Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
40
School management --- #gsdbP --- 741 Schoolorganisatie --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- KHM --- zelfevaluatie --- onderwijs --- kwaliteitszorg --- 450.6 --- resultaten en selectie, schoolvorderingentests, examens, zittenblijven --- Schoolmanagement --- Zelfevaluatie --- Kwaliteitszorg --- Effectieve scholen --- Provincie West-Vlaanderen --- Effectieve school
Choose an application
Zijn gestandaardiseerde toetsen voor het opvolgen van leerresultaten van leerlingen en scholen wel zinvol? Er woedt daarover in ons onderwijssysteem een aanhoudende discussie. Er waren en zijn goede redenen voor terughoudendheid. Maar ondertussen onderneemt een groeiend aantal landen wél stappen in die richting. In sommige landen is het gestandaardiseerd in kaart brengen van leerresultaten en leerwinst van leerlingen al gemeengoed.De aanhoudende discussie kan begrepen worden vanuit twee ogenschijnlijk tegengestelde visies op onderwijs(kwaliteit). Aan de ene kant staat een visie die pleit voor competitie en beloning van verdiensten en prestaties. Aan de andere kant staat een visie die competitie ontmoedigt, die inzet en goede processen beloont en die aan collectieve verantwoordelijkheid de voorkeur geeft boven individuele verantwoordelijkheid. Enerzijds wordt gepleit voor een transparante meting van de prestatie van openbare diensten zoals onderwijs, terwijl anderzijds een lans gebroken wordt voor vertrouwen in onderwijsprofessionals.Dit boek wil de genoemde tegenstellingen overstijgen, voorbij de karikaturen in het denken over gestandaardiseerd toetsen. Het boek maakt duidelijk dat het loont om een (meer) systematisch zicht te krijgen op leerresultaten, leerwinst en toegevoegde waarde in het leerplichtonderwijs. Daartegenover staat dat we sommige monitoringssystemen inderdaad kritisch moeten bekijken en dat ongewenste effecten zich kunnen voordoen. De auteurs beschrijven bestaande ? buitenlandse ? monitoringssystemen met hun positieve en negatieve effecten. Zo komen ze tot concrete scenario?s om leerwinst in kaart te brengen. De wenselijkheid ervan toetsten zij bij betrokkenen in scholen, bij beleidsverantwoordelijken en bij specialisten. Daaruit blijkt dat het draagvlak voor monitoring groter is dan vermoed.
Evaluatietechnieken ; onderwijs. --- Didactic evaluation --- Education --- Research --- toetsen --- assessment --- Evaluatie --- Toetsen --- 454.4 --- 450.6 --- Resultaten en selectie --- Evaluatietechnieken --- Onderwijs --- Leerwinsten --- Leerlingvolgsystemen --- Evaluatietechniek --- Toets --- Leerwinst --- Leerlingvolgsysteem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Praten over de kwaliteit van het onderwijs is in. Maar een grondige uitdieping van het begrip blijft uit. De auteur poogtin deze leemte te voorzien door zijn benadering, die in de volgende stelling kan worden samengevat : een hoge graad van kwaliteit van onderwijs kan omschreven worden als een geslaagde integratie van vier grondbegrippen, te weten ontwikkeling, leren, opvoeding en zelfvorming, tevens vier aanspraken van kinderen en jongeren op goed onderwijs. In vier hoofdstukken behandelt hij respectievelijk ontwikkeling en ontwikkelend onderwijs, leren en lerend onderwijs, opvoeding en opvoedend onderwijs en zelfvorming en zelfvormend onderwijs.
Kwaliteitszorg --- Lerarenopleiding --- Onderwijsvisie. --- Onderwijs en opvoeding. --- Hoger onderwijs. --- Algemeen. --- kwaliteitsbewaking --- Didactics --- kwaliteitsverbetering --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- onderwijsdeskundigheid --- onderwijskwaliteit --- 371 --- 371.012 --- #gsdbP --- 450.6 --- Onderwijs --- 451.9 --- onderwijs : kwaliteit (ler) --- Onderwijs: evolutie --- Onderwijskunde --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- Resultaten en selectie --- Kwaliteitsbewaking --- Onderwijsmethoden --- Onderwijsmethode --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Educational psychology --- Didactic strategies --- groepsdynamica --- klasgroepen --- interactie --- #PEDA *1.212.3 --- #PEDA *1.212.7 --- #PEDA *1.3 --- 450.6 --- leerling-leerlinginteractie --- leraar-leerlinginteractie --- 454.9 --- leerprestaties : groepseffecten (ler) --- groepen --- studieresultaten --- leerlinggedrag --- Nederland --- groepsonderwijs --- Resultaten en selectie --- 371.21 --- 492 --- 371.3 --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactische theorieën. --- Onderwijssociologie --- Didactiek
Choose an application
Wat zijn cruciale vuistregels bij het formuleren van eenduidige en efficiënte meerkeuzevragen? Hoe kan je meerkeuzevragen opstellen die peilen naar zowel kennis, inzicht als toepassingen? Hoe kan je voorkomen dat meerkeuzevragen hints bevatten naar het juiste antwoord? Is giscorrectie altijd de beste methode om gokken bij studenten te ontmoedigen?Meer en meer lesgevers, zowel in het hoger onderwijs als in de derde graad van het secundair onderwijs, maken gebruik van meerkeuze-examens. Deze handleiding biedt mogelijkheden aan om de kwaliteit van meerkeuzevragen te controleren. Ook worden verschillende methodes om het gokken van studenten tegen te gaan, besproken. Daarnaast staat dit boek boordevol praktische tips m.b.t. inhoudelijke en vormelijke aspecten van meerkeuzevragen, met een handige checklist als toemaatje.De synergie tussen onderzoek, onderwijsbeleid en praktijk maakt van deze handleiding een interessant hulpmiddel voor alle lesgevers die aan de slag willen gaan met meerkeuzevragen in hun onderwijspraktijk, voor verantwoordelijken toetsbeleid of voor iedereen die docenten ondersteunt in hun onderwijs- of evaluatiepraktijk.
Multiple choice. --- Evaluatietechnieken --- Multiple-choice. --- Onderwijs. --- Didactic evaluation --- multiple-choice vragen --- Didactics --- evaluatie (onderwijs) --- Multiple-choice examinations --- Design and construction --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Examen --- assessment --- examens --- meerkeuzevragen --- multiple choice --- 450.6 --- multiple-choice* --- Meerkeuzevragen --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Multiple choice --- didactiek --- 371.275 --- Examen --- evaluatietechnieken --- Resultaten en selectie --- 371.3 --- Onderwijs --- Hoger onderwijs --- 3e graad secundair onderwijs --- Toetsen --- Evaluatietechniek --- Toets --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Kinderen die ondermaats presteren op school, krijgen op het einde van het schooljaar vaak het advies om hun jaar over te doen. Maar is zittenblijven wel zinvol? Leermoeilijkheden zijn immers niet de enige reden waarom leerlingen blijven zitten. Heel wat studies tonen aan dat zittenblijven niet altijd een goede remedie is, zeker niet op de lange termijn. Daarom wordt in dit boek gepleit voor scholen waarin alle leerlingen samen overgaan. Om die ononderbroken schoolloopbanen mogelijk te maken, worden er verschillende initiatieven toegelicht die het individuele leerproces van leerlingen kunnen verrijken en versnellen, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van het onderwijs.
Academic collection --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Schoolloopbaanbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- zittenblijven --- leerproblemen --- leermoeilijkheden --- schoolloopbaanbegeleiding --- 450.6 --- Zittenblijven --- Leermoeilijkheden --- Schoolloopbaanbegeleiding --- 464 --- Leerproblemen --- 120156.jpg --- Zittenblijvers --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Resultaten en selectie --- Secondary education --- Research on teaching --- aansluiting lager en secundair onderwijs --- Primary education --- Education--Research --- Motivatieproblemen --- Zorgverbreding --- Leerplicht --- Motivatieprobleem --- Flanders --- Belgium
Choose an application
Bij een collegiale visitatie bezoeken teams van leraren op een systematische en doelgerichte wijze een school en bezorgen ze hun bevindingen in een adviserend rapport aan de school. De ervaringen in het buitenland zijn bemoedigend. In dit boek vindt de lezer niet alleen het theoretisch referentiekader maar ook een volledig uitgewerkt scenario voor het verloop van een collegiale visitatie. Daarin komen twee interessante werkwijzen aan bod die los van het volledige scenario door schoolteams toegepast kunnen worden: 'shadowing' en het 'onderzoeken van leerlingenwerk'.
Lerarenopleiding --- Kwaliteitszorg. --- Onderwijs. --- Algemeen. --- zelfevaluatie --- benchmarking --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- onderwijsstrategieën --- School management --- onderwijsorganisatie --- onderwijskwaliteit --- collegiale visitatie --- kwaliteitszorg --- 450.4 --- 450.7 --- Inspectie --- Kleuteronderwijs --- Kwaliteitszorg --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- Zelfevaluatie --- lerarenopleiding --- onderwijs --- visitatie --- 450.6 --- Schoolteams --- Visitatie --- 450.49 --- Collegiale visitatie --- Onderwijs --- Schoolontwikkeling --- Lerarenopleiding : CVO --- Kwaliteitszorg ; onderwijs ; Vlaanderen --- 37.014.6 --- Onderwijskunde --- Opleiding en bijscholing --- Resultaten en selectie --- Visitaties --- Scholen --- Visitatie (Onderzoek) --- School (instelling) --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Opvoedkunde --- Onderwijssystemen
Choose an application
Van jongs af worden kinderen al geconfronteerd met cijfers op hun toetsen en rapporten. In heel wat gevallen bepalen die cijfers al vroeg hoe het met hen verder zal lopen. Cijfers en metingen hebben een grote waarde voor de toekomst van een kind. Ze zijn verleidelijk en ze maken geen compromissen. Maar, cijfers en metingen zijn geen neutrale boodschappen. Ze verhullen vaak de werkelijkheid die erachter schuilgaat. Je kunt immers vragen stellen over ‘wat’ gemeten wordt en wat niet. Ook ‘waarom’ en niet in het minst ‘hoe’ gemeten wordt. Het optimisme, dat we alles kunnen becijferen en meten, is vaak bovenmaats. En dat geldt evenzeer voor het meten van de kwaliteit van scholen en zelfs van de kwaliteit van het onderwijs in een land. In dit boek stelt de auteur indringende vragen over het omgaan met cijfers en indicatoren. Vaak worden cijfers kritiekloos naast elkaar gezet, zonder dat de achterliggende aannames zichtbaar zijn. De signalen van een opkomend technocratisch denken wijzen naar een cultus van meten en cijferen. Vanuit zijn ervaring in het vergelijken van onderwijssystemen, illustreert de auteur de uitwassen daarvan. Tegelijkertijd schetst dit boek een alternatieve visie vanuit het pedagogisch denken over cijfers, metingen en indicatoren. Het resultaat is een samenhangende, pedagogische kijk op meten in het onderwijs. Die visie heeft zowel betrekking op het evalueren van de leerlingen, als op het evalueren van scholen en van onderwijssystemen. Dit meten moet jongeren helpen om hun talenten zo goed mogelijk te ontplooien, terwijl overbodige mislukkingen worden vermeden. Op die wijze kan de opkomende cijfercultus plaats maken voor een cijfercultuur. Het boek vermijdt overbodig jargon, zodat het discussiestof levert voor een breed lezerspubliek van geïnteresseerde ouders, politici en uiteraard onderwijsmensen.
Evaluatietechnieken --- Onderwijs. --- evaluatie (onderwijs) --- prestatie-indicatoren --- Didactic evaluation --- onderwijsvormen --- pedagogische psychologie --- Research on teaching --- Education --- Belgium --- Evaluation --- Educational evaluation --- Evalueren --- Cijfers --- Meten --- Toetsen --- 450.6 --- Rapporten --- Evaluatie --- meten --- rapporten --- toetsen --- evaluatie --- cijfers --- kwaliteitszorg --- 371.26 --- #PBIB:+110.10 --- #KVHB:Evaluatie --- #KVHB:Toetsen --- 371.26 Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Resultaten en selectie --- 658.5 --- 371.21 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- PXL-Central Office 2014 --- onderwijsfilosofie --- onderwijssystemen --- Onderwijsfilosofie --- Kwaliteitszorg --- Meting --- Indicatoren --- Waarden --- Onderwijsbeleid --- Cijfer --- Meetinstrument --- Indicator (economie) --- Waarde (ethiek) --- Nederland --- Kust
Choose an application
Inhoud: Omtrent attitudes Evalueren en vormen van attitudes in een schoolcontext: - Evaluatieproces - Vormen van attitudes - Schoolcontext: voorwaarde tot slagen Concrete toepassing: attitudes op schoolniveau: - Attitudeplan op schoolniveau - Drie pijlers van attituderapport - Evaluatieproces - Kwaliteitsevaluatie - Bijkomende informatie voor leerlingen- en klasbespreking Concrete toepassing: vakoverschrijdende competenties: - Competenties - Evaluatieproces - Leerlingbesprekingen Toelichting bij de cd-rom: Demonstratiemateriaal Blanco-formulieren Tabellen en grafieken. Cognitieve vaardigheden meten lijkt een evidentie in het onderwijs. Maar opvoeden is meer dan denken en weten. Onderwijzen heeft evenveel met attitudes te maken, een veel minder evident te meten competentie. Hoe doe je dat, attitudes meten? En wat zijn eigenlijk attitudes? Het evalueren van attitudes heeft veel gelijkenissen met een zeiltocht... De stuurman en de rest van de bemanning varen samen uit. Ze gaan samen in zee Voor een verrijkende tocht. Door de zee, de wind en het specifieke van de boot wordt het een unieke ervaring. De crew hijst de zeilen om zo vlot mogelijk ter bestemming te komen. De crewleden zijn de ankerfiguren, zonder hen is er geen tocht. Zij hanteren voortdurend de zeilen en bepalen de richting en de snelheid van de vaart. Met 'alle hens aan dek' volgen ze hun koers. De crew, het lerarenteam, bepaalt welke zeilen worden gehesen in de specifieke leersitaties. De stuurman staat aan het roer, hij heeft de leiding. Naar eigen inzicht en vermogen neemt hij de touwtjes in handen. Hij bepaalt uiteindelijk of hij vaart en zo ja, waar naartoe. Hij laat zich begeleiden door een deskundige crew, want zon-der hen raakt hij niet van wal. De leerling is de stuurman. Hij heeft zijn leerproces zelf in handen. De leraren proberen het beste uit hem te halen. Met het kompas op zak starten ze hun tocht. Het kompas is het attitudeplan met de attitudedoelen die specificeren waar ze naartoe moeten en op welke Wijze dit het best gebeurt. Op zee varen nog vele andere zeilboten met dezelfde koers voor ogen. Ze kunnen elkaar 'op sleeptouw nemen', maar ook elkaar 'de wind uit de zeilen nemen'. Ook de andere leerlingen van de klas varen, elk in hun eigen boot, op dezelfde zee. Zonder wind of bij stormweer blijft de boot het best aan wal. Zo ook in de 'attitudentocht'. Zonder steun van de directie of van collega's heeft werken rond attitudes weinig zin. Te hard van stapel lopen leidt nergens toe. Een school-en vakgroepcontext waar het schip wordt klaargemaakt alvorens het te water te laten, is een voorwaarde voor een goede vaart. De degelijkheid van de boot kan van de zeiltocht een aangename, vlotte vaart maken. Zowel de stuurman als de crew voelen zich op hun best in een kwalitatief goed uitgebouwde, computergestuurde, gemakkelijk bestuurbare boot. Het evalueren van attitudes op een haalbare manier uitbouwen maakt een en ander voor de leerkracht hanteerbaar. Een systeem aanbieden waar betrouwbare, valide En transparante evaluaties centraal staan, brengt de ware leerling in beeld. Het boek bevat ook een cd-rom met demonstratiemateriaal en alle noodzakelijke formulieren.
Attitudevorming --- Evaluatietechnieken --- Onderwijs. --- Didactic evaluation --- attitude --- onderwijs --- evaluatie (onderwijs) --- Attitudevorming ; onderwijs --- Evaluatietechnieken ; secundair onderwijs --- #SBIB:316.334.1O400 --- #SBIB:316.334.1O440 --- attitudes --- evaluatie --- evaluatietechnieken --- 454.4 --- didactiek --- gedrag --- 450.6 --- 484.4 --- Attituden --- Competenties --- Evaluatie --- Onderwijs --- Rapporteren --- Vakoverschrijdende eindtermen --- secundair onderwijs --- sociale opvoeding --- Evaluatie (Beoordeling) --- Leerlingbegeleiding --- Vakoverschrijdend werken --- attitude (ler) --- evaluatie (ler) --- evaluatietechnieken (ler) --- 061737.jpg --- 061738.jpg --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Lerarenopleiding : CVO --- Attitudes --- Evalueren --- 371.26 --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Resultaten en selectie --- (zie ook: Basiscompetenties) --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Contains audio-visual material --- Didactische evaluatie --- competenties --- evaluatieproces --- Schoolrapporten --- Attitude --- Evaluatietechniek --- Schoolrapport --- Competentie --- Vakoverschrijdende eindterm --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Leraren evalueren voortdurend hun leerlingen, maar zijn ze ook kritisch voor zichzelf? Je eigen functioneren in vraag kunnen stellen en bijsturen' is één van de tien basiscompetenties die de overheid van een goede leraar verwacht. Wie kritisch is voor zichzelf, zet daarmee een proces van interne kwaliteitszorg (IKZ) op gang. Handige leidraad is de PDCA-cyclus, een verbeterspiraal in vier stappen: plan, do, check en act. Wil je zelf van ‘plan' en ‘do' naar ‘check' en ‘act'?
Kwaliteitszorg --- Leraren. --- Onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- leraren --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- School management --- onderwijskwaliteit --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- kwaliteitszorg --- lerarenopleiding --- onderwijskunde --- zelfevaluatie --- 450.4 --- 450.7 --- Leergroepen --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Reflecteren (Terugblikken) --- didactiek --- onderwijs --- 450.6 --- Hoger onderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Onderwijs --- Secundair onderwijs --- Zelfevaluatie --- 454 --- 454.4 ) Evaluatie --- onderwijs : algemeen (ler) --- Lerarenopleiding --- Zelfevaluatie ; onderwijsgevenden --- Onderwijskwaliteit --- Onderwijskunde --- Opleiding en bijscholing --- Resultaten en selectie --- Vlaanderen --- Leraren --- Professionalisering --- Competenties --- Lerarenbegeleiding --- Leraar --- Competentie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport --- Emigratie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|