Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
In een genderinclusieve leeromgeving kan iedereen, ongeacht het biologische geslacht, de seksuele oriëntatie, genderexpressie en genderidentiteit openlijk, vrij en zonder beperkingen participeren aan alle aspecten van het schoolgebeuren. Genderinclusieve scholen maken dit mogelijk door het implementeren van een beleid, praktijken en acties die aantonen dat alle genders welkom zijn. ‘Gender op school' geeft een beknopt overzicht van de centrale concepten om over gender te praten aan de hand van het genderkoek-model dat werd ontwikkeld door çavaria. Aan deze centrale concepten koppelen de auteurs steeds de impact van gender binnen de school en factsheets met cijfers die de genderdiversiteit op school illustreren. Screeningtools worden besproken om de huidige stand van zaken in jouw school onder de loep te nemen. Daarnaast worden er acties op school- en klasniveau besproken om te werken aan een meer genderinclusieve leeromgeving. Ten slotte verwijst het boek je ook door naar relevante organisaties, lespakketten en websites om je onderzoek naar genderinclusief onderwijs na het lezen van dit boek voort te zetten. Het boek geeft je de nodige handvatten om zelf aan een genderinclusieve leeromgeving te werken.
450.41 --- onderwijsfilosofie --- onderwijskunde --- gender --- inclusief onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Gender --- 433.4 --- 454 --- kunsteducatie --- genderstereotypen --- genderexpressie --- onderwijs --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Didactiek (algemeen)
Choose an application
Maakt het iets uit dat een school voornamelijk vrouwelijke docenten heeft? Maakt het een verschil wanneer jongens les krijgen in gescheiden klassen? Hoe kunnen we in de lessen aandacht besteden aan gender? In het onderwijs vandaag is gender een belangrijk thema. Scholen zijn op zoek naar gepaste strategieën en inzichten. Heel wat vragen dringen zich op. Meisjes zus, jongens zo biedt enerzijds achtergrond bij tal van aspecten van gender op school, anderzijds geeft het handvatten om onmiddellijk aan de slag te gaan. Het boek wakkert de gendergevoeligheid van de lezer aan en roept ook zeer direct op om vanuit dit bewustzijn om te gaan met de diversiteit van de leerlingen. Zo focust deze benadering uiteindelijk zo veel mogelijk op alle leerlingen, want wat goed is voor veel meisjes is ook goed voor veel jongens en vice versa. Met bijdragen van deskundigen verbonden aan onder meer çavaria, Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs Leuven, Departement Onderwijs en Vorming, ella vzw, Karel de Grote-Hogeschool, Katho-Ipso Kortrijk, KU Brussel, KU Leuven, Pedagogische Begeleidingsdienst Mechelen-Brussel, UGent en VU Brussel. (Bron: covertekst)
holebi's --- roldoorbrekend onderwijs --- gender --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- rolpatronen --- Différences entre sexes --- Gender differences --- Genderdiversiteit --- Identiteit (Psychologie) --- Identity (Psychology) --- Identité (Psychologie) --- Personal identity --- Sekseverschillen --- Sex differences --- Sexes [Différences entre ] --- Sexual dimorphism in humans --- Verschillen [Sekse ] --- agogiek --- sekseverschillen --- didactiek --- #PBIB:+110.10 --- 454.9 --- Gender --- Diversiteit --- holebi --- Transgender --- 37.043 --- Jongens --- Meisjes --- Leerlingen --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Didactiek ; algemeen ; overige onderwerpen --- 159.91 --- 371.3 --- School children --- Mental health --- Education --- Moral and ethical aspects --- LGBTQIA+ (lesbian, gay, bi, trans, queer, intersex and asexual) --- Book
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|