Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Yamina, een doof Marokaans meisje, wil niets liever dan leren en vrij zijn. 13 +
Dutch literature --- interculturaliteit --- doofheid (themawoord fictie) --- Generatieconflict --- Marokko --- Migrantenkinderen --- C3 --- jeugdliteratuur --- Kunst en cultuur
Choose an application
Sofie kruipt gezellig onder het dekbed. Fatima logeert bij haar, en zij kan fantastisch vertellen. "Wie wil een verhaal?" vraagt Fatima met geheimzinnige stem. "Ik!" roept Sofie. "Maar geen gewoon saai verhaal. Il wil een heel bijzonder, akelig, griezelis, gruwelverhaal." "Precies! Hou dan je oren en je oren goed open!" Fatima vertelt niet alleen met haar stem, maar ook met haar handen, haar benen en haar hele gezicht. Na het verhaal kan Sofie niet in slaap komen. Plotseling hoort geschuifel en gerammel onder het raam ...
Dutch literature --- vriendschap (themawoord fictie) --- griezels (themawoord fictie) --- cultuurverschillen --- Vriendschap --- Multiculturele samenleving --- Jeugdboeken 10-12 jaar --- verhalen --- Jeugdliteratuur ; verhalend --- Jeugdliteratuur --- Makkelijk lezen --- Migrantenkinderen ; verhalen --- Migrantenkinderen --- Vriendschap ; verhalen --- 950563.jpg --- Jeugdboeken: vriendschappen
Choose an application
De Koning Boudewijnstichting zette in het voorjaar van 2001 het project 'De Brug' in de startblokken, als uitdaging voor het secundair en het hoger onderwijs : breng ideeën en werkmodellen aan opdat jullie samen de instroom voor allochtone en andere maatschappelijk achtergestelde groepen in het onderwijs kunnen verhogenOpdat leerlingen en studenten zich gemotiveerd weten, met een positief zelfbeeld aan hun toekomst werkenDit boek is de neerslag van deze uitwisseling en brengt enkele pijlers in aanslag die nodig zijn om over de brug te komen
Intercultureel onderwijs. --- Migrantenkinderen --- Secundair onderwijs en hoger onderwijs --- Onderwijs. --- Aansluiting --- Migrantenkinderen. --- mentoren --- HO (hoger onderwijs) --- studiebegeleiding --- allochtonen --- allochtone jongeren --- Sociology of education --- instroom --- Higher education --- migrantenproblematiek --- #SBIB:316.334.1O240 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #A0205A --- 732 Onderwijsparticipatie --- schoolloopbaan --- allochtone kinderen, onderwijs --- onderwijskansen --- Leerlingbegeleiding ; intercultureel onderwijs --- Schoolloopbaan ; migrantenjongeren --- leraren --- opleidingen --- studentvolgsystemen --- 484.6 --- AASSAW --- hoger onderwijs --- intercultureel onderwijs --- leerlingenbegeleiding --- mentoraat --- migrantenjongeren --- 130.4 --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Mentors --- Schoolloopbaan ; migrantenkinderen --- 041999.jpg --- hoger onderwijs: allochtonen --- Democratisering van, in en door onderwijs: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- 371.21 --- 377 --- 371 --- Onderwijs --- Hoger onderwijs --- Allochtonen --- Gelijke kansen --- Intercultureel onderwijs --- Motivatie --- Gelijke onderwijskansen --- E-books --- Allochtoon --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Werkboek voor leerkrachten in het basisonderwijs om de woordenschat van leerlingen te vergroten.Drs. H.F. PeetersIn dit boek wordt (met voorbeelden, werkbladen en stappenplannen) beschreven hoe een leerkracht in het basisonderwijs de woordenschat van leerlingen kan vergroten. Er wordt veel ruimte aan besteed om de leerkracht ervan te overtuigen dat wat er nu op de basisschool aan dit onderwerp gedaan wordt, niet veel 'soeps' is en dat goed woordenschat onderwijs een hele mentale omschakeling vraagt. Dit overtuigen gebeurt onder andere door middel van een sprookje in zes afleveringen over een houthakker die een keukenprinses gaat schaken. De kinderlijke manier waarop de leerkracht wordt aangesproken in dit boek, kan veel lezers afschrikken. De informatie die gegeven wordt, is op zich juist en bruikbaar. Een groot manco is dat er niet aangesloten wordt bij het onderwijs in begrijpend lezen, met name bij strategieën waardoor de leerlingen zelf achter de betekenis van woorden kunnen komen.© NBD Biblion
didactiek --- Nederlands --- woordenschat --- basisonderwijs --- 456.1 --- 475.2 ) * NEDERLANDSE TAAL - O.N. --- 475.2 --- woordenschatdidactiek --- woordkennis --- Moedertaalonderwijs ; basisonderwijs ; didactiek --- Moedertaalonderwijs ; basisonderwijs --- Nederlandse woordenschat ; migrantenkinderen --- Taalvaardigheid ; migrantenkinderen --- 062316.jpg --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; didactiek --- didactiek algemeen - Nederlandse taal en letterkunde --- Didactics of Dutch --- taalverwerving --- Didactics of primary education --- Nederlandse woordenschat ; basisonderwijs --- Taalvaardigheid ; basisonderwijs ; didactiek --- 475.2 ) * NEDERLANDSE TAAL - O.N --- Basisonderwijs --- Taalonderwijs --- Woorden --- Woordenschat --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Didactiek van het Nederlands --- Didactiek van het lager onderwijs --- Lager onderwijs --- Didactiek --- Taalgebruik --- Woordenschatuitbreiding --- Mondelinge taalvaardigheid --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Ons onderwijs zit tussen hamer en aambeeld. Ouders uit de middenklasse zijn bang dat hun kind in een 'slechte' school terechtkomt. Kansarme en allochtone ouders ervaren de school vaak als een uitsluitingsmachine. Beide groepen hebben een acuut gebrek aan vertrouwen in het onderwijs. De feiten spreken die indruk niet tegen. Steeds meer jongeren eindigen hun schoolloopbaan zonder kwalificaties, een ramp voor de samenleving. De democratisering van het onderwijs is stilgevallen. Robert Voorhamme schetst een helder beeld van de situatie en beschrijft hoe de school van de toekomst weer voor iedereen kan werken. Het boek wordt ingeleid door kinder- en jeugdpsychiater Peter Adriaenssens. Het nawoord is van Guy Tegenbos, politiek journalist bij De Standaard en onder meer gespecialiseerd in onderwijsbeleid.
onderwijsvernieuwing --- Teaching --- onderwijs --- Belgium --- Onderwijs ; Vlaanderen --- Onderwijsvernieuwing ; Vlaanderen --- 37 --- 339.12 --- 325.14-053.2 --- 720 Onderwijs --- Onderwijs . België --- Onderwijs: democratisering --- Democratie --- Onderwijs : migranten --- Gelijke kansen --- Onderwijsbeleid --- Onderwijs . Vlaanderen --- 451.2 --- onderwijs en opvoeding --- armoede --- migrantenkinderen --- Onderwijs --- Vlaanderen --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsfilosofie --- Provincie West-Vlaanderen --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- Onderwijs . België
Choose an application
Deze bundel wil een hulpmiddel zijn bij het ontwikkelen van een genuanceerde visie omtrent de diagnostiek bij allochtone kinderen. Hij beoogt bij te dragen tot een goede praktijk i.v.m. deze diagnostiek. De bundel omvat zowel theoretische visies als hedendaagse concrete instrumenten, werkmethoden en onderzoeksresultaten.Verkorte inhoud:Deel 1: Topics: een exploratieTopic 1: Beliefs en wetenschap Topic 2: Cultuurvrij of niet Topic 3: Intelligentiestructuur Topic 4: De selectieproblematiek en het biasprobleem Topic 5: Bias Topic 6: Dove allochtonen versus dove autochtonen: een vergelijking Topic 7: Hoe allochtoon is een allochtoon Topic 8: De sociaal-economische status: het echte allochtonenprobleem? Topic 9: Rol van de verblijfsduur Topic 10: Intelligentietest versus leertest: een straatje zonder einde? Topic 11: Gelijk en toch zo anders Topic 12: Het wandelende IQ Topic 13: Intelligentie, een waardeoordeel? Topic 14: Het geoptimaliseerd IQ (GO-IQ) Topic 15: Tien vuistregels voor de diagnostiek bij allochtonenDeel 2: Diagnostiek bij allochtonen, toepassingen2.1 Individuele algemene intelligentietests-Evaluatieschema van de Wechslertests in functie van hun linguïstische vereisten en culturele lading-Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence-Revised WPPSI-R-Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence-Revised WPPSI-III-NL-Wechsler Intelligence Scale for Children - III WISC-III-Wechsler Adult Intelligence Scale - III WAIS-III-Wechsler Non Verbal-NL WNV - NL-Snijders-Oomen Niet-Verbale Intelligentietest-Revsie SON-R 2,1/2-7-Snijders-Oomen Niet-Verbale Intelligentietest-Revsie SON-R 5,1/2-17-Kaufmann Intelligentietest voor Adolescenten en Volwassenen KAIT 2.2 Collectieve intelligentietests-Raven's Progressive Matrices-Cognitieve vaardigheidstest COVAAR-Test Cognitieve Vaardigheden TCV-6Deel 3: Aanvullende teksten-Longitudinaal onderzoek in het basisonderwijs. Intelligentiemeting (schooljaar 2005-2006)-En dan toch maar een intelligentietest? Een discussietekst bij het thema "Intelligentieonderzoek bij allochtone kinderen"Deel 4: Bijlagen-Bibliografie-Besproken tests
Cognitive psychology --- Pupil counseling. Pupil guidance --- CLB --- Kinderen --- Allochtonen --- Migrantenkinderen --- Diagnostiek --- Testen --- Intelligentie --- Cognitieve ontwikkeling --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- #KVHB:Allochtonen --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- Cultuurverschillen --- Intelligentietests --- Kind --- Allochtoon --- Migrantenkind --- Diagnose --- Test --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autochtoon --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Het boek vertrekt van de diepe kloof tussen de prestaties van autochtone en allochtone kinderen in het Vlaamse onderwijs. Specialisten uit verschillende vakgebieden belichten telkens een ander aspect van de problematiek (taalverschillen, sociaaleconomische factoren, de thuisopvoeding enz.), zodat je een goed idee krijgt van de huidige stand van zaken in het wetenschappelijk onderzoek. Als afsluiting formuleren de auteurs 3 aanbevelingen waarin ze denksporen volgen die niet echt goed in de markt liggen, nl. die van het comprehensief onderwijs, de oprichting van concentratiescholen en het meertalig onderwijs. Dat deze drie voorstellen het overdenken waard zijn, wordt aangetoond met internationale onderzoeksuitslagen. Het boek bevat een aantal tabellen met cijfermateriaal en een indrukwekkende bibliografie
Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- sociologie --- allochtone jongeren --- onderwijs --- Sociology of education --- minderheden --- Sociology of minorities --- multiculturele samenleving --- Social policy and particular groups --- Flanders --- Intercultureel onderwijs ; Vlaanderen --- 734 Multicultureel onderwijs --- 376.68 --- 376.68-053.2 --- 325.14 --- allochtonen --- 668.4 Migrantenjongeren --- Academic collection --- 186.7 Geweld en mishandeling --- 450.42 --- Allochtone leerlingen --- Gelijke kansen --- Immigratiesamenleving --- Vlaanderen --- sociale ongelijkheid --- S2006763.JPG --- onderwijs voor migranten --- onderwijs voor migrantenkinderen --- immigratie --- 301.17 --- 325 --- 371 --- 450.9 --- 454.6 --- Allochtone kinderen --- Democratisering van het onderwijs --- Etnische minderheden --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Hoger onderwijs --- Lager onderwijs --- Migratie --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijsbeleid --- Secundair onderwijs --- Tweede taal --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Onderwijs --- Overige onderwerpen --- Intercultureel onderwijs --- departement Algemeen 09 --- Gelijke onderwijskansen --- Allochtonen --- Multiculturele samenleving --- Diversiteit --- Uitsluiting --- Participatie --- Multiculturaliteit --- Allochtoon --- Nederland --- Kust --- Autochtoon --- Multiculturalisme --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Migration. Refugees --- Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Didactics of primary education --- migranten --- leesgedrag --- Children of immigrants --- Turks --- Moroccans --- Italians --- Books and reading --- Migrantenkinderen --- Onderwijs. --- 475.26 --- 475.26 ) * LEZEN --- taal : migranten (ler) --- 433.7 --- migrantenkinderen --- Vlaanderen --- Allochtonen --- Leesgedrag --- migranten: onderwijs --- Onderwijs: migranten --- allochtonen --- België --- Italianen --- leesopvoeding --- Marokkanen --- Turken --- Academic collection --- Achtergrondinformatie --- Nederlands --- #A9505A --- Turkish people --- Ethnology --- Turkic peoples --- First generation children --- Immigrants' children --- Second generation children --- Immigrants --- Leesopvoeding --- leesopvoeding, leesgewoonten, invloed van lezen en van boeken op kinderen --- #BSCH: vak: wiskunde (algebra, meetkunde) --- 51 <07> --- 51 <07> Mathematics--Cursussen. Instructies. Onderwijs --- Mathematics--Cursussen. Instructies. Onderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Didactics of mathematics --- allochtone jongeren --- lezen --- migratie --- vluchtelingen --- taal --- onderwijs --- Children of immigrants - Books and reading - Belgium - Flanders. --- Turks - Books and reading - Belgium - Flanders. --- Moroccans - Books and reading - Belgium - Flanders. --- Italians - Books and reading - Belgium - Flanders. --- Lezen --- Immigratie
Choose an application
Didactische handleiding voor de uitbreiding van de woordenschat van meertalige kinderen.Dr. Theo HoogbergenGrondige handleiding, bestemd voor leraren in het basis- en voortgezet onderwijs bij hun leeropdracht de woordenschat van meertalige kinderen uit te breiden. De woordenschat blijkt een sleutelpositie in te nemen in het leven en het leren van allochtone kinderen, maar ook van hen met een armoedig taalidioom. Onderwijs in welk vak ook kan pas vruchtbaar verlopen, als leerlingen over een uitgebreide woordenschat beschikken. Uit allerlei onderzoek blijkt dat vierjarigen over zo'n 2.000 à 3.000 woorden beschikken, maar vijftienjarigen al over 15.000. Nederlandse kinderen leren dus meer dan duizend nieuwe woorden per jaar. Leraren moeten eerst precies weten hoe een en ander werkt. Deze handreiking werkt aan verdieping, geeft oefenstof en tal van voorbeelden, ook uit vreemde talen. Het onderwijs in de uitbreiding van de woordenschat moet systematischer verlopen en vooral ook stap voor stap. Daarom moeten leraren goed op de hoogte zijn van de vele obstakels, waarvoor meertalige kinderen en zeker allochtonen staan. Het boek heeft twee delen, onderverdeeld in veertien overzichtelijke paragraafjes, bevat vier bijlagen en een uitgebreide literatuurlijst. De derde druk bewijst de waarde van het boek.© NBD Biblion
Didactics of secundary education --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- woordenschat --- taalonderwijs --- Nederlands voor anderstaligen --- 475.2 --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Lezen --- Nederlands --- Taalopvoeding --- Woorden --- Woordenschat --- Moedertaalonderwijs ; basisonderwijs --- Nederlandse woordenschat ; basisonderwijs --- Nederlandse woordenschat ; migrantenkinderen --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- 454.6 --- 456.1 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Intercultureel onderwijs --- Taal --- Taalonderwijs --- Nederlandse taal en letterkunde --- 071320.jpg --- Woordenschat: didactiek --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Woordenschatuitbreiding --- Woordenschatverwerving --- Mondelinge taalvaardigheid
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|