Listing 1 - 10 of 53 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Ideeën voor de opvoeding in het christelijk geloof van kinderen tot ongeveer 12 jaar.
Choose an application
Ethics --- 37.017.93 --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- Godsdienstige opvoeding --- Study and teaching --- General ethics --- Teaching
Choose an application
Een kijktafel is een ‘verhaal op schaal’, een mooie opstelling vol betekenis. Door middel van kleur, tekst en symboliek laat de kijktafel zien wat jij belangrijk vindt. Een waxinelichtje brengt het verhaal tot leven. Dit unieke kijktafelboek biedt alle informatie, prachtige voorbeelden en foto’s. Zo maak je in je woonkamer iets zichtbaar van • natuur en seizoen • wat jou inspireert en waar je in gelooft • aan wie je wilt (terug)denken • wat je wilt vieren! Het boek gaat met kijktafels het jaar rond. Het geeft praktische informatie over christelijke tijden en feesten. Maar ook vrolijke kijktafel-ideeën bij thema’s als vrede, dierendag, Sinterklaas, Moederdag en eendjes voeren ...
Didactics of religion --- Godsdienstige opvoeding --- Catechese ; basisonderwijs --- 234.5 --- Christendom --- godsdienst --- kijktafel --- communicatie --- Rituelen
Choose an application
Dit is het derde en laatste deel van 'De kleine theologie' voor ouders en katecheten over de geloofsopvoeding van kinderen. In dit deel over Jezus Christus wordt veel aandacht besteed aan het probleem en de zin van de feesten voor de kinderen in de maand december, Sinterklaas en Kertmis.
Didactics of religion --- religieuze opvoeding --- #GOSA:XXI.Alg.M --- 268.21 --- #gsdb6 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Jongeren --- #GGSB: Geloof --- Catechese --- C1 --- geloofsleer --- kinderen --- 268.21 Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Kerken en religie --- 244.5 --- theologie --- Godsdienstige opvoeding --- Geloof-kinderen --- 433.2 ) * GODSDIENSTIGE OPVOEDING --- geloofsbeleving --- geloven --- gezinsklimaat --- godsdienstpedagogiek --- waardenopvoeding --- Geloof: kinderen --- Geloofsopvoeding --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Jongeren --- Geloof
Choose an application
Educational sciences --- Christelijke ethiek --- Ethique chrétienne --- Spiritualiteit --- Spiritualité --- Academic collection --- 37.017.93 --- 330.86 --- Godsdienstige opvoeding --- Sociaal demokratische en niet-marxistische socialistische economische theorieen --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding
Choose an application
Religieuze verhalen zijn juweeltjes van vertelkunst en kunnen je telkens weer raken. Toch komen ze niet vanzelfsprekend ter sprake op basisscholen. Veel leerkrachten lijken zich er ongemakkelijk mee te voelen. Dat dit zo is, heeft meerdere oorzaken. De verhalen worden door veel leerkrachten als moeilijk ervaren, ze zouden verzonnen zijn en niet waargebeurd, en kinderen niet kunnen uitnodigen om zich erin te herkennen. Het is de vraag hoe deze en andere belemmerende factoren een kans kunnen worden om het verhaal verder te laten gaan. In de klas, maar ook in de school. In deze bundel staan religieuze verhalen centraal en bijbelverhalen in het bijzonder. Nagegaan wordt hoe deze verhalen betekenisvol behandeld kunnen worden op katholieke basisscholen. Daarbij wordt een hermeneutisch perspectief ingenomen. Dit houdt in dat het ter sprake brengen van de verhalen in het perspectief staat van wat ze voor kinderen en leerkrachten kunnen betekenen. De volgende vragen zijn hierbij aan de orde: Hoe kunnen kinderen hun eigen vragen en ervaringen leren verbinden met religieuze verhalen? Op welke manier kan omgegaan worden met het fictionele karakter van de verhalen? Wat beogen verhalen uit de islamitische traditie ter sprake te brengen? Hoe kunnen kinderen uitgenodigd worden om zich in te leven in de verhalen? Wat kunnen de verhalen bewerken in de klas, en in de school? Hoe kunnen leerkrachten kinderen aan de hand van toneel en drama uitnodigen de verhalen tot leven te brengen? Wat kan een instrument voor sociaal-emotionele vorming als de axenroos bijdragen aan het leren begrijpen van de verhalen? De bundel is opgebouwd uit twee delen. In het eerste deel worden theo?retische reflecties opgenomen waarin een theoretisch fundament wordt gegeven van het behandelen van religieuze verhalen, namelijk vanuit een hermeneutisch perspectief. Het tweede deel bevat een aantal praktische handreikingen. Hier worden een aantal werkwijzen of instrumenten gepresenteerd die leerkrachten kunnen helpen om in de klas of in het team met religieuze verhalen aan de slag te gaan.
478.6 --- Bibliodrama --- Bijbelverhalen --- Didactiek --- Godsdienstige opvoeding --- Vertellen --- Theologie --- Onderwijs --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Didactics of religion --- lager onderwijs
Choose an application
In dit boek toont Wiel Smeets hoe jongeren ingewijd kunnen worden in de spiritualiteit van het christelijk geloof. Hij volgt daarbij de kerkvaders van de vroege kerk waarbij de spirituele ervaring vooraf ging aan de geloofsuiting. Het is voor kerkelijke jongernwerkers de kunst om jongeren eerst te 'verleiden' tot deelname aan een mogelijk inspirerende christelijke activiteit. Dit kan een kloosterbezoek zijn, het bekijken van een bijbelse speelfilm, het creatief verwerken van een bijbelverhaal, het zingen van een christelijk died e.d. Vervolgens kan de jongere geholpen worden bij het 'vernnnerlijken' van de opgedane ervaring. Het gaag Smeets vooral om jongeren voor wie christelijk geloof onbekend of ongeloofwaardig is. Zijn doel is om voor die jongere de poort naar het geloof weer te openen. (Bron: covertekst)
Didactics of religion --- Christian spirituality --- Education religieuse de teenagers --- Godsdienstige opvoeding van teenagers --- Religious education of teenagers --- 101214.jpg --- Spiritualiteit --- Mystagogy --- Catholic Church
Choose an application
Educational sciences --- Bosco, John --- Levinas, Emmanuel --- #gsdbQ620.4 --- C6 --- ethiek --- 271.77*16 --- 37.017.93 --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- Godsdienstige opvoeding --- 271.77*16 Salesianen. Don Giovanni Bosco --- Salesianen. Don Giovanni Bosco --- opvoeding --- Opvoedingsstijlen --- Pedagogisch project --- Don Bosco, Giovanni --- Relatie ouder - kind --- Opvoedingsstijl --- Don Bosco --- Pastoraal --- Pedagogie --- Levinas
Choose an application
Als kind vraag je je van alles af. Over de wereld om je hen, over het leven op aarde, de dood, over God. Niet op àl je vragen krijg je een antwoord, maar vragen stellen helpt je wel op weg! De anwoorden zijn helder geformuleerd. Soms in de vorm van een brief, soms als dialoogje of gedicht. Ze reiken gedachten aan vanuit een christelijk, met name rooms-katholiek perspectief. Ze laten ruimte om zelf mee te denken. Een opfrisser voor jezelf. Een wegwijzer voor het kind. (Bron: www.kwintessens.nl)
Didactics of religion --- geloven --- religieuze opvoeding --- 041551.jpg --- Geloven --- Godsdienst --- God --- Rooms-katholieke Kerk --- Geloofsleer --- Geloofsleven --- Christendom --- Godsdienstige opvoeding --- Godsbeeld : kinderen --- Godsdienst : kinderen --- 235.0 --- christendom --- vragen van kinderen --- godsdienstige opvoeding --- godsbeeld --- Rooms-Katholieke Kerk --- Mythologie --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
268.21 --- #GBIB:IDGP --- godsdienst --- kinderen --- religieuze opvoeding --- 433.2 --- Geloven-Denken --- Catechese ; kleuteronderwijs --- Geloofsleven ; jeugd --- Godsdienst ; basisonderwijs --- Religieuze opvoeding --- catechese: didactiek lagere school --- 235.0 --- geloof --- God --- vragen van kinderen --- 268.21 Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- morele en religieuze opvoeding --- Didactics of religion
Listing 1 - 10 of 53 | << page >> |
Sort by
|