Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Wie in zijn jeugd niet op de barricade heeft gestaan, die heeft geen hart - zo wil de boutade. Toch vindt elke generatie haar eigen manier om zich maatschappelijk te engageren. Hoe kritisch zijn jongeren in het tijdperk van de sociale media? En omgekeerd: hoe ernstig neemt onze maatschappij hun bekommernissen? Elke generatie heeft ook haar eigen 'jeugd van tegenwoordig'. Welke complexe realiteit gaat er schuil achter recente cijfers inzake jeugdcriminaliteit? De huidige economische crisis stelt de intergenerationele solidariteit op de proef. In welke wereld komen onze jongeren morgen terecht? Hoe gehavend komt ons financieel systeem uit de bankencrisis? Hoe houden we onze gezondheidszorg performant en betaalbaar wanneer behandelingen en medicijnen steeds duurder worden? En hoe zullen we wonen, werken of reizen in de eenentwintigste eeuw? Over deze en andere vragen gaat het in de eenentwintigste bundel 'Lessen voor de 21ste eeuw'. Contributors: H.K.H. Prinses Laurentien der Nederlanden, Stefaan, Pleysier, Johan Put, Geert Deconinck, Axel Haelterman, Stan Maes, Katelijne De Nys, Guido Vanheeswijck, Dirk De Geest, Marc Dubois, Frank Delmulle, Jan van der Borg, Geert Van Hootegem, Frederic Amant en Gert Storms.
jeugd --- trends --- Philosophy and psychology of culture --- Age group sociology --- cultuursociologie --- Youth --- Social conditions --- Social life and customs --- 001 --- 364.2 --- 378.4 <493 KUL> --- Academic collection --- 378.4 <493 KUL> Universiteiten: Katholieke Universiteit Leuven--KUL --- Universiteiten: Katholieke Universiteit Leuven--KUL --- 364.2 Bijzondere maatschappelijke problemen --- Bijzondere maatschappelijke problemen --- 001 Wetenschap en kennis--(algemeen) --- Wetenschap en kennis--(algemeen) --- Wetenschappen --- Maatschappij --- Jeugd --- Jeugdcriminaliteit --- Gezondheidszorg --- Economische crisis --- Wetenschap --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Jongere --- Filosofie --- Sociologie --- Religie --- Secularisering
Choose an application
Interfacultaire lessenreeks over mens, maatschappij en wetenschap. 'In verscheidenheid verenigd' is het motto van Europa. De Unie telt vandaag 28 lidstaten die niet alleen in cultureel maar ook in sociaal opzicht grondig van elkaar verschillen. Lange tijd was het basismotief voor de eenmaking economisch: het Europa van de vrije markt. Sinds de crisis heeft toegeslagen, groeit het besef dat Europa ook op sociaal vlak ambitieuzer moet zijn. Europees Commissaris Marianne Thyssen licht in haar openingslezing van deze lessenreeks haar visie toe op dat sociale Europa. Ook de universiteit is een huis met vele kamers. De Lessen voor de eenentwintigste eeuw weerspiegelen de verscheidenheid in onderzoeksvragen en disciplines die het academisch onderzoek vandaag kenmerken. Of het nu gaat om nieuwe gezinsvormen, om psychisch welzijn of om de voorziening van energie of grondstoffen, alleen een wetenschappelijk pluralisme zal de vele maatschappelijke uitdagingen het hoofd kunnen bieden. Tegelijk worden heel wat wetenschappers gedreven door gelijkaardige idealen, zoals het streven naar inzicht in de mens en zijn interactie met de omgeving, het zoeken naar waarheid of - vaak realistischer - waarschijnlijkheid, het verleggen van de grens in wat we kennen en kunnen. In die zin is er eenheid in de verscheidenheid van academische kennis.
Science --- 364.2 --- 378.4 <493 KUL> --- 001 --- Academic collection --- 378.4 <493 KUL> Universiteiten: Katholieke Universiteit Leuven--KUL --- Universiteiten: Katholieke Universiteit Leuven--KUL --- 364.2 Bijzondere maatschappelijke problemen --- Bijzondere maatschappelijke problemen --- 001 Wetenschap en kennis--(algemeen) --- Wetenschap en kennis--(algemeen) --- Wetenschap --- Maatschappij --- Wereldbeeld --- Mens --- 21e eeuw --- Verscheidenheid --- Pluralisme --- School --- Dier --- Buurt --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
Civilisation --- Philosophy and psychology of culture --- Eenentwintigste eeuw --- Twenty-first century --- Vingt et unième siècle --- Academic collection --- 001 --- 364.2 --- 378.4 <493 KUL> --- 001 Wetenschap en kennis--(algemeen) --- Wetenschap en kennis--(algemeen) --- 378.4 <493 KUL> Universiteiten: Katholieke Universiteit Leuven--KUL --- Universiteiten: Katholieke Universiteit Leuven--KUL --- 364.2 Bijzondere maatschappelijke problemen --- Bijzondere maatschappelijke problemen --- Civilization [Modern ] --- 21st century --- Older people --- Belgium --- Social conditions --- Forecasting --- Economic forecasting
Choose an application
Philosophy and psychology of culture --- Culture and psychoanalysis --- Culture et psychanalyse --- Cultuur en psychoanalyse --- Psychanalyse et culture --- Psychoanalyse en cultuur --- Psychoanalysis and culture --- Academic collection --- 001 --- 378.4 <493 KUL> --- 364.2 --- 001 Wetenschap en kennis--(algemeen) --- Wetenschap en kennis--(algemeen) --- 378.4 <493 KUL> Universiteiten: Katholieke Universiteit Leuven--KUL --- Universiteiten: Katholieke Universiteit Leuven--KUL --- 364.2 Bijzondere maatschappelijke problemen --- Bijzondere maatschappelijke problemen --- Culture --- Philosophy
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|