Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Early school leaving and youth unemployment are on top of the societal and political agendas, both in Belgium and in Europe. More and more observers fear a 'lost generation' of young people who, by the combined effects of educational failure and unemployment, see their chances for a fulfilling and productive life seriously diminished. Integrating and keeping young people into education and the labour market is becoming a huge challenge and a priority for European societies. Early school leaving & youth unemployment is the result of an international call for scientific papers by the P&V Foundation, which aimed to reward articles that succeed to elucidate in a rigorous, empirical and original way the causes of and possible solutions for early school leaving and/or youth unemployment in Belgium and other OECD societies. The authors come from different disciplines, such as sociology, economy, education and labour market studies.
Labour market --- Age group sociology --- Sociology of education --- #SBIB:316.334.2A343 --- #SBIB:316.334.2A350 --- #SBIB:316.334.1O350 --- PBIB --- 451 Werkloosheid --- 742 Scholieren en studenten --- Schoolmoeheid (schooluitval) --- Drop-out --- jeugdwerkloosheid --- Schoolverlaters --- 371.212.8 --- 331.66-053.7 --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: positie van jongeren en ouderen op de arbeidsmarkt --- Arbeidssociologie: werkloosheid: algemeen --- Onderwijs en economie --- Voortijdig schoolverlaten --- Jeugdwerkloosheid --- 331.66 --- schoolverlaters --- Voortijdige schoolverlaters --- Voortijdige schoolverlaters. --- Jeugdwerkloosheid. --- Youth --- Employment --- Belgium --- European communities --- Dropouts --- European Union countries
Choose an application
PAV --- Schoolverlaters. --- Beroepsonderwijs. --- schoolverlaters --- Didactics of social education --- secundair onderwijs 3de graad --- Project algemene vakken ; leermiddelen --- 485.9 --- project algemene vakken --- schoolboeken --- 485.6 --- Project algemene vakken ; secundair onderwijs --- 486.8 --- Schoolverlaters --- didactiek secundair onderwijs - gezondheidseducatie, verkeersopvoeding, overige vakken --- Geschiedenis-Maatschappijleer --- Schoolbooks - Didactic material --- PHL-Education 13 --- handboeken secundair onderwijs --- 2e graad secundair onderwijs --- 3e graad secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- Solliciteren --- Arbeid --- Werkloosheid --- Schoolverlater --- Project algemene vakken --- Sollicitatie --- Arbeid (werken) --- Project algemene vakken ; secundair onderwijs ; leermiddelen
Choose an application
Schoolbooks - Didactic material. --- Didactics of secundary education --- Didactics of social education --- PAV (project algemene vakken) --- schoolverlaters --- #KUPV:Eekhoutcentrum --- 485.6 --- Arbeidsongeschikt --- Handboek/cursus --- Inschrijven VDAB --- Werk via internet, familie, TV enz --- arbeidsovereenkomst --- solliciteren --- werken --- werkloosheid --- 486.8 --- Schoolverlaters - pav --- PAV: handboek beroepsonderwijs --- Schoolverlaters --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- Schoolbooks - Didactic material --- BSO --- PAV --- leerboeken --- secundair onderwijs --- 485.9 --- project algemene vakken --- schoolboeken --- didactiek secundair onderwijs - gezondheidseducatie, verkeersopvoeding, overige vakken --- 2e graad secundair onderwijs --- 3e graad secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- Schoolverlater --- Project algemene vakken --- Didactics of secundary education. --- Didactics of social education. --- PAV (project algemene vakken). --- schoolverlaters.
Choose an application
Dit boek gaat in op visies inzake schoolloopbaanbegeleiding. Het vraagt aandacht voor schoolverlaters tijdens en na het secundair onderwijs en voor de overstap naar het hoger onderwijs. Het plaatst in dit verband vraagtekens bij de huidige onderwijsorganisatie. In het boek wordt een kader voor samenwerking geschetst tussen de belangrijke actoren in dit werkveld en worden talrijke praktijkaanwijzingen gegeven om die samenwerking te concretiseren.
higher education --- School management --- Teaching --- Higher education --- Pupil counseling. Pupil guidance --- SO (secundair onderwijs) --- schoolloopbaan --- HO (hoger onderwijs) --- Enseignement secondaire --- Enseignement supérieur et universitaire --- Hoger en universitair onderwijs --- Middelbaar onderwijs --- #psyc:gift 1997 --- #PBIB:gift 2001 --- #PBIB:2001.3 --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Schoolloopbaan --- #KVHB:Studie- en beroepsorientering --- Academic collection --- 481 --- schoolloopbaanbegeleiding (ler) --- Beroepsprofiel --- Mogelijkheid na studies --- Studievoorlichting --- Schoolloopbaanbegeleiding --- 489.51 --- Schoolloopbaan --- Secundair onderwijs --- studiekeuze --- beroepsopleiding --- schoolverlaters --- 371.21 --- 331.6 --- 371.212.042 --- motivatie van de leerlingen - studiekeuze --- Didactic strategies --- hoger beroepsonderwijs
Choose an application
Veel leerlingen beginnen "zo hoog mogelijk" (doorgaans vertaald als "in het ASO"). Dat geeft immers "de beste" of "de meeste" mogelijkheden voor de toekomst. En bovendien: "ze kunnen nog altijd zakken als het niet goed gaat", en zo "zakken leerlingen af" naar "minder moeilijke richtingen". Leerlingen komen daardoor in een waterval terecht. Gewoonlijk gaat die waterval van ASO over TSO (soms KSO) naar BSO en verderop "zelfs" naar deeltijds onderwijs. Maar ook binnen die onderwijsvormen zijn er "hogere" en "lagere" richtingen en opties. Het is in de maatschappij trouwens niet anders: hoger gewaardeerde en lager gewaardeerde beroepen en functies. Twee watervallen als spiegels van elkaar.
Leerlingbegeleiding. --- Onderwijsmanagement. --- Pedagogie. --- Schoolleiding. --- Schoolloopbaan. --- Zorgverbreding. --- School management --- schoolbeleid --- schoolloopbaan --- leerlingenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsorganisatie --- #A0201A --- 742 Scholieren en studenten --- 37.015.31 --- 371.2 --- 430.8 --- 454.23 --- CLB-centra --- Differentiatie --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Relatie leraar-leerling --- Studiekeuze --- 450.5 --- pedagogiek (gez) --- Schoolloopbaan --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- 484.2 --- leerlingbegeleiding --- Beroeps- en studievoorlichting ; algemeen --- Didactische principes --- Gelijke onderwijskansen --- Effectieve scholen --- CLB --- Remediëring --- Middenstand --- Technisch secundair onderwijs --- Technologische opvoeding --- Opvoeding en onderwijs --- Mobiliteit --- Sociale problematiek --- Onderwijs --- Leerlingen --- Resultaten --- Voortijdige schoolverlaters --- Effectieve school --- Opvoeding --- Leerling --- Resultaat --- Vroegtijdige schoolverlater --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere --- Emigratie --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Choose an application
School dropout remains a persistent and critical issue in many school systems, so much so that it is sometimes referred to as a crisis. Populations across the globe have come to depend on success at school for establishing careers and gaining access to post-school qualifications. Yet large numbers of young people are excluded from the advantages that successful completion of school brings and as a result are subjected to consequences such as higher likelihood of unemployment, lower earnings, greater dependence on welfare and poorer physical health and well-being. Over recent decades, most western nations have stepped up their efforts to reduce drop out and raise school completion rates while maintaining high standards. How school systems have approached this, and how successful they are, varies. This book compares the various approaches by evaluating their impact on rates of dropout and completion. Case studies of national systems are used to highlight the different approaches including institutional arrangements and the various alternative secondary school programs and their outcomes. The evaluation is based on several key questions: What are the main approaches? How do they work? For whom do they work? And, how successful are they in promoting high rates of completion and equivalent outcomes for all? This book examines the nature of the dropout problem in advanced industrialized countries with the goal of developing a broader, international understanding that can feed into public policy to help improve completion rates worldwide.
Dropouts --- Comparative education. --- Education, Comparative --- Drop-outs --- Early school leavers --- School dropouts --- schoolverlaters --- Dropouts. --- School attendance. --- Dropouts -- Research. --- School improvement programs. --- Education. --- International education. --- Educational policy. --- ducation and state. --- Educational sociology. --- Higher education. --- Education and sociology. --- Sociology, Educational. --- International and Comparative Education. --- Educational Policy and Politics. --- Sociology of Education. --- Higher Education. --- Education --- History --- Students --- Youth --- Prevention. --- Research on teaching --- Sociology of education --- Education, Higher. --- College students --- Higher education --- Postsecondary education --- Universities and colleges --- International education . --- Education and state. --- Global education --- Intellectual cooperation --- Internationalism --- Education and sociology --- Social problems in education --- Society and education --- Sociology, Educational --- Sociology --- Education policy --- Educational policy --- State and education --- Social policy --- Endowment of research --- Aims and objectives --- Government policy
Choose an application
In het project (GoLeWe - Goesting in Leren en Werken werkten 7 hogescholen, 2 universitaire onderzoekscentra en 5 middelbare scholen uit de grensbrede regio Vlaanderen-Nederland samen. Het beeld dat deze projectpartners voor ogen hebben, is dat jongeren er zin in hebben om naar school te gaan en te leren. En later als ze afgestudeerd zijn: zin hebben en voldoening vinden in hun werk.Het Vlaamse woord 'goesting' drukt uit dat je zin in iets hebt vanuit je hart (je gevoel gaat er naar uit), je handen (die al gaan kriebelen) en vanuit een buikgevoel (een verlangen). Het hoofd volgt dan ook: je bent dan ook mentaal ingesteld op de dingen waarvoor je goesting hebt. Als je goesting hebt in je leren en werken, dan ben je gemotiveerd en enthousiast en zit je in je flow. Jongeren moeten hun kwaliteiten kunnen uitbouwen tot competenties die nodig zijn in de maatschappij en in het werkveld. Jongafgestudeerden moeten werk vinden dat aansluit bij hun eigen mogelijkheden, motivatie en ambities. Het boek behandelt themas omtrent de overgang naar hoger onderwijs, leren in het hoger onderwijs en samenwerking tussen hoger onderwijs en werkveld. Het inspireert onderwijsverantwoordelijken, coördinatoren, begeleiders, leraren en docenten van middelbaar en hoger onderwijs en verantwoordelijken van bedrijven en organisaties die overtuigd zijn van het belang van een nauwere samenwerking tussen onderwijs en werkveld
Arbeidsmotivatie. --- Motivatie --- Onderwijs en arbeidsmarkt. --- Onderwijs. --- leren leren --- aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt --- leerstijlen --- HO (hoger onderwijs) --- Teaching --- studiesysteem --- studiemethoden --- motiverend onderwijs --- schoolverlaters --- schoolloopbaan --- leermotivaties --- didactische werkvormen --- Higher education --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Studiekeuze --- hoger onderwijs --- motivatie --- studiekeuze --- werkplekleren --- 489.5 --- samenwerking opleiding-werkveld --- studeren --- studie --- Communicatievaardigheden --- Levenslang leren --- Overgang secundair onderwijs - hoger onderwijs --- Werkplekleren --- 489 --- Hoger onderwijs --- levenslang leren --- communicatievaardigheden --- overgang secundair onderwijs naar hoger onderwijs --- Overgangsproblematiek secundair onderwijs-hoger onderwijs --- Arbeidsmotivatie --- Motivatie ; onderwijs --- Onderwijs en arbeidsmarkt --- hoger onderwijs - studie en studieresultaten --- Hoger onderwijs; algemeen --- PXL-Central Office 2018 --- competentiegericht onderwijs --- Aansluiting secundair onderwijs - hoger onderwijs --- Samenwerking opleiding - werkveld --- Secundair onderwijs --- Overgang --- Leren leren --- Studiemethoden --- Leerlingbegeleiding --- ICT-vaardigheden --- Didactiek --- Provincie West-Vlaanderen --- Relatie onderwijs - werkveld --- Studiemethode
Choose an application
In het Belgische onderwijs, aan beide kanten van de taalgrens, groeit de bekommernis om de hardnekkige sociale ongelijkheid die in het systeem ingebakken zit: keer op keer wijzen internationale vergelijkingen op een grote kloof in vaardigheden tussen leerlingen uit sociaal sterkere en zwakkere milieus. Er is al heel wat geweten over de oorzaken van deze kwaal; het komt er nu op aan om ze met vereende krachten aan te pakken. Dit boek beschrijft een brede waaier van concrete strategieën, zowel in de klas als op school- en systeemniveau. Zestien invalshoeken worden toegelicht, elk in een apart hoofdstuk. Ze behandelen vragen zoals: Welke randvoorwaarden moeten gecreëerd worden om de ongelijke beginsituatie te compenseren? Hoe kan de segregatie in het Belgische onderwijs worden tegen gegaan? Op welke manier kunnen de ouders en de medeleerlingen sterker betrokken worden in het proces? Welke pedagogische innovaties kunnen de prestatiekloof helpen verkleinen? Op welke manier kunnen meer kinderen zich goed voelen op school? Telkens zijn de analyses aangevuld met boeiende praktijkreportages. De 16 sporen willen handvatten aanreiken om concreet aan de slag te gaan en de sociale ongelijkheid stap voor stap weg te werken
#SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O240 --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- Academic collection --- 732 Onderwijsparticipatie --- gelijke onderwijskansen (GOK) --- #KVHB:Gelijke kansen --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- #KVHB:Intercultureel onderwijs --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- GOK --- differentiatie --- gelijke onderwijskansen --- inclusief onderwijs --- intercultureel onderwijs --- 451.2 --- België --- gelijke kansenbeleid --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- 450.42 --- Brede school --- Deeltijds leren --- Democratisering --- Differentiatie --- Discriminatie --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Inclusief onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Lerarenopleiding --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Schoolverlaters --- Sociale ongelijkheid --- Verbondenheid --- basisonderwijs --- diversiteit --- ervaringsgericht onderwijs --- leerlingenbegeleiding --- lerarenopleiding --- onderwijsvernieuwing --- schoolcultuur --- schoolmoeheid --- secundair onderwijs --- sociale uitsluiting --- 454.23 --- Buitengewoon onderwijs --- Curriculum --- Deeltijds werken-onderwijs --- Diversiteit --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Gelijke onderwijskansen --- Kinderopvang --- Leerling-participatie --- Leerling-rechtspositie --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Onderwijs en sociaal milieu --- Onderwijskansen --- Onderwijssociologie --- Ouders --- Schoolkeuze --- Schoolklimaat --- Schoolmoeheid --- Schoolreglement --- Studiefinanciering --- Studiekeuze (beroepskeuze, studieadvies) --- Studiekeuze --- Taalvaardigheid --- 450.42 ) Onderwijssociologie --- gelijke onderwijskansen (ler) --- gok (ler) --- schoolklimaat --- schoolreglement --- studiekeuze --- taalvaardigheid --- Armoede --- Basisonderwijs --- Kansarmen --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- 37.014 --- 37.061 --- 371 --- 371.21 --- 376.7 --- 450.2 --- Deeltijds onderwijs --- Onderwijs : gelijke kansen --- Onderwijs en sociale ongelijkheid --- Onderwijs; Vlaanderen --- Ongelijkheden --- Rechten van de leerling --- Relatie ouder-school --- Schoolcultuur --- Uitsluiting --- Kansarme jeugd ; onderwijs --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Democratisering van, in en door onderwijs: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Didactische principes --- GOK. --- Algemeen. --- onderwijssociologie --- sociale ongelijkheid --- gelijkekansenbeleid --- Sociology of education --- School management --- Belgium --- DEELTIJDS LEREN -- 375 --- SCHOOLMOEHEID -- 375 --- Onderwijs ; België --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs ; België --- Onderwijsvoorrangsbeleid ; Vlaanderen --- departement Lerarenopleiding 09 --- Armoedebeleid --- Kansarmoede --- Onderwijs --- Achterstelling --- 371.1 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Onderwijs ; België --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs ; België
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|