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The five physical senses of seeing, hearing, smelling, tasting and touching have been held to underpin the complexity of human experience ever since Aristotle first theorised about how they worked. Classical and scholastic philosophy up to the time of the European Enlightenment relegated their operations to its margins, viewing them as at best a distraction from higher thinking, and at worst a positive deception. Paradoxically, what one could not objectively know, the products of the mind, were accorded precedence over the concrete. From the Romantic era onwards, the senses moved to the centre of speculative thought, and the various dialectical currents of philosophy after Hegel made them interdependent with the intellectual function, which was held to derive most or all of its authority from them. This tendency has continued down to the sensualist, hedonist and anti-intellectual currents of our own day. In this theoretical consideration of what has been done to the senses in modern experience, Stuart Walton subjects the life of the senses to a further materialist turn, one that refuses a spiritualisation of the material realm, to which contemporary discourses of the body have often fallen prey, while at the same time preserving sensuality from being delivered once again to a sterile idealism.
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Les hommes dans leur grande majorité ne voient pas le monde tel qu'il est ; nombreuses sont leurs erreurs de perception : aussi ont-ils besoin qu'on leur dise quoi penser. Les faiseurs de l'histoire officielle tissent en surface une vérité étrangère à la réalité des faits, et dans la vie quotidienne les faux-semblants président aux rapports humains. À une époque, la nôtre tout particulièrement, où la totalité du sens, et sa cohérence, se défait, au profit d'une atomisation pernicieuse des contenus et des formes, une étude sur les dérives de la perception engage plus largement la question du sens. Que voient la plupart des hommes, et que ne voient-ils pas ? Pourquoi et comment leur perception est-elle gauchie, faussée, entravée, altérée ou aliénée, et quelles sont les conséquences de cette altération ? Si, selon la formule célèbre, la vérité est l'adéquation entre la réalité et l'entendement (rei et intellectus), quels sont pour l'individu et la communauté les effets d'une telle altération ou aliénation du sens ? Autrement dit, pourquoi les choses ne sont-elles pas données, ne se donnent-elles pas, ou ne sont-elle pas perçues comme formant un sens entier et partageable immédiatement par tous ? Une telle question trouve des réponses aussi bien dans la philosophie, la théologie ou l'esthétique, que dans la littérature, la musique et l'art, ou encore dans des sciences telles que la physique, la biologie et la psychiatrie. Les contributeurs réunis par Pascale Hummel et Frédéric Gabriel s'interrogent dans ce volume sur les formes que prend, dans un monde atomisé, le délitement de l'universel, et le gauchissement de l'idée même de perception.
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"What does it mean when a life is changed through the serendipity of a chance encounter ? How is it that someone can feel an affinity with a place ? What is happening when someone feels almost literally transported to another time by a chance encounter with a smell or a texture or a song ? In each of these cases a potent connection is being made, involving forces, flows, energies and atmospherics that conventional sociological approaches can find hard to grasp, but that are important nonetheless. In this innovative book Jennifer Mason argues that these are affinities - potent charges and charismatically lively connections in our relationalities, that rise up and matter in some way and that enchant the everyday. She suggests that exploring affinities opens up new possibilities for conceptualizing the experience of living in the world, which she names the socio-atmospherics of everyday life. The book invites the reader to embrace possibilities and themes that may seem outside the usual range of sociology, and to engage in a more open, attentive, inventive and poetic sociological sensibility"
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