimitation de la vie, quand la vie fait miroiter cette promesse infinie de délices, se moque de toute dialectique. Elle est ce que la pensée ne peut que laisser échapper, en le sachant. Ce que la pensée laisse ainsi filer n’a rien de consistant, ni même d’existant, mais c’est cela aussi vivre : être séduit par le mirage de la vie. Que le mirage soit décevant ne suffit pas à le réfuter. Le plaisir est le bien tel que le désire la vie : qu’arrive-t-il à la pensée quand elle s’y confronte ? Elle n’a pas le beau rôle. Elle peut au moins tenter de ne pas être morose, ou morale, de ne pas « chagriner le plaisir ». Mais elle ne peut pas parler au nom de sa vérité propre : elle ne peut que revendiquer le fait d’être au principe d’une meilleure vie. Et montrer que prendre parti pour l’illimité de la vie, c’est prendre parti pour son contraire, qui n’est même pas une mort mais une défaite et une décomposition : telle est la fêlure du plaisir.
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In the field of philosophy, Plato's view of rhetoric as a potentially treacherous craft has long overshadowed Aristotle's view, which focuses on rhetoric as an independent discipline that relates in complex ways to dialectic and logic and to ethics and moral psychology. This volume, composed of essays by internationally renowned philosophers and classicists, provides the first extensive examination of Aristotle's Rhetoric and its subject matter in many years. One aim is to locate both Aristotle's treatise and its subject within the more general context of his philosophical treatment of other disciplines, including moral and political theory as well as poetics. The contributors also seek to illuminate the structure of Aristotle's own conception of rhetoric as presented in his treatise.The first section of the book, which deals with the arguments of rhetoric, contains essays by M. F. Burnyeat and Jacques Brunschwig. A section treating the status of the art of rhetoric features pieces by Eckart Schütrumpf, Jürgen Sprute, M. M. McCabe, and Glenn W. Most. Essays by John M. Cooper, Stephen Halliwell, and Jean-Louis Labarrière address topics related to rhetoric, ethics, and politics. The final section, on rhetoric and literary art, comprises essays by Alexander Nehamas and André Laks.Originally published in 1994.The Princeton Legacy Library uses the latest print-on-demand technology to again make available previously out-of-print books from the distinguished backlist of Princeton University Press. These editions preserve the original texts of these important books while presenting them in durable paperback and hardcover editions. The goal of the Princeton Legacy Library is to vastly increase access to the rich scholarly heritage found in the thousands of books published by Princeton University Press since its founding in 1905.
Philosophy --- Aristotle --- Aristotle. --- Criticism and interpretation. --- Rhetoric (Aristotle). --- Rhetoric, Ancient.
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