Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Un ouvrage destiné à sensibiliser les apprenants à la composante culturelle présente dans toute communication et à développer chez eux une capacité d'échanges interculturels. Il vise donc à ce qu'ils puissent progressivement : prendre conscience des rituels sociaux qui sont propres à toute communauté et qui facilitent les échanges si on comprend leur fonctionnement ; repérer les traits culturels inscrits dans la langue (niveaux de langue, connotations, implicites, structuration du discours...) et qui en rendent parfois l'accès malaisé aux allophones ; interpréter et relativiser des données socioculturelles liées à la génération, à la région, au pays ; s'impliquer de façon affective et cognitive dans la découverte de nouvelles perceptions du monde. Chaque module didactique propose la mise en œuvre de stratégies pour décoder un environnement ou des réalités culturelles francophones : la ville et les déplacements urbains, la famille, la nourriture, le logement, les loisirs et la mode.
804.0-07 --- communicatie, mondeling --- taalkunde, Frans --- 804.0-07 Frans: taalonderwijs; taalverwerving --- Frans: taalonderwijs; taalverwerving --- Frans --- Didactiek --- Frankrijk --- Cultuur --- Intercultureel onderwijs --- Moderne vreemde talen --- 485.21 --- Didactics of French --- Didactics of secundary education --- Communication et culture. --- Français langue étrangère. --- Compétence de communication (linguistique)
Choose an application
PAV --- Engels --- Beroepsonderwijs. --- leerboeken --- Project algemene vakken ; leermiddelen --- Engels ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- MVT (moderne vreemde talen) --- 485.9 --- project algemene vakken --- schoolboeken --- 485.6 --- 486.8 --- Project algemene vakken --- Project algemene vakken ; secundair onderwijs --- didactiek secundair onderwijs - gezondheidseducatie, verkeersopvoeding, overige vakken --- Geschiedenis-Maatschappijleer --- Schoolbooks - Didactic material --- handboeken secundair onderwijs --- PXL-Education 2016 --- Beroepssecundair onderwijs
Choose an application
"In het eerste deel wordt een theoretisch raamwerk aangeboden waarmee de kwaliteit van testen in kaart kan worden gebracht. De kwaliteitsdimensies die onderscheiden worden, zijn : betrouwbaarheid, validiteit, authenticiteit, interactiviteit, impact en uitvoerbaarheid. Vervolgens worden de verschillende stadia besproken die een ontwerper van een test moet doorlopen om tot een kwalitatief hoogstaand product te kunnen komen. In het tweede deel worden voorbeelden van toetsen voor het testen van de kennis van grammatica en woordenschat, en de beheersing van de vier vaardigheden becommentarieerd in het licht van het theoretische raamwerk. Courant gebruikte toetsvormen werden op hun sterke en zwakken punten getaxeerd. Er worden voorstellen voor verbetering gesuggereerd en alternatieven aangereikt. In het derde deel wordt ingegaan op een aantal recente evoluties op het gebied van testen in het vreemdetalenonderwijs, met name op zelfevaluatie, evaluatie via portfolio en computerondersteund testen. Ook in dit deel wordt ingegaan op basisprincipes en op actuele knelpunten en punten van discussie."
Evaluatietechnieken --- Lerarenopleiding --- Onderwijs. --- (vak)didactiek talen. --- anderstaligen --- Didactic evaluation --- talenonderwijs --- evaluatie (onderwijs) --- Didactics of languages --- Vreemdetalenonderwijs ; evaluatietechnieken --- Didactische evaluatie --- Didactiek van de talen --- 371.26 --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- #KVHA:Evalueren --- #KVHA:Taalonderwijs --- evaluatie --- testen --- vreemdetalenonderwijs --- 456.2 --- didactiek --- 484.6 --- 485.210 --- 485.220 --- Didactiek --- Duits --- Engels --- Evalueren --- Frans --- Taalonderwijs --- Testen --- Toetsen --- 371.27 --- 371.31 --- 485.2 --- Evaluatie --- Examineren --- Handboek/cursus --- Hoger onderwijs --- Secundair onderwijs --- Sociale promotie --- Vreemde talen-onderwijs --- Vreemdetalenonderwijs --- computerondersteund testen --- toetsen --- zelfevaluatie --- 456.1 ) Talenpracticum --- hoger onderwijs --- moderne vreemde talen --- onderwijs voor sociale promotie --- secundair onderwijs --- vreemdetalenonderwijs (ler) --- Vreemdetalenonderwijs ; didactiek --- Vreemdetalenonderwijs ; evaluatie --- Vreemdetalenonderwijs: didactiek --- Vreemdetalenonderwijs: evaluatie --- 371.26 Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Pedagogie --- didactiek algemeen - taal en letterkunde overige talen --- Intercultureel onderwijs --- Duits - vakdidactiek --- Engels - vakdidactiek --- Taal en letterkunde; overige talen --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- Onderwijs voor sociale promotie --- Moderne vreemde talen --- #BSCH: vak: didactiek --- Toets --- Language and languages --- Language teachers --- Examinations --- Evaluation. --- Training of.
Choose an application
Dit boek richt zich zowel tot beginnende taalleerkrachten als tot ervaren taalleerkrachten met belangstelling voor onderwijsvernieuwing en eigenlijk tot iedereen met interesse in tweedetaalverwerving en vreemdetalenonderwijs. Het stelt een brede waaier van stellingen en gewoontes van taallesgevers in vraag en pleit voor een beter geïnformeerde en doordachte taaldidactiek, geënt op wetenschappelijk onderzoek.Heeft het zin om kennis van grammaticaregels te toetsen ? Presenteer je woordenschat best in thematische sets ? Doe je er goed aan je leerlingen te waarschuwen voor valse vrienden en andere verwarrende gevallen ? Hoe reageer je best op fouten ? Waartoe dient luidop lezen ? Wat is een goede taalvaardigheidstoets ? Deze en ettelijke andere kwesties waarover veel taalleerkrachten een uitgesproken mening hebben, worden in dit boekje aangepakt.De genuanceerde antwoorden die worden aangeboden zijn gebaseerd op een rijk gamma aan onderzoeksbevindigen, die hier op een heel toegankelijke manier worden samengevat. Kortom, dit boekje nodigt uit tot reflectie en overleg over een eigentijds vreemdetalenonderwijs.Bron : http://www.acco.be
Vreemdetalenonderwijs. --- Taal en talen --- Didactiek. --- Didactics of secundary education --- talenonderwijs --- taalverwerving --- tweede-taalverwerving --- Didactics of languages --- Didactics of primary education --- Languages [Modern ] --- Study and teaching --- PHL-Education 12 --- taaldidactiek --- vreemdetalenonderwijs --- 456.2 --- didactiek --- 475.32 --- Vreemdetalenonderwijs --- Tweedetaalverwerving --- 485.2 --- vreemdetalenonderwijs (ler) --- 111915.jpg --- 475.3 --- Didactiek --- Taalonderwijs --- didactiek algemeen - taal en letterkunde overige talen --- Engelse taal --- Taal en letterkunde; overige talen --- Moderne vreemde talen --- Engels --- Frans --- Duits --- Taalverwerving --- Onderwijs --- Onderwijsmethoden --- Onderwijsmethode --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
De interesse voor het aanbieden van middelbare schoolvakken in een vreemde taal (CLIL of Content-and- Language Integrated Learning) is de laatste jaren sterk gegroeid. In 2014 zullen alle middelbare scholen van de Vlaamse Gemeenschap CLIL-programma's kunnen aanbieden aan hun leerlingen voor maximum 20% van de zaakvakken, een percentage dat na positieve evaluatie na 2 jaar verhoogd kan worden.Dit boekje wil een leidraad zijn voor scholen en leerkrachten die met CLIL willen starten. In een eerste deel wordt verduidelijkt wat CLIL wel en niet is en aan welke voorwaarden goed CLIL-onderwijs moet voldoen. Daarbij staat niet alleen de specifi eke onderwijsaanpak eigen aan dit soort onderwijs centraal. Er wordt ook ruim aandacht besteed aan de taal- en zaakvakkennis en -vaardigheden waarover CLIL-leerkrachten moeten beschikken. Ook de kwaliteitseisen waaraan CLIL-scholen moeten voldoen, worden belicht. Alle aangereikte principes worden geïllustreerd en verder verduidelijkt aan de hand van voorbeeldmateriaal en concrete cases.Het boekje is een must voor elke lerarenopleider, leraar, student-leraar en pedagogische begeleider, of ze nu een taal of een niet-taalvak geven of begeleiden. Als e-book biedt het boekje toegang tot bijkomende online informatie, verwerkingsopdrachten met feedback en concreet lesmateriaal.Bron : http://www.bol.com
Dutch language --- Study and teaching --- Didactics of secundary education --- talenonderwijs --- onderwijspraktijk --- Didactics of languages --- Belgium --- Vreemdetalenonderwijs ; secundair onderwijs ; Vlaanderen --- CLIL --- Taalvaardigheid ; secundair onderwijs --- 456.2 --- Vreemdetalenonderwijs --- Academic collection --- vertalen --- vreemdetalenonderwijs --- #PBIB:+110.61 --- didactiek --- 81'243 --- Vreemde talen-onderwijs --- Taalvaardigheid --- 475.3 --- taalvaardigheid --- vreemde talen-onderwijs --- Taal en letterkunde; overige talen --- Onderwijs : Didactiek : Secundair onderwijs : Algemeen --- didactiek algemeen - taal en letterkunde overige talen --- content and language integrated learning --- vreemde taal - tweede taal- non-native speakers --- Secundair onderwijs --- Moderne vreemde talen --- Frans --- Engels --- Duits --- Didactiek --- Taalgericht vakonderwijs --- Content and Language Integrated Learning --- Dutch language - Study and teaching
Choose an application
Freinetonderwijs. --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- interactief onderwijs --- Freinetonderwijs --- Primary education --- Educational systems. Teaching systems --- Netherlands --- #A0008A --- 720 Onderwijs --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Freinet --- #KVHB:Onderwijs; lager --- Freinettechnieken --- basisonderwijs --- coöperatief leren --- interactief leren --- 453.4 --- onderwijs --- 470 --- Freinetscholen --- Interactief leren --- Aanvankelijk lezen --- Aanvankelijk schrijven --- Competentiegericht onderwijs --- Computer --- Coöperatief leren --- Didactiek --- Expressie --- Onderwijs --- Taal --- freinetonderwijs (ler) --- interactief leren (ler) --- Basisonderwijs --- Freinetonderwijs ; Vlaanderen --- Interactief onderwijs --- Leren --- Moderne vreemde talen --- Nederlands --- Ouderparticipatie --- Pedagogiek ; basisonderwijs --- Wereldoriëntatie --- Freinetonderwijs, institutionele pedagogiek --- (zie ook: fysica (computer)) --- (zie ook: verbale expressie) --- (zie ook: teleonderwijs) --- Didactische werkvormen --- Lager onderwijs --- Methodescholen --- Didactische werkvorm --- Methodeschool
Choose an application
Neerslag van de probleemstelling gehouden tijdens het schooljaar 2003-2004, voorbereid door het bureau van de Raad Basisonderwijs met medewerking van 8 academici en ervaringsdeskundigen : Hugo Baetens Beardsmore, Ludo Beheydt, Hendrik Degraef, Annick De Houwer, Agnes De Rivière, Louis Schelfaut, Kris Van den Branden en Ludo M. Veny Beginnen we beter vroeger met tweedetaalonderwijs? Verwerven kinderen inderdaad snel een vreemde taal? Is tweetaligheid een voordeel voor een kind? Is tweetalig basisonderwijs een optie? Is dat in het belang van alle kinderen? Is het onderwijspersoneel wel klaar om talen aan te leren? Blijft Frans de tweede taal of kiezen we beter Engels? Hoe pakken buitenlandse basisscholen vreemdetalenonderwijs aan? Wat zegt onze wetgeving hierover?
meertaligheid --- Didactics of primary education --- Didactics of languages --- Flanders --- #PBIB:2004.4 --- #PBIB:gift 2004 --- #A0410A --- 645.2 Tweetaligheid --- 772 Basisonderwijs --- Basisonderwijs / kleuteronderwijs 373.3 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Onderwijs 37 --- Taalproblematiek 323.16 --- basisonderwijs --- vreemdetalenonderwijs --- 475.3 --- didactiek --- meertalig onderwijs --- taalonderwijs --- 803.3 --- Basisonderwijs --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Tweedetaalverwerving --- Vreemdetalenonderwijs --- 475.34 --- Frans --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Taalverwerving --- Tweetaligheid --- 475.3 ) TAALONDERWIJS ; OVERIGE TALEN O.N --- talen --- tweedetaalonderwijs --- Meertaligheid --- Taalonderwijs ; basisonderwijs --- Talenkennis --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- 050940.jpg --- Meertaligheid: lagere school --- didactiek basisonderwijs - overige talen : algemeen --- Taalonderwijs; overige talen --- Psycholinguïstiek --- Franse taal --- 475.3 ) TAALONDERWIJS ; OVERIGE TALEN O.N. --- Didactiek --- Moderne vreemde talen --- Talensensibilisering --- Onderwijs --- Taalonderwijs
Choose an application
PAV --- Engels --- Beroepsonderwijs. --- Didactics of secundary education --- Didactics of English --- Didactics of social education --- Didactics of the technical, artistic and vocational education --- BSO (beroepssecundair onderwijs) --- PAV (project algemene vakken) --- project algemene vakken --- #BSCH: vak: PAV - project algemeen vakken --- leerboeken --- MVT (moderne vreemde talen) --- 485.9 --- schoolboeken --- 485.6 --- Engelse taal ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- Project algemene vakken ; leermiddelen --- Project algemene vakken ; secundair onderwijs --- didactiek secundair onderwijs - gezondheidseducatie, verkeersopvoeding, overige vakken --- Geschiedenis-Maatschappijleer --- Schoolbooks - Didactic material --- handboeken secundair onderwijs --- PXL-Education 2016 --- Beroepssecundair onderwijs --- Project algemene vakken
Choose an application
Bijlage bij de gelijknamige map. Deze map laat kinderen van 5 tot 12 jaar op een leuke manier kennismaken met verschillende talen en culturen doorheen uitgebreide en volledig uitgewerkte lesmaterialen. Bijna alle lesfiches kunnen zowel in taalhomogene als in taalheterogene groepen gebruikt worden. Voor elke les worden duidelijke doelstellingen geformuleerd en staat vermeld aan welke ontwikkelingsdoelen en eindtermen gewerkt wordt. De lesfiches zijn ontwikkeld binnen verschillende leergebieden. Elk vak laat immers toe talensensibilisering te bewerken.
#PBIB:+107.33 --- intercultureel onderwijs --- meertaligheid --- 474.6 --- basisonderwijs --- didactiek --- vreemdetalenonderwijs --- Diversiteit --- Intercultureel onderwijs --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Multiculturele samenleving --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Taalspelletjes --- 471.41 --- Emoties (Gevoelens) --- Gebarentaal --- Meertaligheid --- Taaldiversiteit --- gebarentaal --- lichaamstaal --- taaldiversiteit --- taalstimulering --- 474.6 ) Intercultureel onderwijs --- emotaal --- 837 --- Taal --- Vreemdetalenonderwijs ; basisonderwijs --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Lager onderwijs --- didactiek basisonderwijs - intercultureel onderwijs --- Taal en verbale expressie --- (zie ook: Mondiale vorming) --- Contains audio-visual material --- Meertaligheid. --- Multiculturele samenleving. --- Basisonderwijs. --- interculturele opvoeding --- taalvaardigheid --- Didactics of social education --- OETC (onderwijs in eigen taal en cultuur) --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of languages --- Didactics of primary education --- Taalstimulering --- didactiek van de talen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Talensensibilisering --- Meertalig onderwijs --- Didactiek --- Moderne vreemde talen --- Taalactiveringsprogramma's --- Taalverwerving --- Taalonderwijs --- Basisonderwijs --- #BSCH: vak: Nederlands --- Interactief onderwijs --- Kleuter --- Geschiedenis --- Anderstalige --- Spraaktechnologie --- Therapie
Choose an application
Om goed talenonderwijs te kunnen geven is het noodzakelijk te weten hoe iemand een vreemde taal leert. De auteurs laten zien dat niet één aanpak de beste is, maar dat eerder een combinatie van benaderingen aan te bevelen is. Daarbij moet steeds rekening gehouden worden met het taaldoel en de wensen en kenmerken van (groepen) leerlingen of cursisten. De behandelde inzichten en opvattingen hebben zowel betrekking op het leren van een vreemde taal als van een tweede taal,zoals het Nederlands voor allochtonen.
Nederlands als tweede taal (NT2) --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- 838.5 Nederlands voor anderstaligen --- Didactics of Dutch --- Psycholinguistics --- * 838.5 --- Nederlands --- didactiek --- NT2 --- Nederlands voor anderstaligen --- PXL-Education 2014 --- taalwetenschap --- onderwijsleerprocessen --- onderzoeksresultaten --- 475.2 --- Tweedetaalverwerving --- Basisonderwijs --- Second language acquisition. --- Language and languages - Study and teaching. --- Didactiek --- Taalverwerving --- Moderne vreemde talen --- Language and languages --- Second language acquisition --- Tweede-taalverwerving ; ba.o --- Second language learning --- Language acquisition --- Language and languages Study and teaching --- Study and teaching --- Language and education --- Language schools --- 456.1 --- Onderwijs --- Tweede taal --- Tweede taalverwerving --- #KVHA:Taalonderwijs --- Communication Communicatie --- Cours de langue Taalcursus --- Didactique Didactiek --- Enseignement Onderwijs --- Evaluation Evaluatie --- Vocabulaire Woordenschat --- Nederlandse taal en letterkunde --- (zie ook: teleonderwijs) --- LANGUES VIVANTES --- ETUDE ET ENSEIGNEMENT --- ACQUISITION --- Tweede-taalverwerving. --- Dutch language --- Langue seconde --- Néerlandais (Langue) --- Foreign speakers --- Acquisition --- Etude et enseignement --- Allophones --- Langues --- Acquisition linguistique --- Étude et enseignement
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|