Narrow your search

Library

AP (2)

Arteveldehogeschool (2)

Hogeschool Gent (2)

Hogeschool West-Vlaanderen (2)

KBR (2)

KDG (2)

KU Leuven (2)

Thomas More Kempen (2)

Thomas More Mechelen (2)

UAntwerpen (2)

More...

Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2007 (1)

2006 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
ICT en jongeren met extra zorg : technologische hulpmiddelen en ondersteunende software
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9030189452 9789030189459 Year: 2006 Publisher: Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

ICT is niet meer weg te denken uit het onderwijs. Scholen zoeken hoe ICT het onderwijsproces didactisch kan ondersteunen en een waardevolle bijdrage kan leveren aan onderwijsvernieuwing. Het is uiteraard de bedoeling dat alle leerlingen van ICT kunnen profiteren. Maar wordt er ook gedacht aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften? Voor sommigen onder hen - bijvoorbeeld blinde of slechtziende leerlingen, of leerlingen met een verstandelijke beperking - is de toegang tot ICT niet vanzelfsprekend. Webpagina's en ICTleermiddelen zijn voor hen vaak ontoegankelijk. Voor anderen - bijvoorbeeld leerlingen met een motorische beperking - kunnen ICT en het internet nieuwe werelden openen. Er bestaan tal van ICT-toepassingen die de beperkingen van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften kunnen compenseren. Leerlingen met ernstige leerstoornissen kunnen geholpen worden door tekstverwerker, spellingcontrole, overhoorsoftware, voorleessoftware, mindmapsoftware,... Slechtziende leerlingen Kunnen lezen wat op het bord staat met behulp van een laptop en bordcamera. Leerlingen met een verstandelijke beperking kunnen communiceren met prenten. Enzovoort. Dit cahier focust op technologische hulpmiddelen en educatieve software voor leerlingen met extra zorg. Er wordt aandacht geschonken aan hulpmiddelen voor blinde en slechtziende leerlingen, voor leerlingen met motorische, auditieve en verstandelijke beperkingen en voor leerlingen met leerstoornissen en dyslexie. Dit alles wordt aangevuld met korte cases en tips voor leerkrachten die de hulpmiddelen in de klas willen gebruiken. De redactie vertrekt in dit cahier van het 'handicap creation model'. Volgens deze visie ontstaan 'handicapsituaties' door een wisselwerking tussen persoonsgebonden eigenschappen (zoals een beperking) n omgevingsfactoren. Door de omgevingsfactoren aan te passen, kunnen de handicapsituaties worden voorkomen. Dit cahier ondersteunt de ideen van inclusief onderwijs en zorg op maat, die ook centraal staan In het nieuwe kader van leerzorg dat in 2009 zal worden gelanceerd. De klemtoon in dit cahier ligt op technologische hulpmiddelen. In 2007 zal binnen 'ICT en onderwijsvernieuwing' een vervolgcahier verschijnen dat focust op het didactische gebruik van ICT-toepassingen voor leerlingen met extra zorg.

Keywords

Pedagogiek en onderwijskunde --- ICT --- Handboeken en inleidingen. --- Gehandicapten. --- Geïntegreerd onderwijs. --- Computer assisted instruction --- Didactics of technology --- computerondersteund onderwijs --- Orthopedagogics --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- School management --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- Computer science --- Study and teaching --- Youth --- leerproblemen --- 460.8 --- buitengewoon onderwijs --- educatieve software --- inclusief onderwijs --- zorgverbreding --- 454.52 --- 489.4 --- Auditief gehandicapte kinderen --- Blinden --- Dyslexie --- Hulpmiddelen --- Leerstoornissen --- Mentaal gehandicapte kinderen --- Motoriche beperkingen --- Slechtzienden --- Software --- didactiek --- didactisch proces --- dyslexie --- elektronische leeromgeving --- leerstoornissen --- onderwijs --- open leren --- software --- ict --- ict, zorg --- ICT : onderwijs --- Leerlingen met beperkingen --- automatisering (computer) --- blindheid (slechtziendheid) --- computergestuurd onderwijs --- doofheid --- dyslexie (woordblindheid) --- fysiek gehandicapten --- hulpmiddelen --- informatieverwerking --- internet --- leermethoden --- mentaal gehandicapten --- slechthorendheid --- technologie --- ICT ; buitengewoon onderwijs --- Computer ondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- Onderwijs --- Computerondersteund onderwijs --- Zorgverbreding --- Gehandicapte kinderen --- Leerproblemen --- Kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Informatica --- Technologie --- Kind met een handicap --- Leerprobleem --- Hulpmiddel --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Verpleegkunde --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Maatschappij


Book
ICT en jongeren met extra zorg : een didactiek van stimuleren en compenseren
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789030192220 Year: 2007 Publisher: Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

ICT --- Pedagogiek en onderwijskunde --. --- Gehandicapten. --- Geïntegreerd onderwijs. --- Computer assisted instruction --- Didactics of technology --- computerondersteund onderwijs --- Orthopedagogics --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- School management --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- Learning disabled children --- Education --- Belgium --- Learning disabilities --- Handbooks, manuals, etc. --- Underachievers --- leerproblemen --- 454.52 --- didactiek --- 325 --- 326 --- 454.23 --- 460 --- 460.5 --- 489.4 --- Computerondersteund onderwijs --- Didactiek --- Digitale didactiek --- Digitale leermiddelen --- Educatieve software --- Educatieve software (Software) --- Elektronische leeromgeving --- Gehandicapte kinderen --- Hoogbegaafde kinderen --- Hulpmiddelen --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- ICT leermateriaal --- Inclusief onderwijs --- Internet --- Lager onderwijs --- Leerproblemen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Mentaal gehandicapte kinderen --- Onderwijs --- Onderwijsleermiddelen (Leermiddelen) --- Orthodidactiek --- Secundair onderwijs --- Software --- Ziekenhuisscholen --- Zorgverbreding --- dyslexie --- hoogbegaafdheid --- internet --- leerstoornissen --- onderwijs --- open leren --- software --- 450 --- Handboek/cursus --- ict --- ict, zorg --- Buitengewoon onderwijs --- Elektronische leeromgevingen --- Leermiddelen --- 371.39 --- ICT : onderwijs --- Jongeren en ICT --- Leerlingen met beperkingen --- automatisering (computer) --- blindheid (slechtziendheid) --- computergestuurd onderwijs --- doofheid --- dyslexie (woordblindheid) --- fysiek gehandicapten --- hulpmiddelen --- informatieverwerking --- leermethoden --- mentaal gehandicapten --- slechthorendheid --- technologie --- Sociale problemen van zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten --- Sociale problemen van mentaal gehandicapten --- Didactische principes --- Computer ondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Orthopedagogiek --- Didactiek (hoger onderwijs) --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- leerlingbegeleiding --- begeleid zelfstandig leren --- departement Lerarenopleiding --- ICT in het onderwijs --- leermiddelen --- Kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Informatica --- Technologie --- inclusief onderwijs --- 370.02 --- Kind met een handicap --- Leerprobleem --- Hulpmiddel --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Verpleegkunde --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Maatschappij

Listing 1 - 2 of 2
Sort by