Narrow your search

Library

Odisee (43)

Thomas More Mechelen (43)

VIVES (43)

Thomas More Kempen (42)

UCLL (42)

LUCA School of Arts (41)

KU Leuven (40)

ULB (35)

ULiège (35)

UGent (34)

More...

Resource type

book (42)

periodical (1)


Language

French (21)

English (19)

Arabic (1)

German (1)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2023 (2)

2021 (4)

2020 (1)

2019 (3)

2018 (5)

More...
Listing 1 - 10 of 43 << page
of 5
>>
Sort by

Book
Regards critiques sur quelques (r)évolutions récentes du droit : Tome 1 : Bilans et Tome 2 : Réformes-Révolutions
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 2379280223 2915699089 Year: 2017 Publisher: Toulouse : Presses de l’Université Toulouse Capitole,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Il n'est déjà pas rassurant que le droit soit flexible. Peut-on sans inquiétude admettre qu'il soit changeant ? La mutation des normes juridiques ne va pas de soi. Les coutumes sont forgées par le temps, les lois sont faites pour durer. Théologiens, philosophes, jurisconsultes, tous les grands esprits qui ont pensé le droit ont martelé cette conviction qu'il entre dans sa vocation de sécréter des normes durables. Et le Code civil de figurer un « immortel ouvrage ». Mais à l'ère des grandes codifications a succédé celle de l'inflation législative. En outre, devenu protéiforme par la multiplication des instances normatives, politiques, juridictionnelles, mais aussi administratives et économiques, nationales, européennes, internationales, ce que nous appelons toujours le Droit n'a jamais été autant sujet au changement. Ce déroutant phénomène met en demeure la doctrine universitaire de dépasser les clivages disciplinaires classiques entre le droit privé, le droit public et l'histoire du droit, pour tenter d'examiner solidairement l'actualité juridique dans ce qu'elle a de plus mouvant, et donc de plus controversé. C'est pourquoi la Faculté de droit de l'Université Toulouse I a créé un Institut fédératif de Recherche « mutation des normes juridiques ». Le présent ouvrage participe d'une série de travaux collectifs en cours ayant trait à quelques problématiques brûlantes. Rassemblant une cinquantaine de contributions, il témoigne, de manière en quelque sorte inaugurale, de la capacité de mobilisation des enseignants-juristes toulousains autour de l'analyse critique des causes, formes et effets de la chronique mutation du droit contemporain.


Book
The Case for Decentralized Federalism
Authors: ---
ISBN: 1280690526 9786613667465 0776619071 9780776619071 9781280690525 9780776607450 0776607456 6613667463 Year: 2010 Publisher: Ottawa : Baltimore, Md. : University of Ottawa Press, Project MUSE,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"The Case for Decentralized Federalism brings together an array of experts around one key idea: decentralized federalism as the best political arrangement for a diverse nation like Canada, Edited by Ruth Hubbard and Gilles Paquet, this book argues that decentralized federalism can most effectively address Canada's regional differences and cultural diversity by dividing the work of public governing among different levels of government, allowing each to address the needs and aspiration of its citizens." "With contributions from Thomas J Courchene, Ian Peach, Gerard Belanger, Hugh D. Segal, Francois Rocher, Marie-Christine Gilbert, Ruth Hubbard and Gilles Paquet, this book presents various arguments for decentralized federalism that show how a variety of issues nagging Canada today---nation-building, subsidiarity, competition, innovation---might be resolved through decentralized federalism." "For the case against decentralization, look for The Case for Centralized Federalism edited by Gordon DiGiacomo and Maryantonett Flumian, also published by the University of Ottawa Press."--BOOK JACKET.


Book
The Case for Centralized Federalism
Authors: ---
ISBN: 1280690356 9786613667298 077661908X 9780776619088 9780776607443 Year: 2010 Publisher: Ottawa, ON : Baltimore, Md. : University of Ottawa Press, Project MUSE,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"The Case for Centralized Federalism goes against the current prevailing opinion on federal-provincial relations, which consistently supports reducing the federal government's powers. Edited by Gordon DiGiacomo and Maryantonett Flumian, this book argues that the federal government is best placed to respond to issues of national interest and create effective policy." "With contributions from Gordon DiGiacomo, Michael D. Behiels, Brooke Jeffrey, Cheryl N. Collier, Maryantonett Flumian and Inger Weibust, the book analyzes the federal government's recent deferential approach to intergovernmental relations and condemns their submissiveness. They locate the origin of this approach in the ambivalent attitudes of the country's founders and in short-sighted electoral objectives. They show how it has hampered federal politics and administration, creating a federal government both unwilling and unable to assume leadership." "For the case against centralization, look for the Case for Decentralized Federalism edited by Ruth Hubbard and Gilles Paquet, also published by the University of Ottawa Press."--BOOK JACKET.


Book
Dévolution, identités et nationalismes : Une mise en perspective européenne du cas britannique
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 236781404X 2842698592 Year: 2021 Publisher: Montpellier : Presses universitaires de la Méditerranée,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cet ouvrage collectif vise à mettre en perspective, par une approche pluridisciplinaire, la « dévolution » en Europe, c’est-à-dire le processus de redistribution des pouvoirs politiques, législatifs et administratifs au profit de l’échelon régional. Le cas du Royaume-Uni constitue l’élément central de l’étude mais celle-ci s’enrichit d’autres expériences européennes qui apportent un éclairage comparatif à un phénomène à la fois spécifiquement britannique et représentatif de mouvements de fond, politiques et institutionnels, plus larges. La « dévolution » prend des formes variées selon les pays concernés : ses logiques, ses sources de légitimité et ses mises en oeuvre sont diverses, tout comme le contexte historique et culturel dans lequel elle s’effectue. Au Royaume-Uni, l’un des actes les plus importants de la première législature du gouvernement New Labour, dirigé de 1997 à 2007 par Tony Blair, a été la mise en place d’une décentralisation sans précédent des pouvoirs au profit d’institutions représentatives démocratiquement élues au pays de Galle et en Écosse. Les auteurs examinent la manière dont cette « dévolution » fonctionne et dont elle est appréhendée, non pas en isolant le cas britannique mais en l’évaluant au regard d’autres expériences européennes, notamment en Italie et en Espagne.


Book
Venezuela: Centralisme, Régionalisme et Pouvoir Local
Authors: ---
ISBN: 2868180264 2371540196 Year: 1989 Publisher: Éditions de l’IHEAL

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Useful collection of articles on Venezuela's regionalization and decentralization. Contains discussion of the importance of state universities in regional development"--Handbook of Latin American Studies, v. 57.


Book
Decentralisation hybridized : a Western concept on its way through South Sudan
Author:
ISBN: 2940503028 2940503036 Year: 2012 Publisher: Graduate Institute Publications

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

South Sudan is undergoing a process of internationally-supported state building of which decentralisation forms part. For the people, decentralisation is understood as a right to self-rule based on native–stranger dichotomies and as a means of appropriating and incorporating an abstract and distant state into the local context. The South Sudanese government, in contrast, sees decentralisation primarily as a tool for service delivery and development. Conversely, the international community, in its desire to guarantee international stability through the creation of Western-style states all over the world, sees decentralisation as one tool in the state-building toolbox. These different interpretations of decentralization may not only lead to misunderstandings, but different groups and different ways of understanding decentralisation have interacted throughout history, and attempts to impose a particular understanding on other actors continue. Annina Aeberli examines this hybridisation of state ‘decentralisation’ and argues that the international community and the government cannot and should not try to ignore people’s understandings and expectations: a state – in whatever form – always depends on the acceptance of the people.


Book
L’autonomie de l’établissement, avec ou contre les enseignants ?
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 2847889736 284788971X Year: 2017 Publisher: Lyon : ENS Éditions,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L’autonomie des établissements scolaires est devenue un thème récurrent des débats éducatifs. On lui prête de nombreuses vertus. Il s’agirait tout à la fois de favoriser les initiatives pédagogiques et de rendre les écoles plus agiles et mieux adaptées à leurs contextes locaux. Cette autonomie fait aussi naître bien des craintes, particulièrement quand elle semble synonyme de développement de logiques concurrentielles. En France, les polémiques sur ce thème présentent alternativement l’autonomie comme une arme « contre » les enseignants ou comme un dispositif qui les « libéreraient ». Plutôt que de s’en tenir à des controverses générales, il a été choisi dans cet ouvrage, d’une part, de mobiliser la littérature internationale et des études de situations dans d’autres pays, et d’autre part, d’aborder une expérience précise d’autonomie pédagogique dans un collège français. En confrontant ces analyses et ces témoignages, ce quatrième opus des Entretiens Ferdinand Buisson propose des pistes opérationnelles pour favoriser les interactions entre recherches universitaires et pratiques professionnelles sur cette question sensible. School autonomy has become a recurrent issue in education. It is credited with many virtues. This would involve both promoting educational initiatives and making schools more flexible and better suited to their local contexts. This autonomy also gives rise to many concerns, especially when it appears to be synonymous with the growth of competition. In France, debates on this subject present autonomy either as a weapon “against” teachers or as a means of “freeing” them. Rather than sticking to common controversies, this book not only includes international literature and case studies from other countries, but also showcases a specific example of educational autonomy in a French secondary school. By comparing these reviews and experiences, this book offers some courses of action for promoting interaction between academic research and professional…

Down from bureaucracy : the ambiguity of privatization and empowerment
Author:
ISBN: 0691044619 9786612753022 1400821983 1282753029 140081197X 9780691044613 9781400811977 1400803403 1400816327 9781400803408 9781282753020 9781400821983 Year: 1996 Publisher: Princeton, N.J. : Princeton University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Throughout the world, politicians are dismantling state enterprises and heaping praise on private markets, while in the United States a new rhetoric of "citizen empowerment" links a widespread distrust of government to decentralization and privatization. Here Joel Handler asks whether this restructuring of authority really allows ordinary citizens to take more control of the things that matter in their roles as parents and children, teachers and students, tenants and owners, producers and consumers. Looking at citizens as stakeholders in the modern social welfare state created by the New Deal, he traces the surprising ideological shifts of empowerment from its beginning as a cornerstone of the war on poverty in the 1960's to its central place in conservative market-based voucher schemes for school reform in the 1990's.Handler shows that in the past the gains from decentralization have proved to be more symbol than substance: some disadvantaged members of society will find new opportunities in the changes of the 1990's, but others will simply experience powerlessness under another name. He carefully distinguishes "empowerment by invitation" (in special education, worker safety, home health care, public housing tenancy, and neighborhood organizations) from the "empowerment by conflict" exemplified by the radical decentralization of the Chicago public schools. What emerges is a map of the major pitfalls and possible successes in the current journey away from a discredited regulatory state.

Keywords

Community power --- Decentralization in government --- Decentralization in government. --- Power (Social sciences) --- Privatization --- Schools --- Welfare state. --- Decentralization --- Administration publique -- Décentralisation --- Autonomie administrative --- Bestuurlijke decentralisatie --- Centralization in government --- Decentralisatie (Bestuur) --- Devolution in government --- Décentralisation administrative --- Décentralisation technique --- Décentralisation territoriale --- Etat providence --- Gouvernement décentralisateur --- Government centralization --- Government decentralization --- Government devolution --- Politique de décentralisation --- Staat [Welvaarts] --- State [Welfare ] --- Welfare state --- Welvaartsstaat --- État -- Décentralisation --- État décentralisé --- -Decentralization in government --- -Power (Social sciences) --- -Privatization --- -Schools --- -Welfare state --- #SBIB:35H100 --- #SBIB:AANKOOP --- State, Welfare --- Economic policy --- Public welfare --- Social policy --- State, The --- Welfare economics --- Political science --- Central-local government relations --- Federal government --- Local government --- Public administration --- Public institutions --- Education --- Public schools --- Denationalization --- Privatisation --- Contracting out --- Corporatization --- Government ownership --- Community organization --- Elite (Social sciences) --- Sociology, Urban --- -Bestuurlijke organisatie: algemene werken --- United States --- Politics and government --- 20th century --- Illinois (Etat) --- Chicago (Ill.) --- Decentralization in government - United States. --- Community power - United States. --- Power (Social sciences) - United States. --- Bestuurlijke organisatie: algemene werken


Book
L’intercommunalité culturelle en France
Authors: --- ---
ISBN: 2111398853 Year: 2014 Publisher: Paris : Département des études, de la prospective et des statistiques,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Le développement rapide du financement de la culture par les groupements de communes a suscité une étude de l’Observatoire des politiques culturelles qui illustre les nouvelles formes de la décentralisation culturelle. La variété des situations n’empêche pas l’étude quantitative et qualitative de dégager des tendances qui reproduisent, tout en les bousculant sur certains points, les normes de politique culturelle existantes. Ce mouvement de décentralisation culturelle est encore en devenir, et l’étude se conclut sur quelques considérations prospectives. The rapid development of cultural funding by groupings of municipalities is the subject of a Cultural Policy Observatory study which describes the new forms of cultural decentralisation. Despite the variety of situations, the quantitative and qualitative study succeeds in identifying trends that follow current cultural policy standards, but not always completely. The move towards cultural decentralisation being an ongoing process, the study ends with a number of conjectures concerning the future.


Book
Sport de haut niveau en régionalisation(s) : L’Aquitaine exemplaire ?
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 2858925771 2858922551 Year: 2019 Publisher: Pessac : Maison des Sciences de l’Homme d’Aquitaine,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Parce qu'il relève de la représentation de la France sur la scène mondiale, le secteur du sport de haut niveau est du ressort de l'État et de son partenaire associatif le Comité National Olympique et Sportif Français. Mais dans un contexte d'émulation amplifiée par la décentralisation, les interprétations et les reformulations de la politique nationale du sport de haut niveau ne manquent pas, alors que le cadre législatif de l'organisation et de la promotion des activités physiques et sportives invite les collectivités territoriales - et les entreprises - à concourir à son développement. Dernières-nées des collectivités "périphériques", les régions sont entrées dans le concert au moment où les autorités centrales déclenchaient la régionalisation du sport de haut niveau, dans ses versions technique et administrative. Quelles sont concrètement la part, la spécificité, voire l'exemplarité de l'Aquitaine dans le processus de constitution de l'élite olympique nationale ? Comment les relations trilatérales État, mouvement sportif, région s'y sont-elles engagées et se transforment-elles au quotidien ? Quelle est la configuration des réseaux de pouvoir ? De quelles façons s'entrecroisent, pour les sportifs concernés, cadre institutionnel et cadre de vie ? Enfin, quels sont les modes d'appropriation de la politique nationale du sport de haut niveau par les différents acteurs aquitains ? Autant de questions auxquelles cet ouvrage s'efforce d'apporter des éléments de réponse.

Listing 1 - 10 of 43 << page
of 5
>>
Sort by