Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
De maatschappij is diverser dan ooit en dat stelt scholen voor bijzondere uitdagingen. David Mitchell schreef dit prikkelende boek om (aankomende) leraren te helpen effectief les te geven aan een grote verscheidenheid aan leerlingen. Om beter onderwijs te geven aan álle leerlingen, analyseerde hij de beste strategieën. Daarbij baseerde hij zich, net als in zijn bestseller Wat écht werkt, op de meest recente onderzoeken naar de effectiviteit van onderwijsbeleid en -methoden.Mitchell onderscheidt vijf belangrijke categorieën van diversiteit: sekse en seksuele identiteit; sociale klasse en sociaal-economische status; ras, etniciteit en cultuur; overtuigingen en religie; en beperkingen en handicaps.Hij stelt cruciale vragen die alle beleidsmakers, onderwijsprofessionals en studenten in overweging moeten nemen:- Hoe kan onderwijs ruimte bieden aan diversiteit en garant staan voor kansengelijkheid?- Waarom is die diversiteit zo belangrijk?- Welke invloed heeft de maatschappelijke drang naar cohesie en saamhorigheid op mensen die ?anders? zijn?- Wat zijn de culturele en historische opvattingen over onderlinge verschillen?- Moeten leerkrachten verschillen benadrukken, opheffen, verminderen of negeren?Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/gelijke-kansen-in-de-school-pica
cultuur --- diversiteit --- sociale ongelijkheid --- gender --- Sociology of education --- religie --- School management --- inclusief beleid --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- 458.1 --- Onderwijs --- Diversiteit --- inclusief onderwijs --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Als leraar toon je niet graag kwetsbaarheid: je wil niet onzeker overkomen of de controle over de groep verliezen. Toch is kwetsbaarheid de sleutel naar diepgaand vertrouwen tussen jou, je leerlingen en hun ouders.In je blootje voor de klas geeft je alle ingrediënten voor het scheppen van een positief klasklimaat. Het biedt inspiratie om voorbij discussies te kijken en toont hoe je op school een hechte band aangaat met anderen.Met talrijke speelse oefeningen en voorbeelden geeft dit boek je houvast om in te zetten op empathie en verbinding. Door subtiele aanpassingen te maken in het kijken en luisteren naar elkaar, en door het samen te doen, maak je op de cruciale momenten het verschil.(https://www.lannoo.be/nl/je-blootje-voor-de-klas)
Didactiek --- kwetsbaarheid --- leerkracht --- 371.21 --- vertrouwen --- verbinding --- 371.213 --- Leerling-leraarrelatie --- Leraren --- Kwetsbaarheid --- Verbinding --- Klasklimaat --- 454.22 --- 305.2 --- klasklimaat --- verbindende communicatie --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- psychologie van groepen --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- klassenmanagement --- didactische werkvormen --- leraren-leerling relatie --- Verbindende communicatie --- Verbindend werken --- Onderwijs --- Relatie leraar - leerling --- Pedagogisch klimaat --- Empathie --- klassfeer --- pedagogisch klimaat --- lerarenbegeleiding --- Leraar --- Klassfeer --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport --- Leraars --- Educational psychology --- Gedragingen --- 454.2 --- didactische principes --- welzijn --- 172 --- Communicatievaardigheden --- inclusief onderwijs --- empathie --- Onderwijsstrategieën --- Ethiek, levenskunst en zelfopvoeding --- kunsteducatie --- Inclusief onderwijs --- leerling-leraarrelatie --- didactiek
Choose an application
revalidatie van gehandicapten --- fysiek gehandicapten --- begeleid wonen --- tewerkstelling van gehandicapten --- gehandicapten, onderwijs --- #GROL:SEMI-364-056.2 --- C5 --- #KVHB:Integratie; gehandicapten --- #KVHB:Gehandicapten --- 365 --- 362.32 --- 331.63 --- 376 --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Social problems --- Social policy and particular groups --- personen met een beperking --- inclusief beleid --- integratiebeleid --- Netherlands
Choose an application
In een eerste deel van dit boek geven drie bijdragen aan hoe het intercultureel onderzoek zich ontwikkelt in de psychologische en pedagogische werkvelden. Het tweede deel omvat twee bijdragen die zeer direct beantwoorden aan praktische problemen tussen allochtonen en autochtonen in onderwijs en gezondheidszorg. (Bron: covertekst)
Cultuursociologie --- Multiculturalisme --- Multiculturele samenleving --- Opvoedkunde --- Psychologie --- Pédagogie --- Sociologie de la culture --- Intercultureel onderwijs --- Acculturatieproblemen --- 328.7 --- 050939.jpg --- Allochtonen: in onderwijs --- Multiculturele samenleving ; psychologie --- 376.68 --- inclusie --- Thuistaal --- onderwijs, universitair en voortgezet --- Onderwijs aan migranten buitenlanders --- bijzondere doelgroepen --- migrantenkinderen --- Inclusief onderwijs. --- migranten. --- bijzondere doelgroepen. --- migrantenkinderen. --- 376.68 Onderwijs aan migranten buitenlanders --- Migranten. --- Fundamentele pedagogiek. --- Bijzondere doelgroepen. --- Migrantenkinderen. --- Sociology of social care --- Teaching --- multiculturele samenleving --- interculturaliteit --- interculturele hulpverlening --- #GBIB:CBMER --- Academic collection --- 668.6 Multiculturele samenleving --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- 313 --- interculturalisatie --- 450.42 --- Inclusief onderwijs --- Interculturele communicatie --- Tweetaligheid --- 454.6 --- Handboek/cursus --- multicultureel onderwijs --- 316.32 --- Cultuur --- Cultuurverschillen --- Inclusie --- Migranten --- etnisch-culturele minderheden --- geestelijke gezondheidszorg --- sociologie, cultuur --- hoger onderwijs --- psychologie --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- Onderwijssociologie --- 325 --- 378 --- 159.9 --- Geestelijke gezondheidszorg --- Intercultureel onderwijs. --- Migrantenjongeren --- Nederlands voor anderstaligen. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Sociale agogiek --- Hoger onderwijs. --- Psychologie. --- multiculturaliteit --- globalisering
Choose an application
Levensvragen leiden een rusteloos bestaan in de mind set van vele tijdgenoten. De pluraliteit van antwoorden die in een post-seculiere samenleving voorhanden zijn, maakt het er voor vele kinderen, jongeren en jongvolwassenen niet makkelijker op. Zij hebben recht op solide en eerlijke inzichten, aansluitend bij hun eigen levensbeschouwelijke zoektocht. In Inclusieve godsdienstpedagogiek vat de auteur levensbeschouwelijke vorming op school (het vak 'godsdienst' in Vlaanderen en 'godsdienst/levensbeschouwing' in Nederland) inclusief op: elke leerling heeft recht op dit vak, opgevat als 'ontmoetingsleren'. Het betoog ontwikkelt zich in zeven stappen: de context van de school, de narratieve en communicatieve dimensie van levensbeschouwelijke vorming, het belang van learning communities, theologiseren met kinderen en jongeren, bijbeldidactiek en de persoon van de leraar tussen professionaliteit en spiritualiteit. De auteur heeft in de loop der jaren veel ervaring opgedaan in onderwijs (aan de universitaire lerarenopleidingen van Leuven, Tilburg en Dortmund), onderzoek en internationale netwerking. De verbinding van theorie en praxis, die hem in zijn werk met studenten zo dierbaar is, staat ook hier centraal. Het boek is geschreven voor studenten in de lerarenopleiding, maar eveneens voor al wie interesse heeft in godsdienst en levensbeschouwing. (Bron: KU Leuven)
Didactics of religion --- Religion --- Study and teaching --- Philosophy --- 478.6 --- pedagogie --- didactiek --- godsdienst --- levensbeschouwing --- inclusief onderwijs --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Levensbeschouwing --- Theologie --- Bijbel --- 244.5 --- Godsdienstonderricht --- godsdienstpedagogiek --- 268.22 --- 456.8 --- C6 --- religieuze vorming --- pedagogiek --- 268.22 Geloofsopvoeding op school--(algemeen) --- Geloofsopvoeding op school--(algemeen) --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- didactiek algemeen - vormingsgebieden, gezondheidseducatie, godsdienstonderwijs, mondiale vorming, verkeersonderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Godsdienstpedagogie --- Godsdienst --- Onderwijs --- Geloofsopvoeding --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Pastoraal --- Godsdienstonderwijs
Choose an application
De zorg voor mensen met een verstandelijke beperking is sterk in beweging. Steeds meer mensen met een beperking verruilen de instelling voor een plaats in de lokale gemeenschap. Daardoor worden zij uitgedaagd om een eigen netwerk uit te bouwen en te integreren in hun nieuwe leefomgeving. Tellen ze werkelijk mee als volwaardige burgers? Is er een luisterend oor voor hun verhaal? Blijft het, met alle goede bedoelingen, opnieuw bij zorgen voor hen of ontstaat er ook een leven met elkaar?Inclusief verhalend werken is bedoeld als oefenplaats, vrijplaats of tussenruimte voor maatschappelijke integratie. Het is een plek waar projectpartners zichzelf kunnen uitdrukken en wederkerige relaties aangaan. Bij inclusief verhalend werken volstaat het niet om een levensboek te maken of een biografische paragraaf in te vullen. Mensen met een verstandelijke beperking nemen het narratief project en de sociale actie die erop volgt zelf mee in handen. Dit boek nodigt professionals en beleidsmakers uit om hun visie en hun praktijk rond levensverhalen te verbreden en te verdiepen. Het geeft inzicht in de nieuwste ontwikkelingen binnen Disability Studies en Inclusive Research. Het biedt concrete handvatten om zelf inclusief verhalend aan de slag te gaan.
personen met een mentale beperking --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- sociale participatie --- inclusief beleid --- Social policy and particular groups --- participatie --- Social policy --- People with mental disabilities --- Care --- Inclusions --- personen met een verstandelijke beperking --- inclusie --- 326 --- verstandelijk gehandicapten --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- PXL-Social Work 2017 --- maatschappelijke zorg --- maatschappelijke integratie --- verstandelijke beperkingen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Verhalend ontwerpen --- Levensverhalen --- Inclusie --- Integratie --- Maatschappelijke integratie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Levensverhaal --- Sociale integratie --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Vrijheid van religie en neutraliteit van de overheid lijken een verworven recht. Onder vrijzinnig, atheïstisch of humanistisch geïnspireerde auteurs tekent zich echter een duidelijke breuklijn af in de discussie over hoe de publieke ruimte kan ingevuld worden. Aan de ene kant vinden we fervente voorvechters van het vrij zijn van religie (freedom from) en van een strikte neutraliteit, aan de andere kant wordt vrijheid van religie (freedom of) benadrukt en een inclusieve of pluralistische neutraliteit verdedigd. Een debat als dat over het hoofddoekenverbod heeft deze breuklijn duidelijk naar voren laten komen. Dit boek wil deze thematiek vanuit verschillende perspectieven belichten: filosofisch, ethisch, sociologisch, juridisch ...
Political philosophy. Social philosophy --- pluralisme --- humanisme --- godsdienstsociologie --- godsdienstfilosofie --- inclusief beleid --- Philosophy and psychology of culture --- Religious studies --- godsdienstvrijheid --- filosofie --- godsdienst --- kerk - staat (algemeen) --- vrijheid --- vrijheid van religie --- levensbeschouwelijk samenleven --- religie en secularisme --- sacraliteit en seculariteit --- humanisme en religie --- democratie --- de dood van God --- religie in het publieke domein --- John Dewey --- religiedebat --- religieuze en levensbeschouwelijke vrijheid --- verstedelijking --- vrijzinnig humanisme --- feminisme --- Vlaanderen --- de 'islamkwestie' --- privatiseren van religie --- islamitische kledij --- neutraliteit --- vivre ensemble
Choose an application
Geen vreugde zonder verdriet, geen geluk zonder ongeluk. Dirk De Wachter en Manu Keirse behandelden het omgaan met moeilijkheden al uitvoerig in lezingen, publicaties en interviews en zorgden voor meer aandacht voor het aanvaarden van de mindere kanten van het leven. Ook het omgaan met beperking kreeg de afgelopen jaren meer aandacht, maar leidde niet voldoende tot een betere positie voor mensen met een beperking.In dit boek kijken beide auteurs precies naar het leven met kwetsbaarheid en beperking. Dagelijks geconfronteerd worden met de grenzen van wat kan en wat niet (meer) mogelijk is, is erg confronterend voor alle betrokkenen. Door beter te luisteren naar mensen met een beperking zelf, hun familieleden en hulpverleners komen ze tot een nieuwe kijk op beperking.(https://www.standaardboekhandel.be/p/goed-leven-9789401470193)
gehandicapten --- 362.3 --- Sociology of social care --- Social policy and particular groups --- personen met een mentale beperking --- methoden van het sociaal werk --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- inclusief beleid --- verbondenheid --- Gehandicapten --- Inclusieve samenleving --- Dementie. --- Euthanasie. --- Lichamelijke beperking. --- Rouwen. --- Verstandelijke beperking. --- rouwverwerking --- dementie --- euthanasie --- kinderen met een beperking --- kwetsbaarheid --- verlies --- herstel --- mensen met een beperking --- Handicaps --- Stereotypen --- Slechtnieuwsgesprekken --- Dementie --- Euthanasie --- Rouwproces --- Rouwen --- Mensen met een beperking --- Handicap --- 364.260 --- Persoon met een handicap --- Inclusie --- Stereotype (vooroordeel) --- Slechtnieuwsgesprek --- ouder --- Samenleving --- Welbevinden
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|