Listing 1 - 10 of 52 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Voortdurend in discussie, niet alleen met anderen maar ook met zichzelf, onderzoekt Achterhuis grote maatschappelijke vragen. We willen allemaal een betere wereld, maar is geweld gerechtvaardigd om die te realiseren, zoals in Syrië of Irak? We hebben ons onderwijssysteem gedemocratiseerd, maar brengt dat niet een nieuwe tweedeling tussen hoger en lager opgeleiden met zich mee? En we hebben onze gezondheidszorg geprofessionaliseerd, maar stemt het belang van al die zorgprofessionals wel overeen met dat van de patiënt? 'Tegendenken is wat Penelope iedere ochtend doet met haar weefsel: zij maakt ongedaan wat ze de vorige avond heeft voltooid. De behoefte om te denken kan nooit worden gestild door zogenaamd vast omschreven inzichten.' - Hans Achterhuis Begint niet ieder engagement met 'een mens die nee zegt'? Vanuit deze gedachte, afkomstig van Camus, neemt Hans Achterhuis de Occupy-beweging serieus. De betogers zeggen nee tegen de bonussen, nee tegen de toenemende maatschappelijke ongelijkheid, nee tegen de hebzucht van de banken. Hun revolte is broodnodig, zegt Achterhuis, maar als het uitmondt in een revolutie - dat wil zeggen: in een utopisch ja-zeggen - dan brengt dat weer het gevaar van een nieuw totalitair denken met zich mee. Er moeten altijd 'tegendenkers' zijn, luizen in de pels van links en rechts. 'Van meer marktwerking worden wij niet gezonder en wordt de zorg niet goedkoper. Wist u dat in het oude China de arts levensadviezen gaf en dat hij betaald kreeg als de patiënt gezond bleef? Bij ons ontvangt de arts geen cent voor de gezondheid van de patiënt; hier draait de gezondheidszorg op zoveel mogelijk behandelingen.' In dit boek is, achteraf, een groot aantal artikelen en interviews samengebracht die de filosoof Hans Achterhuis, Denker des Vaderlands, de afgelopen twee jaar voor het dagblad Trouw heeft geschreven of op een symposium van de Universiteit Utrecht heeft uitgesproken. Het materiaal is thematisch samengebracht in vier hoofdstukken, waarin Achterhuis commentaar geeft op actuele kwesties in de politiek, de economie, gezondheidszorg en de toegepaste filosofie zelf. Alle teksten zijn bewerkt volgens een vraag- en antwoordmodel, wat de duidelijkheid enorm ten goede komt. Wat we vaststellen is dat Achterhuis zijn vroegere radicaliteit, met Sartre als zijn grote voorbeeld, heeft ingeruild voor het idee dat hij ontleent aan zijn huidige idool, de filosofe Hanna Arendt, namelijk dat er tussen intuïtie en filosofie een veilige afstand moet zijn.
Political philosophy. Social philosophy --- politieke filosofie --- 141.7 --- Politieke filosofie. Sociale filosofie --- Politieke filosofie --- Sociale filosofie --- Politieke filosofie. --- Sociale filosofie.
Choose an application
Vooruitgang in onze tijd: bestaat dat? Er is ontegenzeggelijk vooruitgang geboekt op velerlei levensterreinen: in wetenschap, techniek, economie, zorg, inrichting van de samenleving ... Maar is er ook op moreel terrein vooruitgang geboekt? Is 'de mens, 'het morele dier, er in de loop der jaren op vooruit gegaan? Zijn wij betere wezens dan onze recente of verre voorouders? In deze bundel buigen vijftien filosofen en ethici zich over deze vragen. Zij onderzoeken de idee van morele vooruitgang, plaatsen die tegen de achtergrond van de grote morele catastrofes in het recente verleden en analyseren wat morele vooruitgang is in de maatschappelijke praktijk van markt, politiek, gezondheidszorg en onderwijs.
General ethics --- PXL-Social Work 2016 --- sociale filosofie --- sociale ethiek
Choose an application
Choose an application
Political philosophy. Social philosophy --- Social ethics --- philosophy --- politics --- sociale filosofie --- politieke filosofie --- sociale ethiek
Choose an application
Political philosophy. Social philosophy --- Arab States --- C1 --- #KVHA:Taalkunde; Arabisch --- #KVHA:Cultuurgeschiedenis; Arabisch --- Kerken en religie --- Arab states --- Politieke filosofie Sociale filosofie. --- Arabische landen.
Choose an application
Veel nieuwe vraagstukken in samenleving en politieke besluitvorming spelen zich af op het interessante, maar lastige en relevante terrein waar publiek en privaat, overheid en markt elkaar tegenkomen. Onderwijs, zorg, media, volkshuisvesting, welzijn, reïntegratie: overal zijn governance-vragen actueel. Wie is waarvoor, wanneer en in welke mate verantwoordelijk? Zoeken, organiseren en weer opnieuw nadenken zijn aan de orde. (bron : covertekst)
C3 --- S20080274.JPG --- Vrije markteconomie ; ethiek --- non-profit sector --- sociale filosofie --- solidariteit --- #gsdb5 --- Kunst en cultuur --- 338.94 --- 1 --- 301.18 --- General ethics --- Economic order
Choose an application
-6009-761-0
Social sciences --- Philosophy. --- macht --- Political philosophy. Social philosophy --- sociale filosofie --- politieke filosofie --- staatkunde --- Sociale en politieke filosofie (politieke filosofie) --- #GGSB: Filosofie --- #GGSB: Politieke filosofie --- 321.01 --- 321.01 Algemene staatsleer. Politieke filosofie. Staatsleer. Staatstheorie --- Algemene staatsleer. Politieke filosofie. Staatsleer. Staatstheorie --- Social philosophy --- Social theory --- Philosophy --- Macht --- Sociale filosofie --- Filosofie --- Politieke filosofie
Choose an application
Amartya Sen begint dit veelgeroemde boek met een eenvoudig voorbeeld. Drie kinderen maken ruzie om een fluit. Anne zegt dat zij de enige is die erop kan spelen en daarom recht heeft op de fluit. Bob zegt dat hij zo arm is dat hij zonder fluit geen speelgoed zou hebben. En Carla zegt dat de fluit van haar is omdat zij die zelf heeft gemaakt. Wat is in dit geval rechtvaardigheid? Ieder oordeel brengt onrechtvaardigheden met zich mee. De grootheid van Sen schuilt erin dat hij oog heeft voor uiteenlopende, zowel westerse als nietwesterse theorieën over rechtvaardigheid. Zijn vertrouwdheid met de cultuur van hindoes, boeddhisten en moslims, die overal in het boek tot uiting komt, biedt hem een rijkdom aan argumenten en redeneermogelijkheden. Hij verwerpt dichtgetimmerde theorieën en legt steeds de nadruk op de rol van het publieke debat. Er moeten keuzes worden gemaakt tussen alternatieve oordelen en daarbij zijn meerdere standpunten verdedigbaar. In plaats van deze pluraliteit te verwerpen, moeten we haar juist benutten om een theorie van rechtvaardigheid op te bouwen die past bij de wereld van nu. Laten we voorbij onze landsgrenzen kijken en ons richten op mondiale rechtvaardigheid.
Political philosophy. Social philosophy --- sociale filosofie --- rechtssociologie --- recht --- Social ethics --- politieke filosofie --- Rechtvaardigheid ; politieke filosofie --- Sociale rechtvaardigheid --- Politiek en ethiek --- Sociale en politieke filosofie (politieke filosofie) --- 174.5 --- Economische ethiek. Speculatie --- 174.5 Economische ethiek. Speculatie
Choose an application
De auteur fileert de schizofrenie van onze tijd. Zijn conclusie luidt: we zijn bang, de angst heeft ons in de greep. Hij gaat niet alleen na hoe het zover is kunnen komen. Hij analyseert ook de gevolgen. De sentimentalisering en de verruwing van de samenleving vormen een tweeling: we hebben troost nodig omdat we bang zijn, we worden boos omdat we bang zijn (niet getroost te zullen worden). Niet langer het gedrag tegenover de anderen is kernstuk van ons morele denken, maar de omgang met onszelf. De kern van die huidige angstpsychose? We weten niet meer wie we zijn. We moeten de vraag durven stellen naar onze identiteit en durven terugkeren naar onze geestelijke wortels.
Philosophy and psychology of culture --- Culture and society --- Thought and thinking --- Psychological aspects --- PXL-Social Work 2016 --- sociale filosofie --- maatschappijkritiek --- privacy --- Maatschappijkritiek --- Identiteit --- Angsten --- Angststoornissen --- #GGSB: Sociale wet. essays --- Angst --- #gsdbP --- Angststoornis --- Sociale wet. essays
Choose an application
Philosophy and psychology of culture --- Ethics --- Ethiek --- Ethique --- Filosofie en sociale wetenschappen --- Idealism --- Idealisme --- Idéalisme --- Philosophie et sciences sociales --- Philosophy and social sciences --- filosofie --- ethiek --- cultuur --- sociale filosofie --- politieke filosofie --- 811 Filosofie --- 1 --- 17 --- 008 --- 32 --- Social sciences --- Philosophy
Listing 1 - 10 of 52 | << page >> |
Sort by
|