Narrow your search

Library

UAntwerpen (10)

UCLouvain (6)

Arteveldehogeschool (4)

DocAtlas (4)

UGent (4)

AP (3)

Hogeschool West-Vlaanderen (3)

Odisee (3)

UCLL (3)

VIVES (3)

More...

Resource type

book (10)

digital (1)


Language

Dutch (10)


Year
From To Submit

2022 (1)

2015 (1)

2010 (1)

2001 (1)

2000 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
Dictoglos : samenwerkend leren in het tweede- en vreemde-taalonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9062832156 9789062832156 Year: 2000 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dictoglos is een werkvorm voor taalonderwijs, waarbij interactie tussen taalleerders centraal staat en verschillende taalvaardigheden tegelijkertijd worden geoefend. De werkvorm is te gebruiken voor alle soorten taalonderwijs, ongeacht de doeltaal en de moedertaal, en is zowel geschikt voor hoger- als voor lageropgeleiden. In dit boek worden de gebruiksmogelijkheden en didactische voordelen van dictoglos aan de hand van praktische voorbeelden belicht.


Book
Grammatica opnieuw bekeken (over de rol en aanpak van grammatica in tweede- en vreemde-taalonderwij)
Authors: ---
ISBN: 9028066217 9789028066212 Year: 1995 Publisher: Amsterdam Meulenhoff Educatief

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De plaats van grammatica in het vreemde- en tweede-taalonderwijs staat volop ter discussie. Wanneer is het zinvol om aandacht aan grammatica te besteden en op welke manier kan dit het beste gebeuren? Grammatica opnieuw bekeken wil een bijdrage leveren tot de discussie over de rol van grammatica in het taalonderwijs. Het boek is vooral geschreven voor (aspirant)-docenten van moderne vreemde talen in het voortgezet, het hoger en het volwassenenonderwijs. Het boek bevat heel wat voorbeelden, oefenvormen en opdrachten. Sommige hebben tot doel de lezer te laten nadenken over de rol van grammatica, andere bevatten concrete suggesties voor oefenvormen die in de taallessen gebruikt kunnen worden.


Book
Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789046908358 9046908356 Year: 2022 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs biedt NT2-docenten een uitgebreid overzicht van het taalonderwijs Nederlands aan anderstaligen: van taalverwerving tot didactiek, van alfabetisering tot toetsing en van uitspraak tot woordenschat- en grammaticaonderwijs.

De eerste drie hoofdstukken gaan in algemene zin over hoe je het Nederlands als tweede taal leert en onderwijst. In de daaropvolgende hoofdstukken komen de verschillende onderdelen van taalvaardigheid aan de orde: luisteren, spreken, lezen, schrijven, uitspraak, woordenschat en grammatica. De laatste hoofdstukken zijn gewijd aan alfabetisering en toetsing. In de hoofdstukken is veel aandacht voor differentiatie, feedback en buitenschools leren. De wetenschappelijke achtergronden die in elk hoofdstuk aan bod komen worden geïllustreerd aan de hand van voorbeelden en kaderteksten. Daarnaast bevat elk hoofdstuk vragen, opdrachten en een zelftoets.

Het handboek is volledig herzien op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Er zijn twee nieuwe hoofdstukken over ‘leren leren’ en ‘uitspraak’. Binnen de didactiek is er meer aandacht voor differentiatie, feedback en buitenschools leren.


Book
Regelrecht: een serie praktische grammatica-oefeningen voor buitenlanders
Authors: ---
ISBN: 9062568475 Year: 1989 Publisher: Amsterdam VU

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Grammatikale analyse van taalontwikkelingsstoornissen
Authors: ---
Year: 1980 Publisher: Amsterdam

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Regelrecht: een serie praktische grammatica-oefeningen voor buitenlanders
Authors: ---
ISBN: 9053830758 Year: 1991 Publisher: Amsterdam VU

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Code Nederlands
Authors: ---
Year: 1991 Publisher: Amsterdam Meulenhoff Educatief

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789046902035 904690203X Year: 2010 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit docentenboek geeft een actueel en compleet overzicht van het vakgebied Nederlands als tweede taal. Het boek is geschreven voor (aankomende) NT2-docenten in de volwasseneneducatie en in het voortgezet onderwijs. Door de vele opdrachten, evaluatievragen, kernwoordenlijsten, tips voor verder lezen en kaderteksten met extra informatie is het Handboek een zeer toegankelijk en bestudeerbaar boek. De eerste twee hoofdstukken behandelen de context van het leren van een tweede taal en taalonderwijs en didactiek. In de daarop volgende hoofdstukken komen de verschillende onderdelen van taalvaardigheidsonderwijs aan de orde. Daarna volgt een hoofdstuk over toetsing en evaluatie en ten slotte worden een aantal politieke, onderwijskundige en sociale aspecten van het NT2-onderwijs in breder perspectief geplaatst.


Multi
Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789046904718 9046904717 Year: 2015 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het NT2-onderwijs is de laatste jaren enorm veranderd. Dit handboek, geschreven voor (aankomende) NT2-docenten in de volwasseneneducatie, sluit aan bij de huidige ontwikkelingen en behandelt recente theoretische inzichten. In elf hoofdstukken komen zowel tweedetaalverwerving en taaldidactiek in het algemeen aan de orde als deelgebieden: woordenschat, grammatica, alfabetisering, spreken, luisteren, lezen en schrijven. Maar ook toetsing en evaluatie en ten slotte een aantal politieke, onderwijskundige en sociale aspecten van het NT2-onderwijs. Elk hoofdstuk bevat een kernwoordenlijst en vragen om voorkennis te activeren, daarnaast opdrachten, kaderteksten met extra informatie en aan het eind een samenvatting, leeswijzer en zelftoets. Op de website is aanvullende, actuele informatie beschikbaar. In totaal hebben negen universitaire experts hieraan meegewerkt, waarbij de een meer dan de ander levendige voorbeelden, concrete adviezen en vloeiende taal gebruikt. Tweede, herziene en geactualiseerde druk, met meer praktijkvoorbeelden. Leidraad voor docenten.


Book
Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9028017828 9789028017825 Year: 2001 Publisher: Zutphen Thieme/Meulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor een groot aantal kinderen dat naar de basisschool gaat isNederlands niet hun eerste taal. Zij moeten zich die taal juist in die jaren eigen maken. Maar, het verwerven van een tweede taal vereist specifieke deskundigheid van hun leerkrachten. Dit handboek geeft inzicht in het proces van tweede-taalverwerving, in het bijzonder van het Nederlands alstweede taal. Bovendien besteden de auteurs, deskundigen op hetterrein, aandacht aan beproefde werk- en oefenvormen waarmee de leerkrachten de verwerving van het Nederlands als tweede taal kunnen stimuleren. Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs is geschrevenvoor studenten aan de lerarenopleiding basisonderwijs (pabo) en voor leerkrachten in het basisonderwijs. De tekst kan zowel in groepsverband als individueel doorgenomen worden.In de tekst zijn vragen en opdrachten opgenomen. Elk hoofdstukbevat een zelftoets en een lijst met verwijzingen waarmee de lezer meer over een bepaald onderwerp te weten kan komen.

Listing 1 - 10 of 10
Sort by