Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Leren en onderwijzen : inleiding tot de algemene didactiek.
Authors: ---
ISBN: 9033403870 9789033403873 Year: 1984 Publisher: Acco


Book
Design research in education : a practical guide for early career researchers
Author:
ISBN: 9781138574489 1138574481 9781138574489 9781138574472 1138574473 9780203701010 1351329421 0203701011 1351329413 Year: 2019 Publisher: London Routledge, Taylor & Francis Group

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Design Research in Education is a practical guide containing all the information required to begin a design research project. Providing an accessible background to the methodological approaches used in design research as well as addressing all the potential issues that early career researchers will encounter, the book uniquely helps the early career researcher to gain a full overview of design research and the practical skills needed to get their project off the ground. Based on extensive experience, the book also contains multiple examples of design research from both undergraduate and postgraduate students, to demonstrate possible projects to the reader."--Publisher's website


Book
Evaluatie op de testbank : een handboek voor het ontwikkelen van alternatieve evaluatievormen
Authors: ---
ISBN: 9030115629 9789030115625 Year: 2002 Publisher: Mechelen Antwerpen Wolters Plantyn UIA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoud: 1. Stilstaan bij evaluatie; 2. Op zoek naar goede evaluatie; 3. Aandacht voor het evaluatieproces; 4. Alternatieve evaluatievormen geïllustreerd; 5. Aanvangen met alternatieve evaluatievormen.


Book
Onderwijskundige begeleiding in het hoger onderwijs : uitdagingen en perspectieven
Authors: ---
ISBN: 9053506810 9789053506813 Year: 1997 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Belangrijke vragen in dit boek zijn in welke richting het hoger onderwijs op onderwijskundig vlak evolueert en hoe docenten moeten worden ondersteund bij het realiseren van een nieuwe didactiek Wellicht nog prangerder is de vraag hoe dit alles in praktijk moet worden gebracht

Keywords

Education, Higher --- Evaluation. --- Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Evaluation --- Algemeen. --- Lerarenvervolmaking en research. --- algemeen. --- studiebegeleiding --- Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Hoger onderwijs --- didactiek --- hoger onderwijs --- 378 --- Begeleiding --- Didactiek --- Kwaliteitszorg --- Leraren --- Vorming --- 489.4 --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- hoger onderwijs : didactiek (ler) --- leerlingenbegeleiding --- Onderwijs --- 373.6 --- 489 --- Begeleiding (Coaching) --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Onderwijskunde --- Onderwijs-vernieuwing --- Relatie leraar - leerling --- Studenten --- Studiebegeleiding --- Studiekeuze --- Universiteit --- 489.59 --- Lerarenbegeleiding --- kwaliteit --- leerkrachten --- praktijklessen --- studiebegeleiding: hoger onderwijs --- Studiebegeleiding: hoger onderwijs --- studiekeuze --- 450.7 --- didactisch proces --- Didactisch proces --- kwaliteitszorg --- onderwijs --- onderwijsbegeleiding --- Onderwijsbegeleiding --- onderwijskunde --- onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvernieuwing --- universitair onderwijs --- Universitair onderwijs --- Academic collection --- #BAVD --- #PEDA *1.112.4 --- #PEDA *8.001.8 --- #PEDA *8.048.4 --- #psyc:gift 1997 --- 378.147 --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Kwaliteitszorg --- #KVHB:Onderwijsbegeleiding --- 371.048 --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- 378 Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- College students --- Higher education --- Postsecondary education --- Universities and colleges --- Hoger onderwijs; algemeen --- (zie ook: Pedagogiek) --- (zie ook: teleonderwijs) --- 371.3 --- 658.5 --- 371.22 --- 371.21 --- Opleiding en bijscholing --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- Education --- Education, Higher - Netherlands - Evaluation.


Book
Een alternatieve kijk op evaluatie
Author:
ISBN: 9030115815 9030115939 9789030115816 Year: 2002 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn Professionele Informatie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen evalueren speelt een belangrijke rol in de dagelijkse klaspraktijk. Vernieuwde visies op onderwijzen en leren plus de invoering van eindtermen en ontwikkelingsdoelen hebben nieuwe inzichten meegebracht over die evaluatie. Bij leerkrachten en andere onderwijskundigen groeit meer en meer de overtuiging dat het niet alleen gaat om de evaluatie van kennis en inzicht, maar ook van vaardigheden en attitudes. Het zou moeten gaan om een evaluatie die geïntegreerd is in het hele onderwijsproces, die aangepast is aan de individuele kenmerken van de leerlingen, die uitdagend en levensecht is en die de leerlingen op een actieve manier betrekt bij hun eigen leer- en evaluatieproces. Maar de stap van die inzichten naar aangepaste evaluatievomren blijkt nog vaak iets te groot. Individuele leerkrachten kunnen die omslag niet alleen maken : er zijn voorbeelden en ondersteuning nodig vanwege collega's, begeleiding en overheid ; maar er is ook een onderwijskundig kader nodig waaruit leerkrachten strategieën kunnen putten om aan de slag te gaan. Eerder dan het aanreiken van gesneden brood wil dit boek de noodzakelijke ingrediënten en aandachtspunten voor het ontwikkelen van goede evaluatiemethoden aanreiken. Het werk bevat voorbeelden voor verschillende leeftijdsgroepen en studierichtingen. Maar deze dienen als illustratie van de achterliggende principes : het kader waarmee leerkrachten en leerkrachtenteams kunnen vertrekken om de evaluatie van hun leerlingen op een nieuwe leest te schoeien. Daadwerkelijk aangepast aan hun vernieuwde inzichten.


Book
Onderwijskunde : een kennisbasis voor professionals
Authors: ---
ISBN: 9030958863 9789030958864 Year: 1995 Publisher: Leuven Wolters

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is door uitgever en auteurs bedoeld als 'opvolger' van het bekende standaardwerk Beknopte Didaxologie. De ontwikkeling van de wetenschappelijke inzichten zoals die zich sinds Beknopte Didaxologie heeft voltrokken, betreft zowel de kant van het onderwijzen als de kant van het leren. Wat het onderwijzen betreft, zijn er toenemende twijfels over de waarde van allerlei prescriptieve didactische modellen die in het verleden centraal stonden. Met name het onderzoek naar cognities van ervaren docenten heeft voeding gegeven aan deze twijfels en heeft de aandacht gevestigd op andere typen kennis die het handelen kunnen sturen. Wat het leren betreft, wordt er een toenemend belang gehecht aan het kennis-constructieproces dat zich voltrekt wanneer de leerling zelf actief met de leerstof bezig is, evenals aan de manieren waarop leerlingen hun eigen leerproces kunnen beïnvloeden.

Keywords

Lerarenopleiding --- Onderwijskunde. --- Onderwijsvernieuwing. --- Pedagogie. --- Algemeen. --- evaluatie (onderwijs) --- education --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- waarneming --- onderwijs --- kwaliteitscontrole --- Didactic strategies --- perception --- psychology --- didactiek --- psychologie --- 371.01 --- #GROL:SEMI-371.01 --- #GSDBP --- #PBIB:2000.2 --- #PBIB:2001.1 --- #PEDA *1 --- #PEDA *1.3 --- Academic collection --- #KVHB:Didactiek --- 000.1 --- 371.31 --- onderwijskunde --- 450.4 --- 37 --- Computerondersteund onderwijs --- Curriculum --- Didactisch proces (leerproces) --- Didactische werkvormen --- Eindtermen --- Evaluatie (Beoordeling) --- Evaluatie --- IKZ-onderwijs --- Inspectie --- Integrale kwaliteitszorg --- Klas --- Kwaliteitsbewaking (audit) --- Kwaliteitszorg --- Leerkracht --- Leerlingen --- Leermiddelen --- Leerplanontwikkeling (curriculumontwikkeling) --- Leerplanontwikkeling --- Leerproces --- Leerprocessen --- Leraren --- Media --- Media-onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijskunde --- Onderwijsmedia --- Onderwijsstructuur (onderwijspolitiek, onderwijsorganisatie) --- Opleiding --- Relatie onderwijs - maatschappij --- School --- 454 ) Didactiek - algemeen --- didactische evaluatie --- didactische werkvormen --- klas --- kwaliteitsbeleid --- leerlingkenmerken --- leerprocessen --- leraren --- onderwijsbeleid --- onderwijskunde (ler) --- school --- 37.01 --- Didactiek --- Kwaliteit --- Onderwijsorganisatie --- Werkvormen --- 454 --- Didactische evaluatie --- Klasmanagement --- Leerlingkenmerken --- 371.3 --- 691 --- 371.01 Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- Algemene werken --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek --- (zie ook: ICT) --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: Onderwijsinspectie) --- (zie ook: Leerplannen) --- (zie ook: Pedagogiek) --- Pedagogie en didactiek --- Onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport


Book
Citeren en refereren : schriftelijke, mondelinge, audiovisuele en elektronische bronnen
Author:
ISBN: 9053507426 9789053507421 Year: 2006 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze handleiding licht toe waar je 'bronnen' vindt, hoe je die selecteert en hoe je ze verwerkt. Er is een verschil tussen citeren, parafraseren en samenvatten. Zorgvuldig geeft de auteur aan hoe je respectievelijk voet en eindnoten maakt of verwijzingen in de tekst zelf opneemt en hoe je een bronnenlijst samenstelt.

Keywords

Citeren. --- Refereren. --- Bibliografische referenties. --- Literatuuronderzoek. --- Voetnoten. --- schrijven --- refereren --- Science --- eindwerken schrijven --- Didactic strategies --- literatuuronderzoek --- taalvaardigheid --- schriftelijke communicatie --- bronnenstudie --- Refereren --- Bibliography --- Methodology --- Bibliographical citations --- Wetenschap --- 450.8 --- 499.5 --- audiovisuele middelen --- citeren --- computergestuurd onderwijs --- didactisch proces --- film --- informatiebronnen --- leermiddelen --- multimedia --- onderwijs --- rapporteren --- video --- Reflecteren --- Scripties --- Studievaardigheden --- communicatie --- communicatievaardigheden --- Bronvermelding --- informatieverwerking --- literatuurstudie --- Methodiek van het studeren --- Schriftelijke communicatie --- 007.2 --- informatievaardigheden --- #gsdbP --- #KVHA:Citeren; Nederlands --- #KVHA:Refereren; Nederlands --- #KVHB:Literatuuronderzoek --- 001 --- bibliografisch refereren --- scripties --- 001.81 --- Bibliografie --- Citeren --- Literatuurlijsten --- bibliotheken --- bronnen --- citeren en refereren --- hoger onderwijs --- literatuurlijsten --- rapporten --- verslagen --- Nederlands, rapporteren --- 044 --- 450.8 ) Scripties --- bibliografie --- rapporteren (gez) --- communicatie (leesbaarheid) --- cursus --- scriptie --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- 001.811 --- Bronvermeldingen --- Voetnoten --- Eindnoten --- Rapporteren --- 001.818 --- 002 --- Parafraseren --- Samenvatten --- Regels voor citeren. Bibliografische referenties --- #KVHB:Rapporteren --- #KVHB:Bibliografische referenties --- eindwerk --- 001.811 Regels voor citeren. Bibliografische referenties --- #A9311A --- Scriptie --- 810 --- taalkunde --- linguistique


Book
Jongeren aanspreken op hun leer-kracht : over de praktijk van zelfsturend leren in het onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9033441128 9789033441127 Year: 1998 Publisher: Leuven/Amersfoort Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteurs gaan ervan uit dat jongeren 'mee'krijgen start bij een aanpak die hen uitdaagt de verantwoordelijkheid voor het leren meer in eigen handen te nemen. In plaats van zelf voortdurend het voortouw te nemen, kunnen leraren er zich beter op toeleggen de lerenden aan te zetten tot zelfsturend en samenwerkend leren. Daartoe bestaan er heel wat methodieken en strategieën die zij gaandeweg in de eigen klaspraktijk kunnen inbouwen. Om duidelijk aan te geven dat deze gereedschappen in alle vakken kunnen worden ingezet, is de tekst verrijkt met en reeks concrete illustraties uit de klaspraktijk.

Keywords

Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Onderwijskunde. --- zelfstudie --- HO (hoger onderwijs) --- Teaching --- Educational psychology --- higher education --- didactiek --- Didactic strategies --- Klassenmanagement --- Orde houden ; onderwijs --- #PBIB:+110.62 --- #PBIB:1999.2 --- #A9902A --- 454 --- Klasgebeuren --- Onderwijsbeleid --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Onderwijsleergesprek --- Schoolteams --- Vlaanderen --- Zelfsturend leren --- leren --- onderwijsbeleid --- zelfsturend leren --- 371.395 --- 454.22 --- Leerling --- Leren --- Zelfstudie --- 484.21 --- Onderwijs --- klassenmanagement (ler) --- zelfstandig leren (ler) --- 371.3 --- 454.2 --- Klassebeheer --- Ordeproblemen ; onderwijs --- Relatie onderwijsgevende-leerling --- Zelfstandig leren --- 484.2 --- E100088.jpg --- leerkrachten-leerlingen --- leerpsychologie --- secundair onderwijs --- #gsdbP --- Onderwijs : Didactiek : Secundair onderwijs : Zelfstandig werk --- Didactiek; algemeen --- Onderwijsstijlen --- (zie ook: motivatie (leerling)) --- (zie ook: interactief leren) --- 371.22 --- 159.95 --- 371.1 --- 371.21 --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Studeren --- 489 --- didactisch proces --- onderwijs --- 371.32 --- Leermethoden --- Studiemotivatie (demotivatie van leerlingen, leermotivatie, schoolmotivatie) --- 454.21 ) Zelfsturend leren --- Onderwijsmethoden --- 691 --- Hoger onderwijs; algemeen --- Pedagogie en didactiek --- 484 --- kwaliteitsbewaking --- leerkracht --- management --- studentenbegeleiding --- zelfstandig leren --- Didactiek --- Relatie leraar - leerling --- Opvoeding en onderwijs --- Kinderen en jeugd --- Kinderpsychologie --- Zelfgestuurd onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Jeugd --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Emigratie --- Leermethode --- Jeugdpsychologie --- Jongere


Book
Beknopte didaxologie
Authors: --- ---
ISBN: 9001197957 9789001197957 Year: 1972 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Learning. --- Education. --- Teaching. --- #gsdbP --- Academic Training --- Educational Technics --- Educational Techniques --- Pedagogy --- Teaching Methods --- Technics, Educational --- Techniques, Educational --- Training Activities --- Training Technics --- Training Techniques --- Activities, Training --- Educational Technic --- Educational Technique --- Method, Teaching --- Methods, Teaching --- Pedagogies --- Teaching Method --- Technic, Educational --- Technic, Training --- Technics, Training --- Technique, Educational --- Technique, Training --- Techniques, Training --- Training Activity --- Training Technic --- Training Technique --- Training, Academic --- Activities, Educational --- Educational Activities --- Workshops --- Literacy Programs --- Training Programs --- Activity, Educational --- Educational Activity --- Literacy Program --- Program, Literacy --- Program, Training --- Programs, Literacy --- Programs, Training --- Training Program --- Workshop --- Students --- Memory Training --- Phenomenography --- Training, Memory --- education --- Didactics --- didactiek --- Teaching --- #GSDBP --- 37.02 --- didactisch proces (leerproces) --- Evaluation Evaluatie --- Médias Media --- 454 --- Didactique Didactiek --- Méthodes d'enseignement Onderwijsmethoden --- Enseignement Onderwijs --- Instruction --- School teaching --- Schoolteaching --- 37.02 Didactische en methodische grondbeginselen. --- Didactische en methodische grondbeginselen. --- Didactische en methodische grondbeginselen --- 37 --- Didactiek --- Academic collection --- Education --- Instructional systems --- Pedagogical content knowledge --- Training --- onderwijs en opvoeding --- Learning --- Memory Consolidation --- 37.026 --- 37.026 Didaktiek--grondbeginselen --- Didaktiek--grondbeginselen --- Research --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Vakdidactiek. --- Activity, Training --- didactiek : algemeen (ler) --- Education - Research

Listing 1 - 9 of 9
Sort by