Listing 1 - 10 of 112 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
‘Whistleblowing’ heeft haar bakermat in de Verenigde Staten, doch dit concept krijgt langzaam maar zeker een plaats in het ‘good governance’ beleid van Europese organisaties en ondernemingen. Niet langer beschouwd als een verplicht nummer, lijkt steeds breder het besef te groeien dat een dergelijke regeling wel degelijk een toegevoegde waarde kan hebben. Niet alleen bij de overheid, maar ook in het bedrijfsleven. (Daar waar het vroeger aanzien werd als een exotische bijkomstigheid, wordt een dergelijke regeling meer en meer ingezet als hoeksteen van een weloverwogen integriteitbeleid binnen ondernemingen.) Goed uitgebalanceerde klokkenluiders-regelingen kunnen een sterk wapen zijn om de negatieve impact van immorele of illegale praktijken op ondernemingen aanzienlijk te verminderen en tegelijkertijd de verwezenlijking van een (meer) ethische werkplek te ondersteunen. Veel ondernemingen worstelen evenwel nog met tal van vooroordelen en vrezen een lawine van onterechte meldingen. Dit werk wil op een onderbouwde manier komaf maken met de bestaande misverstanden en beschrijft tegelijkertijd een aantal goede praktijken en technieken om een doeltreffend klokkenluidersysteem te laten functioneren binnen een private onderneming. Daarbij wordt zowel aandacht besteed aan aan het organisatorische luik als aan het juridische luik.
deontologie --- bedrijfsethiek --- integriteitsbeleid --- Social law. Labour law --- Belgium --- 131 Arbeidsrecht --- 338.93 --- 342.721 --- information --- communicatie --- prive-leven --- BE / Belgium - België - Belgique --- 349.1 --- 658.312 --- V60 - Protection de la vie privée - Bescherming persoonlijke levenssfeer --- onderneming --- persoonlijke vrijheid - privé leven - privacy --- informatie --- communication --- vie privee --- Sociale wetgeving. --- Toezicht op het personeel. Personeelsreglement. Discipline. Absenteïsme. --- Sociale wetgeving --- Toezicht op het personeel. Personeelsreglement. Discipline. Absenteïsme --- Belgique
Choose an application
Le Code Police & Justice se focalise sur les aspects des matières relatives à la police et à la justice qui présentent un lien avec le sujet de la vie privée et de la protection des données personnelles.Le lecteur trouvera une sélection des textes pertinents relatifs notamment aux interceptions des communications électroniques, à la procédure d'identification par analyse ADN, aux recherche par le juge dinstruction dans un système informatique, à l'accès des services de police judiciaire et administrative aux données à caractère personnel répertoriées dans la banque de données nationale générale (la BNG), aux mesures de surveillance pouvant être mises en place, ou encore aux infractions contre la confidentialité, l'intégrité et la disponibilité des systèmes informatiques et des données stockées (communément appelées « hacking »).Le Code Police & Justice répertorie des textes tant européens (relatifs à lAccord de Schengen et au système d'information Schengen) que belges et, pour ces derniers, tant législatifs que réglementaires. Les textes apportant un éclairage précieux aux dispositions normatives, comme les rapports au Roi liés à certains des arrêtés royaux sélectionnés pour ce Code, sont également reproduits quand cela a été jugé opportun.
KJC 6071 Data protection--Law and legislation--Europe --- Belgium --- Data protection --- Europe --- Labor laws and legislation --- legislation and jurisprudence --- Privacy --- vie privee --- justitie --- prive-leven --- justice --- Law and legislation --- Privacy [Right of ]
Choose an application
Projet de Code pénal - Exposé des motifs
Criminal law. Criminal procedure --- Belgium --- Droit pénal --- Réforme --- Criminal law --- Droit pénal --- Codes --- droit penal --- vie privee --- belgie --- BPB1905 --- V13 - Droit pénal - Strafrecht --- Juridische aspecten : Strafrecht --- strafrecht --- prive-leven --- belgique --- Aspects juridiques : Droit pénal --- Belgique --- BPB9999.
Choose an application
Robots, reeds decennialang maken zij deel uit van de arbeidsplaats. Hoewel zij traditioneel gekend zijn door de industriële robotarmen laten technologische evoluties op het vlak van onder andere artificiële intelligentie steeds meer soorten robots op diverse arbeidsplaatsen toe. Dit versterkt het fenomeen van ‘robotisering’. Hierbij nemen robots met behulp van een toenemende autonomie de arbeid van werknemers over, ondersteunen zij hen of werken zij met hen samen bij hun werkzaamheden. Deze toenemende robotisering brengt enkele complexe juridische vraagstukken met zich mee voor de wereld van werk. Dit juridisch onderzoek naar deze vraagstukken bestaat uit vier delen. Het eerste deel licht het concept robotisering, artificiële intelligentie en andere relevante technologieën toe op basis van rapporteringen en literatuur uit de ingenieurswetenschappen. Het tweede deel gaat dieper in op de betekenis van deze robots voor de wereld van werk door enkele sociaalwetenschappelijk onderzoeken te bestuderen die inzichten over de diverse gevolgen van robotisering voor de kwaliteit van arbeid bieden. Het derde deel verduidelijkt het normatief kader van dit onderzoek, met name het idee van humanisering van de arbeid. Dit idee vormt namelijk de basis om de relevante arbeidsrechtelijke kerngebieden te identificeren en hun juridisch potentieel te evalueren ten aanzien van de gevolgen van robotisering. Deze evaluatie in het vierde deel focust zich daarom op de wetgeving, rechtspraak en rechtsleer inzake de privacy en het welzijn van werknemers. Deze evaluatie resulteert in een geïntegreerd kader op basis van de principes in deze kerngebieden en tien juridische aanbevelingen om de uitdagingen van robotisering aan te pakken.
BPB9999 --- 351.83 --- 331 --- 007.52 --- 658.3.054.8 --- 342.721 --- arbeidswetgeving - arbeidsrecht - sociaal recht (zie ook 331.16) --- arbeid --- robots --- humanisering van de arbeid - kwaliteit van de arbeid - werkbaar werk - wendbaar werk --- persoonlijke vrijheid - privé leven - privacy
Choose an application
Vooraf: PUBLIEKE SECTOR ALS VOORWERP EN UITWISSELING ALS VOORBEELD VAN GEGEVENSVERWERKING - 1. 'Publieke sector' als verzamelbegrip - de centrale plaats van algemeen belang - 2. Toepassing aan de hand van de uitwisseling van gegevens tussen besturen - DEEL I. PRIVACYRECHT EN GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - 1. GEGEVENSVERWERKING EN DE GRENS TUSSEN PRIVACY- EN GEGEVENSBESCHERMING - 1. De ontwikkeling van het recht op gegevensbescherming als autonoom (grond)recht - 2. De verwerking van persoonsgegevens onder de toepassing van artikel 8 EVRM - 3. Het onderscheid tussen gegevens- en privacybescherming - 4. Vier criteria om af te bakenen wanneer bij gegevensverwerking opaciteit vereist is - 5. Conclusie - de toepassing van het privacyrecht vereist een expliciete verwerkingsbevoegdheid - DEEL II. DE IMPACT VAN HET GRONDWETTELIJK RECHT OP GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - TER INLEIDING: DE IMPACT VAN HET GRONDWETTELIJK RECHT - EEN KWESTIE VAN BEVOEGDHEID - 1. Twee vormen van bevoegdheidsverdeling - horizontaal en verticaal - 2. De materiële bevoegdheidsverdeling binnen het federale België - 3. De impact van grondrechten op de bevoegdheidsverdeling - 2. GEGEVENSVERWERKING EN DE HORIZONTALE BEVOEGDHEIDSVERDELING IN HET FEDERALE BELGIE - 1. De horizontale bevoegdheidsverdeling met betrekking tot het grondrecht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer - 2. De horizontale bevoegdheidsverdeling met betrekking tot het (grond)recht op gegevensbescherming - het ontbreken van een grondwettelijke bescherming leidt tot de residuaire bevoegdheid van de federale overheid - 3. GEGEVENSVERWERKING EN DE VERTICALE BEVOEGDHEIDSVERDELING IN HET FEDERALE BELGIE - 1. De verdeling van de bevoegdheid binnen het bevoegde bestuursniveau - 2. De verticale bevoegdheidsverdeling met betrekking tot het (grond)recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer - 3. De verticale bevoegdheidsregeling met betrekking tot het grondrecht op gegevensbescherming - een residuaire bevoegdheid - DEEL III. DE IMPACT VAN HET GEGEVENSBESCHERMINGSRECHT OP GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - TER INLEIDING: HET ALGEMENE KADER VOOR TOEPASSING VAN HET GEGEVENSBESCHERMINGSRECHT IN DE PUBLIEKE SECTOR - 1. Geen afzonderlijk stelsel voor gegevensverwerking door de overheid - 2. Begrippen en toepassingsgebied - 3. De partijen bij gegevensverwerking in de publieke sector - 4. TOELAATBAARHEID VAN GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - DE BAND TUSSEN JURIDISCHE GRONDSLAG, WETTELIJKE BASIS EN WETSKRACHTIGE NORM - 1. De toelaatbaarheid van gegevensverwerking - algemeen - 2. De beperking van de toelaatbaarheidsgronden in de publieke sector als gevolg van het legaliteits- en specialiteitsbeginsel - 3. De eerste toelaatbaarheidsgrond - de vervulling van publiekrechtelijke taken (van algemeen belang) - 4. De tweede toelaatbaarheidsgrond - de nakoming van een wettelijke verplichting - 5. De aanvulling van de toelaatbaarheid zoals bepaald door de administratieve beginselen van legaliteit en spcialiteit door de aard van de verwerkingsbevoegdheid - 5. TOEPASSING VAN DE BEGINSELEN VAN FINALITEIT EN PROPORTIONALITEIT OP GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - 1. Het vereiste van een eerlijke en rechtmatige verwerking - 2. Het finaliteitsbeginsel - 3. Het vereiste van verenigbaarheid als vierde aspect van het finaliteitsbeginsel - 4. Het beginsel van proportionaliteit - 6. DE TRANSPARANTIE VAN GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - 1. De transparantie van individuele verwerkingen in de publieke sector - 2. Transparantie op globaal niveau - de nood aan een inventaris van de gegevensstromen bij interbestuurlijk gegevensverkeer - 3. De subjectieve rechten van de betrokkene - 4. Twee specifieke rechten met betrekking tot de uitwisseling van gegevens - 5. De mogelijkheid om de subjectieve rechten uit te oefenen via een dienstenintegrator - 7. BEVEILIGING EN VERTROUWELIJKHEID VAN GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - 1. Beveiliging en vertrouwelijkheid - algemeen - 2. Gebruikers- en toegangsbeheer - 3. Controle van de toegang - logging en audit trail - DEEL IV. DE IMPACT VAN HET ADMINISTRATIEF RECHT OP GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - TER INLEIDING: DE RELATIE TUSSEN BURGER EN BESTUUR IN HET ADMINISTRATIEF RECHT - 1. Het administratief recht - algemeen - 2. De beleidsuitvoerende taak van het bestuur - de centrale rol van de relatie tussen burger en bestuur - 3. De relatie tussen het dienstverlenend bestuur en de burgers als basis - 8. GEGEVENSVERWERKING EN DE VEREISTEN VAN HET BESTUURSRECHT - DE ALGEMENE BESTUURSRECHTELIJKE REGELINGEN IN HET KADER VAN DE PREVENTIEVE RECHTSBESCHERMING - 1. De algemene bestuursrechtelijke regelingen in het kader van de preventieve rechtsbescherming - 2. Het toepassingsgebied van de algemene bestuursrechtelijke regelingen - bestuurshandelingen van administratieve overheden - 3. De eerste algemene bestuursrechtelijke regeling - de algemene beginselen van behoorlijk bestuur - 4. De tweede algemene bestuursrechtelijke regeling - de openbaarheid van bestuur - 5. De derde algemene bestuursrechtelijke regeling - de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen - 9. GEGEVENSVERWERKING EN DE BESTUURSRECHTELIJKE REGELING VAN DE MODALITEIT VAN VERKRIJGING - 1. Onrechtstreekse verkrijging als gevolg van een interbestuurlijke gegevensuitwisseling - 2. De modaliteit van gegevensverkrijging als onderdeel van de bestuursrechtelijke procedure in het kader van de publieke dienstverlening - 3. De bestuursrechtelijke uitgangspunten bij gegevensverkrijging in het kader van individuele publieke dienstverlening - 4. Het bestuursrechtelijke uitgangspunt van een rechtstreekse gegevensverkrijging nader beschouwd - 5. De versterking van de rechtstreekse verkrijging via de verplichting van burgers om gegevens te verstrekken - 6. Een algemene bestuurlijke verplichting als ontoereikende basis voor onrechtstreekse verkrijging - de noodzaak om te combineren met specifieke bestuursrechtelijke bepalingen - 7. De onrechtstreekse verkrijging van gegevens vereist een aanpassing van het bestuurrechtelijke kader
prive-leven --- informatie --- openbare sector --- V60 - Protection de la vie privée - Bescherming persoonlijke levenssfeer --- vie privee --- information --- secteur public --- Prive-leven --- Informatie --- Openbare sector --- vie privee. --- information. --- secteur public. --- 406 Privacy --- C5 --- informatica --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Vie privee. --- Information. --- Secteur public. --- Public administration --- Human rights --- Information systems --- Belgium --- grondwettelijk recht --- administratief recht --- bevoegdheidsverdeling --- droit constitutionnel --- droit administratif --- repartition des compétences --- belgie --- gegevensbescherming --- GDPR --- privacy --- openbaarheid van bestuur --- belgique --- protection des données --- RGPD --- Belgique
Choose an application
1. De GDPR in een notendop - 2. Toestemming als bijzondere rechtsgrond - 3. De tien begrippen die u moet onthouden - 4. Aan de slag met de GDPR in uw bestuur - 5. Relevante vragen en antwoorden voor uw bestuur - 6. Informatieveiligheid in een notendop - 7. Integratie van data in het lokaal bestuur - 8. De functionaris voor de gegevensbescherming - 9. Over openbaarheid, inzagerecht en recht van toegang - 10. GDPR en informatieveiligheid in de onderwijssector - 11. De GDPR en informatieveiligheid in de veiligheidssector - 12. De GDPR en informatieveiligheid in de welzijnssector - 13. Afspraken maken over de verwerking met verwerkers - 14. De rol van de Vlaamse Toezichtcommissie (VTC) - 15. Nuttige verwijzingen - Bijlage
Public administration --- Human rights --- Information systems --- Europe --- 406 Privacy --- Bases de données Database --- Information (gestion) Informatie (management) --- Communication de données Datacommunicatie --- Respect de la vie privée Bescherming van het privé-leven --- Social Sciences and Humanities. Communication Studies -- Information and Society --- ALLW. --- Monograph --- Algemene juridische begrippen : Privacy --- Notions juridiques générales : Vie privée --- Bases de données Database --- Communication de données Datacommunicatie --- Respect de la vie privée Bescherming van het privé-leven --- Notions juridiques générales : Vie privée --- Belgique
Choose an application
Les questions touchant au respect de la vie privée dans la relation de travail sont actuelles, nombreuses et complexes. La matière fait fréquemment l’objet d’articles de doctrine, portant essentiellement sur l'usage que font les travailleurs des technologies de l’information et de la communication. Manquait toutefois dans le paysage doctrinal belge une étude traitant de la vie privée des travailleurs de manière globale, c’est-à-dire dans tous ses aspects. C’est aujourd’hui chose faite avec cet ouvrage qui a, en premier lieu, une visée résolument pratique. Il permet au praticien de trouver instantanément des réponses concrètes aux questions qu’il se pose ou qui lui sont posées en matière de protection de la vie privée tout au long de la relation de travail. La structure choisie par les auteurs balaie tout le parcours d’un travailleur auprès de son employeur: le recrutement et la conclusion du contrat de travail, son exécution et, enfin, sa rupture. Pour chacune de ces étapes, Olivier RIJCKAERT et Noël LAMBERT analysent dans le détail toutes les questions touchant à la vie privée du travailleur. Sont ainsi abordés: les recherches (secrètes) d’informations sur les candidats et l’entretien d’embauche; les examens médicaux lors du recrutement; la constitution du dossier personnel du travailleur; l’usage d’Internet et de l’e-mail, de Facebook et des réseaux sociaux; la vidéosurveillance; le whistleblowing; les fouilles; les contrôles du temps de travail; la géolocalisation; les contrôles de drogues et d’alcoolémie; la santé du travailleur; les prescriptions vestimentaires et le port de signes religieux; la liberté d’expression du travailleur et ses limites et, enfin, les faits de la vie privée comme motif (grave) de licenciement. Les réponses pratiques que proposent les auteurs à chaque question sont fondées sur un cadre théorique dont la maîtrise n’est pas superflue. Dès lors, ils consacrent la première partie de l’ouvrage aux fondements conceptuels qui sous-tendent les questions pratiques étudiées ensuite. Sont ainsi exposés avec minutie les principes régissant le droit au respect de la vie privée, les traitements de données à caractère personnel et le droit à la liberté d’expression, tant en droit belge qu’international, sous l’éclairage qu’en donnent la Cour de Justice de l’Union Européenne et la Cour Européenne des Droits de l’Homme.
Human rights --- Social law. Labour law --- Belgium --- Labor contract --- Privacy, Right of --- Labor laws and legislation --- Industrial relations --- Contrat de travail --- Droit à la vie privée --- Travail --- Relations industrielles --- Law and legislation --- Droit --- Droit du travail --- Travail et vie personnelle --- arbeidsrecht --- BE / Belgium - België - Belgique --- 349.1 --- 347.754 --- 658.312 --- 342.7 --- V60 - Protection de la vie privée - Bescherming persoonlijke levenssfeer --- prive-leven --- Droit du travail Arbeidsrecht --- Respect de la vie privée Bescherming van het privé-leven --- 342.721 --- 331.011.2 --- droit du travail --- Sociale wetgeving. --- Verhuur van diensten. Ondernemingscontract. Arbeidscontract. Dienstcontract. Collectieve arbeidsovereenkomsten. --- Toezicht op het personeel. Personeelsreglement. Discipline. Absenteïsme. --- Grondrechten. Politieke rechten. Rechten van de mens. Grondwettelijke vrijheden. Bescherming van de enkeling. --- vie privee --- persoonlijke vrijheid - privé leven - privacy --- arbeid, recht op --- Droit à la vie privée --- Sociale wetgeving --- Verhuur van diensten. Ondernemingscontract. Arbeidscontract. Dienstcontract. Collectieve arbeidsovereenkomsten --- Toezicht op het personeel. Personeelsreglement. Discipline. Absenteïsme --- Grondrechten. Politieke rechten. Rechten van de mens. Grondwettelijke vrijheden. Bescherming van de enkeling --- Belgique
Choose an application
Het leven is meer dan werken alleen. Anderzijds is werken (onder meer) noodzakelijk om een bron van inkomsten te verwerven en daarmee in ons levensonderhoud te voorzien. Zowel ons privéleven als ons werk vormen dan ook elk een belangrijk deel van ons leven. De kunst is om beide zo op elkaar af te stemmen teneinde een evenwichtige balans tussen ons werk- en privéleven te creëren.00 De zoektocht naar een evenwichtige balans is niet eenvoudig. Vele werknemers zijn voortdurend op zoek naar instrumenten om hun arbeidssituatie zo soepel en adequaat mogelijk af te stemmen op hun persoonlijke (veranderende) levensomstandigheden.00 Dit boek belicht de de belangrijkste arbeidsrechtelijke instrumenten die ter beschikking staan van werknemers bij het uitbouwen van een evenwichtige balans, zoals deeltijdse arbeid, tijdskrediet, thuiswerk, glijdende uren,... Aan de hand van praktische voorbeelden en overzichtelijke schema’s, wordt deze complexe materie meteen veel duidelijker.
Social law. Labour law --- Belgium --- Horaires de travail --- Contrat de travail --- Travail temporaire --- Réduction du temps de travail --- 131 Arbeidsrecht --- arbeidsrecht --- arbeidsduur --- prive-leven --- V18 Exécution du contrat de travail - Uitvoering van een arbeidscontract --- droit du travail --- duree du travail --- vie privee --- Droit du travail Arbeidsrecht --- Temps (gestion) Tijdscontrole --- Belgique
Choose an application
E-commerce is vandaag alomtegenwoordig. Naast een resem operationele aandachtspunten (Is er een markt voor mijn product? Hoe diversifieer ik me ten opzichte van mijn concurrenten?...) zijn er echter ook heel wat juridische en fiscale uitdagingen waarvoor u als ondernemer of adviseur voldoende aandacht moet hebben, wil u van uw online avontuur een echt succes maken. Dit praktijkgerichte boek overloopt voor u de voornaamste juridische en fiscale aandachtspunten: E-commerce juridisch bekeken: toepassingsgebied, informatieverplichtingen en elektronisch contracteren E-commerce en consumentenbescherming: de overeenkomst op afstand Hoe algemene voorwaarden online te gebruiken? E-commerce en privacy Nacht- en zondagsarbeid in de e-commerce Reclame in de online omgeving Online handel en btw E-commerce en milieuheffingen E-commerce en inkomstenbelastingen Bepaalde douane- en accijnsaspecten bij e-commerce
E-commerce. --- Tax law --- Firms and enterprises --- Computer architecture. Operating systems --- Electronic commerce --- Law and legislation --- Belgium --- Handbooks, manuals, etc. --- Taxation --- e-commerce --- consumentenrecht --- prive-leven --- droit des consommateurs --- vie privee --- PXL-Business 2018 --- wetgeving --- economisch recht --- handelspraktijken --- Elektronische handel --- Twitteren --- Belgique
Choose an application
Met de inwerkingtreding van de Algemene Verordening Gegevensverwerking of GDPR zijn privacy en gegevensbescherming niet meer weg te denken uit de dagdagelijkse activiteiten van zowel grote als kleine bedrijven, in eender welke sector.Privacy en gegevensbescherming zijn echter zoveel meer dan de GDPR alleen. Denk maar aan camerabewaking, privacy in een HR context, beveiliging van gegevens, enz. Dit boek wil de lezer een antwoord bieden dat verder gaat dan de wet. Het is geen academisch werk, maar een praktijkgericht naslagwerk voor bedrijven die persoonsgegevens verwerken en professionelen die hen hierbij bijstaan (DPO’s, juristen,...). De verschillende hoofdstukken zijn opgedeeld aan de hand van concrete vragen die de auteurs in hun praktijk tegenkomen en gaan verder dan de loutere toepassing van de GDPR.
prive-leven --- gegevensbescherming --- fiscaliteit --- europees gemeenschapsrecht --- vie privee --- protection des données --- fiscalite --- droit communautaire europeen --- Human rights --- Information systems --- privacy --- Social law. Labour law --- Belgium --- 406 Privacy --- PXL-Business 2018 --- wetgeving --- sociaal recht --- GDPR --- E-books --- GDPR (general data protection) --- AVG (algemene verordening gegevensbescherming) --- RGPD (règlement général de protection des données --- Algemene juridische begrippen : Privacy --- Notions juridiques générales : Vie privée --- Belgique
Listing 1 - 10 of 112 | << page >> |
Sort by
|