Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Werken met managementteams : veeg alle macht onder de mat
Authors: ---
ISBN: 9789057180705 Year: 2007 Volume: *11 Publisher: Brussel Politeia


Book
Werken aan kwaliteit : Een praktische gids voor kwaliteitsmanagement in de publieke sector
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789049600532 Year: 2009 Volume: *11 Publisher: Brugge Vanden Broele

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De afgelopen jaren geraakte kwaliteitsmanagement steeds meer ingebur­gerd bij lokale, provinciale, regionale en federale over­heidsorganisaties. Zowel de vraag naar als het aanbod van kwaliteitsmodellen en -technieken is sterk gestegen.Dit boek wil een overzicht bieden van de binnen de publieke sector gangbare kwaliteitsmodellen en -tech­nieken. Wat is de achtergrond ervan? Waarom kiest een organisatie voor een bepaald instrument? Wat leert wetenschappelijk onderzoek ons over modellen en technieken? Hoe kan een organisatie er zelf mee aan de slag? Theoretische informatie wordt in elk hoofdstuk geïllustreerd met interessante getuigenissen en praktijk­ervaringen.


Book
Het ondernemingsplan en de balanced scorecard : over richting en verrichting.
Author:
ISBN: 905261394X Year: 2002 Publisher: Schoonhoven Academic service

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het handboek Het ondernemingsplan en de balanced scorecard bevat geen nieuwe management-theorie, maar is een toepassing van bestaande theorieën. Het boek is met het model van de waardeketen van Porter als raamwerk, geweven met twee rode draden. 
De eerste rode draad is de cyclus van beleid maken. Deze biedt de structuur die nodig is voor het opstellen van een ondernemingsplan. 
Daarbinnen worden hulpmiddelen aangereikt om praktisch en doelmatig zo'n plan op te stellen. De tweede rode draad is de balanced scorecard en de daarop aansluitende succesfactoren en prestatie-indicatoren. De auteur behandelt aan de hand van overzichtelijke stappenplannen de verschillende aspecten die komen kijken bij het maken van het ondernemingsplan en de bijbehorende strategische balanced scorecard. Bij elke stap wordt aangegeven wat de essentie is voor het proces, welke informatie en welke activiteiten noodzakelijk zijn.



Book
Strategisch besturen met de balanced scorecard.
Authors: --- ---
ISBN: 9062158390 Year: 2003 Volume: *10 Publisher: Antwerpen Maklu

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste concepten, technieken en organisatorische processen die bedrijven kunnen helpen bij de omschakeling naar strategie-gerichte organisaties, op basis van de balanced scorecard Het boek integreert de inzichten omtrent de conceptuele ontwikkeling van de balanced scorecard met de analyse van een aantal concrete toepassingen en effecten van werken en sturen met de BSC


Book
Performance management : van prestatiemeting naar prestatiemanagement door de toepassing van analytische intelligentie
Authors: ---
ISBN: 9789020976977 Year: 2008 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Behoefte aan een gestructureerde aanpak van kwantitatieve beleidsondersteuning ? - 2. Performance management-raamwerk - 3. Strategie - 4. Planning en budgettering - 5. Performance monitoring met behulp van de balanced scorecard - 6. Dashboards - 7. Geografische Informatie Systemen : beter GIS-sen dan missen - 8. Online analytical processing - 9. Rapportering - 10. Het vertalen van bedrijfsvraagstukken naar gegevensverwerking - 11. Data warehousing - 12. Extractie, transformatie, loading - 13. Performance management in de organisatie - 14. Naar een beter zicht op de toekomst, door een beter begrip van het heden op basis van inzichten uit het verleden


Book
Op kop met de balanced scorecard : strategie vertaald naar actie
Authors: --- ---
ISBN: 9025423035 Year: 1998 Publisher: Amsterdam Contact

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe motiveert u uw medewerkers zo dat zij de missie van het bedrijf uitvoeren? Hoe kunt u individuele, organisatorische en multidepartementale initiatieven zo op elkaar afstemmen dat u nog beter aan de wensen van uw klant tegemoet kunt komen? 
In dit boek leest u hoe u met de balanced scorecard op een evenwichtige manier de energie, de vaardigdheden en de specifieke kennis die uw medewerkers bezitten, kunt richten op lange-termijndoelstellingen. 
In Op kop met de balanced scorecard leggen de auteurs duidelijk uit hoe u dit nieuwe managementsinstrument kunt opzetten en in praktijk kunt brengen. 
Met de balanced scorecard worden vier categorieën gemeten: financiële prestaties, kennis van de klant, interne bedrijfsprocessen en innovatie en kennisontwikkeling. Uw bedrijf is vervolgens in staat te investeren op lange termijn - in klanten, in medewerkers, in productontwikkeling en in nieuwe systemen - in plaats van zich te richten op snelle resultaten op korte termijn. 
Het boek is gelardeerd met voorbeelden van bedrijven die de balanced scorecard al toepassen, zoals Sears, Roebuck and Company, Mobil Oil Corpoation en Cigna Poperty and Casualty



Book
De Balanced Scorecard in de praktijk : een leidraad voor strategische prestatiemeting
Authors: ---
ISBN: 9062156398 9789062156399 Year: 1999 Publisher: Antwerpen Maklu

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek analyseren de auteurs hoe met behulp van het BSC-concept de missie, de doelstellingen en de strategie van de onderneming vertaald kunnen worden in prestatiemaatstaven. Ze reiken ideeën en ervaringen aan om in de praktijk een betere invulling aan de BSC te kunnen geven. Er wordt vooral aandacht geschonken aan nieuwe vormen van prestatiemeting op financieel vlak en op het vlak van integrale bedrijfsprocessen.Verder komt het meten van klanten- en personeelstevredenheid en het lerend en innovatief vermogen van de onderneming expliciet aan bod. Er wordt ook aandacht besteed aan het meten van de milieuprestaties van een onderneming. Het boek is ook doorweven met voorbeelden van indicatoren en implementaties van de BSC in diverse organisaties (industrie, dienstensector en non-profit).

Keywords

Arbeids- en organisatiepsychologie --- management. --- BSC (balanced scorecard) --- bedrijfsorganisatie --- Business policy --- prestatiemetingsystemen --- 65.01 --- management --- balanced scorecard --- innovatiemanagement --- prestatiemeting --- strategisch management --- value management --- 65.01 Methods and methodology. Theory and practice of organization --- Methods and methodology. Theory and practice of organization --- (zie ook: bsc) --- #SBIB:316.334.2A552 --- #SBIB:35H202 --- #SBIB:001.HIVA --- #A9906A --- Orientation du personnel Personeelsorientatie --- Balanced scorecard Balanced scorecard --- Client Klant --- Mesure Maat --- Organisation en apprentissage Lerende organisatie --- Contrôle Controle --- Appréciation des prestations du personnel Prestatiebeoordeling --- Valeurs (personnel) Waarden (personeel) --- Management (cas concrets) Concreet management --- Comportement psychologique du personnel Psychologisch gedrag van het personeel --- 658.012.123 --- AA / International- internationaal --- 650 --- Kwaliteitszorg --- Managers --- e070345.jpg --- Partijen en strategieën in de onderneming: scientific management, tijds- een bewegingsstudies, beoordelingstechnieken, Taylorisme, kwaliteitsmanagement --- Overheidsmanagement: prestatiemanagement --- Systeemanalyse binnen het bedrijf --- Theorieën en grondbeginselen. Management --- Scorecard --- Managementtechnieken --- Prestatiemetingen --- Prestatie-indicatoren --- Kritieke succesfactoren --- Value based management --- Klantentevredenheid --- Arbeidsvreugde --- Management. --- Prestatiemeting --- Prestatie-indicator --- Kritieke succesfactor


Book
Kwaliteit in de overheid : een handboek voor kwaliteitsmanagement in de publieke sector op basis van een international comparative studie.
Authors: --- ---
ISBN: 9038204485 9789038204482 Year: 2003 Volume: *3 Publisher: Gent Academia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door de veranderende elementen in de samenleving is het kwaliteitsdebat een thema geworden binnen de publieke sector. Bijgevolg maakt kwaliteitsmanagement in vele landen deel uit van de prioriteiten op de hervormingsagenda en dit op de verschillende bestuursniveaus. Kwaliteit is echter een omvangrijk en complex begrip geworden. Doorheen dit handboek nemen de auteurs de lezer mee in de zoektocht naar een definiëring en een operationalisering van kwaliteitsmanagement in de publieke sector. Vanuit het besef van de veelheid aan methoden en technieken wordt een overzicht gepresenteerd van kwaliteitsmodellen en -technieken, geïllustreerd met talrijke voorbeelden uit de Belgische (federale, Vlaamse, lokale) en buitenlandse overheidscontext. Dit eerste luik van het boek is opgevat als een inleidend handboek inzake kwaliteitsmanagement in de publieke sector. Niet enkel in de Vlaamse en Belgische overheidscontext is kwaliteit een thema op de beleidsagenda geworden, ook in tal van andere landen is dit het geval. In een tweede luik van dit boek belichten de auteurs het kwaliteitsdenken vanuit een internationaal perspectief. Door middel van enkele case studies (Canada, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk) worden buitenlandse kwaliteitsinitiatieven systematisch beschreven en geanalyseerd, met het oog op het formuleren van lessen voor de Belgische overheid die we kunnen trekken uit het buitenland. Dit boek combineert theorie en praktijk, rekening houdend met de internationale omgeving. Het richt zich tot iedereen die binnen de publieke sector de uitdagingen voelt om te werken aan kwaliteitsmanagement.

Keywords

Public administration --- Organization theory --- Administration publique --- Management --- Overheidsbeleid --- 35.07 <493> --- 35.08 <493> --- Academic collection --- #SBIB:35H511 --- #A0309A --- 410 Overheidsdiensten en overheidsbedrijven --- 098 Bedrijfskunde --- Qualité Kwaliteitszorg --- Management public Overheidsmanagement --- Balanced scorecard Balanced scorecard --- Canada Canada --- Pays-Bas Nederland --- France Frankrijk --- Grande-Bretagne Groot-Brittanië --- management --- openbare sector --- kwaliteit --- kwaliteitskringen --- belgie --- internationaal --- kwaliteitszorg --- overheidsbeleid --- 366.4 --- VL / Flanders - Vlaams Gewest - Région Flamande --- BE / Belgium - België - Belgique --- 351.0 --- 350.0 --- 338.047 --- 650 --- Politicologie --- Openbare dienstverlening --- Bestuursorganisatie. Openbaar bestuur--België --- Ambtenarenrecht. Statuut van het openbaar ambt. Theorie van het openbaar ambt--België --- Kwaliteit van het openbaar bestuur --- secteur public --- qualite --- cercles de qualite --- belgique --- international --- bedrijfsleiding, management --- Activiteiten van het openbaar bestuur: algemeenheden. --- Organisatie van het openbaar bestuur: algemeenheden. --- Privé en openbare bedrijven. Openbare diensten. Gemengde economie. --- Theorieën en grondbeginselen. Management. --- Sciences politiques --- Service public --- Belgium --- Politics and government --- 35.08 <493> Ambtenarenrecht. Statuut van het openbaar ambt. Theorie van het openbaar ambt--België --- 35.07 <493> Bestuursorganisatie. Openbaar bestuur--België --- Politics and government. --- Activiteiten van het openbaar bestuur: algemeenheden --- Organisatie van het openbaar bestuur: algemeenheden --- Privé en openbare bedrijven. Openbare diensten. Gemengde economie --- Theorieën en grondbeginselen. Management

Listing 1 - 9 of 9
Sort by