Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
Cultuur en onderwijs : nadenken over cultuur, culturele vorming en de bijdrage van de vakleraar
Author:
ISBN: 9789038213941 Year: 2009 Publisher: Gent Academia Press


Book
Cultuur2 : basis voor cultuuronderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789023254867 9023254961 9789023254966 Year: 2016 Publisher: Assen Van Gorcum


Book
Omgevingsonderwijs : van project naar praktijk
Authors: ---
ISBN: 9023241312 9789023241317 Year: 2006 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Omgevingsonderwijs' - het leren in, van en over je eigen leefomgeving - is een in veel opzichten aantrekkelijke vorm van onderwijs. Het biedt volop mogelijkheden voor onderzoekend, producerend en authentiek leren. Het motiveert: erop uit met je leerlingen, de polder in, de wijk door, het museum in, dat doorbreekt de routine van het dagelijkse schoolwerk en kan het saamhorigheidsgevoel in de klas versterken.Het ontwerpen van omgevingsonderwijs is een enorme opgave. 'Omgevingsonderwijs, van project naar praktijk' helpt scholen en culturele instellingen bij het (samen) opzetten en uitvoeren van omgevingsonderwijs. Aan de hand van tal van praktijkvoorbeelden geeft het antwoord op vragen als: hoe plooi je buitenschoolse onderzoeksopdrachten in het rooster? Wat is nodig aan voorbereiding in de klas? Hoe maak je groepsopdrachten waar lle leerlingen echt aan bijdragen? Hoe beoordeel je zulke opdrachten? Waar kun je subsidie voor je project aanvragen? Hoe zet je een project om in iets blijvends? Steeds wordt geprobeerd de zaak te benaderen vanuit het perspectief van de school n dat van culturele instellingen, groot en klein. (Bron: uitgever)


Book
Cultuur InZicht : een handreiking voor leraren
Authors: ---
ISBN: 9789006955088 Year: 2010 Publisher: Amersfoort ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cultuur InZicht is in de eerste plaats bedoeld om de competenties te verwerven die nodig zijn om cultuureducatie in het onderwijs op een inspirerende en deskundige manier te verzorgen. Daarnaast levert het boek bouwstenen om aanvullende competenties te verwerven die nodig zijn om op een school het vormingsgebied cultuureducatie te kunnen coördineren.


Book
Interculturele communicatie : van ontkenning tot wederzijdse integratie
Authors: --- ---
ISBN: 9789023256878 9789023256922 9023256875 9023256921 Year: 2021 Publisher: Assen Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderzoek toont aan dat cultureel diverse klassen óf erg slecht óf buitengewoon goed presteren. De prestaties zijn laag als de culturele verschillen worden genegeerd of ontkend, of als de verschillen als een probleem gezien worden. Cultureel diverse groepen blinken daarentegen uit wanneer verschillen worden herkend en benoemd als waardevolle bronnen van innovatie en groei. Interculturele communicatie maakt studenten in het hoger beroepsonderwijs nieuwsgierig om kennis te maken met andere culturen. De stof zorgt ervoor dat zij zich bewust worden van de eigenheid van hun cultuur, die ze meestal zo vanzelfsprekend vinden. Bovendien leren studenten cultuur te herkennen als een waardevolle bron. Dit boek reikt de competenties aan die benoemd worden in culturele modellen van Hoffman, Hall, Kluckhohn, Hofstede, Trompenaars, Bennett, House, Banaji en Greenwald.Wat is nieuw in deze 5e druk? Hoofdstuk 8 over diversiteit in teams en 'global leadership' is uitgebreid met een actueel onderwerp: onbewuste culturele vooringenomenheid, oftewel 'bias', en wat het ons oplevert als we dit leren benoemen. De 5e druk bevat nieuwe casussen vanuit een internationaal perspectief. Dit compacte boek staat vol met praktische opdrachten, casussen en rollenspelen uit concrete interculturele werk- en leersituaties. De casussen komen uit het onderwijs, de zorg, marketing en management: kortom, overal waar je met interculturele communicatie te maken kunt krijgen. https://www.vangorcum.nl/product/100-405_Interculturele-communicatie


Book
De leraar die de wolken meet : een pleidooi voor kunsteducatie
Authors: --- ---
ISBN: 9789401444415 Year: 2017 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het belang van kunsteducatie wordt door een breed publiek erkend. Kunst en cultuur zijn vaste ingrediënten van ons bestaan. Ze helpen ons de wereld te begrijpen en onze levens kleur geven. Net daarom is het verrassend dat in het Vlaamse onderwijs kunstzinnige doelstellingen zo schaars zijn. De leraar die de wolken meet breekt een lans voor meer kunst op school. Vanuit hun verscheidene achtergronden beargumenteren tientallen experts en leraren hoe dat kan, en hoe we de tijd die we in de klas aan kunst besteden nuttiger kunnen invullen. Zo kan kunst haar rechtmatige plaats in ons onderwijs innemen.Bron : lannoo

Raps for Learning English : elementary - pre-intermediate : photocopiable
Authors: ---
ISBN: 9781904720294 9781904720980 9781904720133 9781900702409 9781900702218 9781910173367 1900702401 Year: 2007 Publisher: London Scholastic Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This 96-page resource book presents aspects of British history in a way which will directly appeal to teenage students. Topics include such titles as Crazy Kings and Cool Queens, Worst Wars and Dreadful Disasters. The material can be used to supplement any cultural-based syllabus as well as providing additional fun material to a general course.


Book
Museums and Communities : Curators, Collections and Collaboration
Authors: ---
ISBN: 9780857851314 9780857851307 0857851306 0857851314 9780857851321 0857851322 9780857851338 0857851330 1474215297 9781474215299 Year: 2013 Publisher: London Bloomsbury Publishing

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This edited volume critically engages with contemporary scholarship on museums and their engagement with the communities they purport to serve and represent. Foregrounding new curatorial strategies, it addresses a significant gap in the available literature, exploring some of the complex issues arising from recent approaches to collaboration between museums and their communities.The book unpacks taken-for-granted notions such as scholarship, community, participation and collaboration, which can gloss over the complexity of identities and lead to tokenistic claims of inclusion by museums. Over sixteen chapters, well-respected authors from the US, Australia and Europe offer a timely critique to address what happens when museums put community-minded principles into practice, challenging readers to move beyond shallow notions of political correctness that ignore vital difference in this contested field.Contributors address a wide range of key issues, asking pertinent questions such as how museums negotiate the complexities of integrating collaboration when the target community is a living, fluid, changeable mass of people with their own agendas and agency. When is engagement real as opposed to symbolic, who benefits from and who drives initiatives? What particular challenges and benefits do artist collaborations bring? Recognising the multiple perspectives of community participants is one thing, but how can museums incorporate this successfully into exhibition practice?Students of museum and cultural studies, practitioners and everyone who cares about museums around the world will find this volume essential reading.Bron: https://www.bloomsbury.com/uk/museums-and-communities-9780857851314/


Book
Geen school zonder muze : muzisch-creatieve vorming in het secundair onderwijs
Author:
ISBN: 9020961047 Year: 2005 Volume: 14 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het eerste deel vindt de lezer concrete inspiratie en komt hij meer te weten over praktische ondersteuning. Het tweede deel gaat in op hoe een school in de praktijk muzisch-creatieve vorming kan implementeren en hoe men gaandeweg ook een visie en leerlijn kan ontwikkelen. Deel drie biedt concrete modellen tot evaluatie en bespreekt het meer abstracte rapporteren ervan. Vervolgens staat het vierde deel stil bij de meerwaarde van muzisch-creatieve vorming. Muzisch-creatieve vorming houdt meer in dan met leerlingen naar een filmvoorstelling gaan of met enkelen muziek of toneel maken. Het is een algemene vorming die stelselmatig opgebouwd wordt en waarbij ook het diepste wezen van de mens wordt geraakt. Creativiteit omvat het opzetten van een verbeeldingsactiviteit die zowel originele als waardevolle resultaten oplevert. Bovendien is meermaals bewezen dat creativiteit geleerd kan worden, dat je het dus niet alleen moet 'hebben'. Via de vakoverschrijdende eindtermen muzisch-creatieve vorming kunnen we leerlingen uit alle richtingen van het secundair onderwijs waarden bijbrengen die hen in staat stellen om onder meer beter in groep te functioneren. Ook maken ze zich zo methodieken eigen om met veel ondernemingszin zelfstandig, levenslang te leren. Het boek is opgebouwd volgens steeds terugkerende principes - evoluerend van concreet naar abstract - gebaseerd op het ervaringsleermodel van David Kolb. In het eerste deel vindt de lezer concrete inspiratie en komt hij meer te weten over praktische ondersteuning. Het tweede deel gaat in op hoe een school in de praktijk muzisch-creatieve vorming kan implementeren en hoe men gaandeweg ook een visie en leerlijn kan ontwikkelen. Deel drie biedt concrete modellen tot evaluatie en bespreekt het meer abstracte rapporteren ervan. Vervolgens staat het vierde deel stil bij de meerwaarde van muzisch-creatieve vorming. (Bron: covertekst)


Book
Prentenboeken en coöperatief leren : kansen voor intercultureel, taalvaardigheids- en literatuuronderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9055839191 9054619244 9789055839193 Year: 2001 Publisher: Diegem : Kluwer,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze publicatie nodigt de lezer uit om ook zijn horizon te verruimen en vooral om vanuit de uitgewerkte praktijkvoorbeelden kinderen de rijkdom van een multiculturele samenleving te laten ontdekken. Naast uitgewerkte lessen en bespreking van verschillende kinderboeken over dit onderwerp, omvat dit boek ook inspirerend videomateriaal van enthousiaste kinderen en leerkrachten die met die kinderboeken werken in de klas. Dit materiaal uit de drie landen is samengeperst op een compacte CD-rom. Naast het praktische gedeelte geeft deze uitgave ook een uitgebreide theoretische achtergrond.

Keywords

Didactics of languages --- Didactics of primary education --- interculturaliteit --- didactiek --- leesbevordering --- jeugdliteratuur --- prentenboeken --- leesonderwijs --- Literature --- kleuteronderwijs --- taalvaardigheid --- literatuuronderwijs --- intercultureel onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Nederlands --- Literatuur --- Culturele vorming --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Buitengewoon basisonderwijs --- Comeniusprojecten --- Jeugdliteratuur --- Prentenboeken --- Didactiek --- Coöperatief leren in multiculturele groepen --- Orthodidactiek --- Werken met jeugdboeken --- #KVHB:Intercultureel onderwijs --- #KVHB:Onderwijs; lager --- #KVHB:Taalvaardigheid --- basisonderwijs --- coöperatief leren --- taalvaardigheidsonderwijs --- 472 --- literatuur --- 454.3 --- Coöperatief leren --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Prentenboeken-basisonderwijs --- Prentenboeken-kleuteronderwijs --- 474.54 --- coöperatief leren (ler) --- prentenboeken (ler) --- Basisonderwijs --- Coöperatief leren ; ba.o --- Intercultureel onderwijs ; basisonderwijs --- Intercultureel onderwijs ; kleuteronderwijs --- Jeugdliteratuur ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Letterkunde --- Literatuuronderwijs ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Ontluikende geletterdheid --- Prentenboeken ; basisonderwijs --- Taalvaardigheid ; basisonderwijs --- Taalvaardigheid --- Verhalen in het basisonderwijs --- 475.2 --- Nederlands; ba.o --- Prentenboeken; ba.o --- 101177.jpg --- Prentenboeken ; kleuteronderwijs --- Lesvoorbereiding --- (zie ook: Mondiale vorming) --- Contains audio-visual material --- Comeniusproject --- Prentenboek --- Afrika --- Frans --- België --- Young adultliteratuur --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Noorwegen --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Vrouw --- Didactiek van de talen. --- Lager onderwijs. --- didactiek. --- interculturaliteit. --- jeugdliteratuur. --- leesbevordering. --- leesonderwijs. --- prentenboeken.

Listing 1 - 10 of 10
Sort by