Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Docenten die vakonderwijs verzorgen, hebben tegelijkertijd te maken met de taalontwikkeling van de leerlingen. Op school worden leerlingen geconfronteerd met het speciale taalgebruik (vaktaal) en de denkwijzen van de verschillende vakken. Als zich in een groep grote verschillen in taalvaardigheid voordoen, worden leerresultaten beter als docenten bewust die vaktaal opbouwen. Handboek taalgericht vakonderwijs beschrijft concreet hoe docenten aandacht kunnen besteden aan de rol van taal in het vak of beroepsgerichte programma's om zo leerlingen optimale begeleiding te kunnen geven. Belangrijk hierbij is om te focussen op de talige kant van het vakonderwijs en vervolgens het onderwijs contextrijk aan te bieden met taalsteun en vol interactie. De auteurs geven in dit handboek tal van didactische suggesties, geordend rond de kernbegrippen context, taalsteun en interactie. Tevens worden ervaringen met taalgericht vakonderwijs systematisch beschreven, typische kenmerken van schools taalgebruik besproken, en zijn er verwijzingen naar recent materiaal voor docent en leerling opgenomen. Ook gaan de auteurs in op het opbouwen van een taalbeleid in school. Handboek taalgericht vakonderwijs wil leraren in opleiding ondersteunen, maar is tevens een praktisch hulpmiddel voor iedereen die zich in het voortgezet onderwijs richt op het versterken van vakonderwijs via een taalgerichte didactiek. Inhoudsopgave : 1. Inleiding 2. Kenmerken en onderbouwing 3. De start: het fundament 4. Verwerking en verdieping 5. De afronding: feedback, beoordeling en reflectie 6. Invoering van taalgericht onderwijs
Didactiek. --- Taalbeleid --- Zaakvakken en taalvaardigheid. --- Onderwijs. --- talenonderwijs --- Didactics of languages --- HO (hoger onderwijs) --- 371.321 --- 475.2 --- Onderwijs --- Taalgericht vakonderwijs --- Taalonderwijs --- taalbeleid --- taalonderwijs --- taalopvoeding --- 485.1 --- taalbeleid: lerarenopleiding --- taaldidactiek --- 485.15 --- Basisonderwijs --- Nederlands --- Nederlands; ba.o. --- 100740.jpg --- Nederlandse taal ; secundair onderwijs ; didactiek --- het werk van de onderwijzer. het geven van lessen --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Nederlands; ba.o --- Vakoverschrijdend werken --- Leerstrategieën --- Didactiek --- Wereldoriëntatie --- Nederland --- Secundair onderwijs --- Leerstrategie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Kust --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Literatuur
Choose an application
Leerlingen verschillen in taalvaardigheid. Docenten in alle vakken hebben daarmee te maken. Binnen het taalonderwijs wordt al vaak aan de ontwikkeling van de zogenoemde schoolse taalvaardigheden gewerkt, maar ook in vaklessen is vernieuwing op dit gebied wenselijk. Als het vakonderwijs contextrijk is, taalsteun geeft en vol interactie zit, kunnen docenten van alle vakken en beroepsgerichte programma's hun onderwijs effectiever en aantrekkelijker maken. De afgelopen jaren zijn er meerdere onderzoeken geweest naar de beste manier om vakonderwijs van hoog niveau te geven aan leerlingen die hun Nederlands nog aan het ontwikkelen zijn. Dit boek biedt een totaaloverzicht van de verschillende manieren, methodes en tips, met de noodzakelijke achtergrondinformatie voor vakdocenten.
leesonderwijs --- taalvaardigheid --- talenonderwijs --- Didactics of languages --- HO (hoger onderwijs) --- 050262.jpg --- Nederlands: didactiek secundair onderwijs --- Nederlands --- Vakoverschrijdend werken --- Taalbeleid --- Leerstrategieën --- Didactiek --- Wereldoriëntatie --- Nederland --- Secundair onderwijs --- Leerstrategie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Kust --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Literatuur
Choose an application
Praktisch handboek voor docenten in het voortgezet onderwijs om taalontwikkeling van veelal allochtone leerlingen in het vakonderwijs te integreren. Dit boek beschrijft kenmerken van schools taalgebruik en werkt uit hoe leraren in hun vak concreet de vaktaal kunnen opbouwen. Het uitgangspunt voor taalgericht vakonderwijs ligt in de (vaak nog impliciete) talige dimensie van vakdoelen. Door onderwijs contextrijk te maken en veel gelegenheid tot interactie te geven, kunnen leraren horen hoe leerlingen vanuit hun alledaagse taal hun inzicht en vaardigheden in het vak vergroten en zich leren uitdrukken zoals in het vak de bedoeling is. Onderweg kunnen leraren zo taalsteun leveren die leerlingen nodig hebben om nieuwe leerstof te begrijpen en steeds meer zelf vaktaal te gaan gebruiken.
Taalgericht vakonderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- Taalbeleid --- Leerstrategieën --- Didactiek --- Vaktaal --- Nederlands --- Secundair onderwijs --- Taalvaardigheid ; onderwijs --- Taalgebruik ; onderwijs --- Taalvaardigheid --- taalgebruik --- Taalontwikkeling --- 373.5 --- Leerstrategie --- Vakjargon --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Didactics of languages --- HO (hoger onderwijs) --- talenonderwijs
Choose an application
kleuterschool --- migranten --- intercultureel onderwijs --- kleuteronderwijs --- Kindergarten
Choose an application
De taalvaardigheid van de leerlingen speelt een cruciale rol in het onderwijs. Leraren die aandacht hebben voor de rol van taal in hun vak, kunnen hun leerlingen met praktische middelen toegang geven tot dat vak én voorbereiden op de hoge taaleisen die de maatschappij aan hen stelt. Ook in hun toekomst is het immers essentieel dat leerlingen op niveau kunnen redeneren en formuleren, in hun vak en daarbuiten.Een taalgerichte vakdidactiek helpt leraren om hun onderwijs op hoog niveau te blijven geven, ook als de taalvaardigheid Nederlands van de leerlingen uiteenloopt. Het Handboek taalgericht vakonderwijs beschrijft concreet hoe zij dat kunnen doen, voortbouwend op de kennis en ervaring van de leerlingen. Leraren leren gelijktijdig te werken aan vak- en vaktaaldoelen door taalsteun te bieden, veel interactiemogelijkheden te creëren en contextrijk onderwijs te geven. Ze nemen taal ook mee in hun toetsing en beoordeling.Dit handboek geeft leraren een goed toegankelijke theoretische basis, praktijkvoorbeelden en tal van didactische suggesties, gekoppeld aan een route voor het (her)ontwerpen van lessen. Het is gebaseerd op vele ervaringen met taalgericht vakonderwijs en inzicht in kenmerken van schools taalgebruik in verschillende vakken. Leraren (in opleiding) kunnen er direct mee aan de slag. Ook wordt besproken hoe leraren samen taalgericht vakonderwijs in een school kunnen invoeren.Handboek taalgericht vakonderwijs is geschreven voor vakleraren, leraren in opleiding en voor iedereen die vakonderwijs wil versterken vanuit aandacht voor de gesproken en geschreven taal van het vak.https://www.coutinho.nl/nl/handboek-taalgericht-vakonderwijs-9789046907573
Taalvaardigheid --- Taalgebruik --- Onderwijs --- Compétence et performance (linguistique) --- Enseignement secondaire. --- Didactics of languages --- HO (hoger onderwijs) --- talenonderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Taalgericht vakonderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- Taalbeleid --- Didactiek --- Nederlands --- Secundair onderwijs --- Compétence et performance (linguistique) --- Didactiek. --- Taalgericht vakonderwijs.
Choose an application
Leraren krijgen steeds vaker te maken met diversiteit in culturele achtergronden en taalvaardigheid binnen hun klassen. Lesgeven in zo'n kleurrijke klas vraagt oog voor leerlingen en hun eigenheid, oog voor het contact dat je als leraar hebt met de leerlingen, als basis voor hun actieve inbreng in klasseninteractie, en oog voor de taalontwikkeling vanuit die eigen inbreng. Dit boek heeft tot doel de leraar (in opleiding) aan te zetten met deze open ogen een onderzoekende houding te ontwikkelen in hun omgang met leerlingen. Achtereenvolgens komen de pedagogische, interpersoonlijke en (taal)didactische aspecten van het lesgeven aan de orde. Uitgangspunt van het boek is dat deze drie aspecten binnen communicatie in de klas als in elkaar grijpende tandwielen met elkaar samenhangen. In het slothoofdstuk brengen de auteurs deze tandwielen dan ook met elkaar in verband en concretiseren deze samenhang in hun bespreking van de casuïstiek. De theorie wordt verduidelijkt met behulp van veel voorbeelden, vaak zelfs uitgeschreven lesfragmenten, uit de dagelijkse lespraktijk en opdrachten die aanzetten tot reflectie. Het boek is bedoeld voor leraren in de bovenbouw van het basisonderwijs, docenten in het voortgezet onderwijs en studenten van de lerarenopleiding.
Intercultureel onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- 450.42 --- Allochtone leerlingen (Anderstalige leerlingen) --- Basisonderwijs --- Diversiteit --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Multiculturele samenleving --- Relatie leraar - leerling --- Secundair onderwijs --- Taalontwikkeling --- 454.6 --- multicultureel onderwijs (ler) --- multiculturele samenleving en opvoeding (ler) --- Intercultureel onderwijs --- 376.7 --- Allochtonen --- Onderwijs --- Didactiek --- 080814.jpg --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- 474.6 --- migranten --- Onderwijssociologie --- Lager onderwijs --- Inclusie --- Maatwerk --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
De kijkwijzer maakt samen met 'Coachen op taal' en de 'Lesfabriek voor taalgericht vakonderwijs' deel uit van het project 'Taalgericht vooruit!' De Kijkwijzer voor taalgericht vakonderwijs is bedoeld als ondersteuning bij het gericht observeren en analyseren van taalgerichte vaklessen voor de verdere ontwikkeling en implementatie van taalgericht vakonderwijs. Daarmee heeft het een preventieve functie (voorkomen van achterblijven of uitval van leerlingen) en een stimulerende functie (verbetering van leerresultaten). Het instrument biedt richtpunten voor gesprekken met docenten over de mate waarin hun lessen taalgericht zijn en het biedt aanknopingspunten voor de verbetering van deze lessen. De 'Kijkwijzer' is gebaseerd op de pijlers die het concept taalgericht vakonderwijs vormen: context, interactie en taalsteun. De brochure bevat vier versies van het instrument met een handleiding. De dvd met acht lesfragmenten ondersteunt het leren werken met de observatie-instrumenten.
485.1 --- 484.23 --- 454.21 --- Onderwijsstrategieën --- Nederlands --- Nederlande taal en letterkunde --- Didactische principes --- Schoolbooks - Didactic material --- Taalgericht vakonderwijs --- Secundair onderwijs --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Bij zowat alle vakken kunnen leerlingen moeite hebben met het taalgebruik. Dit boek wil docenten wijzen op de mogelijkheden om de problemen van de leerlingen met schooltaal uit de weg te ruimen. Het eerste deel gaat in op het onderwerp 'schooltaal als struikelblok'. Het tweede deel richt zich tot docenten Nederlands en gaat over het onderwijzen van schoolse taalvaardigheden. In het derde deel 'Schooltaal hanteren' reiken de auteurs praktische wenken aan voor docenten van alle vakken, opdat ze hun onderwijs beter kunnen afstemmen op het taalvaardigheidsniveau van de leerlingen. Dit derde deel bevat heel wat suggesties voor het overbrengen van leerstof in de meertalige klas.
Didactics --- Didactics of Dutch --- Didactics of secundary education --- Sociolinguistics --- taalgebruik --- taalbeschouwing --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Vakdidactiek.
Choose an application
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|