Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Dutch literature --- #GSDBL --- 830.1 --- gedichten --- mentaal gehandicapte kinderen --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen --- Poëzie --- Kind met een verstandelijke handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Duits --- België --- China --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Nederlands --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
De zorg voor mensen met een verstandelijke beperking is sterk in beweging. Steeds meer mensen met een beperking verruilen de instelling voor een plaats in de lokale gemeenschap. Daardoor worden zij uitgedaagd om een eigen netwerk uit te bouwen en te integreren in hun nieuwe leefomgeving. Tellen ze werkelijk mee als volwaardige burgers? Is er een luisterend oor voor hun verhaal? Blijft het, met alle goede bedoelingen, opnieuw bij zorgen voor hen of ontstaat er ook een leven met elkaar?Inclusief verhalend werken is bedoeld als oefenplaats, vrijplaats of tussenruimte voor maatschappelijke integratie. Het is een plek waar projectpartners zichzelf kunnen uitdrukken en wederkerige relaties aangaan. Bij inclusief verhalend werken volstaat het niet om een levensboek te maken of een biografische paragraaf in te vullen. Mensen met een verstandelijke beperking nemen het narratief project en de sociale actie die erop volgt zelf mee in handen. Dit boek nodigt professionals en beleidsmakers uit om hun visie en hun praktijk rond levensverhalen te verbreden en te verdiepen. Het geeft inzicht in de nieuwste ontwikkelingen binnen Disability Studies en Inclusive Research. Het biedt concrete handvatten om zelf inclusief verhalend aan de slag te gaan.
personen met een mentale beperking --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- sociale participatie --- inclusief beleid --- Social policy and particular groups --- participatie --- Social policy --- People with mental disabilities --- Care --- Inclusions --- personen met een verstandelijke beperking --- inclusie --- 326 --- verstandelijk gehandicapten --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- PXL-Social Work 2017 --- maatschappelijke zorg --- maatschappelijke integratie --- verstandelijke beperkingen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Verhalend ontwerpen --- Levensverhalen --- Inclusie --- Integratie --- Maatschappelijke integratie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Levensverhaal --- Sociale integratie --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
-6665-456-2
ethiek --- levensbeschouwing --- personen met een mentale beperking --- geestelijke gezondheidszorg --- Social ethics --- Christian pastoral theology --- Social policy and particular groups --- 174 --- Ethiek --- Ideologieën --- Personen met een handicap --- Zingeving --- Zorg --- 170 --- 326 --- aansprakelijkheid --- filosofie --- hulpverlening --- mentaal gehandicapten --- professioneel handelen --- respect --- zorgethiek --- zorgverlening --- Filosofie der geneeskunde --- Geestelijke gezondheidszorg --- Gehandicapten --- Medische ethiek --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Philosophie de la médecine --- Soins de santé mentale --- Handicapés --- Ethique médicale --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg) --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
Sociology of health --- stervensbegeleiding --- Philosophical anthropology --- personen met een mentale beperking --- rouwverwerking --- Social policy and particular groups --- #PBIB:2003.1 --- 326 --- 418.7 --- dood --- gehandicapten --- hulpverlening --- mentaal gehandicapten --- rouw --- sterven --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Psychologie van leven en dood --- 393 --- Belevingswereld --- Dood --- Personen met een mentale handicap --- Rituelen --- Rouwproces --- Stervensbegeleiding --- psychiatrie --- psychiatrische patiënt --- psychiatrische verpleegkunde --- familiebegeleiding --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- (zie ook: psychologie) --- (zie ook: rouw) --- (zie ook: dood, euthanasie, palliatieve zorgen, rouw, terminale zorgen) --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Rouwen --- Begeleiding --- Verliesverwerking --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
Het handboek 'Samen aan de slag: naar volwaardig partnerschap in een persoonsgericht ondersteuningsproces' is geschreven voor iedereen die ondersteuning geeft aan personen met een beperking, zowel binnen als buiten de context van een voorziening. Het vertrekt vanuit de nood aan meer duidelijkheid omtrent de fases, stappen en rollen in een persoonsgericht ondersteuningsproces. De stap van theorie naar praktijk vertaalt zich in praktische tips en concrete richtlijnen. Een aantal 'what if'- situaties trachten een antwoord te bieden op concrete en in de praktijk vaak voorkomende problemen. Een hulp voor trajectbegeleiders, casemanagers, orthopedagogen, begeleiders, persoonlijk assistenten, familieleden en vrienden van personen met een beperking, maar ook voor managers of leidinggevenden van voorzieningen. Dit handboek maakt deel uit van een praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek aan de Faculteit Mens en Welzijn van de Hogeschool Gent met als titel 'Kwaliteit van Bestaan en ondersteuning: een studie naar hoe informatie gericht kan ingezet worden binnen persoonlijke ondersteuningsplannen'. Het onderzoek werd mogelijk gemaakt dankzij de financiële steun van de Hogeschool Gent en werd gecoördineerd door promotor Claudia Claes, co-promotor Stijn Vandevelde en externe co-promotor Jos van Loon. De resultaten verkregen uit dit onderzoek bepaalden mee de uiteindelijke vorm en inhoud van dit handboek en betekenen een meerwaarde voor de verdere kennisontwikkeling en -verspreiding van E-QUAL, het expertisecentrum van de Hogeschool Gent met betrekking tot Quality of Life. (Bron: covertekst)
Mentaal gehandicapten ; hulpverlening - Kwaliteitszorg ; gehandicaptenzorg. --- Orthopedagogics --- levenskwaliteit --- orthopedagogiek --- zorg voor personen met een beperking --- maatschappelijk welzijn --- Social policy and particular groups --- Mentaal gehandicapten ; hulpverlening --- Kwaliteitszorg ; gehandicaptenzorg --- Public welfare --- Law and legislation --- Belgium --- People with disabilities --- PXL-Social Work 2015 --- kwaliteitszorg --- mentaal gehandicapten --- hulpverlening --- mensen met een beperking --- trajectbegeleiding --- persoonsgericht welzijnswerk --- 326 --- 361.2 --- 361.12 --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Begeleiding --- Persoonlijke assistentie --- Trajectbegeleiding --- Familie --- Teamwerk --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Zorgassistent --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Zorgbegeleiding
Choose an application
Professor Feuerstein en zijn collega's zien de mens als modificeerbaar, open voor verandering. Zij verzetten zich tegen het passief-aanvaardende 'iemand accepteren zoals hij is', waardoor hij wordt veroordeeld tot afhankelijkheid. Met hun gerichte, intensieve aanpak hebben zij indrukwekkende resultaten geboekt bij kinderen en volwassenen met een ontwikkelingsachterstand.
Downsyndroom. --- Intellectuele ontwikkeling --- Ontwikkelingsstoornissen --- Schoolrijpheid. --- Mentaal gehandicapten. --- Kinderen. --- persoonlijkheidsontwikkeling --- Developmental psychology --- ontwikkelingsstoornissen --- Social policy and particular groups --- Feuerstein, Reuven --- Cognition in children --- Socialization --- 462.3 --- Matig en ernstig mentaal gehandicapte kinderen --- 376.3 --- Cognitieve ontwikkeling --- Feuerstein --- Integratie --- Personen met een mentale handicap --- Sociale vaardigheden --- Cognitieve psychologie --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Integratie van personen met een handicap --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- 462 --- buitengewoon onderwijs --- mentaal gehandicapten --- sociale ontwikkeling --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Downsyndroom --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Sociale ontwikkeling --- Feuersteinmethode --- Afwijkend gedrag --- Opvoeding en onderwijs --- Ontwikkelingsproblemen --- Feuerstein, Georg --- 316.42 --- #gsdbP --- #GBIB:IDGP --- #KVHB:Cognitieve ontwikkeling --- #KVHB:Sociale ontwikkeling --- #KVHB:Gedragsverandering --- #KVHB:Leerpsychologie --- cognitieve stimulatie --- orthopedagogiek --- mensen met een mentale beperking --- cognitieve ontwikkeling --- Intellectuele ontwikkeling ; mentaal gehandicapten --- 316.42 Social change. Sociale ontwikkeling. Sociale veranderingen. Modernisering. Evolutie .Sociale revolutie. Modernisme --- Social change. Sociale ontwikkeling. Sociale veranderingen. Modernisering. Evolutie .Sociale revolutie. Modernisme --- matig en ernstig mentaal gehandicapte kinderen, mentaal én lichamelijk gehandicapten, zwakzinnige kinderen --- Kind met een verstandelijke handicap --- Syndroom van Down --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Feuerstein methode --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Opvoeding --- Ontwikkelingsprobleem --- Onderwijs
Choose an application
'Waarden in dialoog' biedt een praktisch toepasbaar en theoretisch gefundeerd model voor ethiek in de zorg, dat gegroeid is vanuit praktijkervaring en studie. Eerst wordt het fundament van ethiek gelegd in de zorgrelatie en in een relationeel personalisme. Daaruit volgen 3 pijlers van ethiek, namelijk waarden, dialoog en grondhoudingen. Deze hangen nauw met elkaar samen: de zorgverleners evalueren waarden in dialoog en vanuit grondhoudingen. De waarden staan op het spel in de dialoog en treden met elkaar in dialoog. Dit wordt samengebracht in een synthese met een ethische theorie en een praktisch model voor ethische reflectie. Dit model is de basis voor een aantal toepassingen. Daarin staat de samenwerking tussen de betrokkenen als relationeel gebeuren centraal. Er is samenwerking tussen zorgverleners in een team of een netwerk, wat onvermijdelijk zijn grenzen vindt in menselijke tekortkomingen. Er is ook samenwerking tussen de zorgvrager, de naastbetrokkenen en de zorgverleners, waarbij gepleit wordt voor ethische dialoog. Maar ook deze samenwerking botst op haar grenzen bij de toepassing van vrijheidsbeperking en dwang. Een belangrijke voorwaarde voor elke vorm van samenwerking is het zorgvuldig omgaan met informatie en met het beroepsgeheim
241.63*6 --- 613.8 --- 174.2 --- #GGSB: Moraal - Algemeen --- Academic collection --- C5 --- ethiek --- gezondheidszorg [verplegend] --- 061 Ethische problemen --- 660 Welzijn --- 603.1 --- gezondheidszorg --- medische ethiek --- verpleegkunde --- waarden --- 170 --- bejaardenzorg --- geestelijke gezondheidszorg --- gehandicaptenzorg --- zorgethiek --- zorgsector --- Ethiek (moraal, zedenleer) --- Zorg --- ethiek (gez) --- 364.4 --- Hulpverlening : ethiek --- beroepsgeheim --- communicatie (leesbaarheid) --- deontologie (beroepscode, code, plichtenleer) --- dwangbehandeling --- dwangmiddelen (vrijheidsbeperkende middelen) --- ethiek (moraal) --- gezondheidszorg (gezondheidsbeleid, sociale geneeskunde) --- informed consent --- mantelzorg --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- samenwerking --- waardenbeleving --- wilsbekwaamheid --- wilsonbekwaamheid --- Gezondheidszorg --- Medische ethiek --- S20090563.JPG --- welzijnswerk --- Bioethics. --- 174.2 Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- 241.63*6 Theologische ethiek: psychisch welzijn --- Theologische ethiek: psychisch welzijn --- Biomedical Ethics --- Health Care Ethics --- Ethics, Biomedical --- Ethics, Health Care --- Ethics, Medical --- Ethicists --- Health and hygiene of the nervous system. Health and ethics --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- medische ethiek, euthanasie --- Ethiek --- (zie ook: informed consent) --- 17 --- 361 --- gerontagogie --- Christian moral theology --- deontologie --- zorg voor personen met een beperking --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- Long-term care --- Ethics --- Care of the sick --- departement Gezondheidszorg 09 --- ouderenzorg --- Hulpverlening --- Waarden --- Geestelijke gezondheidszorg --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Ouderenzorg --- Zorgverlening --- Gehandicaptenzorg --- Teamwerk --- Beroepsgeheim --- Beroepsethiek --- Provincie West-Vlaanderen --- Bioethics --- Gezondheidszorg ; ethiek. --- Waarde (ethiek) --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- 241.63*5 --- 613.8 Geestelijke volksgezondheid. Alcohol. Drugs. Narcotica. Seksueel leven--(hygiëne en gezondheidszorg) --- 613.8 Health and hygiene of the nervous system. Health and ethics --- Geestelijke volksgezondheid. Alcohol. Drugs. Narcotica. Seksueel leven--(hygiëne en gezondheidszorg) --- 241.63*5 Theologische ethiek: bio-ethiek (bioethiek); genetische experimenten; transplantatie; eugenetica --- Theologische ethiek: bio-ethiek (bioethiek); genetische experimenten; transplantatie; eugenetica --- Moraal - Algemeen
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|