Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Kunstlezen. Over het kijken naar beeldende kunst
Author:
ISBN: 9026317670 9789026317675 Year: 2002 Publisher: Amsterdam Ambo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur laat zien hoe ieder kunstwerk een verhaal vertelt dat de kijker/lezer of moet ontcijferen of zelf moet uitvinden. Aan de hand van talloze voorbeelden uit schilder- en beeldhouwkunst, architectuur en fotografie - van Picasso tot Caravaggio, van Van Gogh tot Le Corbusier - maakt hij duidelijk hoe dat in zijn werk gaat.


Book
Spiegel van de wereld : de geschiedenis van de beeldende kunst
Author:
ISBN: 9789025363727 Year: 2008 Publisher: Amsterdam Atheneum Polak & Van Gennep


Book
Veertig eeuwen Perzische kunst
Author:
ISBN: 9061131073 Year: 1980 Publisher: Aalphen a/d Rijn ICOB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Internationaal Jaarboek van Hedendaagse Kunst 1982 - 1983.
Authors: ---
ISBN: 9010046974 Year: 1983 Publisher: Amsterdam Elsevier


Book

Book
Vrouwenwerk : wedloop vol hindernissen
Author:
ISBN: 9029010320 Year: 1979 Publisher: Amsterdam Meulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sofonisba Anguissola, Artemisia Gentileschi, Judith Leyster, Angelika Kauffmann, Elisabeth Vigée-Lebrun, Rosa Bonheur, Natalja Gontsjarova - al deze vrouw horen ontegenzeglijk thuis in de geschiedenis van de westerse schilderkunst. Maar hun namen zijn nauwelijks bekend. Wat is het aandeel van deze vrouwen in de beeldende kunsten? Waarom zijn er maar zo weinig vrouwelijke kunstenaars geweest? En als we één goed schilderij van een vrouw kunnen vinden, waar is dan de rest van haar werk gebleven? En: hoe goed waren de vrouwen die leefden van de schilderkunst?&#13;&#13;In deze rijk geïllustreerde studie over vrouwelijke schilders en de, psychologische en sociale, hindernissen die zij in de wedloop om erkenning en succes hebben moeten overwinnen (men denke aan: afkeuring door de familie, geen plaats aan kunstacademies, het krijgen van kinderen, afgunst van vaders en broers, commerciële motieven van de kunstgaleries), heeft Germaine Greer, schrijfster van *De vrouw als eunuch*, een geslaagde, polemische poging gedaan om 'de deelname van vrouwen aan de beeldende kunsten aan de orde te stellen, niet zozeer door weer met de mythes aan te komen die zijn ontstaan rond individuele figuren, maar door te proberen die buitenbeentjes weer terug te brengen in de groep van vrouwen waar zij uit naar voren zijn gehaald, en door deze vrouwen te plaatsen in hun sociale en culturele achtergrond.'&#13;&#13;Vrouwelijke kunstenaars worden dus niet gezien als een serie enkelingen, maar als leden van een groep, die gekweld worden door dezelfde tegenstrijdige motivaties en dezelfde praktische problemen, de hindernissen, uiterlijk of innerlijk, van de wedloop om het succes; de kenmerken die zij met elkaar gemeen hebben, zijn de kenmerken van de onderdrukte persoonlijkheid: zelfcensuur, valse bescheidenheid, onzekerheid, kindvrouwtjes-gedrag, zelfbedrog, vijandigheid tegenover collega's, emotionele en seksuele afhankelijkheid van de man, verlegenheid, minderwaardigheidsgevoelens, onwetendheid.


Multi
Het Groeningemuseum Brugge. Een keuze uit de mooiste werken
Authors: ---
ISBN: 9055442569 Year: 2000 Volume: *2 Publisher: Gent Ludion


Book
Modern and primitive art
Author:
ISBN: 0714819573 Year: 1979 Publisher: Oxford Phaidon


Book
Oude meesteressen : vrouwelijke kunstenaars in de Nederlanden
Authors: ---
ISBN: 9056170511 9789056170516 Year: 1998 Publisher: Leuven : Van Halewyck,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aan de hand van dertien levensbeschrijvingen schetst 'Oude meesteressen' de gevarieerde en rijke bijdrage die vrouwen aan de kunst van de Nederlanden leverden, van de zevende tot de achttiende eeuw. In chronologische volgorde worden een aantal vrouwen beschreven wier biografie duidelijk maakt aan welke moeilijkheden en beperkingen ze het hoofd moesten bieden bij de ontplooiing van hun artistiek talent. Tegelijk schetsen de auteurs via de vrouwelijke invalshoek een boeiend beeld van de artistieke wereld in de Nederlanden: de kloosterkunst, de hofkunstenaars, de gilde en het ambacht, de artistieke opleiding, de verspreiding van thema's en technieken. Enkele bekende en minder bekende namen uit het boek : Margaretha van Eyck, Catharina van Hemessen, Clara Peeters, Judith Leyster, Maria Sibylla Merian, Rachel Ruysch.

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by