Listing 1 - 10 of 91 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Hoe kan je literaire teksten inzetten in de talenklas?Welke teksten zijn het meest geschikt om lezers te vormen?Hoe kan literatuuronderwijs de kritische leesvaardigheid versterken?In het huidige talenonderwijs is de plaats van literatuur geen evidentie. Nochtans zijn literaire teksten cruciaal om jongeren de kritische leesvaardigheid bij te brengen die in de 21ste-eeuwse maatschappij zo belangrijk is. Bovendien draagt literatuur ook bij tot de talige, culturele, sociale en persoonlijke ontwikkeling van jongeren.Om die ontwikkeling alle kansen te geven, is een leesbevorderend literatuuronderwijs nodig. Leerlingen en literatuur pleit ervoor om literatuur in brede zin een bevoorrechte plaats te geven in het talenonderwijs, zowel bij de vreemde talen als bij het Nederlands. Het aanleren van literair lezen als een betrokken en kritische vaardigheid staat daarbij centraal.Leerlingen en literatuur biedt didactische methodes en concrete handvatten voor een leesbevorderend literatuuronderwijs. Inzichten uit de nieuwe dialogische didactiek worden bruikbaar gemaakt voor de talenklas via duidelijke richtlijnen en een handig vijfstappenplan. Er is ook aandacht voor leesbevordering als schools project en voor vakoverschrijdende samenwerking rond literaire teksten.https://www.lannoocampus.be/nl/leerlingen-en-literatuur
Taalonderwijs --- Literatuuronderwijs --- Leesbevordering --- Didactiek --- Tekst --- Jongere --- Vreemdetalenonderwijs --- Nederlands --- Kritisch denken --- Literatuuronderwijs ; didactiek --- Didactics of languages --- literatuur --- onderwijs --- lezen --- leesbevordering --- literatuuronderwijs --- leesvaardigheden --- leesonderwijs --- Didactique.
Choose an application
Iedereen die schrijft, gebruikt wel een punt. Je zet dat teken aan het eind van een zin. Dan is die voorbij.Wat is een punt eigenlijk? Marc Kregting had niet meteen een antwoord. Daarom schreef hij er een boek over. Hij haalde er allerlei soorten tekst bij: een brief, een sprookje, een gedicht,... Kregting droomde ervan zijn boek af te sluiten zonder punt, maar met het langste woord uit het Nederlands. Zo werd 'Punt' een grappig boek. Een vreemd boek. Iets zonder einde.https://www.wablieft.be/nl/boeken/punt-wat-zeg-je
Dutch literature --- NT2 --- romans --- KREG --- Makkelijk lezen (genre) --- OKAN --- Leesbevordering --- Leesprobleem --- Makkelijk lezen
Choose an application
Leespraat laat zien hoe praten over boeken werkt. Het boek biedt praktische adviezen en informatie voor iedereen die met kinderen en boeken werkt. Hoewel voortgekomen uit en toegespitst op de lespraktijk zal het ook ouders, boekverkopers en bibliothecarissen tot steun zijn bij het praten met kinderen over hun lees- en leefervaringen. De twintig jaar geleden afzonderlijk verschenen boeken 'De leesomgeving' en 'Vertel eens' zijn in 'Leespraat' samengevoegd, waar nodig opnieuw vertaald en geactualiseerd.
434.3 --- 434.8 --- Jeugdliteratuur --- Leesopvoeding --- Werken met boeken(Activiteiten met het jeugdboek, Jeugdboekactiviteiten) --- Leesbevordering --- Lezen --- Lezen ; kinderen --- Boeken : basisonderwijs --- Boeken : kleuteronderwijs --- Leesstrategieën --- 433.7 --- Beschouwingen over jeugd en boek --- Activiteiten met het jeugdboek --- leesopvoeding --- leesbevordering --- jongeren --- leesopvoeding, leesgewoonten, invloed van lezen en van boeken op kinderen --- Schrijven --- Spel --- Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Primary education --- Leesbevordering. --- Jeugd. --- Leesvaardigheid. --- Spreekvaardigheid. --- leesbevordering. --- taalonderwijs.
Choose an application
Aan de hand van verschillende thema's worden suggesties gedaan voor het voorlezen van en het werken met een dertigtal prentenboeken. Met zwartwittekeningen.Drs. A.W.M. DuijxIn vijf clusters, die ook weer zijn onderverdeeld, worden in totaal dertig prentenboeken uitgebreid besproken. Na een korte inhoudelijke en vormtechnische bespreking van het boek wordt ingegaan op het voorlezen van het prentenboek, waarbij duidelijke en direct toepasbare aanbevelingen worden gedaan. Vervolgens worden bij elk prentenboek diverse suggesties gedaan voor het werken met het boek. Het is duidelijk dat Margriet Chorus veel ervaring heeft op dit gebied, want de suggesties zijn niet zomaar theoretisch bedacht, maar op hun bruikbaarheid ook uitgeprobeerd. Elke presentatie van een prentenboek wordt afgesloten met suggesties van andere prentenboeken die binnen het thema passen. Een aantal registers (o.a. op thema) maakt het boek uitermate toegankelijk. Het boek is heel mooi vormgegeven en is, doordat alle illustraties afkomstig zijn van één illustratrice, ook echt een geheel. Veel ouders, leid(st)ers uit de kinderopvang, leerkrachten uit de onderbouw, maar zeker ook bibliotheekmedewerk(st)ers zullen een uitstekende ondersteuning hebben aan dit boek bij hun leesbevorderende activiteiten.© NBD Biblion
Didactics of Kindergarten --- Literature --- prentenboeken (genre) --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- didactiek --- leesbevordering --- kleuters --- jeugdliteratuur --- Prentenboeken --- Leesbevordering --- Voorlezen --- Taalopvoeding --- Kleuteronderwijs --- prentenboeken --- werken met kinderboeken --- 456.1 --- Nederlands --- verhalenbundels --- 471.41 --- 434.8 --- Jeugdliteratuur --- Keuzelijsten --- Leesbevordering(Boekpromotie) --- Werken met prentenboeken --- 031994.jpg --- Kleuterschool: taal --- Prentenboeken: didactiek --- didactiek algemeen - Nederlandse taal en letterkunde --- Taal en verbale expressie --- Activiteiten met het jeugdboek --- Vertellen ; kinderopvang --- Vertellen ; kleuteronderwijs --- Prentenboek
Choose an application
"Verborgen talenten" is een handboek dat leraren helpt expertise te ontwikkelen om voor en met kinderen in verschillende fasen van hun ontwikkeling interessante boeken te selecteren en leert op welke manier jeugdliteratuur in de les kan worden ingezet. Het boek bestaat uit drie delen. Het inleidende deel 1 schetst de achtergrond. In deel 2 gaan de auteurs uitgebreid in op de theorie en praktijk van de leesontwikkeling, en jeugdliteratuur. Deel 3 laat zien hoe jeugdliteratuur kan worden ingezet in het basisonderwijs.
Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- Children's literature. Juvenile literature --- jeugdliteratuur --- Lager onderwijs --- Jeugdliteratuur --- Werken met jeugdboeken --- Leesbevordering --- Prentenboeken --- Jeugdpoëzie --- Lerarenopleiding --- PHL-Education 13 --- leesbevordering --- basisonderwijs --- Jeugdliteratuur ; basisonderwijs --- Leesbevordering ; basisonderwijs --- 433.75 --- vakoverschrijdend werken --- leesplezier --- taalvaardigheid --- Jeugdliteatuur ; basisonderwijs ; didactiek --- activiteiten met het jeugdboek, vertellen, voorlezen, dramatiseren en andere creatieve verwerking --- Activiteiten met het jeugdboek --- Didactics of languages --- Primary education --- Prentenboek --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Choose an application
De gepensioneerde leraar Marc spreekt boeken in voor blinden en raakt bevriend met de blinde geluidstechnicus Karel. Ze gaan samen geregeld uit. Maar dan krijgt Marc een probleem. Verhaal in korte zinnen en makkelijke woorden.
Dutch literature --- Makkelijk lezen (genre) --- Vriendschap --- Blinden --- Voorlezen --- Diversiteit --- Luisterboeken --- Vrijwilligerswerk --- NT2 --- romans --- FOLL --- vrienschap --- Blinde --- Luisterboek --- Inclusie --- Maatwerk --- Literature --- OKAN --- Leesbevordering --- Leesprobleem --- Makkelijk lezen --- Romans
Choose an application
#KVHB:Taaltest --- #KVHB:Nederlands --- #KVHB:Taalontwikkeling --- Circus --- D090710.jpg --- Prentenboeken --- Didactics of Dutch --- Didactics of Kindergarten --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- tweede-taalverwerving --- leesbevordering
Choose an application
In Effectief leesonderwijs in de praktijk neemt Heleen Buhrs je mee in hoe je goede lessen begrijpend lezen kunt neerzetten. Deze lessen staan niet op zichzelf, maar worden geïntegreerd in het thematisch onderwijs, waarin kennisopbouw centraal staat. In dit boek gaat Buhrs in op de volgende vier elementen:* Werken aan het opbouwen van kennis * Werken met rijke teksten * Leerlingen de tekst actief laten verwerken door erover te praten en te lezen * Monitoren en evalueren van leesbegripNa een korte uiteenzetting over het belang van goed leesonderwijs beschrijft de auteur stap voor stap hoe een goede les ? bij zowel een informatieve, een verhalende tekst als een samenleesboek ? ontworpen wordt. Er is veel aandacht voor de praktische uitwerking: het uitzoeken van een tekst, het analyseren van de tekst, het maken van een lesopzet en het voorbereiden van de les, de instructie. Welke keuzes maak je daarbij? En waarom zijn dit juiste keuzes? Tot slot is er aandacht voor de implementatie en borging van begrijpend lezen op school.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/effectief-leesonderwijs-in-de-praktijk-pica
Didactic strategies --- Didactics of Dutch --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- leesprocessen --- leesbevordering --- leesvaardigheden --- didactische werkvormen --- begrijpend lezen --- Basisonderwijs --- Taalonderwijs --- Nederlands --- Leesonderwijs --- Begrijpend lezen
Choose an application
leesonderwijs --- leesbevordering --- Didactics of languages --- Sociology of culture --- Lecture --- Lezen --- leesopvoeding --- 433.7 --- C6 --- kinderen --- taal --- lezen --- leesopvoeding, leesgewoonten, invloed van lezen en van boeken op kinderen --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Leesbevordering --- Leesgewoonten --- Historische en vergelijkende pedagogiek --- Orthopedagogiek --- taal- en spraakstoornissen --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- taal- en spraakstoornissen. --- Taal- en spraakstoornissen. --- taalvaardigheid
Choose an application
it aan bij het handboek Markant 1
moedertaalonderwijs --- leesbevordering --- Didactics of languages --- leesopvoeding --- departement Lerarenopleiding 11 --- Nederlandse taalkunde --- Nederlands, literatuur --- handboeken secundair onderwijs --- Nederlands --- 1e leerjaar secundair onderwijs --- Algemeen secundair onderwijs --- leerboeken --- lezen --- 485.1 --- schoolboeken --- 475.26 --- Leesbevordering --- didactiek secundair onderwijs - Nederlandse taal en letterkunde --- Nederlande taal en letterkunde --- Lezen --- Schoolbooks - Didactic material --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Listing 1 - 10 of 91 | << page >> |
Sort by
|