Narrow your search

Library

AP (4)

Arteveldehogeschool (4)

DocAtlas (4)

KBR (4)

KU Leuven (4)

Odisee (4)

UAntwerpen (4)

UCLL (4)

Vlaams Parlement (4)

PXL (3)

More...

Resource type

book (4)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2014 (1)

2011 (1)

2005 (1)

2001 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Samenwerking tussen ouders en school
Author:
ISBN: 9044111779 9789044111774 Year: 2001 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om de school te helpen een beleids- en actieplan uit te werken, vertaalt de Raad voor het Basisonderwijs de visietekst over de samenwerking tussen ouders en school in een aantal basisvragen : krijgen de ouders informatie over wat zij van de school mogen verwachten en over wat de school van hen verwacht, worden ze betrokken bij beslissingen over schoolwerking, enz. Daarnaast somst de Raad specifieke factoren op die de samenwerking tussen ouders en school kunnen beïnvloeden en inventariseert hij inspirerende praktijkvoorbeelden. Het derde deel geeft inzicht in de actiemogelijkheden voor de ouders. De Raad gaat ervan uit dat elke ouder door zijn schoolkeuze instemt met het pedagogisch project van de school. Dat is voor de ouders het vertrekpunt om mee te werken aan het schoolbeleid of om nieuwe initiatieven te stimuleren. Van die actiemogelijkheden geeft de visietekst voorbeelden uit het concrete school- of ouderverenigingsleven. Vervolgens wordt de visie toegepast op de rol van de overheid. Als algemeen principe geldt alle overheidsactoren de school voldoende speelruimte moet gunnen voor creativiteit, deskundigheid en flexibiliteit. De Raad kent de overheid twee hoofdopdrachten toe. Ze moet de minimale rechten en plichten van alle actoren in de samenwerking tussen ouders en school waarborgen, en ze moet voorwaarden scheppen voor optimale samenwerking.


Book
Beleidsvoerend vermogen van scholen ontwikkelen : een verkenning
Author:
ISBN: 9044117688 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze probleemverkenning zoekt de Vlor met de medewerking van wetenschappers en praktijkdeskundigen wat beleidsvoerend vermogen van scholen precies inhoudt, en welke factoren de ontwikkeling ervan stimuleren of net afremmen. Welke rol spelen interne aspecten zoals schoolleiding en -bestuur, communicatie, participatie, kwaliteitszorg of deskundigheidsbevordering? En welke invloed hebben externe factoren zoals het overheidsbeleid en de controle, de opleiding en ondersteuning van schoolteams, het personeelsbeleid en de netwerking tussen scholen, op de ontwikkeling van beleidsvoerend vermogen? Dit boek bevat twaalf bijdragen van deskundigen en een synthesetekst. De synthese bundelt verschillende van hun inzichten en eindigt met concrete aanwijzingen over hoe je beleidsvoerend vermogen kan ontwikkelen.


Book
Gezin en school : de kloof voorbij, de grens gezet : een probleemverkenning van de Vlaamse Onderwijsraad
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789033485596 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door de versnelde diversiteit van onze samenleving en samenlevingsvormen is de thuissituatie voor vele kinderen en jongeren minder en minder het klassieke gezin. Nieuwsamengestelde gezinnen, eenoudergezinnen, gezinnen met een andere culturele achtergrond, ... het plaatst scholen voor een andere manier van omgaan met het thuisfront van leerlingen. Scholen moeten ook rekening houden met een complex geheel van meerdere juridische kaders, bijvoorbeeld bij een echtscheiding. Bovendien rijzen er steeds meer vragen over de opvoedende rol van de school. Niettemin blijven ouders - ondanks de grote vraag naar opvoedingsondersteuning - de eerste en belangrijkste opvoeders. De Vlaamse Onderwijsraad verkende de relatie tussen gezin en school. Al bij al zit het goed met de relatie: school en gezin delen in grote mate dezelfde zorgen en het besef groeit dat betrokkenheid van ouders verschillende vormen aanneemt

Keywords

Gezin en onderwijs. --- Ouderparticipatie --- Onderwijs. --- ouders-school relatie --- onderwijs --- Age group sociology --- gezinspedagogiek --- ouderbegeleiding --- leraren-ouders relatie --- schoolloopbaan --- Sociology of education --- pedagogiek --- gezin --- School management --- ouderparticipatie --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- opvoeding --- Flanders --- Ouderparticipatie ; onderwijs ; Vlaanderen --- Gezin en onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.356.2H1300 --- -053.2 kinderen --- -053.6 jongeren --- -058.8 gezinnen --- 371 onderwijs --- 37 --- 37.018.1 --- 392.501 --- 664.1 Gezin --- 742 Scholieren en studenten --- #KVHB:Gezin --- #KVHB:Onderwijs --- #KVHB:Onderwijssociologie --- #KVHB:Pedagogie --- onderwijskunde --- onderwijssociologie --- school en samenleving --- 450.42 --- gezinnen --- pedagogie --- Echtscheiding --- Eenoudergezinnen(Alleenstaande ouders) --- Gezin (Ouders) --- Multiculturele samenleving --- Nieuwsamengestelde gezinnen --- Opvoeding en onderwijs --- Ouders en opvoeden --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Gezin --- 450.4 --- eenoudergezinnen --- nieuwsamengestelde gezinnen --- opvoedend onderwijs --- opvoeding en onderwijs --- opvoedingsondersteuning --- relatie ouders-school --- samenlevingsvormen (ler) --- 37.06 --- Gezinsopvoeding --- Onderwijs en opvoeding --- Onderwijs --- Participatie --- Relaties --- School --- Lerarenopleiding : CVO --- Ouderparticipatie : onderwijs --- Onderwijs . Vlaanderen --- 37.064 --- 113592.jpg --- #gsdbP --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Gezin en andere sociale eenheden binnen de samenleving: overheid, school, religie --- onderwijs en opvoeding --- gezinsopvoeding - ouder kind relatie --- jonge gezinnen --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs --- Onderwijssociologie --- Onderwijskunde --- Relatie ouder - school --- Gezinnen --- Scholen --- Maatschappij --- Gezinsvormen --- Eenoudergezinnen --- Relatie school - ouder --- School (instelling) --- Gezinsvorm --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Ouderenzorg --- Nieuw samengesteld gezin --- Eenoudergezin --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport


Book
Blijven leren : de toekomst! Volwassenen stimuleren om te leren : een strategische verkenning
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789033496073 9033496070 Year: 2014 Publisher: Brussel Leuven Vlaamse Onderwijsraad Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Afgelopen decennia is er heel wat geïnvesteerd in het leren van volwassenen. Toch is Vlaanderen nog steeds geen samenleving waarin leren voor alle volwassenen een evidentie is. Vanuit de overtuiging dat vooruitgang mogelijk en noodzakelijk is, organiseerde de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) een strategische verkenning over het stimuleren van het leren van volwassenen. Daarmee wil de Vlor het debat voeden over hoe het leren van volwassenen in de komende tien jaar nog krachtiger dan voorheen kan gestimuleerd worden

Listing 1 - 4 of 4
Sort by