Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De auteur laat zien hoe ieder kunstwerk een verhaal vertelt dat de kijker/lezer of moet ontcijferen of zelf moet uitvinden. Aan de hand van talloze voorbeelden uit schilder- en beeldhouwkunst, architectuur en fotografie - van Picasso tot Caravaggio, van Van Gogh tot Le Corbusier - maakt hij duidelijk hoe dat in zijn werk gaat.
Painting --- Aesthetics --- 7.01 --- beeldende kunst --- kunst --- kunstfilosofie --- kunst algemeen, filosofie van de kunst en vormgeving --- art criticism --- aesthetics --- Aesthetics of art --- 700 --- kunstgeschiedenis --- kunsttheorie --- kunst algemeen --- art généralités
Choose an application
History of civilization --- Art --- Aesthetics --- departement Beeldende Kunst 08 --- beeldende kunsten --- Kunstgeschiedenis --- Kunsten --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Beeldhouwkunst --- 7.03 --- kunstgeschiedenis --- beeldende kunst --- 701 --- Beeldende kunst --- kunstgeschiedenis, algemene museumcollecties --- Kunst --- 700 --- kunst algemeen --- art généralités
Choose an application
Perzische kunst --- Perzië --- 7.032 --- #GGSB: Kunst --- #GGSB: Archeologie --- Iran --- Kunst: Perzië --- kunstgeschiedenis - Chinese en Japanse kunst, kunststijlen van de oudheid (oosten en westen) --- Art --- Kunst --- Archeologie --- 700 --- kunst algemeen --- art généralités
Choose an application
Art --- Belgium --- tentoonstellingen --- algemene leiding --- redactie --- Jaarboeken ; hedendaagse kunst --- kunst --- kunst 20e eeuw --- schilderkunst --- 7.038 --- beeldhouwkunst --- installaties --- twintigste eeuw --- kunstmarkt --- Verenigde Staten --- Canada --- Mexico --- Venezuela --- Brazilië --- Argentinië --- IJsland --- Groot-Brittannië --- Spanje --- Italië --- Frankrijk --- België --- Zwitserland --- Oostenrijk --- Duitsland --- Nederland --- Denemarken --- Noorwegen --- Zweden --- Finland --- China --- Korea --- Japan --- Australië --- kunstgeschiedenis - kunst na 1945 --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 --- Yearbooks --- 700 --- hedendaagse kunst --- kunst algemeen --- art généralités
Choose an application
Kunst --- Kunsttheorie ; door Simon Schama --- Bernini, Gianlorenzo --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- 7.01 --- Caravaggio --- David, Jacques Louis --- Turner, Joseph Mallord William --- Van Gogh, Vincent --- Picasso, Pablo --- Rothko, Mark --- Kunstbeschouwing --- geschiedenis --- kunstgeschiedenis --- kunst --- 7.03 --- kunstgeschiedenis, algemene museumcollecties --- History of civilization --- Aesthetics of art --- Art --- History --- departement Beeldende Kunst 08 --- 700 --- kunsttheorie --- kunst algemeen --- art généralités
Choose an application
Sofonisba Anguissola, Artemisia Gentileschi, Judith Leyster, Angelika Kauffmann, Elisabeth Vigée-Lebrun, Rosa Bonheur, Natalja Gontsjarova - al deze vrouw horen ontegenzeglijk thuis in de geschiedenis van de westerse schilderkunst. Maar hun namen zijn nauwelijks bekend. Wat is het aandeel van deze vrouwen in de beeldende kunsten? Waarom zijn er maar zo weinig vrouwelijke kunstenaars geweest? En als we één goed schilderij van een vrouw kunnen vinden, waar is dan de rest van haar werk gebleven? En: hoe goed waren de vrouwen die leefden van de schilderkunst? In deze rijk geïllustreerde studie over vrouwelijke schilders en de, psychologische en sociale, hindernissen die zij in de wedloop om erkenning en succes hebben moeten overwinnen (men denke aan: afkeuring door de familie, geen plaats aan kunstacademies, het krijgen van kinderen, afgunst van vaders en broers, commerciële motieven van de kunstgaleries), heeft Germaine Greer, schrijfster van *De vrouw als eunuch*, een geslaagde, polemische poging gedaan om 'de deelname van vrouwen aan de beeldende kunsten aan de orde te stellen, niet zozeer door weer met de mythes aan te komen die zijn ontstaan rond individuele figuren, maar door te proberen die buitenbeentjes weer terug te brengen in de groep van vrouwen waar zij uit naar voren zijn gehaald, en door deze vrouwen te plaatsen in hun sociale en culturele achtergrond.' Vrouwelijke kunstenaars worden dus niet gezien als een serie enkelingen, maar als leden van een groep, die gekweld worden door dezelfde tegenstrijdige motivaties en dezelfde praktische problemen, de hindernissen, uiterlijk of innerlijk, van de wedloop om het succes; de kenmerken die zij met elkaar gemeen hebben, zijn de kenmerken van de onderdrukte persoonlijkheid: zelfcensuur, valse bescheidenheid, onzekerheid, kindvrouwtjes-gedrag, zelfbedrog, vijandigheid tegenover collega's, emotionele en seksuele afhankelijkheid van de man, verlegenheid, minderwaardigheidsgevoelens, onwetendheid.
History --- Art --- 74/76-055.2 --- Kunst ; van vrouwen --- Schilderkunst ; bloemschilderkunst ; stillevens --- Schilderkunst ; portretten --- kunstenaressen --- 7.071 --- Iconografie ; verschillende onderwerpen --- 7.049 --- kunst --- kunstgeschiedenis --- schilderkunst --- vrouwen --- 7.03 --- kunstenaars --- Painting --- Kunst --- Geschiedenis --- Philosophy and psychology of culture --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- gender issues --- women [female humans] --- #breakthecanon --- 700 --- geschiedenis van de vrouw --- kunst algemeen --- art généralités --- schilderes --- Artists --- Visual arts --- Book
Choose an application
Het Groeningemuseum geeft een overzicht van 6 eeuwen (14e tot 20e eeuw) kunst in de Lage Landen.
Art --- Groeninge Museum [Bruges] --- Musea --- Musées --- Peinture --- Schilderkunst --- Museumgidsen --- schilderkunst --- 14e - 16e eeuw --- 17e - 19e eeuw --- 20ste eeuw --- Groeningemuseum Brugge --- museumcollecties --- Arentshuis (Brugge) --- Brugge --- Musée --- 613 Musea --- 069 <493 BRUGGE> --- musea --- Groeningemuseum --- België --- Belgische kunst --- kunst --- 7.03(493) --- 914.93.3 --- #GGSB: Kunst --- Permanente tentoonstellingen. Musea--België--BRUGGE --- kunstgeschiedenis - België --- België - West-Vlaanderen --- 069 <493 BRUGGE> Permanente tentoonstellingen. Musea--België--BRUGGE --- Arents House [Bruges] --- 14de eeuw --- 17de eeuw --- Kunst --- 700 --- Brugge musea --- kunst algemeen --- art généralités --- museumcollecties. --- Groeningemuseum Brugge. --- Arentshuis (Brugge).
Choose an application
musea
---
museums [buildings]
---
Art
---
Royal Museum of Fine Arts [Antwerp]
---
Painting
---
Musea
---
Museumgidsen
---
schilderkunst
---
14e - 16e eeuw
---
17e - 18e eeuw
---
19e - 20e eeuw
---
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
---
069 <493 ANTWERPEN>
---
#BIBC:ruil
Choose an application
The encounter of creations of primitive and tribal art with paintings and sculptures by over 30 modern artists of the 20th century.
Art, Modern --- Primitivism in art. --- Art, Primitive. --- Art --- Primitivisme (Art) --- Art primitif --- Art, Primitive --- Primitivism in art --- 7.038 --- kunst --- kunst 20e eeuw --- kunstgeschiedenis --- moderne kunst --- primitieve kunst --- Naive art --- Art brut --- Primitive art --- Art, Prehistoric --- Folk art --- Affichistes (Group of artists) --- Fluxus (Group of artists) --- Modernism (Art) --- Schule der Neuen Prächtigkeit (Group of artists) --- Zero (Group of artists) --- kunstgeschiedenis - kunst na 1945 --- Kunst: Moderne: Primitieve --- Primitive influences --- Art. --- Art, Occidental --- Art, Visual --- Art, Western (Western countries) --- Arts, Fine --- Arts, Visual --- Fine arts --- Iconography --- Occidental art --- Visual arts --- Western art (Western countries) --- Arts --- Aesthetics --- 700 --- art primitif --- kunst algemeen --- art généralités
Choose an application
Aan de hand van dertien levensbeschrijvingen schetst 'Oude meesteressen' de gevarieerde en rijke bijdrage die vrouwen aan de kunst van de Nederlanden leverden, van de zevende tot de achttiende eeuw. In chronologische volgorde worden een aantal vrouwen beschreven wier biografie duidelijk maakt aan welke moeilijkheden en beperkingen ze het hoofd moesten bieden bij de ontplooiing van hun artistiek talent. Tegelijk schetsen de auteurs via de vrouwelijke invalshoek een boeiend beeld van de artistieke wereld in de Nederlanden: de kloosterkunst, de hofkunstenaars, de gilde en het ambacht, de artistieke opleiding, de verspreiding van thema's en technieken. Enkele bekende en minder bekende namen uit het boek : Margaretha van Eyck, Catharina van Hemessen, Clara Peeters, Judith Leyster, Maria Sibylla Merian, Rachel Ruysch.
History --- Painting --- Art --- History of the Low Countries --- Peeters, Clara --- Anguissola, Sofonisba --- Hemessen, van, Catharina --- Cnoop, Cornelia --- Leyster, Judith --- Wautier, Michaelina --- Ruysch, Rachel --- Merian, Maria Sibylla --- Relinde [s.] --- Keysere, de, Clara --- Herlinde [s.] --- Eyck, van, Margaretha --- Keysere, Clara de --- Eyck, Margriete van --- Belgique --- België --- Biographies --- Kunst --- Levensbeschrijvingen --- Nederland --- Pays-Bas --- Women painters --- 7.03 --- 75 --- 7.071.1-055.2 --- 091.31 <491.9> --- -#A9808A --- Kunst ; van vrouwen ; Nederlanden ; 7de tot 18de eeuw --- Biografieën --- 7.049 --- kunst --- Nederlanden --- kunstenaressen --- 7.071 --- Painters --- Women artists --- Kunststijlen. Kunstscholen. Kunststromingen --- Schilderkunst --- Vrouwelijke kunstenaars --- Verluchte handschriften--De Nederlanden. Benelux --- Iconografie ; verschillende onderwerpen --- kunstenaars --- 091.31 <491.9> Verluchte handschriften--De Nederlanden. Benelux --- 7.071.1-055.2 Vrouwelijke kunstenaars --- 75 Schilderkunst --- 7.03 Kunststijlen. Kunstscholen. Kunststromingen --- Belgium --- Netherlands --- #A9808A --- 700 --- vrouw en kunst --- kunst algemeen --- art généralités --- Women painters - Netherlands - Biography. --- Hollandse school --- Nederlandse school --- schilderes --- Vlaamse school --- vrouwelijke kunstenaar --- anno 1600-1699 --- anno 1700-1799 --- Artists --- Book
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|