Narrow your search
Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Academische taalvaardigheden 2 : lezen, schrijven, spreken
Author:
ISBN: 9789054877271 9789054877929 9054877278 Year: 2010 Publisher: Brussel VUBPRESS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De laatste jaren is er hoe langer hoe meer aandacht voor het belang van academische taalvaardigheden als essentieel onderdeel van een succesvolle studieloopbaan. Ook de problematiek van taal en diversiteit wint aan belang. In het landschap van het hoger onderwijs rijzen recent her en der projecten en initiatieven op rond taalbeleid. De Dienst voor Studieadvies/Diversiteit van de Vrije Universiteit Brussel ontwikkelde dit originele Oefenboek Academische Taalvaardigheden l. Het is een praktisch leerinstrument waarmee je als (beginnende) student hoger onderwijs meteen aan de slag kan. Het boek bestaat uit twee delen: 1. Elementgerichte oefeningen en 2. Vaardigheden. De elementgerichte oefeningen gaan over de ‘elementen’ van de taal. Je leert er je woordenschat verruimen, correcte zinnen vormen, en je krijgt sleutels aangereikt om met vaktaal om te gaan. Wat de vaardigheden betreft, leer je hoe je goede definities kunt maken, hoe je efficiënter kunt lezen, bijvoorbeeld met het oog op meerkeuze-examenvragen, hoe je omgaat met verschillende taalregisters, en heel wat meer. Bij het opstellen van de oefeningen hebben de auteurs zich zowel gebaseerd op de praktijk van studiebegeleiding en gesprekken met docenten, assistenten, trajectbegeleiders, als op een exploratie van diverse eindcompetenties binnen de academische opleidingen. Het gebruikte ‘taalmateriaal’ is onder meer afkomstig uit algemene inleidende eerstejaarscursussen van uiteenlopende opleidingen. In die zin is dit oefenboek tevens een ‘taalbad’ academisch Nederlands. Er werd dus ingespeeld op de noden en behoeften bij eerstejaarsstudenten in het hoger onderwijs, maar wegens het vakoverschrijdende karakter van de oefeningen kunnen zij ook nuttig zijn voor studenten uit hogere jaren, leerlingen uit het secundair onderwijs of studenten aan andere onderwijsinstellingen.

Keywords

Academische leesvaardigheid. --- Academische schrijfvaardigheid. --- Academische taalvaardigheden. --- Academische teksten --- Communicatieve vaardigheden. --- Nederlands. --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- Nederlandse taal. --- Academische spreekvaardigheid. --- 316.772 --- Nederlands --- communicatie --- hoger onderwijs --- leesvaardigheden --- oefeningen --- taalgebruik --- taalvaardigheden --- * 844.6 --- wetenschappelijke taal --- 808.1 --- 844.6 --- taalvaardigheid --- Communicatie --- Hoger onderwijs --- Nederlands 844.6 --- Nederlands, communicatie --- Taalvaardigheid --- 81 --- Taal --- Taalgebruik --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- 316.772 Communicatievormen-- --- Communicatievormen-- --- Nederlands - taalgebruik, taalbeheersing, taalzuivering, correctie van verkeerd woordgebruik, informatie over synoniemen --- Auteurschap. Literaire activiteit en techniek --- Taalgebruik - Taalbeheersing - Taalzuivering * --- Taalgebruik - Taalbeheersing - Taalzuivering --- citeren --- lezen --- plagiaat --- refereren --- schrijven --- spreken --- mondelinge communicatie --- schriftelijke communicatie --- leesvaardigheid --- schrijfvaardigheid --- spreekvaardigheid --- Lezen --- Schrijven --- Spreken --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- Universitair onderwijs --- Woordenboeken --- Academisch onderwijs --- Woordenboek --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Spel --- Science --- Higher education --- Nederlandse taal ; taalvaardigheid --- NEERLANDAIS (LANGUE) --- GUIDES, MANUELS, ETC


Book
Academic writing : a resource for researchers
Author:
ISBN: 9789033488566 9033488566 Year: 2002 Publisher: Leuven: Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Academic writing' assists new and established researchers in the process of writing and editing English texts. Its objectives are threefold: to give guidelines for using academic style and language and for writing specific academic genres, such as abstracts, research proposals and especially research articles; to provide a wide range of vocabulary and grammar resources for practice and consultation; to teach learners strategies for improving and editing their own writing. The book can be used for self-study as well as in the context of an academic writing course. It can also serve as a reference work to be consulted when writing and editing texts


Book
Taal @ hoger onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789033479168 9033479168 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wie naar het hoger onderwijs gaat, wordt geconfronteerd met een heel andere manier van spreken en schrijven. Van de student wordt verwacht dat hij de ?academische taalvaardigheid? beheerst. Dat betekent onder meer: op een academische manier zinnen en teksten formuleren, gericht luisteren naar hoorcolleges, efficiënt noteren tijdens de les, de juiste academische termen gebruiken bij het beantwoorden van examenvragen, enzovoort. Het boek Taal@hogeronderwijs biedt tal van authentieke voorbeelden en oefeningen uit de praktijk van het hoger onderwijs. De voorbeelden en oefeningen zijn afkomstig uit uiteenlopende vakdomeinen. Doel van dit boek is beginnende studenten sneller vertrouwd te maken met de academische talige verwachtingen. Op die manier kunnen ze zich tijdens de colleges en de studies meer op de inhoud concentreren.

Keywords

Taalvaardigheid --- Wetenschappelijke publicaties. --- Eindwerken. --- Hoger onderwijs. --- taalvaardigheid --- studievaardigheden --- Science --- schrijfvaardigheid --- Didactics of higher education --- Stilistics --- Taalvaardigheid ; hoger onderwijs --- Wetenschappelijke publicaties --- Scripties --- 801.5 --- 371.3 --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- 801.5 Grammatica --- Grammatica --- 316.772 --- Academic collection --- #KVHA:Academisch schrijven; Nederlands --- #KVHA:Taalkunde; Nederlands --- #KVHA:Taalvaardigheid; Nederlands --- Nederlands --- hoger onderwijs --- taal --- taalbeheersing --- taalonderwijs --- * 844.6 --- mondelinge communicatie --- schriftelijke communicatie --- taalgebruik --- taalzuivering --- wetenschappelijke taal --- 489.51 --- 808.1 --- Hoger onderwijs --- Luisteren --- Schrijven --- Spreken --- Wetenschappelijk taalgebruik --- hoorcolleges --- wetenschappelijk taalgebruik --- 844.6 --- Communicatie --- Nederlands 844.6 --- Rapporteren --- Taalgebruik --- S20100353.JPG --- sociale vaardigheden --- 316.772 Communicatievormen-- --- Communicatievormen-- --- Nederlands - taalgebruik, taalbeheersing, taalzuivering, correctie van verkeerd woordgebruik, informatie over synoniemen --- Overgangsproblematiek secundair onderwijs - hoger onderwijs --- Auteurschap. Literaire activiteit en techniek --- Taalgebruik - Taalbeheersing - Taalzuivering * --- Taalgebruik - Taalbeheersing - Taalzuivering --- Taalgebruik-Taalbeheersing-Taalzuivering --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- 378 --- 007.2 --- 007 --- PXL-Central Office 2015 --- academisch schrijven --- Studiemethoden --- Literaire techniek --- Wetenschappelijk werk --- Lezen --- Schriftelijke communicatie --- Notuleren --- Wetenschappelijk schrijven --- Informatievaardigheden --- Studiemethode --- Scriptie --- Spel --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie

Listing 1 - 3 of 3
Sort by