Narrow your search

Library

UAntwerpen (23)

Odisee (19)

UCLL (19)

KBR (18)

Arteveldehogeschool (16)

KU Leuven (15)

AP (14)

Hogeschool Gent (14)

Vlaams Parlement (13)

DocAtlas (12)

More...

Resource type

book (23)


Language

Dutch (21)

Undetermined (2)


Year
From To Submit

2019 (1)

2012 (2)

2010 (1)

2009 (2)

2006 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 23 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Kind in twee culturen : jonge Marokkaanse en Turkse kinderen in Nederland
Author:
ISBN: 9036801818 Year: 1990 Publisher: Deventer Van Loghum Slaterus


Book
De dove van Bouassam
Author:
ISBN: 9060913809 Year: 1996 Volume: *15 Publisher: Antwerpen Standaard Uitgeverij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Yamina, een doof Marokaans meisje, wil niets liever dan leren en vrij zijn. 13 +


Book
Sofie en Fatima
Authors: ---
ISBN: 9065655727 Year: 1993 Volume: vol *12 Publisher: Leuven Davidsfonds/Infodok

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sofie kruipt gezellig onder het dekbed. Fatima logeert bij haar, en zij kan fantastisch vertellen. "Wie wil een verhaal?" vraagt Fatima met geheimzinnige stem. "Ik!" roept Sofie. "Maar geen gewoon saai verhaal. Il wil een heel bijzonder, akelig, griezelis, gruwelverhaal." "Precies! Hou dan je oren en je oren goed open!" Fatima vertelt niet alleen met haar stem, maar ook met haar handen, haar benen en haar hele gezicht. Na het verhaal kan Sofie niet in slaap komen. Plotseling hoort geschuifel en gerammel onder het raam ...


Book
Uitdagen & motiveren : pijlers voor bruggen naar een betere doorstroming in het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 905130384X Year: 2001 Publisher: Brussel Koning Boudewijnstichting

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Koning Boudewijnstichting zette in het voorjaar van 2001 het project 'De Brug' in de startblokken, als uitdaging voor het secundair en het hoger onderwijs : breng ideeën en werkmodellen aan opdat jullie samen de instroom voor allochtone en andere maatschappelijk achtergestelde groepen in het onderwijs kunnen verhogenOpdat leerlingen en studenten zich gemotiveerd weten, met een positief zelfbeeld aan hun toekomst werkenDit boek is de neerslag van deze uitwisseling en brengt enkele pijlers in aanslag die nodig zijn om over de brug te komen


Book
Met woorden in de weer
Authors: ---
ISBN: 9062832563 9789062832569 Year: 2001 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Werkboek voor leerkrachten in het basisonderwijs om de woordenschat van leerlingen te vergroten.Drs. H.F. PeetersIn dit boek wordt (met voorbeelden, werkbladen en stappenplannen) beschreven hoe een leerkracht in het basisonderwijs de woordenschat van leerlingen kan vergroten. Er wordt veel ruimte aan besteed om de leerkracht ervan te overtuigen dat wat er nu op de basisschool aan dit onderwerp gedaan wordt, niet veel 'soeps' is en dat goed woordenschat onderwijs een hele mentale omschakeling vraagt. Dit overtuigen gebeurt onder andere door middel van een sprookje in zes afleveringen over een houthakker die een keukenprinses gaat schaken. De kinderlijke manier waarop de leerkracht wordt aangesproken in dit boek, kan veel lezers afschrikken. De informatie die gegeven wordt, is op zich juist en bruikbaar. Een groot manco is dat er niet aangesloten wordt bij het onderwijs in begrijpend lezen, met name bij strategieën waardoor de leerlingen zelf achter de betekenis van woorden kunnen komen.© NBD Biblion


Book
De school is van iedereen : hoe onderwijs anders kan werken
Authors: --- ---
ISBN: 9789085423928 Year: 2012 Publisher: Antwerpen De Bezige Bij Antwerpen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ons onderwijs zit tussen hamer en aambeeld. Ouders uit de middenklasse zijn bang dat hun kind in een 'slechte' school terechtkomt. Kansarme en allochtone ouders ervaren de school vaak als een uitsluitingsmachine. Beide groepen hebben een acuut gebrek aan vertrouwen in het onderwijs. De feiten spreken die indruk niet tegen. Steeds meer jongeren eindigen hun schoolloopbaan zonder kwalificaties, een ramp voor de samenleving. De democratisering van het onderwijs is stilgevallen. Robert Voorhamme schetst een helder beeld van de situatie en beschrijft hoe de school van de toekomst weer voor iedereen kan werken. Het boek wordt ingeleid door kinder- en jeugdpsychiater Peter Adriaenssens. Het nawoord is van Guy Tegenbos, politiek journalist bij De Standaard en onder meer gespecialiseerd in onderwijsbeleid.


Book
Diagnostiek bij allochtonen : schoolpsychologisch onderzoek met psychodiagnostische tests voor intelligentie en cognitieve vaardigheden
Authors: ---
ISBN: 9789078331827 Year: 2010 Publisher: Brussel VCLB Service

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze bundel wil een hulpmiddel zijn bij het ontwikkelen van een genuanceerde visie omtrent de diagnostiek bij allochtone kinderen. Hij beoogt bij te dragen tot een goede praktijk i.v.m. deze diagnostiek. De bundel omvat zowel theoretische visies als hedendaagse concrete instrumenten, werkmethoden en onderzoeksresultaten.Verkorte inhoud:Deel 1: Topics: een exploratieTopic 1: Beliefs en wetenschap Topic 2: Cultuurvrij of niet Topic 3: Intelligentiestructuur Topic 4: De selectieproblematiek en het biasprobleem Topic 5: Bias Topic 6: Dove allochtonen versus dove autochtonen: een vergelijking Topic 7: Hoe allochtoon is een allochtoon Topic 8: De sociaal-economische status: het echte allochtonenprobleem? Topic 9: Rol van de verblijfsduur Topic 10: Intelligentietest versus leertest: een straatje zonder einde? Topic 11: Gelijk en toch zo anders Topic 12: Het wandelende IQ Topic 13: Intelligentie, een waardeoordeel? Topic 14: Het geoptimaliseerd IQ (GO-IQ) Topic 15: Tien vuistregels voor de diagnostiek bij allochtonenDeel 2: Diagnostiek bij allochtonen, toepassingen2.1 Individuele algemene intelligentietests-Evaluatieschema van de Wechslertests in functie van hun linguïstische vereisten en culturele lading-Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence-Revised WPPSI-R-Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence-Revised WPPSI-III-NL-Wechsler Intelligence Scale for Children - III WISC-III-Wechsler Adult Intelligence Scale - III WAIS-III-Wechsler Non Verbal-NL WNV - NL-Snijders-Oomen Niet-Verbale Intelligentietest-Revsie SON-R 2,1/2-7-Snijders-Oomen Niet-Verbale Intelligentietest-Revsie SON-R 5,1/2-17-Kaufmann Intelligentietest voor Adolescenten en Volwassenen KAIT 2.2 Collectieve intelligentietests-Raven's Progressive Matrices-Cognitieve vaardigheidstest COVAAR-Test Cognitieve Vaardigheden TCV-6Deel 3: Aanvullende teksten-Longitudinaal onderzoek in het basisonderwijs. Intelligentiemeting (schooljaar 2005-2006)-En dan toch maar een intelligentietest? Een discussietekst bij het thema "Intelligentieonderzoek bij allochtone kinderen"Deel 4: Bijlagen-Bibliografie-Besproken tests


Book
Onderwijs onderweg in de immigratiesamenleving
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9038209991 9789038209999 Year: 2006 Publisher: Gent Gent Academia Press Stichting Gerrit Kreveld

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek vertrekt van de diepe kloof tussen de prestaties van autochtone en allochtone kinderen in het Vlaamse onderwijs. Specialisten uit verschillende vakgebieden belichten telkens een ander aspect van de problematiek (taalverschillen, sociaaleconomische factoren, de thuisopvoeding enz.), zodat je een goed idee krijgt van de huidige stand van zaken in het wetenschappelijk onderzoek. Als afsluiting formuleren de auteurs 3 aanbevelingen waarin ze denksporen volgen die niet echt goed in de markt liggen, nl. die van het comprehensief onderwijs, de oprichting van concentratiescholen en het meertalig onderwijs. Dat deze drie voorstellen het overdenken waard zijn, wordt aangetoond met internationale onderzoeksuitslagen. Het boek bevat een aantal tabellen met cijfermateriaal en een indrukwekkende bibliografie

Keywords

Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- sociologie --- allochtone jongeren --- onderwijs --- Sociology of education --- minderheden --- Sociology of minorities --- multiculturele samenleving --- Social policy and particular groups --- Flanders --- Intercultureel onderwijs ; Vlaanderen --- 734 Multicultureel onderwijs --- 376.68 --- 376.68-053.2 --- 325.14 --- allochtonen --- 668.4 Migrantenjongeren --- Academic collection --- 186.7 Geweld en mishandeling --- 450.42 --- Allochtone leerlingen --- Gelijke kansen --- Immigratiesamenleving --- Vlaanderen --- sociale ongelijkheid --- S2006763.JPG --- onderwijs voor migranten --- onderwijs voor migrantenkinderen --- immigratie --- 301.17 --- 325 --- 371 --- 450.9 --- 454.6 --- Allochtone kinderen --- Democratisering van het onderwijs --- Etnische minderheden --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Hoger onderwijs --- Lager onderwijs --- Migratie --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijsbeleid --- Secundair onderwijs --- Tweede taal --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Onderwijs --- Overige onderwerpen --- Intercultureel onderwijs --- departement Algemeen 09 --- Gelijke onderwijskansen --- Allochtonen --- Multiculturele samenleving --- Diversiteit --- Uitsluiting --- Participatie --- Multiculturaliteit --- Allochtoon --- Nederland --- Kust --- Autochtoon --- Multiculturalisme --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Persoon met een migratieachtergrond


Book
Hoe anders lezen migranten ? Een onderzoek naar het leesgedrag van Turkse, Marokkaanse en Italiaanse migrantenkinderen in Vlaanderen.
Authors: ---
ISBN: 9030160063 9789030160069 Year: 1994 Volume: *1 Publisher: Deurne : Plantyn,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Woorden leren, woorden onderwijzen : handreiking voor leraren in het basis- en voortgezet onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9065082719 9789065082718 Year: 1994 Publisher: Hoevelaken Christelijk Pedagogisch Centrum (CPS)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Didactische handleiding voor de uitbreiding van de woordenschat van meertalige kinderen.Dr. Theo HoogbergenGrondige handleiding, bestemd voor leraren in het basis- en voortgezet onderwijs bij hun leeropdracht de woordenschat van meertalige kinderen uit te breiden. De woordenschat blijkt een sleutelpositie in te nemen in het leven en het leren van allochtone kinderen, maar ook van hen met een armoedig taalidioom. Onderwijs in welk vak ook kan pas vruchtbaar verlopen, als leerlingen over een uitgebreide woordenschat beschikken. Uit allerlei onderzoek blijkt dat vierjarigen over zo'n 2.000 à 3.000 woorden beschikken, maar vijftienjarigen al over 15.000. Nederlandse kinderen leren dus meer dan duizend nieuwe woorden per jaar. Leraren moeten eerst precies weten hoe een en ander werkt. Deze handreiking werkt aan verdieping, geeft oefenstof en tal van voorbeelden, ook uit vreemde talen. Het onderwijs in de uitbreiding van de woordenschat moet systematischer verlopen en vooral ook stap voor stap. Daarom moeten leraren goed op de hoogte zijn van de vele obstakels, waarvoor meertalige kinderen en zeker allochtonen staan. Het boek heeft twee delen, onderverdeeld in veertien overzichtelijke paragraafjes, bevat vier bijlagen en een uitgebreide literatuurlijst. De derde druk bewijst de waarde van het boek.© NBD Biblion

Listing 1 - 10 of 23 << page
of 3
>>
Sort by