Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Presence of God --- 226.2 --- 221.05*1 --- God --- Schechinah --- Shechina --- Shechinah --- Shekhinah --- Shekina --- Shekinah --- Biblical teaching. --- Evangelie volgens Matteüs --- Targum --- Presence --- Omnipresence --- 221.05*1 Targum --- Biblical teaching
Choose an application
Presence of God --- God (Christianity) --- 225.08*01 --- 225.08*01 Theologie van het Nieuwe Testament: God (Godsleer) --- Theologie van het Nieuwe Testament: God (Godsleer) --- Christianity --- Trinity --- God --- Schechinah --- Shechina --- Shechinah --- Shekhinah --- Shekina --- Shekinah --- Omnipresence --- Presence
Choose an application
Presence of God --- Glory of God --- Apologetics --- History of doctrines --- Christianity --- History --- -God --- Schechinah --- Shechina --- Shechinah --- Shekhinah --- Shekina --- Shekinah --- God --- Presence --- Omnipresence --- Theses --- History of doctrines. --- History. --- -History of doctrines --- Divine glory --- Glorification (Theology) --- Glory, Divine --- God, Glory of --- Christianity&delete& --- Glory --- Presence of God - History of doctrines --- Glory of God - Christianity - History of doctrines --- Apologetics - History
Choose an application
Catholiques et orthodoxes se revendiquent ensemble du concile Constantinople III qui affirme " une énergie divine et une énergie humaine " pour le Christ, refusant le monoénergisme théandrique. Pourtant, des catholiques (thomasiens) défendent une simplicité divine, une grâce créée et une vision de Dieu alors que des orthodoxes (palamites) soutiennent une distinction réelle entre essence et énergie en Dieu, une énergie incréée et un Dieu inconnaissable. L'examen des divergences ne permet-il de voir des convergences ? Dans l'Ecriture, si l'énergie se rapporte souvent à une opération de Dieu, elle est aussi l'énergie de l'homme et des éléments de la nature, incréée et créée. La théologie des énergies divines n'est-elle pas aussi une théologie des énergies humaines et cosmiques ? L'examen et la comparaison de l'énergie chez Aristote et de l'énergie chez Plotin permettent de saisir des divergences. Avec le Stagirite, nous avons une analogie des énergies physique, biologique, sensible, intellectuelle, éthique et théologique. L'Un plotinien conduit la foi chrétienne à toujours plus d'équivocité et d'altérité, selon une forme de monoénergisme divin. Méditer et articuler les différentes présences de Dieu (création, grâce et incarnation) peut aider à saisir les convergences. Les Latins pourraient reconnaître qu'ils ont besoin d'une théologie des énergies qui ne peut pas se réduire à l'acte et à la substance, car l'actus latin, statique, juridique et théâtral n'est pas l'energeia grec, dynamique, physique et éthique. Les Grecs peuvent saisir que cette théologie des énergies doit prendre des accents aristotéliciens, à la suite de saint Maxime le confesseur, au-delà de Plotin et du néoplatonisme.
God (Christianity) --- Philosophical theology --- Philosophy and religion --- Presence of God --- History of doctrines --- Theology, Philosophical --- God --- Schechinah --- Shechina --- Shechinah --- Shekhinah --- Shekina --- Shekinah --- Christianity and philosophy --- Religion and philosophy --- Presence --- Theology, Doctrinal --- Religion --- Omnipresence --- 231.12 --- 231.13 --- 231.13 Eigenschappen van God --- Eigenschappen van God --- 231.12 Wezen van God --- Wezen van God
Choose an application
During the long and impressive career of prof. Lambert Leijssen interesting ideas about sacraments, liturgy, pastoral theology, and spirituality were crystallized. It would be sad if the generations after prof. Leijssen would not be concerned anymore about these ideas. Therefore, the contributions in this book in one way or another reflect prof. Leijssen's major theological concerns. They have been taken up in three parts. In the first part, Louis-Marie Chauvet, Jean-Yves Lacoste, George S. Wogul, and Paul Post engage themselves in thoroughgoing fundamental reflections on the sacraments and the liturgy. The second part consists of four contributions dealing with individual sacraments. Jozef Lamberts, Joris Geldhof, Stijn Van den Bossche, and Thomas Knieps-Port le Roi respectively dwell on the sacraments of initiation, the Eucharist, and marriage. The third part contains reflections on the crossroads of sacramental theology, moral theology, and pastoral theology. André Haquin, Susan K. Roll, Annemie Dillen, and Marcel Broesterhuizen show in a very leijssenian way that sacraments always point to concrete life situations. By way of introduction to this volume, Matthijs Lamberigts' laudatio pronounced at the solemn celebration of prof. Leijssen's retirement has also been included.
Sacraments. --- Presence of God. --- Liturgics. --- Leijssen, Lambert. --- Liturgics --- Presence of God --- Sacraments --- Academic collection --- 264 <082> --- 265 --- Ecclesiastical rites and ceremonies --- Church --- Grace (Theology) --- Rites and ceremonies --- God --- Schechinah --- Shechina --- Shechinah --- Shekhinah --- Shekina --- Shekinah --- Liturgiology --- Liturgy --- Public worship --- Liturgies --- 264 <082> Liturgie--Feestbundels. Festschriften --- Liturgie--Feestbundels. Festschriften --- Sacramenten:--algemeen --- Presence --- Omnipresence --- Leijssen, Lambert --- Festschrift - Libri Amicorum
Choose an application
L’islam offre deux visages : celui d’un monothéisme abstrait, où domine la transcendance de Dieu, au risque d’engendrer le fanatisme. Mais aussi, et surtout, celui, plus discret, mais non moins insistant, d’un monothéisme concret, qui valorise la manifestation visible de l’essence de Dieu dans l’apparition sensible des actions divines. Dans cette étude pionnière qui surprendra par sa liberté de ton, Souâd Ayada renouvelle en profondeur notre connaissance des systèmes de pensée qui ont fondé l’islam des théophanies. Un modèle de sagesse aux antipodes de l’austérité coranique, selon lequel Dieu se donne à voir par l’entremise de l’« homme parfait » et par toutes les formes de beauté qui révèlent sa majesté. Réconciliant l’amour, l’intelligence et la connaissance, cette conception de la révélation, notamment portée par le soufisme, préserve l’islam de toute dérive juridique et politique, et accorde à l’art toute sa place. Elle constitue l’antidote que l’islam a lui-même produit pour guérir le mal du dogmatisme et l’intolérance. Dévoilant les impasses et les contradictions du fondamentalisme, dialoguant avec les sources juives et chrétiennes, confrontant le message du soufisme à la philosophie de Hegel ou à la pensée d’Emmanuel Levinas, Souâd Ayada signe un livre essentiel, en forme de plaidoyer pour une approche audacieuse, exigeante et ouverte de l’islam.
Aesthetics --- Aesthetics in the Qur®an --- Islam and art --- Presence of God --- Religion --- Philosophy & Religion --- Islam --- Religious aspects --- God --- Schechinah --- Shechina --- Shechinah --- Shekhinah --- Shekina --- Shekinah --- Art and Islam --- Art --- Beautiful, The --- Beauty --- Esthetics --- Taste (Aesthetics) --- Philosophy --- Criticism --- Literature --- Proportion --- Symmetry --- Presence --- Omnipresence --- Psychology --- Radio broadcasting Aesthetics --- Aesthetics - Religious aspects - Islam --- Aesthetics in the Qurʼan --- Métaphysique --- Islam et art. --- Absolu. --- Dieu --- Art islamique --- Arts --- Islam. --- Présence --- Dans l'art. --- Thèmes, motifs. --- islam --- art --- Iran --- métaphysique --- Aesthetics in the Qur’an
Choose an application
There is a long-standing consensus that Solomon's prayer in 1 Kings 8 characterizes YHWH as having been 'relocated' to heaven and therefore no longer present in the temple. This study is the first sustained attempt to challenge that view. It does so by focusing on a hitherto overlooked collocation within the chapter, and concludes that the prayer portrays YHWH as being present both in heaven and in the building. Such a finding inevitably has consequences for wider issues involving divine presence both within and beyond the confines of 1 Kings 8. These include a cluster of ideas traced to the large central section of the chapter and involving a purely transcendent Deity, a (semi-)independent divine "name" inhabiting the sanctuary and an effectively desacralized temple. All three, together with the scholarly construct known as Name Theology, are called into question if YHWH is indeed represented as being localized within the temple.
Presence of God --- 222.6 --- 222.6 Livres de Samuel. Les Rois. David. Salomon. Elia. Elisa. Josias --- 222.6 Samuelboeken. Boeken der koningen. David. Salomon. Elia. Elisa. Josias --- Livres de Samuel. Les Rois. David. Salomon. Elia. Elisa. Josias --- Samuelboeken. Boeken der koningen. David. Salomon. Elia. Elisa. Josias --- God --- Schechinah --- Shechina --- Shechinah --- Shekhinah --- Shekina --- Shekinah --- Presence --- Omnipresence --- Temple of Jerusalem (Jerusalem) --- In the Bible. --- Bible. --- Criticism, interpretation, etc.
Choose an application
Gods aanwezigheid in de wereld is allesbehalve vanzelfsprekend. Vindplaatsen van God zijn schaars geworden. Ook voor wie gelooft dat God zich in de mens Jezus heeft meegedeeld, is het goddelijke niet zomaarte ontwaren in het menselijke zien en aanraken. Wie de Onzichtbare in het zichtbare wil ontdekken, dient zich hiertoe een bijzondere wijze van waarnemen en benaderen eigen te maken. Symbolen, sacramenten en rituele handelingen van de religieuze gemeenschap vormen plaatsen en momenten om de aandacht te scherpen en ontmoeting mogelijk te maken. Want, evenals in het alledaagse leven, komt God ons eerder in stille glans dan in verblindende helderheid nabij. De bijdragen in dit boek gaan op zoek naar sporen van het goddelijke licht in het menselijk bestaan en in de sacramentele praxis van de christelijke gemeenschap. Met deze feestbundel willen collega's en vrienden hulde betuigen aan Lambert Leijssen die gedurende vele jaren sacramentologie en liturgiewetenschappen aan de K.U.Leuven heeft gedoceerd, en in 2007 met emeritaat is gegaan. Doorheen zijn onderwijs- en onderzoeksactiviteiten heeft hij ons op zijn eigen bescheiden wijze als geen ander op Gods 'stille glans' in de wereld attent gemaakt. (Bron: covertekst)
Presence of God --- Sacraments --- Liturgy --- C1 --- religie --- sacramenten --- Godsdienst --- Godsdienstfilosofie --- Godsdienstsociologie --- Kerk --- 112060.jpg --- Sacramenten --- Academic collection --- #GGSB: Sacramenten --- 264 <082> --- 265 --- Ecclesiastical rites and ceremonies --- Church --- Grace (Theology) --- Rites and ceremonies --- God --- Schechinah --- Shechina --- Shechinah --- Shekhinah --- Shekina --- Shekinah --- 264 <082> Liturgie--Feestbundels. Festschriften --- Liturgie--Feestbundels. Festschriften --- Kerken en religie --- Sacramenten:--algemeen --- Presence --- Omnipresence --- Festschrift - Libri Amicorum --- Symbolen --- Rituelen --- Christendom --- Sacrament --- Symbool --- Ritueel --- Ethiek --- Kunst --- Symboliek --- Sport --- Duurzaamheid --- Mythologie --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Man --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Geschiedenis --- Voorlichting --- #gsdb4
Choose an application
In the postmodern age the question of the way in which we 'think sacrament' has acquired particular prominence, not least because it touches the core of all theology. Sacrament cannot be reduced to metaphysical concepts. It is, instead, 'enfleshment', the incarnation of transcendence in a way that moves us in an unparalleled way. The problem of 'sacramental presence', and what it reveals about the Christian understanding of God, the world, and the believing subject, is the subject of this volume. The book is divided into four parts: (1) 'Approaching Sacrament in a Postmodern Age: Questions of Method', (2) 'Yesterday Revisited: Recovering the Past in the Face of the Challenges of the Postmodern Age', (3) 'Today's Imperative: Uncovering the Transformative Power of Sacrament in a Postmodern Age', and (4) 'Tomorrow's Possibilities: Discovering New Loci of Sacramental Presence in a Postmodern Age'. (Peeters)
Aanwezigheid van God --- Dieu--Présence --- Dieu--Transcendance --- God--Aanwezigheid --- God--Presence --- God--Trancendentie --- God--Transcendence --- Presence of God --- Présence divine --- Sacramenten --- Sacraments --- Sacrements --- Transcendance de Dieu --- Transcendence of God --- Transcendentie van God --- God (Christianity) --- Presence of God. --- Transcendence of God. --- Sacraments. --- Omnipresence. --- #GGSB: Sacramenten --- 265 --- 230*705 --- God --- -Presence of God --- #gsdb4 --- Divine transcendence --- Ecclesiastical rites and ceremonies --- Church --- Grace (Theology) --- Rites and ceremonies --- Schechinah --- Shechina --- Shechinah --- Shekhinah --- Shekina --- Shekinah --- Metaphysics --- Misotheism --- Monotheism --- Religion --- Theism --- Sacramenten:--algemeen --- Post-moderne theologie. Postmoderne theologie --- Omnipresence --- Transcendence --- Presence --- Conferences - Meetings --- 230*705 Post-moderne theologie. Postmoderne theologie --- Omnipresence of God --- Attributes --- God (Christianity) - Omnipresence. --- Transcendance (philosophie)
Choose an application
Das Hiobbuch ist nach wie vor ein wichtiges Thema der alttestamentlichen Exegese. Als Beispiel für ein kritisches Weisheitsbuch ist es durch einen sehr komplizierten Entstehungsprozess gekennzeichnet. Die Forschungsdebatte um die Entstehung des Hiobbuches involviert zahlreiche literarische Fragestellungen, die ihrerseits eine Vielfalt redaktioneller Ansätze bedingen, welche den Entstehungsprozess des Buches zu rekonstruieren versuchen. Die vorliegende Studie fußt auf aktuellen redaktionsgeschichtlichen Forschungsbeiträgen. Der Autor versucht im Rahmen einer umfassenden Untersuchung der Traditions- und Redaktionsgeschichte des Hiobbuches eine Redaktionsschicht - "kritisch-theologische Redaktion" - herauszuarbeiten, die besonders der Frage nach der Vorstellung von der Gegenwart Gottes nachgeht. Die "kritisch-theologische Redaktion" des Hiobbuches ist sowohl literarisch als auch traditionsgeschichtlich für die Verknüpfung von Rahmenerzählung und Dichtung verantwortlich. Drei Bearbeitungen - eine kultkritisch, eine weisheitskritisch und eine rechtskritisch - reflektieren im Horizont der Krise der Weisheit und der nachexilischen Theologiebildung über die absentia und absconditas Dei. Dabei konzentriert sich die Untersuchung nicht auf die unterschiedlichen Hiobgestalten im Kontext des ungerechten Leidens, sondern vielmehr auf das problematisierte und unerklärte Gottesbild. Diese neue Frageperspektive ermöglicht gleichzeitig, neueste Ergebnisse der Psalmenforschung in die Hiobexegese einzubringen. Praesentia Dei zeigt vor allem, dass das zentrale Thema des Hiobbuches weder das Leid des Gerechten noch die Theodizee ist, sondern ein kritischer Reflexionsprozess über das Gottesbild. Hiob erfährt nicht den Sinn des Leidens, sondern den Sinn des Lebens - JHWH allein.
Presence of God --- Biblical teaching --- Bible --- Theology --- 223.2 --- Job. Hiob --- God --- Schechinah --- Shechina --- Shechinah --- Shekhinah --- Shekina --- Shekinah --- Presence --- Omnipresence --- Bible. --- Ayyūb (Book of the Old Testament) --- Giobbe (Book of the Old Testament) --- Hiob (Book of the Old Testament) --- Ijob (Book of the Old Testament) --- Iobus (Book of the Old Testament) --- Iov (Book of the Old Testament) --- Iyov (Book of the Old Testament) --- Iyyov (Book of the Old Testament) --- Job (Book of the Old Testament) --- Jobus (Book of the Old Testament) --- Livro de Jó --- Yop-ki (Book of the Old Testament) --- Theology. --- Presence of God - Biblical teaching --- Biblical teaching. --- Book of Job. --- Conception of God. --- Hidden God. --- Presence of God. --- Wisdom Literature.
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|