Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
In dit boek wordt vanuit een veelheid aan gezichtspunten (26 auteurs) nagedacht over democratie en de verhouding tussen vrijheid en gelijkheid. Hoezo democratie? De spanning tussen vrijheid en gelijkheid wil zeker niet op zoek gaan naar goedkope en sloganeske antwoorden. Nadenken over democratie kan de democratie alleen maar ten goede komen. Immers, waar het denken wordt genekt, wordt ook de democratie genekt. Toch mag dit denken niet vrijblijvend zijn. Net zoals aan de grondslag van onze democratie, ligt aan de grondslag van dit denken een kritische en geëngageerde houding. Alle hier gebundelde auteurs staan voor hun zaak, wat impliceert dat hun essays niet vrijblijvend zijn. Ze nodigen de lezer uit stelling te nemen en kleur te bekennen
Democracy. --- Equality. --- Liberty. --- Political philosophy. Social philosophy --- democratie --- Democracy --- Equality --- Liberty --- 321.011 --- 321.7 --- economie --- emancipatie --- ideologie --- levensbeschouwingen --- participatie, maatschappelijke --- Civil liberty --- Emancipation --- Freedom --- Liberation --- Personal liberty --- Natural law --- Political science --- Libertarianism --- Social control --- Egalitarianism --- Inequality --- Social equality --- Social inequality --- Sociology --- Self-government --- Representative government and representation --- Republics --- 321.011 Democratie. Gelijkheid als democratisch beginsel. Representatiebegrip in politieke theorie --- 321.011 Politieke souvereiniteit. Volkssouvereiniteit. Volksvertegenwoordiging --- Democratie. Gelijkheid als democratisch beginsel. Representatiebegrip in politieke theorie --- Politieke souvereiniteit. Volkssouvereiniteit. Volksvertegenwoordiging --- 321.7 Democratie. Plurale samenleving. Pluralisme. Democratische pluraliteit--(moderne democratie politieke stelsels) --- Democratie. Plurale samenleving. Pluralisme. Democratische pluraliteit--(moderne democratie politieke stelsels) --- 32 --- 33 --- 301.17 --- 301.18 --- 2 --- Democratie --- Vrijheid --- Gelijkheid --- Kritisch denken --- Filosofie --- Media --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
Zeven verschillende levensbeschouwingen geven hun visie op enkele actuele heikele thema's. Specialisten en vertegenwoordigers van het hindoeïsme, boeddhisme, jodendom, katholicisme, protestantisme, de islam en het vrijzinnig humanisme verwoorden hun standpunt inzake de oorsprongsvraag, holebiseksualiteit en het huwelijk, abortus en euthanasie. Het vertrekpunt is hoe verdraagzaamheid kan worden bevorderd zonder de diversiteit te onderdrukken. De centrale vraag is dus: hoe kan elke levensbeschouwing tot haar recht komen en dit binnen de context van een niet-discriminerende samenleving? Dit kan pas wanneer men de loopgraven verlaat en aan de samenleving deelneemt met respect voor de anderen vanuit een oprecht erkennen en uitspreken van de eigen waarden en standpunten. Om die reden zijn de thema's zorgvuldig uitgekozen. Het zijn terecht onderwerpen waarover maatschappelijk een al dan niet verdoken discussie bestaat, maar die nooit echt in het publieke debat aan de oppervlakte komen. Deze publicatie wil daarin verandering brengen.
Ethiek en godsdienst. --- Social ethics --- Comparative religion --- Ethiek en godsdienst --- Intercultural communication --- Culture and society --- Older people --- Communication --- Social sciences --- 291.5 --- 291.5 Godsdienstwetenschap: moraal; religieuze wet; zedelijk ideaal; religieuze plichten --- Godsdienstwetenschap: moraal; religieuze wet; zedelijk ideaal; religieuze plichten --- Wereldgodsdiensten --- Humanisme --- Ethiek --- Wereldgodsdienst --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
Voor wie er nog aan twijfelde: corona heeft met één ruk de sociale ongelijkheid in het onderwijs blootgelegd. Het was geen sinecure de meest kwetsbare gezinnen te bereiken om de dreigende leerachterstand en sociale isolatie te weren. Hoopvol is dat scholen meer dan ooit de weg vonden naar welzijnsorganisaties om die outreach mee mogelijk te maken. Samen bundelden ze hun krachten om zowel het leren van de kinderen als het welzijn van gezinnen te garanderen. Daar valt veel uit te leren.HOGENT onderzocht samenwerkingen tussen onderwijs en welzijnssector die als doel hebben om kwetsbare gezinnen (op en rond de basisschool) beter te ondersteunen. De onderzoekers stelden vast dat die samenwerkingen broodnodig blijken, maar niet altijd een evidentie zijn. Deze gids wil inspireren. De auteurs verzamelden vele verhalen, reflecties en ideeën om scholen én welzijnssector nog meer samen te brengen. De lezer vindt ook een kader terug om zich te positioneren binnen onderwijs, welzijn én op de brug tussen beide. Zo wordt interprofessioneel leren, denken én handelen gestimuleerd.Bron: https://www.epo.be/nl/mammoet/4659-kan-onderwijs-zonder-welzijn-en-vice-versa-9789462672611.html
Social welfare methods --- Community organization --- School management --- samenwerkingsverbanden --- welzijnswerk --- schoolopbouwwerk --- Armoede --- Kansarmoede --- Sociale ongelijkheid --- Welzijn --- CLB --- Welzijnswerk --- Onderwijsbeleid --- Pedagogische begeleiding --- Didactic strategies --- didactische werkvormen --- Social problems --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of education --- Social policy --- Flanders --- Coronacrisis --- Onderwijs --- Kwetsbare gezinnen --- Socio-economische kwetsbaarheid --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Outreachende hulpverlening --- Hulpverlening --- Samenwerking --- Sociale welzijnszorg --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Brugfiguur --- Lokaal beleid
Choose an application
Levensbeschouwelijke vakken? Wie ligt daar nog wakker van, zou je kunnen denken. De secularisering vond al ruim ingang, toch? Het onderwijs ligt daar wakker van! Verschillende koepels zijn immers de zoektocht gestart naar de invulling en de plaats van levensbeschouwelijke vakken in het onderwijs. Terwijl het Vlaamse Gemeenschapsonderwijs (GO!) (heel recent) pleit voor één uur levensbeschouwelijke vakken per week, reageren bisschoppen dat de rooms-katholieke godsdienst een prominente plaats moet blijven krijgen in het studiecurriculum. Het debat is begonnen...Ook ouders en jongeren liggen er wakker van. Zij dienen immers een levensbeschouwelijke keuze te maken. Jongeren geven het belang aan van vakken die hun levensbeschouwelijke zoektocht ondersteunen, net in een geseculariseerde maatschappij. Over de levensbeschouwelijke vakken in het onderwijs wordt echter meestal zwart-wit gediscussieerd. Dit boek pakt het anders aan. Het wil vanuit de levensbeschouwingen zelf een antwoord bieden op de plaats en de betekenis van deze vakken in het onderwijs. Het geeft een blik op de historiek van levensbeschouwing in Vlaanderen, de verschillende doelen die levensbeschouwelijke vakken willen bereiken en het toont reacties van zowel academici als ouders. Zo kan men met kennis van zaken een onderbouwde keuze maken. (Bron: website uitgever)
Didactics of religion --- spiritualiteit --- levensbeschouwing --- 456.8 --- Levensbeschouwelijke vorming ; onderwijs ; België --- Levensbeschouwelijke vorming; onderwijs; Belgie --- PXL-Education 2020 --- onderwijs --- Vlaanderen --- levensbeschouwelijke vorming --- Filosofie --- Studie en onderwijs --- Curriculum development --- Levensbeschouwelijke vorming ; onderwijs ; België --- Didactics of secundary education
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|