Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De kinder- en jeugdpsychiatrie is een relatief jong vakgebied. Tot aan de tweede helft van de negentiende eeuw werd de mogelijkheid van geestesziekten bij kinderen overwegend afgewezen. In de tweede helft van deze eeuw veranderden de opvattingen, maar de separate diagnostiek en behandeling van geesteszieke kinderen bleef tot in de jaren dertig van de twintigste eeuw buiten de grote leerboeken - de termen 'pedo-psychiatrie´ en 'kinderpsychiatrie´ werden waarschijnlijk tussen 1920 en 1930 voor het eerst gebruikt - en pas in de eerste twee decennia van de twintigste eeuw openden de eerste klinieken voor psychisch gestoorde kinderen hun deuren. Hoewel het vakgebied kinder- en jeugdpsychiatrie dus een relatief korte ontstaansgeschiedenis kent, is er in de laatste drie decennia sprake van een exponentieel groeiend kennisbestand over de normale, de verstoorde en de gestoorde kinderlijke ontwikkeling. In de tot nu toe verschenen leerboeken is er altijd weinig ruimte geweest voor de invloedrijke, oudere publicaties. Deze uitgave maakt dit gemis goed door een selectie te bieden van invloedrijke publicaties die gaandeweg tot de klassiekers van de kinder- en jeugdpsychiatrie zijn gaan behoren. Elke bijdrage toont aan dat goede klinische diagnostiek ook toen reeds uitstekende beschrijvende diagnosen opleverde die tot op de dag van vandaag geldingskracht bezitten. Dit gegeven maakt de uitgave niet alleen interessant voor professionals binnen het werkveld van de kinder- en jeugdpsychiatrie, maar ook voor hen die geïnteresseerd zijn in de ontwikkeling van de concepten 'ziekte´ en 'stoornis´ in de tijd.
Psychiatry --- Educational psychology --- Kinderpsychiatrie --- Jeugdpsychiatrie --- 606.4 --- aandachtsstoornissen --- angststoornissen --- eetstoornissen --- kinderpsychiatrie --- ontwikkelingsstoornissen --- somatoforme stoornissen --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Provincie West-Vlaanderen --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Kind --- Jeugdpsychiatrie. --- Kinderpsychiatrie.
Choose an application
11884
Orthopedagogics --- Psycholinguistics --- Academic collection --- #KVHB:Taaltherapie --- #KVHB:Taalstoornissen; kinderen --- Logopedie --- Autisme --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- 464 --- Auditief gehandicapten --- Dysfasie --- Kinderen --- Taalontwikkeling --- Taalproblemen --- Taaltherapie --- Taalverwerving --- Therapie --- Visueel gehandicapten --- Orthophonie --- Pédopsychiatrie --- Kinderen met leerproblemen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Bij de meeste kinderen en jongeren verloopt de ontwikkeling zonder noemenswaardige problemen. Andere krijgen hulp vanuit het zorgsysteem van Bijzondere Jeugdbijstand of vanuit kinder- en jeugdpsychiatrie. In 2004 startte de UA het BIJPAS-project: in het project, gedragen door de diverse Jeugdwelzijnskoepels en het Overlegplatform van Vlaamse Kinder- en jeugdpsychiatrische centra werd getracht inzicht te krijgen in de behoefte aan samenwerking. Het project leverde ook een bijdrage in de ontwikkeling van een meer behoeftegerichte hulp
kinderpsychiatrie --- jeugdbescherming --- Sociology of social care --- Sociology of health --- Social policy and particular groups --- Flanders --- Residentiële jeugdzorg --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Sociologie van de gezondheid --- Sociologie van sociale dienstverlening --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Vlaanderen
Choose an application
Het boek geeft talloze gedragssuggesties waarmee zowel ouders als ook leerkrachten een basis kunnen leggen voor het versterken van het zelfvertrouwen, het zelfrespect en het zelfbeeld van hoogbegaafde kinderen. Naast de uiteenlopende onderwerpen als de herkenning van hoogbegaafdheid, motivatie en relaties met anderen, worden er ook praktische tips gegeven voor situaties waar opvoeders van hoogbegaafde kinderen dagelijks mee te maken hebben.
120014.jpg --- Hoogbegaafde kinderen --- Orthopedagogiek --- Leermoeilijkheden. --- Developmental psychology --- Pupil counseling. Pupil guidance --- #PBIB:+105.70 --- Hoogbegaafdheid --- hoogbegaafde kinderen --- intelligentie --- hoogbegaafdheid --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hoogbegaafdheid --- Hersenen --- Intelligentie --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Kindergeneeskunde --- Cerveau --- Intelligence --- Pédopsychiatrie --- Pédiatrie
Choose an application
Dit boek brengt de kennis over agressie in de jeugdzorg bij elkaar. Het eerste deel biedt een overzicht van de theorie. Alle aspecten van het ontstaan en de ontwikkeling van agressief gedrag van kinderen en jeugdigen worden behandeld. De auteurs geven eerst een overzicht en bespreken dan in drie hoofdstukken de invloed van het kind zelf, de ouders en andere opvoeders en de maatschappelijke omstandigheden. De andere hoofdstukken gaan over agressie van kinderen en jeugdigen in de dagbehandeling, de residentiële jeugdzorg en de kinder- en jeugdpsychiatrie. Naast de algemene factoren zijn ook de fysieke inrichting van het gebouw en de leefruimten, de persoon van de hulpverlener en diverse andere factoren van invloed op de kans dat een kind of jeugdige agressief gedrag gaat vertonen
Jeugdzorg. --- agressie --- hechting (psychologie) --- Psychiatry --- jeugdzorg --- Social policy and particular groups --- Residentiële jeugdzorg ; Nederland --- Geweld in de jeugdzorg --- Aggressiveness (Psychology) management --- Child welfare --- hulpverlening --- 415.3 --- 494 --- Jeugdhulpverlening --- 364.264 --- Agressie --- Jeugdzorg --- Agressie ; hulpverlening --- algemene psychologie, uitvoerende functies --- Jeugdwerk - Jeugdbeleid --- 362.7 --- PXL-Social Work 2015 --- Dagcentra --- Residentiële zorg --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Dagcentrum --- Residentiële jeugdzorg ; Nederland
Choose an application
1. ADHD en de benadering volgend de literatuur 1.1. Het begrip ADHD 1.2. Overlap en relatie met andere stoornissen 1.3. Mogelijke oorzaken van ADHD 2. De verschillende stappen bij de vaststelling van ADHD: het stellen van de diagnose 2.1. Casussen ADHD 2.2. Een mogelijk stappenplan 3. Onderwijskundige en opvoedkundige aanpak van ADHD 3.1. Inleiding 3.2. Gedragstherapie bij ADHD: een gefaseerde zorglijn 3.3. Cognitieve technieken: probleemoplossende procedures en zelfinstructietechnieken 3.4. Instrumenteel vergelijkingsprogramma van Feuerstein 3.5. Vijffasenmodel van Koning 3.6. Bieden van een goede (groeps)instructie 3.7. Sociale vaardigheidstraining 3.8. Aanleren van gestructureerd denken 3.9. Gestructureerd differentiëren 3.10. Bevorderen van zelfstandig werken 3.11. Conclusie 4. Medicatie bij ADHD 4.1. Welk probleemgedrag heeft baat bij ADHD-medicatie 4.2. Wanneer dient men ADHD-medicatie toe? 4.3. Hoe meet men het effect van ADHD-medicatie 5. Welke vormen van onderwijs zijn aangewezen voor ADHD-kinderen?
ADHD --- ADHD. --- Kinderen. --- Orthopedagogics --- Neuropathology --- orthodidactiek --- Personality development --- ADHD ; kinderen --- 670 Gezondheid --- #KVHB:ADHD --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- 464 --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- adhd (ler) --- 376.41 --- Diagnostiek --- Gedragsstoornissen --- Geneesmiddelen --- Oorzaken --- Opvoeding --- Therapie --- 606.4 --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- hyperactieve kinderen --- Pédopsychiatrie --- Kinderen met leerproblemen --- 616.2 --- Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit
Choose an application
Milde problematiek in het gezin kan, zeker als deze problematiek niet al te lang blijft bestaan, voor een kind of jeugdige gecompenseerd worden door goed functioneren op school en/of in de vrije tijd. Ook milde, liefst tijdelijke problemen op school zijn voor een kind of jeugdige overkomelijk als er goed functioneren in het gezin en/of in de vrije tijd tegenover staat. Is de problematiek van het kind of de jeugdige echter ernstiger of meer persistent, dan zal waarschijnlijk het ene milieu niet langer compenserend kunnen werken voor het andere. De auteurs hebben zich bij het schrijven van Ontwikkeling & leren geconcentreerd op die populatie kinderen en jeugdigen binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie, de jeugdzorg en het (speciaal) onderwijs bij wie deze problemen samengaan. Beargumenteerd wordt hoe belangrijk het is om een verbeterde praktijk te realiseren. Ook wordt er een uitweg geboden in de vaak gefragmenteerde uitvoeringspraktijk door middel van het gepresenteerde werkmodel, het algemeen Kader voor de behandeling en, daarbinnen, de specificatie van het schoolhandelingsplan. De auteurs benadrukken het belang van een gentegreerde, interprofessionele behandelingsplanning. Het boek richt zich op psychiaters, psychologen en orthopedagogen, zowel verbonden aan jeugdzorg, jeugd-GGZ en onderwijsinstellingen als werkzaam in particuliere praktijken die in hun werk geconfronteerd worden met kinderen en jeugdigen bij wie ernstige emotionele problemen en/of gedragsproblemen ook op school gevolgen hebben. Ook biedt het onderwijsdeskundigen die direct werken met deze kinderen en jeugdigen - remedial teachers, individueel begeleiders en leerlingbegeleiders - en werkenden op REC-scholen en scholen voor SBO een duidelijke achtergrond en kader Inhoudsopgave : 1 Samenhang tussen cognitie en ontwikkeling, intelligentie en leren 2 Cognitie en intelligentie in n theorie 3 Over de cognitief-structurele ontwikkeling en haar diagnostiek 4 Ontwikkeling en leren in n model 5 Werkmodel met diagnostische breedte 6 Diagnostiek bij leer- en gedragsproblemen op school 7 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen en schools leren en gedrag 8 Aandachtstekort-/hyperactiviteitsstoornissen en schools leren en gedrag 9 Gedragsstoornissen op school en schoolweigering 10 Internationaliserende problematiek en schools leren en gedrag 11 Psychotsiche stoornissen en schools leren en gedrag 12 Behandelen op school 13 Contexten om te leren 14 Schoolhandelingsplanning in een benhadelende context
Emotionele stoornissen --- Kinderen --- Onderwijs. --- Psychiatry --- Personality development --- Pupil counseling. Pupil guidance --- 606.4 --- aandachtsstoornissen --- cognitie --- gedragsproblemen --- gezondheidszorg --- hyperactieve kinderen --- intelligentie --- jeugdzorg --- kinderpsychiatrie --- leerproblemen --- leren --- onderwijs --- ontwikkeling kinderen --- pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- psychiatrie --- psychose --- schoolproblemen --- speciaal onderwijs --- 376 --- Cognitieve ontwikkeling --- Diagnostiek --- Gedragsstoornissen --- Intelligentie --- Leerstoornissen --- Leren --- Onderwijs --- Psychiatrie --- 031977.jpg --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingsproblemen --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Geestelijke gezondheidszorg --- Emoties --- Gedrag --- Ontwikkelingsprobleem --- Emotie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Ontwikkelingsstoornis
Choose an application
Geen kind meer : seksualiteit en verlangen - cognitieve veranderingen - aantal theorien - autonomie en verantwoordelijkheid ; Kijken naar jezelf : eigen persoonlijkheid - waarden en idealen - op zoek naar avontuur - kenmerkende problemen - van probleem naar stoornis ; Ik en de anderen : leeftijdgenoten en vrienden - ouders en thuis
Ontwikkelingspsychologie ; jongeren (12-26 jaar) --- Ontwikkelingspsychologie ; jongeren --- jeugd met problemen --- jeugdgedrag --- 040257.jpg --- Psychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Kinderen en jeugd --- ontwikkelingspsychologie --- adolescenten --- Developmental psychology --- jeugdpsychologie --- Age group sociology --- Groei --- Jongeren --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- 416.2 --- 416.25 --- aansprakelijkheid --- autonomie --- cognitieve ontwikkeling --- gezin --- gezinssituatie --- idealen --- intelligentie --- kinderpsychologie --- persoonlijkheid --- risicogedrag --- seksualiteit --- waarden --- 159.922 --- Adolescentie --- Ouders --- Persoonlijkheid --- Samenleving --- Seksualiteit --- emoties --- gedrag --- Croissance --- Jeunes --- Pédopsychiatrie --- Psychologie van afzonderlijke leeftijdsgroepen der jeugd --- Vanaf c. 13 jaar
Choose an application
Pleegzorg is volop in beweging. Het aantal pleegzorgsituaties is in Vlaanderen en Nederland in de voorbije 10 jaar meer dan verdubbeld. De aandacht voor pleegzorg vanuit het beleid, vanuit de hulpverlening en vanuit de brede maatschappelijke context is vermoedelijk nooit zo groot geweest als nu. In Vlaanderen worden o.a. projecten ondersteund om pleegzorg inhoudelijk te versterken en wordt het pleegzorglandschap hertekend.Het boek bestaat uit 2 delen. Eerst wordt een algemeen kader geschetst met o.m. aandacht voor de geschiedenis van pleegzorg in Vlaanderen, het nieuwe Vlaamse pleegzorgdecreet, de oprichting van de provinciale samenwerkingsverbanden, het juridisch kader en de indicatiestelling voor pleegzorg. Vervolgens komen de verschillende soorten pleegzorg aan bod (gezinsondersteunende pleegzorg, pleegzorg voor volwassenen met een beperking, pleegzorg voor kinderen met een beperking, pleegzorg voor kinderen uit een problematische opvoedingssituatie, psychiatrische pleegzorg) en dit telkens vanuit het oogpunt van 'instroom', 'begeleiding/pleegzorgproces' en 'uitstroom'. Er wordt specifiek aandacht besteed aan onderwerpen zoals de selectie en voorbereiding van pleegouders, de beleving van de bij pleegzorg betrokken partijen en bijzondere ondersteunings- en begeleidingsmethodieken
Pleegzorg --- Vlaanderen. --- pleegzorg --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Age group sociology --- Social policy and particular groups --- Flanders --- GEDRAGSPROBLEMEN -- 159.920 --- PLEEGKINDEREN -- 159.920 --- #SBIB:316.8H22 --- #SBIB:316.356.2H5420 --- 664.1 Gezin --- #KVHB:Pleegzorg --- 323.5 --- 364.046 --- Gezinsproblemen --- Wetgeving --- Pleeggezinnen --- Pleegkinderen --- 364.4 --- pleegkinderen --- pleegouders --- pleeggezinnen --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Gezinssociologie: gezinsbescherming (jeugdbescherming) --- Adoptief-, pleeg- en voogdijkinderen --- 362.7 --- adoptief-, pleeg- en voogdijkinderen --- Foster home care --- Flanders (Belgium) --- Child welfare --- Gehandicapte kinderen --- Gedragsproblemen --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Jeugdhulpverlening --- Orthopedagogiek --- #gsdbP --- Kind met een handicap --- Gedragsprobleem --- Pleeggezin
Choose an application
Child psychiatry --- Child Psychiatry. --- Child Psychology. --- Enfants --- Child psychiatry. --- Kinder- en jeugdpsychiatrie. --- Kinderpsychiatrie. --- Zeitschrift. --- Psychiatrie --- Health Sciences --- Pediatrics --- Children --- Pediatric psychiatry --- Psychiatry, Child --- Psychology, Infant --- Psychology, Pediatric --- Child Psychology --- Infant Psychology --- Pediatric Psychology --- Child --- Infant --- Mental disorders --- psychology --- Child mental health services --- Pediatric neurology --- Psychiatry --- Child mental health --- Child psychology --- Child psychopathology --- Psychology, Developmental --- Kinderpsychiatrie --- Zeitschrift --- Child Psychiatry --- Psychology, Child. --- Periodikum --- Zeitschriften --- Presse --- Fortlaufendes Sammelwerk --- Kind --- Psychology, Child.. --- Paediatrics --- Psychology, Child --- Child psychology. --- Psychologie. --- Psychiatrie. --- Behavior, Child --- Child behavior --- Child study --- Pediatric psychology --- Child development --- Developmental psychology --- Psychology
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|