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Durant les années 1970, alors que la pratique religieuse était en chute libre au Québec, un prêtre de la région de Québec qui vivait en ermite, l’abbé Michel Verret, caressait un rêve un peu fou : démarrer une nouvelle communauté monastique à saveur byzantine s’inscrivant dans la tradition spirituelle de Charles de Foucauld, un autre ermite qui avait vécu dans le Sahara au début du XXe siècle. Quarante ans plus tard, ce rêve est devenu une réalité et les Petits Frères de la Croix, fondés en 1980, occupent depuis 1991 un monastère construit pour eux sur un site fabuleux des hauteurs de Charlevoix. Ayant survécu au choc du décès de son charismatique fondateur en 1997, une communauté d’une dizaine de moines et aspirants y vit une vie de prière et de travail. C’est l’épopée de cette aventure peu banale qui est racontée dans cet ouvrage destiné au grand public, où l'on s’interroge aussi plus largement sur la place de la vie monastique dans le Québec catholique du XXIe siècle et sur les motivations de ceux qui l’adoptent encore aujourd’hui. Durant les années 1970, alors que la pratique religieuse était en chute libre au Québec, un prêtre de la région de Québec qui vivait en ermite, l’abbé Michel Verret, caressait un rêve un peu fou : démarrer une nouvelle communauté monastique à saveur byzantine s’inscrivant dans la tradition spirituelle de Charles de Foucauld, un autre ermite qui avait vécu dans le Sahara au début du XX e siècle. Quarante ans plus tard, ce rêve est devenu une réalité et les Petits Frères de la Croix, fondés en 1980, occupent depuis 1991 un monastère construit pour eux sur un site fabuleux des hauteurs de Charlevoix. Ayant survécu au choc du décès de son charismatique fondateur en 1997, une communauté d’une dizaine de moines et aspirants y vit une vie de prière et de travail. C’est l’épopée de cette aventure peu banale qui est racontée dans cet ouvrage destiné au grand public, où l'on s’interroge aussi plus largement sur la place de la vie monastique dans le Québec catholique du XXIe siècle et sur les motivations de ceux qui l’adoptent encore aujourd’hui.
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Contemplation --- #GGSB: Geestelijke lezing (geel) --- #GGSB: Spiritualiteit --- #gsdb10 --- Mental prayer --- Prayer, Mental --- Contemplative orders --- Meditation --- Mysticism --- Prayer --- Geestelijke lezing (geel) --- Spiritualiteit --- Contemplation. --- Geestelijke lezing (geel). --- Spiritualiteit. --- gsdb10.
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Droit canonique --- Kerkrecht --- Contemplative orders --- Monasticism and religious orders for women --- History --- -Monasticism and religious orders for women --- -C2 --- kloosterleven --- Women in Christianity --- Convents --- Nuns --- Sisterhoods --- Contemplation --- Monasticism and religious orders --- -History --- Religieuze instituten --- Catholic Church --- C2 --- Contemplative orders - History - 20th century. --- Monasticism and religious orders for women - History - 20th century.
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271.021 --- Contemplative orders --- Monasticism and religious orders for women --- -#GGSB: Religieus leven --- #GBIB:SMM --- Women in Christianity --- Convents --- Nuns --- Sisterhoods --- Contemplation --- Monasticism and religious orders --- Contemplatieven --- Catholic Church --- Contemplative orders. --- 271.021 Contemplatieven --- #GGSB: Religieus leven --- Christian religious orders --- France --- Religieus leven --- Monasticism and religious orders for women - France --- Religious communities --- Members of congregations --- Book
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A central issue in the study of the correlation between modernity, the turn to the religious subject and the history of mysticism, concerns the critical – some would argue ‘subversive’ – character and practice of mysticism and spirituality. Is this critical practice merely the resistance effect of the modern pastoral investment in the subject? Or is there something distinctive in mysticism and spirituality that draws it strength from various sources – knowledge, experience, desire or perhaps even one’s body – and operates from a specific position or ‘locus’? This volume explores these questions with the aim of developing a theory of critical spirituality, that is to say, of its historical appearances and its contemporary forms and characteristics.
Bezetenheid door de duivel --- Contemplatie --- Contemplation --- Contemplation (Théologie) --- Contemplation de Dieu --- Contemplation mystique --- Demoniac possession --- Demonic possession --- Ervaring (Godsdienst) --- Ervaring [Godsdienstige ] --- Ervaring [Religieuze ] --- Experience (Religion) --- Experience [Religious ] --- Expérience (Religion) --- Expérience religieuse --- Godsdienstige ervaring --- Mental prayer --- Mystical theology --- Mysticism --- Mystiek --- Mystieke theologie --- Mystique --- Méditation contemplative --- Possession --- Possession [Demoniac ] --- Possession diabolique --- Possession démoniaque --- Prayer [Mental ] --- Prière contemplative --- Religieuze ervaring --- Religious experience --- Theologie [Mystieke ] --- Theology [Mystical ] --- Théologie mystique --- Vie contemplative --- 248 <063> --- 248 <063> Spiritualite. Ascese. Mystique. Theologie ascetique et mystique. Devotion--Congressen --- 248 <063> Spiritualiteit. Ascese. Mystiek. Vroomheid--Congressen --- Spiritualite. Ascese. Mystique. Theologie ascetique et mystique. Devotion--Congressen --- Spiritualiteit. Ascese. Mystiek. Vroomheid--Congressen --- Postmodernism --- Spirituality --- Religious aspects. --- Certeau, Michel de --- Sobrino, Jon --- Postmodernism - Religious aspects.
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Contemplation --- Contemplative orders --- 248.212 --- #GROL:SEMI-242 --- Monasticism and religious orders --- Mental prayer --- Prayer, Mental --- Meditation --- Mysticism --- Prayer --- Contemplatie. Extatische vereniging. Geestelijk huwelijk. Gelukzalige aanschouwing --- 248.212 Contemplatie. Extatische vereniging. Geestelijk huwelijk. Gelukzalige aanschouwing
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Richard of St.Victor (d.1173) developed original ideas about the faculty of imagination in a twelfth-century Parisian context. Related to the historical study of philosophical psychology, Richard of St. Victor’s Theory of Imagination acknowledges that the faculty of imagination, being a necessary precondition for human reasoning and a link between soul and body, plays an important role in Richard’s understanding of the human soul. Richard also deals with the interpretation of biblical language, metaphors, rhetoric, and the possibility of creative imagination. Considering all these aspects of the imagination in Richard’s texts improves our understanding of his theological epistemology and sheds new light on the theory of the imagination in the history of medieval philosophy in general.
Christian spirituality --- Richard of St-Victor --- Contemplation --- Mysticism --- Richard, --- Contemplation. --- Mysticism. --- Dark night of the soul --- Mystical theology --- Theology, Mystical --- Spiritual life --- Negative theology --- Mental prayer --- Prayer, Mental --- Contemplative orders --- Meditation --- Prayer --- Richard, - of St. Victor, - -1173. - Benjamin major --- Richard, - of St. Victor, - -1173. - Benjamin minor
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Old French literature --- Christian spirituality --- Mysticism --- Spiritual life --- Mysticisme --- Vie spitiruelle --- Early works to 1800 --- Catholic Church --- Ouvrages avant 1800 --- Eglise catholique --- Contemplation --- Christianity --- #GROL:SEMI-277<08> Medi 69 --- 230.005 --- Religion Christian theology Serial publications --- Mental prayer --- Prayer, Mental --- Contemplative orders --- Meditation --- Prayer --- Contemplation - Early works to 1800 --- Spiritual life - Christianity - Early works to 1800
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Christian spirituality --- Spiritual life --- Contemplation --- Catholic Church --- 271.1-7 --- Benedictijnen: spiritualiteit; officie; koordienst; liturgie --- 271.1-7 Benedictijnen: spiritualiteit; officie; koordienst; liturgie --- Mental prayer --- Prayer, Mental --- Contemplative orders --- Meditation --- Mysticism --- Prayer --- Spiritual life - Catholic Church - Early works to 1800 --- Contemplation - Early works to 1800
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