Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In de lente van 2018 krijgt Ine Van Wymersch Elvire voor het eerst aan de telefoon. Elvire wil graag inzage krijgen in haar jeugdrechtbankdossier, maar ze wordt al wekenlang van het kastje naar de muur gestuurd. Gevoelig voor de urgentie die doorklinkt in haar stem, besluit Ine haar dossier op te sporen.Elvires moeder liet haar sinds de geboorte aan haar lot over. Haar pad slingerde, met verschillende uitschuivers en struikelblokken. Zelf ziet ze haar eigen drie kinderen al lang niet meer. Elvire blijkt in aanmerking te komen voor euthanasie wegens ondraaglijk psychisch lijden. De psychiaters gaven groen licht voor de euthanasie, op voorwaarde dat ze in een brief uitlegt aan haar kinderen wat haar drijft om euthanasie aan te vragen.'Nu alleen nog iemand vinden die mijn verhaal kan opschrijven', zo zegt Elvire terloops. Ze is analfabeet. De zin achtervolgt Ine wekenlang.Ze bedenkt dat zij diegene kan zijn die haar een stem kan geven. Gedurende drie dagen, aan zee, gaat ze in gesprek met Elvire. Een gesprek dat schrijnend duidelijk maakt dat waar je wieg staat onwaarschijnlijk bepalend is voor de kansen die je krijgt, vanaf het prille begin tot op het bittere einde.(https://www.standaardboekhandel.be/p/als-je-wieg-op-drijfzand-staat-9789401472807)
euthanasie --- Psychische problemen --- Euthanasie --- 179.7 --- Elvire --- Dutch literature --- Psychosociaal probleem --- Getuigenis --- Levensverhaal --- Zelfbeschikkingsrecht --- Geestelijke gezondheidszorg
Choose an application
Chirurg Sheila moet een Palestijnse vluchteling opereren met wie zij eerder een intiem gesprek voerde.
Dutch literature
---
606.323
---
Psychische problemen
---
Novellen
---
Posttraumatische stresstoornissen
---
Trauma's
---
Vluchtelingen
---
Psychosociale problemen
---
Romans
---
Trauma
---
rouwverwerking
---
roman
---
genre-thema"">
Choose an application
Mensen leven in onderlinge samenhang met elkaar in een samenleving waarin allerlei codes bestaan hoe we ons dienen te gedragen. Wanneer er spanning ontstaat tussen mensen, kan dat psychische problemen veroorzaken. Vanuit de medische optiek kan dat leiden tot een psychiatrische ziekte.De sociale psychiatrie houdt zich bezig met de wisselwerking tussen mensen en probeert deze op positieve wijze te beïnvloeden. Zij wil mensen met psychiatrische problemen ondersteunen in de wijk waar ze wonen om met gebruik van eigen mogelijkheden een zo volwaardig mogelijk maatschappelijk bestaan te leiden. Daarbij is er oog voor de buurt, maatschappelijke belang en de wisselwerking tussen cliënten en hun omgeving. De sociale psychiatrie is het antwoord vanuit de psychiatrie die niet wil medicaliseren en daarmee mensen wil ondersteunen in hun leven, in hun eigen omgeving. Met zowel oog voor het individuele als het maatschappelijke belang, omdat die nu eenmaal niet zonder elkaar kunnen.Dit boek bevat waardevolle bijdragen van auteurs die vanuit een sociale, contextuele visie proberen cliënten zo optimaal mogelijk te ondersteunen bij hun functioneren, al dan niet met psychiatrische problematiek.http://www.swpbook.com
sociale psychiatrie --- psychosen --- psychiatrische verpleegkunde --- psychiatrie --- Sociology of social care --- agressie --- gesloten afdeling --- Psychiatric nursing --- Sociale psychiatrie --- #KVHB:Psychiatrie --- #KVHB:Sociale psychiatrie --- Psychosociale problemen --- Geestelijke gezondheidszorg --- Thuiszorg --- Begeleiding --- Provincie West-Vlaanderen --- Psychosociaal probleem --- Ouderenzorg
Choose an application
Lieve Thienpont, psychiater en psychotherapeute, zoekt al vele jaren niet aflatend naar wegen om mensen met ondraaglijk en perspectiefloos lijden te helpen bij het sterven. De Euthanasiewet biedt daarbij mogelijkheden voor mensen met een psychiatrische problematiek. Vanuit een diep menselijke betrokkenheid hanteert Lieve in haar werk sleutelbegrippen als hoop, procesmatig en in verbinding. Zij laat zich daarbij met geduld en respect gidsen door de patiënt. Van onschatbare waarde zijn de getuigenissen indit boek. Veel beter dan elke theoretische beschouwing helpen zij de lezer betrokken te raken op de moeilijk te begrijpen realiteit van mensen dieondraaglijk en perspectiefloos psychisch lijden.Het is voor Lieve Thienpont van het grootste belang dat patiënten de spreekkamer verlaten met een nieuwe sprankel hoop, zij het (nog) niet op een beter leven, dan toch op een menswaardige dood&Uit een gesprek met Petra de Jong, directeur van de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE), blijkt dat hulpverleners in Nederland en België, ondanks de verschillen in wetgeving, voor dezelfde uitdagingen staan om elke wilsbekwame burger het waardig sterven te bieden waarop hij recht heeft. Zij zoeken naar antwoorden op de moeilijke vraag welke mogelijkheden er zijn voor mensen die een waardig levenseinde willen maar de grens van een nog heldere beslissingsbekwaamheid voorbij zijn.
Euthanasie. --- euthanasie --- Professional ethics. Deontology --- Psychiatric nursing --- lijden --- Euthanasie --- Stervensbegeleiding --- Verhalen --- Psychiatrie --- Psychiatrische patiënten --- Psychosociale problemen --- BPB1508 --- sterven en dood --- 603.1 --- medische ethiek --- ethiek --- psychologie --- 179.7 --- 612.67 --- medische ethiek, euthanasie --- Verhaal --- Psychiatrische patiënt --- Psychosociaal probleem
Choose an application
Het essay 'Versuch über die Krankheiten des Kopfes', dat Immanuel Kant (1724-1804) in het jaar 1764 in de Königsbergsche Gelehrte und Politische Zeitungen liet verschijnen, is een literair gezien ongewone, voor wat zijn intentie betreft merkwaardige en zeer korte tekst, die door filosofen en Kant-vertalers nog steeds op een opmerkelijke wijze wordt verwaarloosd. In dit boek wordt een Nederlandse vertaling van deze kantiaanse vingeroefening gepresenteerd met annotaties en een verhelderende commentaar. Het probeert een antwoord te geven op de vraag, of de hierin toegeleverde indeling van "geesteszwakten" ("Gebrechen des Kopfes") en "geestesstoornissen" ("Krankheiten des Kopfes") als prefiguratorisch kan worden opgevat ten aanzien van de in het begin van de 19de eeuw tot ontwikkeling gekomen psychiatrische ziekteleer en classificatie van geestesstoornissen, dan wel of dit geschrift, méér dan bij eerste aanblik lijkt, een verband heeft met Kants beroemd kritisch of transcendentaal idealisme, zoals dit in zijn drie grote Kritieken, de 'Kritik der reinen Vernunft' (1781), de 'Kritik der praktischen Vernunft' (1788) en de 'Kritik der Urteilskraft' (1790), wordt gearticuleerd. Tegelijk wordt de relatie onderzocht tussen dit werkje en een aantal andere kantiaanse teksten
Geestelijke gezondheidszorg --- Psychiatrie --- Psychosociale problemen --- Academic collection --- Psychiatry --- Kant, Immanuel --- Contributions in aesthetics --- Contributions in psychoanalysis --- Contributions in concept of the sublime --- Mental illness --- Aesthetics --- Sublime [The ] --- Psychosociaal probleem
Choose an application
De idee dat de dsm-5 een betrouwbaar diagnostisch instrument zou zijn, berust op een vertekende interpretatie van statistische gegevens. Bovendien leidt het instrument tot een enge kijk op psychische problemen. De dsm-5 houdt vast aan een strikt biomedische benadering en brengt niet in rekening hoe allerlei context- en belevingsfactoren mee vorm geven aan psychische klachten en symptomen. Vanuit de fenomenologische psychiatrie en de lacaniaanse psychoanalyse geeft de auteur aan hoe het anders kan. Daartoe stelt hij een kwalitatieve casusgerichte diagnostiek voor, die streeft naar goede reflexiviteit, betrouwbaarheid en validiteit binnen het diagnostisch proces.
Psychiatry --- psychiatrie --- psychiatrische diagnostiek --- Psychische stoornissen ; classificatie --- Psychodiagnostiek --- Psychodiagnostics --- Diagnostic and statistical manual of mental disorders --- History and criticism --- DSM --- psychodiagnostiek --- 606.3 --- Classificatie --- psychische stoornissen --- 607.51 --- kinderpsychologie --- diagnostiek --- hulpverlening --- DSM-5 --- Psychopathologie --- PXL-Healthcare 2015 --- DSM-V --- Psychische stoornissen --- 616.89 $e rubriek --- trefwoord --- Psychodiagnose --- Psychosociale problemen --- Psychoanalyse --- Psychiatrie --- Diagnostiek --- Geestelijke gezondheidszorg --- Psychosociaal probleem --- Diagnose
Choose an application
Studeren én psychische problemen hebben is een combinatie die garant staat voor een grote uitdaging. Uit ons onderzoek naar belangrijke condities voor begeleiding en ondersteuning van studenten met psychische problemen blijkt, dat studenten graag willen dat docenten, studieloopbaancoaches en studentendecanen hun de vraag stellen: ‘Wat wil jij?’Wij ontdekten dat het niet zo vanzelfsprekend is om studenten deze vraag te stellen. Het beleid van hogescholen en universiteiten gaat ervan uit, dat studentendecanen en studieloopbaancoaches vraaggericht hulp bieden, maar in de praktijk is niet duidelijk hoe dat in zijn werk kan gaan. Studenten, ook studenten met psychische problemen, willen graag zelf de regie houden over hun studie.We besteden in het boek aandacht aan de volgende onderwerpen: • Wat willen studenten met psychische problemen en op welke wijze kunnen zij hun krachtbronnen en talenten zo goed mogelijk benutten? • Welke visies zijn er op begeleiding bij psychische problemen? • Wat zijn actuele opvattingen over herstel en ervaringsdeskundigheid? • Welke psychische symptomen kunnen een rol spelen? • Welke coachingsvragen kunnen studieloopbaancoaches en docenten stellen? • Hoe moet de onderwijsorganisatie ingericht zijn om studenten met psychische problemen voor het hoger onderwijs te behouden?‘Wat wil jij?’ is bedoeld als deskundigheidsontwikkeling voor docenten, studieloopbaancoaches en studentendecanen in het hoger onderwijs. Studenten uit de doelgroep studeren aan hogescholen en universiteiten. Door gebrek aan kennis bij diegenen die hen begeleiden vallen ze vaak onnodig vroegtijdig uit of lopen studieachterstanden op.Met de recent ontwikkelde inzichten en kennis op dit gebied hopen we deze onderwijsprofessionals de ondersteuning te bieden die nodig is om deze groep studenten effectief en succesvol begeleiding te bieden.Voor rehabilitatiecoaches uit de GGz is het boek een handreiking om in een begeleidingstraject scholingsvragen mee te nemen. Als u op de hoogte wilt zijn van leren en studeren met psychische problemen is het boek een must.
Studenten --- Studeren en gezondheid. --- Studiebegeleiding --- Psychosociale hulpverlening. --- Hoger onderwijs. --- Cognitive psychology --- studiebegeleiding --- kinderen met een beperking --- studeren --- Study methods --- psychiatrische patiënten --- Higher education --- Students --- Belgium --- Study and teaching --- Students with mental disabilities --- Accompaniment --- 489.52 --- hoger onderwijs --- psychosociale problemen --- Psychosociale hulpverlening --- psychische problemen --- Psychosociale problemen --- Studiebegeleiding ; hoger onderwijs --- 364.4 --- Psychische stoornissen --- Studenten ; psychosociale hulpverlening --- hoger onderwijs - studiebegeleiding --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- 371.21 --- Geestelijke gezondheidszorg --- Provincie West-Vlaanderen --- Psychosociaal probleem --- Student
Choose an application
Hoe zitten mensen in elkaar, waarom doen ze wat ze doen, en waar ligt de grens tussen normaal en abnormaal? Dit zijn maar een paar van de onderwerpen die in deze inleiding psychologie aan de orde komen. Elk hoofdstuk van dit overzichtelijke en toegankelijke handboek concentreert zich op de kernvragen en de kernconcepten van de psychologie. Aan de hand hiervan maakt de lezer kennis met nieuwe ontwikkelingen, de klassieke studies, historische trends en de vele perspectieven op het vakgebied van de psychologie.Korte inhoud: 1 Geest, gedrag en psychologische wetenschap - 2 Biopsychologie, neurowetenschappen en de menselijke aard - 3 Leren - 4 Geheugen - 5 Denken en intelligentie - 6 Psychologische ontwikkeling - 7 Sensatie en perceptie - 8 Vormen van bewustzijn - 9 Emotie en motivatie - 10 Persoonlijkheid: theorieën van de gehele persoon - 11 Sociale psychologie - 12 Psychische stoornissen - 13 Therapieën voor psychische stoornissen - 14 Stress, gezondheid en welzijn
psychologie --- Psychology --- Psychologie --- 159.9 --- S20110573.JPG --- #KVHB:Algemene psychologie --- 411 --- bewustzijn --- biopsychologie --- denken --- emoties --- gedrag --- geheugen --- intelligentie --- leren --- motivatie --- perceptie --- persoonlijkheid --- psychische stoornissen --- psychopathologie --- sociale psychologie --- stress --- Emoties (gevoelens, haat) --- Geheugen --- Intelligentie --- Karakterkunde (persoonlijkheidspsychologie, typologie) --- Leren --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- Psychopathologie --- Sociale psychologie --- Stress --- Therapie --- Psychische stoornissen --- Emoties --- Inleidingen - hand- en leerboeken psychologie --- Gedrag --- Biopsychologie --- Bewustzijn --- Ontwikkelingspsychologie --- Waarneming --- Denken --- Motivatie --- Gezondheid --- Persoonlijkheid --- Psychosociale problemen --- Inleidingen --- Psychobiologie --- Geheugen (psychologie) --- Emotie --- Psychosociaal probleem --- Voeding --- Man --- Drank --- Volwassene
Choose an application
Mentale stoornissen zijn morele stoornissen. Deze op Freud gebaseerde stelling zal vandaag niet onmiddellijk veel bijval vinden - genetica en neurobiologie domineren immers de menswetenschappen, met dank aan de farmacie. Dat er daarvan ongeveer niks hard gemaakt kan worden hindert nauwelijks. Een beredeneerd bewijs voor deze stelling is niet zo moeilijk. Moraal en ethiek hangen grotendeels, misschien zelfs volledig, af van de omgeving. Een andere cultuur impliceert andere normen en waarden en bijgevolg een andere (ab)normaliteit. Tot nader order is het enige overtuigende gemeenschappelijke kenmerk van psychiatrisch-psychologische afwijkingen de vaststelling dat de drager ervan niet past in de heersende sociale orde. Dit heeft vergaande implicaties. In deze redenering is elke maatschappij zowel gezond- als ziekmakend en is het de taak van ethici en politici om daartussen een positieve balans te installeren. Vandaag is onze omgeving door en door neoliberaal en dit al voldoende lange tijd om vormgevende effecten te hebben op onze identiteit, onze normen en waarden. Afgaand op de statistieken is de balans overduidelijk negatief: nooit waren er zo veel stoornissen als vandaag. Die stoornissen zijn bovendien anders dan pakweg dertig jaar geleden en ze worden ook anders behandeld. In vergelijking met de klassieke psychotherapie is de huidige aanpak niet veel meer dan een disciplinering (zit stil en let op!) die perfect aansluit bij de huidige angst voor de ander. Dat ook deze angst een gevolg is van het neoliberalisme heeft als effect dat collectief protest zeer moeilijk van de grond komt. Dat zo'n protest nodig is lijdt volgens Paul Verhaeghe geen twijfel.
Maatschappijkritiek. --- Neoliberalisme. --- Sociale filosofie. --- ethiek --- psychiatrische diagnostiek --- neuropsychologie --- neoliberalisme --- ethics [philosophy] --- Social psychology --- psychodiagnostiek --- prosperity --- Community organization --- morele ontwikkeling --- welvaart --- 17 --- 301.151.58 --- 615.851 --- BPB1208 --- 651 Maatschappij. Algemeen --- 614 --- maatschappelijke gezondheidszorg --- maatschappij --- psychiatrie --- psychologie --- psychopathologie --- sociologie --- 300.5 --- maatschappijkritiek --- psychotherapie --- psychoanalyse --- Neoliberalisme --- #gsdb5 --- Maatschappijkritiek --- 304.9 --- sociale normen - anomie - vervreemding - afwijkend gedrag --- Sociale filosofie --- Conferences - Meetings --- Psychische stoornissen --- Psychosociale problemen --- Maatschappelijke veranderingen --- Geestelijke gezondheidszorg --- Libéralisme économique --- Philosophie sociale --- Neoliberalism --- Social sciences --- Philosophy --- Psychische stoornis --- Psychosociaal probleem --- Sociale verandering --- Libéralisme économique. --- Libéralisme économique.
Choose an application
De Roma hebben het haast per definitie moeilijk in de samenleving: vooroordelen en onwil staan harmonieus samenleven vaak ersntig in de weg. Enkel door het niet-aflatende engagement van heel wat mensen kan integratie slagen.Leerkrachten, schoolopbouwwerkers en directies; straathoek-, integratie- en opbouwwerkers; vrijwilligers en beroepskrachten... al meer dan 10 jaar zijn er vele tientallen basismensen aan de slag met Roma. Heel geëngageerd, heel creatief en vaak ook heel alleen. Maar ze boeken wel resultaat, zeker in de toeleiding van Romakinderen en -jongeren naar het onderwijs. Dit boek brengt samen wat aan de basis leeft. Het analyseert oorzaken en aard van de specificiteit van de Romagroepen. Het ontleedt waar de knooppunten in de integratie zitten en ontwerpt een uitweg naar een betere sociale cohesie tussen Roma en gadgé. Dankzij toetsvragen en vuistregels wordt het een eerste werkboek voor al wie zich engageert voor en met Roma... maar ook met andere minderheden, voor wie tussen de regels lezen wil
Zigeuners ; sociale welzijnszorg ; Vlaanderen. --- zigeuners --- Sociology of minorities --- onderwijs --- sociale integratie --- Social policy and particular groups --- Zigeuners --- Sociale welzijnszorg --- Vlaanderen --- Woonwagenbewoners --- Vluchtelingen --- Migrantenjongeren --- Psychosociale problemen --- Therapie --- Begeleiding --- #SBIB:316.8H22 --- #SBIB:316.8H30 --- #SBIB:316.8H16 --- 364.2 --- Roma --- Integratie --- Migranten --- Hulpverlening --- Methodiek --- S20100135.JPG --- integratie --- multiculturele samenleving --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- 301.17 --- 325 --- 362.9 --- Woonwagenbewoner --- Emigratie --- Vluchteling --- Migrantenjongere --- Psychosociaal probleem --- Roma (volk) --- Persoon met een migratieachtergrond
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|