Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Echt eenvoudig is het niet, van mening verschillen. En het lijkt wel alsof we het steeds moeilijker vinden. Gooi een stelling over om het even welk maatschappelijk thema in een groep en de kans is groot dat ze elkaar als een bende overstresste chimpansees met uitwerpselen beginnen te bekogelen. Net als een verbitterd koppel dat enkel nog samenblijft voor de kinderen bekvechten we over alles. Over zwarte Piet, vluchtelingen en kernenergie, over de hoofddoek, seksisme en de vraag of het allemaal de schuld is van de sossen. Die debatten zijn zelden constructief. We luisteren niet maar blijven onverdroten op de enorme nagel van ons eigen grote gelijk kloppen. De lijm die onze samenleving bij elkaar houdt lijkt zijn kleefkracht te verliezen. Maar wat doe je eraan ? Stel dat je daar zelf staat voor die ene tierende nonkel, hoe kan je er dan voor zorgen dat die discussie eindigt zonder slaande deuren en wenende tantes ? Hoe kan je met elkaar praten zonder dat het schreeuwen wordt, overtuigen zonder de ander te beledigen, toegeven zonder plat op je buik te gaan ? Bestaat daar een handleiding voor ? Nu wel. Doe er uw voordeel mee. Bron : http://www.bol.com
Discussietechnieken --- mondelinge communicatie --- Bee Collection --- Discussie --- vergadertechnieken --- Conflicten --- Psychologie: emoties --- 007.1 --- Communicatiepsychologie --- Gesprekstechnieken --- Argumenteren --- Emoties --- Mondelinge communicatie --- Philosophical anthropology --- Social psychology --- PXL-Music 2018 --- sociale psychologie --- maatschappijkritiek --- communicatietechnieken --- discussietechnieken --- Gesprekstechniek --- Emotie
Choose an application
Kritisch denken, debatteren, betogen, filosoferen en argumenteren hebben heel wat met elkaar gemeen. Om kritisch te kunnen denken moet men weten welke argumenten ertoe doen om zinnig te kunnen oordelen. In een debat kan men de andere pas overtuigen als argumenten worden aangebracht die relevant zijn. In een betoog proberen we anderen te overtuigen van een standpunt, met argumenten. Filosoferen lijkt misschien een buitenbeentje, maar ook hier moeten we argumenteren. Kritisch denken en argumenteren zijn onlosmakelijk met elkaar verweven. In het onderwijs is het belangrijk dat leerlingen leren argumenteren (en dus kritisch denken) binnen diverse vakken. Kennis over basisbegrippen argumenteren is dan ook noodzakelijk.In Dus, want, maar en tenzij gidst een zes-stappen-plan de lezer doorheen de materie.Debatteren is voor jongeren enorm nuttig want ze verwerven er heel wat vaardigheden mee. Een debater is in staat om voor een publiek te spreken, is goed in het luisteren naar wat de andere zegt en reageert alert met argumenten en tegenargumenten. De auteur bespreekt uitvoerig hoe een debat moet worden gevoerd en hoe men zich erop kan voorbereiden.
discussiemethoden --- kritisch denken --- argumenteren --- Didactics of philosophy --- Gesprekstechnieken ; onderwijs --- Argumentatieleer ; secundair onderwijs ; didactiek --- #PBIB:+111.14 --- Communicatie --- Kritisch denken --- Argumenteren --- Basisonderwijs --- 305.8 --- communicatie --- Communicatievaardigheden --- groepsdiscussies --- 454.9 --- onderwijs --- debatteren --- didactiek --- groepsgesprekken --- gesprekstechnieken --- Vakdidactiek : Nederlands : Lager onderwijs --- Communicatie ; algemeen --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- Science --- Didactics --- Debatteren --- Filosoferen --- Onderwijs --- Gesprekstechnieken --- Discussietechnieken --- Didactiek --- Secundair onderwijs --- Werkvormen --- Didactic strategies --- Primary education --- Debat --- Gesprekstechniek --- Werkvorm --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- 476.8 --- filosoferen met kinderen --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|